کباب ترکی غذای سالمیه ؟

به گزارش وبلاگ فروش، تماشا تکه های گوشت که دور یک میله در حال چرخیدن هستند و گارسون مشغول تراشیدن آنها با کاردک و ریختن شان در نان ساندویچی است، برای خیلی ها هوس انگیز است. کباب ترکی غذای خوشمزه ای است که خیلی ها طعم آن را می پسندند ولی آیا این غذای خوشمزه، سالم هم هست یا نه؟ و آیا می گردد این غذا را سالم تر تهیه کرد یا نه؟

کباب ترکی غذای سالمیه ؟

کباب ترکی غذای سالمیه ؟

تماشا تکه های گوشت که دور یک میله در حال چرخیدن هستند و گارسون مشغول تراشیدن آنها با کاردک و ریختن شان در نان ساندویچی است، برای خیلی ها هوس انگیز است. کباب ترکی غذای خوشمزه ای است که خیلی ها طعم آن را می پسندند ولی آیا این غذای خوشمزه، سالم هم هست یا نه؟ و آیا می گردد این غذا را سالم تر تهیه کرد یا نه؟

کباب ترکی غذایی است که مردم ترکیه آن را به تمام جهان معرفی نموده و برای درست کردن آن از گوشت بره استفاده می نموده اند. کباب ترکی در اصل غذایی مدیترانه ای بوده است که در شکل اصیل آن بیشتر از سبزیجات و کمتر از پروتئین استفاده می شده است. مردم قدیمی ترکیه عادت داشته اند که یک بشقاب از نان سبوس دار و سالاد سبزیجات و البته مقدار کمی گوشت را به اسم کباب ترکی از گارسون رستوران بخواهند. اگر دوست دارید بدانید که چگونه کباب ترکی سر از لای نان ساندویچی درآورد، باید بگوییم که بهتر است آقای اویقون، شهفرایند ترکیه را که به شهر برلین آلمان مهاجرت نموده بود، مقصر بدانید. او برای اینکه در آلمان کار و باری به هم بزند، این غذا را به آلمان برد و آن را لای نان ساندویچی به مردم ارایه کرد ولی کم کم مخلفات دیگر به آن اضافه شد و این غذا را از یک غذای مدیترانه ای سالم به یک فست فود ناسالم تبدیل کرد. اگر در رستورانی که می روید، روی کباب ترکی سس هم می ریزند، بد نیست بدانید که یک قدم به ناسالم بودن این غذا نزدیک تر شده اید چون محققان می گویند این سس حاوی مقادیر زیادی روغن و نمک است. در صورتی که در کباب ترکی های اصیل بیشتر از گوشت بره استفاده می شده است ولی در مدل های تازه آن از گوشت مرغ هم استفاده می گردد و یا حتی ساندویچی از مخلوط هر دو این گوشت ها به فروش می رسد.

معایب کباب ترکی

متخصصان تغذیه معتقدند که کباب ترکی غذای چندان سالمی نیست. سال گذشته یک گروه از دانشمندان انگلیسی، کباب ترکی را از نظر ارزش غذایی مورد آنالیز قرار دادند و گفتند یک عدد ساندویچ کباب ترکی حدود 140 گرم چربی دارد که این مقدار دو برابر چربی ای است که خانم ها می توانند در طول یک روز دریافت نمایند و مقدار کالری آن مساوی یک لیوان روغن سرخ کردنی است. این محققان می گویند نیمی از کباب هایی که آنالیز نموده اند حاوی مقادیر بالایی از چربی ترانس بوده است که باعث بالا بردن کلسترول خون می گردد.

مشکل دیگری که این ساندویچ ها دارند، این است که مقدار شان بسیار عظیم بوده و معمولا با نوش جان کردن یک عدد از این ساندویچ های عظیم شما بیش از نیمی از انرژی مورد احتیاج روزانه تان را دریافت نموده اید. معمولا همه توقع دارند با پولی که می پردازند یک کباب ترکی عظیم را دریافت نمایند ولی وقتی فروشنده کباب متوسطی به آنها تحویل دهد، دفعه بعد به آن رستوران نمی فرایند و این موضوع، فروشندگان را وادار می نماید که کباب های عظیم تری را فراوری نمایند و کالری و چربی بیشتری را وارد بدن مشتریان شان نمایند تا حداقل آنها راضی تر باشند. از سوی دیگر، کباب ترکی دشمن فشار خون هم هست. محققان اداره استاندارد انگلیس معتقدند یک ساندویچ کباب ترکی حاوی 12 گرم نمک است که این مقدار برابر 2 قاشق نمک بوده و 2 برابر مقدار نمکی است که یک فرد در طول روز باید مصرف کند. گروهی دیگر از محققان با آنالیز کباب ترکی ها می گویند یک کباب ترکی معمولی 1000 تا1900 کیلوکالری انرژی دارد که معادل کل کالری است که یک فرد در طول روز احتیاجمند است. مشکل دیگری که کباب ترکی دارد این است که در آن برچسبی از نظر ارزش غذایی محتویات آن نصب نمی گردد، بنابراین چربی و نمک آن کنترل نشده و می تواند تا مقادیر بسیار بالا افزوده گردد.

کدام کباب ترکی ها سالم ترند؟

اگر شما عاشق کباب ترکی هستید و نمی توانید از آن دست بکشید، به شما توصیه می کنیم انواع سالم تر آن را انتخاب کنید. کباب ترکی هایی که در آن از گوشت مرغ استفاده شده است، سالم تر هستند. کباب ترکی را به صورت گریل شده و کباب شده استفاده نموده و انواع بی نمک و پرسبزی آن را انتخاب کنید. از سوی دیگر، پیشنهاد می کنیم که انواع کوچک تر آن را مصرف کنید و آن را در ساعات پایانی شب میل نکنید چون در این ساعات حجم زیادی از کالری را دریافت نموده و اضافه وزن برای شما حتمی خواهد بود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "کباب ترکی غذای سالمیه ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کباب ترکی غذای سالمیه ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید