کشف راز جذابیت خوردن شکلات در تحقیقی به رهبری دانشمند ایرانی

به گزارش وبلاگ فروش، گروهی از دانشمندان به رهبری یک پژوهشگر ایرانی به نام دکتر سیاوش سلطان احمدی، مدعی شده اند که بالاخره می دانند محبوبیت بالای شکلات از کجا ناشی می گردد. آن ها می گویند این ماده خوراکی محبوب دارای لایه ای از چربی است که آب شدن آن در دهان را به تجربه ای مجذوب کننده تبدیل می نماید. درنتیجه اگر اندازه چربی لایه های داخلی شکلات را کمتر کنیم، این خوراکی سالم تر می گردد، اما همچنان مجذوب کننده باقی می ماند.

کشف راز جذابیت خوردن شکلات در تحقیقی به رهبری دانشمند ایرانی

گروهی از محققان دریافته اند که بافت و شیوه آب شدن شکلات در دهان، بیشتر از مزه آن در ایجاد این تجربه مجذوب نماینده اثر دارند.

گروهی از دانشمندان به رهبری یک پژوهشگر ایرانی به نام دکتر سیاوش سلطان احمدی، مدعی شده اند که بالاخره می دانند محبوبیت بالای شکلات از کجا ناشی می گردد. آن ها می گویند این ماده خوراکی محبوب دارای لایه ای از چربی است که آب شدن آن در دهان را به تجربه ای مجذوب نماینده تبدیل می نماید. درنتیجه اگر میزان چربی لایه های داخلی شکلات را کمتر کنیم، این خوراکی سالم تر می گردد، اما همچنان مجذوب نماینده باقی می ماند.

محققان دانشگاه لیدز به رهبری دکتر سلطان احمدی دریافته اند که مغز سخت شکلات با لایه ای از چربی پوشیده شده است که به محض برخورد با زبان حسی ویژه را برای ما ایجاد می نماید. سپس ذرات سفت کاکائو آزاد می شوند و آن ها هم در ایجاد احساس چشایی موسوم به حس شکلات نقش مهمی ایفا می نمایند.

درنتیجه، دانشمندان مدعی اند که چربی داخلی تر در شکلات نقش محدودتری در ایجاد این تجربه دارد و اگر میزان آن را کم کنیم، می توانیم بدون آسیب واردکردن به تجربه کلی، خوراکی سالم تری داشته باشیم. ان وشا سارکار، استاد دانشکده علوم غذایی و تغذیه دانشگاه لیدز می گوید: شکلات چه 5 درصد چربی داشته باشد، چه 50 درصد، همچنان ذرات خاص خود را در دهان به وجود می آورد و حس شکلات را ایجاد می نماید.

اولین مطالعه علمی درباره اثر شکلات روی زبان

محققان باور دارند که نکته مهم محل قرارگیری چربی است و پژوهش ها نشان داده است که این لایه باید در بخش بیرونی شکلات باشد. این اولین باری است که دانشمندان در یک مطالعه علمی چگونگی واکنش این خوراکی با زبان را آنالیز نموده اند.

دکتر سلطان احمدی می گوید: پژوهش ما این فرصت را برای فراورینمایندگان ایجاد می نماید تا به شکلی هوشمندانه شکلات تلخ فراوری نمایند و سطح کلی چربی را بالا نبرند. گفته می گردد که شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری به خاطر میزان کمتر چربی سالم تر است، اما به همین علت مجذوب نمایندهیت چشایی کمتری دارد.

آن ها برای انجام این تحقیق از سطحی سه بعدی شبیه به زبان استفاده کردند که خودشان آن را در دانشگاه لیدز توسعه داده بودند. دانشمندان حالا امیدوارند که این یافته ها و این ابزار مفید بتوانند در پژوهش پیرامون محصولات دیگری مثل بستنی، مارگارین و پنیر هم کاربرد داشته باشند.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "کشف راز جذابیت خوردن شکلات در تحقیقی به رهبری دانشمند ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راز جذابیت خوردن شکلات در تحقیقی به رهبری دانشمند ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید