کویر ابوزید آباد ، رهایی بین تپه های شنی

به گزارش وبلاگ فروش، اگر اهل کویرگردی و زدن به دل تپه های شنی هستید و از شیطنت باد و خاک های روان لذت می برید، تا خاتمه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید. در این جا کویر ابوزید آباد یکی از کویرهای محبوب در بین گردشگر های این اقلیم پر زمز و راز را به شما معرفی می کنیم.

کویر ابوزید آباد ، رهایی بین تپه های شنی

کویر ابوزید آباد ، زیبایی سادگی زمین

در استان اصفهان و در فاصله چند کیلومتری کاشان، کویر ابوزیدآباد زیبایی خودش را به رخ می کشد و کویرنوردهای بسیاری آن را برای مقصد خود انتخاب می نمایند. این کویر کاریزماتیک از زیبایی های بند ریگ در آران و بیدگل است و مسافران بسیاری شیفته فضای جادویی آن هستند. محبوبیت این کویر کمتر از کویر مصر یا مرنجاب نیست و تورهای سفری هرساله با جهانگرد های داخلی و خارجی برای رسیدن به ابوزیدآباد مسافر جاده منتهی به آن می شوند.

کویر ابوزید آباد ، زیبایی سادگی زمین

جاذبه ها در کنار سکوتی سرشار از ناگفته ها

سکوت کویر، شب های پر ستاره و پایکوبی تپه های شنی آن، حال وهوای خاصی می طلبد که کویرنوردها شیفته این حس وحال ناب هستند و برای همین در فصل های خنک سال کوله هایشان را به شوق رفتن به این منطقه ها پر رمز و راز می بندند. کویرنوردی سفر به اعماق وجود آدمیزاد است، خلوت و صدای سکوت کویر و یک دستی شنی آن، بکرترین خلوتی است که انسان می تواند با خودش داشته باشد. کویر ابوزید آباد در کنار تمام این ویژگی های ذاتی، جاذبه های تاریخی ای دارد که باعث می شود تعداد گردشگرهای آن افزون شود. جاذبه هاییی مثل قلعه کرشاهی و شهر زیرزمینی نوش آباد که به اویی هم مشهور است.

آرامش در میان تپه های شنی کویر ابوزید آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد ، جاذبه ای در حوالی کویر ابوزید آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد که به مجموعه اویی هم معروف است، بدون شک شگفت زده تان می نماید. معماری خاص و عجیب این ناحیه، معمای جذابی دارد که هوش و خلاقیت مردمان گذشته را نشان می دهد. عمق این بنا در برخی از نقاط به 18 متر هم می رسد. اویی مجموعه ای از اتاق ها، راهروها، کانال ها و… است که کنار هم در 3 طبقه جمع شده اند و به عنوان یک گنج تاریخی برایتان جذابیت بالایی خواهد داشت.

شهر زیرزمینی نوش آباد

در وبلاگ فروش بخوانید

جاهای تماشای کاشان ، گشتی مهیج در تاریخ معماریsu-box]

قلعه کرشاهی ، بنای تاریخی بازمانده از زمان مغول ها

کسانی که قصد سفر به کویر ابوزید را دارند، رفتن به قلعه کرشاهی را هم در برنامه سفر خود جا می دهند. این قلعه در فاصله ای حدود 20 کیلومتری آبادی متین آباد، شمال شهرستان بادرود و نزدیک به ابوزید آباد واقع شده است. کرشاهی در قدیم به گهر شاهی و قلعه دزدها هم معروف بوده و در بین محلی ها به قلعه کر شناخته شده است.

معماری این قلعه همچون دیگر بناهای تاریخی ایران، جذابیت بالایی دارد؛ خاک شن از مصالح ساخت آن بوده و قسمت های مختلف این بنا همچون ورودی، هشتی، اتاق های زمستانی و تابستانی و… ، خلاقیت معماری ایرانیان را نشان می دهد. این قلعه محکم، حملات مغول را دوام آورده به نسل امروز ارث رسیده تا به عنوان یک گنج تاریخی از آن یاد شود. در سفر به کویر ابوزید آباد تماشا قلعه کرشاهی را از دست ندهید و بعلاوه برای سپری کردن شب های کویر می توانید با یاری راه بلدها سراغ این قلعه بروید.

قلعه کرشاهی ، جاذبه ای در سفر به کویر ابوزید آباد

جذابیت فرهنگی در کنار بناهای تاریخی

اهالی منطقه ابوزید آباد به گویش قدیمی بیذوی صحبت می نمایند و فرهنگ اصیل این مردم در کنار نمادهای تاریخی منطقه، از جاذبه های گردشگری مرکزی ایران محسوب می شود. پس اگر قصد رفتن به ابوزید آباد را دارید، قبل از رسیدن به ناحیه کویری آن، گشتی دربین اهالی آن بزنید و با فرهنگ و گویش آن ها آشنا شوید. سپس به سمت شمال آن حرکت کنید تا در فاصله چند کیلومتری شهر، کم کم تپه های کوچک و بزرگ خودشان را به شما نشان دهند. هرچه بیش تر جلو بروید حس کویر پررنگ تر و تعداد تپه ها بیش تر می شود.

قدمت بناهای تاریخی ابوزید آیاد

اقامت و کمپ در کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد هنوز یکی از بکرترین بافت های کویری ایران محسوب می شود و این مسئله را به عدم ساخت اقامت گاه های بزرگ مدیون است. خوشبختانه هنوز در این منطقه اقامتگاه های بزرگ و مراکز رفاهی و خدماتی کامل بنا نشده؛ به همین دلیل بافت کویر ابوزید آباد بکر و دست نخورده به جای مانده است. برای اقامت در کویر ابوزید آباد شما می توانید به کاروانسرای صفوی مراجعه کنید. این مکان یک کاروانسرای بسیار قدیمی است که قدمت آن به دوران صفوی باز می شود و حالا آن را تبدیل به یک اقامت گاه بوم گردی در دل کویر کرده اند.

علاوه بر آن شما می توانید خودتان را به کاشان برسانید و از اقامتگاه های داخل این شهر بهره ببرید. برای کاهش هزینه های اقامت در سفر کویرگردی، می توانید به امام زاده آق علی عباس واقع در روستای مشکات کاشان رفته و شب را در آنجا سپری کنید.

کویر ابوزیدآباد

نکات لازم جهت بازدید از کویر ابوزیدآباد

  • برای سفر به کویر ابوزید آباد احتیاجی به اخذ مجوز نیست.
  • این کویر بسیار بزرگ است و احتمال گم شدن در آن وجود دارد. پس حتما همراه با تور و راهنما سفر کنید.
  • بهتر است یک قمقمه آب همراه خود داشته باشید.
  • حتما با تجهیزات کامل سفر کنید.
  • اگر قصد دارید با وسیله نقلیه شخصی سفر کنید، حتما از سلامت مکانیکی آن اطمینان داشته باشید.
  • حتما کمی خوراکی قند مثل آبنبات همراه داشته باشید.
  • این کویر حیات وحش ملایم تری نسبت به کویر مرنجاب دارد.

تجهیزات مورد احتیاج برای سفر به کویر ابوزیدآباد

  • کلاه آفتاب گیر
  • کفش مخصوص پیاده روی ترجیحا ساق بلند
  • کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی
  • قطب نما
  • کرم دفع حشرات
  • میان وعده و تنقلات قندی
  • کوله پشتی کوچک
  • پول نقد
  • شال گردن یا ماسک صورت
  • بادگیر
  • فندک
  • جعبه یاری های اولیه
  • پاور بانک
  • پتو سفری
  • دوربین دو چشمی و دوربین عکاسی
  • داروهای مورد احتیاج
  • وسایل شخصی و بهداشتی مثل لیوان، دمپایی و غیره
  • قمقمه آب

امکانات رفاهی و تفریحات کویر ابوزید آباد

در کویر ابوزید آباد خوشبختانه هنوز هیچ گونه مرکز رفاهی و خدماتی به وجود نیامده و برای دسترسی به این نوع امکانات، باید راهی کاروانسرای صفوی ابوزید آباد شوید. در این کاروانسرا می توانید به امکاناتی همچون وعده های غذایی، مکانی برای اقامت، برق، توالت و آب شرب دسترسی پیدا کنید. اما در عین حال می توانید تفریحات بسیار هیجان انگیز و جذابی را در این کویر تجربه نمایید.

تفریحات کویر ابوزید آباد

1- پیاده روی

کویر را می توان طبیعت بدون حد و مرز دانست. در کویر شما می توانید آرامش را با تمام وجود احساس کنید. در کمتر جایی می توان آرامش و سکوت کویر را تجربه کرد. علاوه بر این، کویر معنای واقعی آزادی را به انسان نشان می دهد. بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند تا با پای برهنه و بدون کفش بر روی شن های داغ کویری قدم بگذارند. قدم برداشتن بر شن های کویری یک تجربه بسیار منحصربه فرد است. نرمی شن کف پای شما را به آرامی می نوازد. حتی اگر گرمای بیش از حد شن ها، پای شما را بسوزاند، کافیست تا پای خود را زیر یک لایه شن پنهان کنید! با این کار می توانید از خنکای دل زمین لذت ببرید.

پیاده روی در کویر

2- رصد ستارگان در کویر ابوزید آباد

اگر در تورهای کویرگردی شرکت می کنید، به شما توصیه اکید می کنیم که حتما یک شب را در کویر سپری کنید. شب های کویر انگار یک فصل دیگر را به شما نشان می دهند. دیگر خبری از آفتاب سوزان و گرمای کویری نیست. بسیاری از جان داران برای شکار و زندگی شبانه بیرون می آیند. سکوت محض همه جا را پر می نماید و فضا برای یک دورهمی محبت آمیز کنار آتش مهیا می شود. تماشا ستارگان در دل کویر بسیار لذت بخش است. شما آنقدر ستاره ها را نزدیک به خود حس می کنید که می خواهید دست خود را دراز کنید و یکی از آنها را بچینید. شب های کویر معنای واقعی آرامش طبیعت هستند. پس به هیچ وجه این لذت را از دست ندهید.

رصد ستارگان

3- آفرود سواری در کویر ابوزید آباد

رمل های شنی این امکان را به شما می دهند تا با یاری وسایل نقلیه آفرود یا همان شاسی بلند، هیجان را به معنای واقعی کلمه تجربه کنید. در نزدیکی منطقه ها اقامتی مثل کاروانسرای صفوی، معمولا کسانی وجود دارند که در ازای دریافت مبلغی اندک، شما را به مدتی کوتاه سوار وسایل نقلیه مخصوص خود کرده و هیجان خاصی را به شما منتقل می نمایند. رانندگی بر روی تپه های شنی احتیاج به مهارت بسیار زیادی دارد و قطعا شما از پس آن بر نمی آیید. اما رانندگان با سرعت بسیار زیاد شما را بر روی شن های روان بالا و پایین می برند تا صدای جیغ و فریاد شما تا آسمان هفتم نیز برسد! معمولا هزینه آفرود سواری به ازای هر نفر در هر 20 دقیقه حدود 50 هزار تومان است.

آفرود سواری

4- موتور چهار چرخ

با وجود اینکه آفرود سواری ممکن است برای افراد آماتور خطرناک باشد، اما شما می توانید پشت فرمان یک موتور چهار چرخ آفرود بنشینید. موتورهای آفرود چهار چرخ قدرت بسیار زیادی دارند و شما می توانید سوار بر آنها بر روی تپه های مختلف شنی بالا و پایین بروید. راندن این وسایل نقلیه بسیار ساده است و حتی احتیاج به گواهی نامه رانندگی ندارد. موتور چهار چرخ سواری یکی از تفریحاتی است که می توانید در کویر ابوزید آباد تجربه کنید. معمولا اجاره موتور چهار چرخ در کویر ابوزید آباد برای 30 دقیقه حدود 50 هزار تومان است.

موتور چهار چرخ

کاروانسرای ابوزید آباد

کاروانسرای ابوزید آباد یا همان کاروانسرای صفوی،، نام کاروانسرایی قدیمی است که امروزه آن را تبدیل به یک اقامتگاه بوم گردی کویری کرده اند. ظاهر این کاروانسرا دقیقا همچون دوران صفوی به جای مانده و فقط کمی آن را بازسازی و بازسازی کرده اند. پنجره های چوبی، شیشه های رنگی، گلیم های دست بافت، پشتی و رخت خواب به جای تخت های لوکس، همه چیز باعث می شود تا احساس کنید که به دوران قدیم بازگشته اید. وسط این کاروانسرا یک حیاط بسیار بزرگ وجود دارد.

یک حوض آبی لاجوردی با فواره ای زیبا در میانه این حیاط قرار گرفته و دور تا دور حیاط را حجره های کوچک احاطه کرده اند. تخت های چوبی دور حوض فضایی آرام و خانوادگی را ایجاد نموده اند تا بتوانید آرامش طبیعت را با تمام وجود خود احساس کنید. نورپردازی عالی این کاروانسرا باعث شده تا شب ها تبدیل به یک مکان دنج و عاشقانه برای رصد ستارگان شود. کارکنان این کاروانسرا برای سرو غذا، یک سفره ترمه می اندازند و با نان خشک هیزمی، دوغ محلی و ظروف سفالی آبی لاجوردی از شما پذیرایی می نمایند. همه چیز در این کاروانسرا برای تجربه یک سفر کاملا بومی مهیا شده.

کاروانسرای ابوزید آباد

چه زمانی مسافر کویر شویم؟

خاصیت اقلیمی و آب وهوای کویر، خشک و گرم است و اختلاف دمای آن بین روز و شب بالاست. به علت این نوع اقلیم، فصل های سرد سال زمان مناسبی برای سفر به این نوع منطقه ها است. پاییز، زمستان و اوایل بهار، کویر دمای معتدلی دارد و می تواند میزبان خوبی برایتان باشد.

جهت رسیدن به کویر ابوزید آباد

برای رفتن به کویر ابوزید آباد باید از اتوبان تهران-قم گذشت، وارد جاده قم-کاشان شد و بعد از عبور از داخل شهر کاشان، وارد جاده ابوزید آباد شد. وقتی که از شهر تقریبا 10 کیلومتری فاصله گرفتید، کم و بیش تپه های شنی را می توانید ببنید. این جا آغاز کویر است، اما برای تماشا کویر ناب این منطقه باید شکیبا باشید و به راه خود ادامه دهید.

اگر فقط یک بار سفر به کویر و حس راه رفتن روی تپه های نرم شنی را تجربه کرده باشید، خوب می دانید که این نوع طبیعت گردی تا چه مقدار خاص و آرامش بخش است. غرق شدن در این طبیعت کاریزماتیک زمین، لذت بی نظیری دارد که باید تجربه اش کرد. شما هم برای وبلاگ فروش از خاطره های رفتن به کویر بگویید و این لذت را با ما شریک شوید.

فاصله کویر ابوزید آباد با شهرهای اطراف

برای آغاز سفرنامه کویر ابوزید آباد می توانید جهتهای مختلفی را انتخاب کنید. خوبی کویر ابوزید آباد این است که جهتی در دسترس است و فاصله کوتاهی از شهرهای مهمی مثل اصفهان، تهران و اراک دارد. فقط با چندساعت رانندگی می توانید به یک کویرگردی ناب و خاطره ساز برسید.

  • فاصله تهران تا کویر ابوزید آباد در حدود 270 کیلومتر و تقریبا 3 ساعت است.
  • برای رفتن از اراک به سمت کویر هم می توانید از سه جهت مختلف بروید:

جهت یک: 278 کیلومتر و تقریبا 3 ساعت و 16 دقیقه

جهت دو: 264 کیلومتر در حدود 3 ساعت و 29 دقیقه

جهت سه: 310 کیلومتر و 4 ساعت و 14 دقیقه

  • فاصله شهر سوم، یعنی فاصله اصفهان تا کویر ابوزید آباد هم مثل جهت اراک به ابوزیدآباد، سه راه مختلف است که هر سه تای این راه ها تنها در حدود چنددقیقه باهم تفاوت دارند.

جهت یک: به طول 187 کیلومتر، 2 ساعت و 15 دقیقه

جهت دو: به طول 187 کیلومتر، 2 ساعت و 57 دقیقه

جهت 3 به طول 219 کیلومتر و سه ساعت و ده دقیقه

  • و شهر آخر، یعنی کاشان نزدیک ترین فاصله با کویر ابوزیدآباد را دارد. فاصله کاشان تا کویر ابوزید آباد 38.3 کیلومتر است. اگر دوست داشته باشید کویر ابوزیدآباد را با ماشین شخصی خود بروید، 40 دقیقه طول می کشد تا از کاشان به ابوزید آباد برسید.

برترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد

سفر به کویر راه ورسم خاص خود را دارد. اگر یک مسافر بی تجربه و تازه کار هستید، بهتر است بدانید که اقامت در کویر آن قدرها هم کار راحتی نیست که تک وتنها و بدون برنامه ریزی به دل کویر بزنید. برترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد فصل هایی است که از حرارت و خشکی هوا کم شده و اقامت در آن امکان بیشتری دارد. به طور کلی، فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار، زمان مناسبی برای اقامت در کویر ابوزید آباد است. البته به یاد داشته باشید که شب های پاییز و زمستان کویر سرد است. حسابی حواس تان به لباس هایی که با خود می برید باشد و لباس های گرم و مناسب شب های سرد کویر را از قلم نیاندازید.

آب و هوای کویر ابوزید آباد

آب و هوای کویر ابوزید آباد مانند دیگر نقاط کویری ایران در فصل تابستان گرم و بسیار خشک است. در فصل های سرد مثل زمستان و پاییز آب و هوای کویر در طول یک هفته، ممکن است تا +3 درجه و پایین تر هم برود.

برای کسانی که دوست دارند سفر های دسته جمعی و هدفمندی را تجربه نمایند، تور کویر ابوزید آباد و طبیعت گردی در این منطقه معمولاً در نیمه سرد سال برگزار می شود.

شب های کویر 13 ساعت و هفت دقیقه و روز به مدت 10 ساعت و 53 دقیقه طول می کشد.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "کویر ابوزید آباد ، رهایی بین تپه های شنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر ابوزید آباد ، رهایی بین تپه های شنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید