کسب استعلام از میراث فرهنگی برای ساخت وساز در محوطه تاریخی همدان

به گزارش وبلاگ فروش، سیده مریم مختاری موسوی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظاهر کرد: با توجه به این که محدوده تاریخی شهر همدان به میزان 500 هکتار نه تنها رینگ اول شهر بلکه رینگ دوم را نیز شامل می شود یکسری ضوابط برای ساخت و ساز در این محدوده وجود دارد اما این امر به منزله ممنوعیت ساخت و ساز نیست.

کسب استعلام از میراث فرهنگی برای ساخت وساز در محوطه تاریخی همدان

وی گفت: با توجه به اینکه 2 رینگ اول این شهر در محدوده میراثی واقع شده است باید از این اداره کل استعلام و از سوی کلیه دستگاه هایی که متولی صدور مجوزهای ساختمانی و عملیات ساختمانی هستند مجوز گرفته شود.

مختاری در پاسخ به این سئوال که ساخت وساز در این محوطه چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد، تاکید کرد: این که آیا این گونه ساخت وسازها تاثیری در قیمت مسکن شهر همدان دارد را باید کارشناسان اقتصادی پاسخ دهند اما ارتباطی بین افزایش قیمت در این محدوده با استعلام های میراث فرهنگی وجود ندارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: در تمام کشورهای جهان یک محدوده با عنوان محدوده ای تاریخی وجود دارد و ما نمی توانیم فقط به وجود کالبد بناها در این محوطه ها اشاره کنیم.

مختاری تاکید کرد: نمی توانیم بگوییم آنجا که ساختمان های قدیمی وجود ندارد پس بافتی تاریخی هم وجود ندارد و محدوده تاریخی نیست.

وی با بیان این که همه محدوده های تاریخی دارای شناسنامه هستند، اضافه کرد: این محدوده ها کالبد تاریخی، شریان ها و استخوان بندی هایی دارند که آنها را به عنوان محدوده تاریخی معرفی می کند.

مختاری در خصوص برنامه میراث فرهنگی در بازسازی و توسعه بافت تاریخی شهر همدان، بیان کرد: این محدوده تاریخی شناسایی شده و رایزنی های اولیه اجرا شده است و 13 بند آن رویکرد اقتصادی دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: طبق این بندها، اداره کل میراث فرهنگی محل به محل، برنامه ها و طرح ها را بررسی و اجرایی می کند.

وی با بیان این که همه دستگاه ها باید در این حوزه همکاری کنند، گفت: در همین ارتباط معاونت شهرسازی شهرداری و معاونت شهرسازی راه و شهرسازی باید به طور ویژه و هدفمند با هماهنگی یکدیگر برای توسعه این محدوده حرکت کنند.

مختاری گفت: ما به دنبال توسعه پایدار هستیم و اگر این اتفاق بیفتد شرایط زندگی در محدوده تاریخی برای ساکنان و توسعه گردشگری مهیا می شود.

وی به ثبت جهانی آثار تاریخی همدان اشاره کرد و اضافه کرد: با توجه به اینکه ثبت جهانی را پیش رو داریم باید اقدامات اولیه را به درستی انجام دهیم.

ایرنا نوشت، مختاری ادامه داد: اگر می خواهیم فرایند ثبت جهانی تپه هگمتانه را خدشه دار نکنیم باید اصول این اداره کل را زیر پا نگذاریم و همه مسوولان استان بر رعایت این اصول تاکید دارند.

منبع: گردشبان

به "کسب استعلام از میراث فرهنگی برای ساخت وساز در محوطه تاریخی همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب استعلام از میراث فرهنگی برای ساخت وساز در محوطه تاریخی همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید