ردپا های غول پیکر باستانی که در اثر خشکسالی آشکار شدند

به گزارش وبلاگ فروش، خشکسالی اخیرا موجب خشک شدن بخشی از یک رودخانه در مرکز استان تگزاس شده و یک راز بسیار قدیمی را آشکار نموده است: ردپای دایناسور هایی که 113 میلیون سال قبل در این منطقه قدم زده بودند!

ردپا های غول پیکر باستانی که در اثر خشکسالی آشکار شدند

به گزارش فرادید، این ردپا های ماقبل تاریخی در پارک ملی درۀ دایناسور یافت شدند؛ جایی نزدیک شهر گلن رُز در جنوب غربی دالاس. همانطور که نام این پارک نشان می دهد، قبلا نیز در آنجا ردپا هایی از دایناسور ها یافت شده بود. اما ردپا های تازه کشف شده قبلا در زیر گل و لای و همینطور آب های رودخانۀ پالوکسی مخفی بودند.

در تابستان سال جاری سطح آب به قدری کاهش پیدا کرد که بالاخره این ردپا ها خودشان را نشان دادند؛ تا امروز داوطلبان توانسته اند حدود 75 ردپای تازه را در قسمت های خشکیدۀ بستر رودخانه پیدا نمایند.

جف دیویس سرپرست پارک می گوید: این یک سال گرم و بسیار خشک دیگر بود و محققان ما کوشش کردند تا از این خشکسالی نهایت استفاده را ببرند.

این ردپا ها احتمالا متعلق به دو گونۀ متفاوت دایناسور هستند. یکی از آن ها آکروکانتوسوروس بوده است؛ یک جانور گوشتخوار پنج متری که وزنی بیش از 6 تن داشته است. هنگامی که این خزندۀ غول پیکر بر روی دو پایش قدم برمی داشته اثری معین از پا های سه انگشتی اش بر روی زمین باقی می مانده.

دایناسور دیگر سوروپوزیدون پروتلس نام دارد که از سال 2009 به عنوان دایناسور رسمی استان تگزاس انتخاب شده. این هیولای گردن دراز احتمالا بیش از 30 متر طول داشته و وزنش به 40 تن می رسیده است. ردپا های پیازی شکل این جانور بسیار بزرگتر بوده اند و تا حدی شبیه ردپای فیل های امروزی به نظر می رسند.

ردپای دوگانه ای که برخی ها به شوخی آن را ردپای یک هیولای شش انگشتی توصیف نموده اند

یکی از این ردپا ها حالتی دوگانه دارد و به نظر می رسد نتیجۀ این باشد که دو آکروکانتوسوروس زمانی دقیقا از یک نقطه عبور نموده اند و یکی پایش را جای پای دیگری گذاشته است.

زمانی که این دایناسور ها زندگی می کردند، این منطقه پوشیده از گل و لای یک دریای کم عمق بوده است؛ اما در طی زمان رسوبات سخت شده و به سنگ آهک تبدیل شده اند که این باعث حفظ ردپا ها شده است.

منبع: فرارو

به "ردپا های غول پیکر باستانی که در اثر خشکسالی آشکار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپا های غول پیکر باستانی که در اثر خشکسالی آشکار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید