تغذیه در ماه رمضان

به گزارش وبلاگ فروش، در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد.رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تاثیر زیادی نداشته باشد. با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن،باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد.غذاهای دیرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالیکه غذاهای سریع الهضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقی می مانند.

تغذیه در ماه رمضان

تغذیه در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد.رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر روی وزن تاثیر زیادی نداشته باشد.

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن،باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد.غذاهای دیرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالیکه غذاهای سریع الهضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقی می مانند.

- غذاهای دیرهضم عبارتند از:حبوبات مثل جو، گندم، جو دو سر، لوبیا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و ...(که کربوهیدراتها نامیده می شوند).

- غذاهای سریع الهضم عبارتند از:غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و ...هستند (که به این گروه کربوهیدراتهای تصفیه شده گفته می شود).

- غذاهای حاوی فیبر عبارتند از:غذاهای حاوی سبوس گندم، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها، مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و ...

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند.و از همه گروه های غذایی مثل میوه سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات و محصولات لبنی در رژیم غذایی باید وجود داشته باشد.غذاهای سرخ شده باید محدود شوند؛ زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن می شوند.

از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

1-غذاهای سرخ کردنی و چرب

2-غذاهای حاوی قند زیاد

3-خوردن غذای زیاد، بخصوص هنگام سحر

4-خوردن چای زیاد هنگام سحر، چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها احتیاج دارد دفع می شوند.

5-اگر شما نمی توانید سیگار را به یکباره قطع کنید از هفته های قبل از ماه رمضان آغاز به مصرف کم آن کنید.

چه غذاهایی را مصرف کنیم؟

1-مصرف کربوهیدارتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شود که شما کمتر گرسنه شوید.

2-حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیرهضم می شود.

3-خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدارت پتاسیم و منیزیم می باشد.

4-مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد.

5-موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربوهیدارت می باشد.

مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب، باعث تامین آب مورد احتیاج بدن می شود.

مسائل سلامتی در ماه رمضان و علل درمان آن:

یبوست

یبوست می تواند باعث ایجاد بواسیر و شقاق های دردناک مقعد شود و باعث سوء هاضمه به همراه نفخ می شود.

علل یبوست:مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده،مصرف کم آب و اندازه ناکافی فیبر در غذا از علل عمده یبوست می باشند.

درمان:اجتناب از مصرف زیاد کربوهیدراتهای تصفیه شده،افزایش مصرف آب، استفاده از نان سبوس دار و استفاده آردهای قهوه ای

سوء هاضمه و نفخ معده

علل:پرخوری،مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده،غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ، کلم، عدس، نوشابه های گازدار

درمان:از پرخوری اجتناب کنید، آب میوه یا آب بنوشید.از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنید.

ضعف (افت فشار خون)

افزایش تعریق، ضعف، خستگی، کم شدن انرژی، سرگیجه، بخصوص هنگام برخاستن، ظاهر رنگ پریده و احساس افتادن علائم افت فشار خون می باشد که بیشتر در هنگام بعدازظهر اتفاق می افتد.

علل:مصرف کمتر مایعات و کاهش مصرف نمک

درمان:به مکانهای گرم نروید و مصرف نمک و مایعات را افزایش دهید.

توجه:افت فشار خون باید با گرفتن فشار خون در هنگام بروز علائم تأیید شود.افراد دارای فشار خون بالا ممکن است در طول ماه رمضان احتیاج به تنظیم مجدد داروهای خود از طریق پزشک باشند.

سردرد

علل:عدم مصرف کافئین و تنباکو، انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی و گرسنگی که معمولاً در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می شود.سردرد وقتی با افت فشار خون همراه می شود می تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

درمان:در طول یکی دو هفته قبل از ماه رمضان به صورت تدریجی کافئین و تنباکو را قطع کنید.چای سبز و بدون کافئین جایگزین خوبی می باشد.همچنین برنامه خود را در طول ماه رمضان طوری ترتیب دهید که خواب کافی داشته باشید.

کاهش قند خون

ضعف، سرگیجه، خستگی، کاهش تمرکز، تعریق زیاد، احساس لرز، عدم توانائی برای فعالیت های فیزیکی، سردرد، طپش قلب، از علائم کاهش قند خون می باشد.

علل در افراد غیر دیابتی:خوردن اندازه زیاد قند مثل کربوهیدارتهای تصفیه شده، مخصوصاً در هنگام سحر باعث می شود که بدن اندازه زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون بشود.

درمان:خوردن غذا هنگام سحر و محدود کردن نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند.

توجه:افراد دیابتی ممکن است به تنظیم مجدد داروهای خود در ماه رمضان احتیاج داشته باشند و باید با پزشک خود مشورت کنند.

انقباضات عضلانی

علل:مصرف ناکافی غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم

درمان:خوردن غذاهای غنی از مواد معدنی فوق برای مثال:سبزیجات، میوه جات، محصولات لبنی، گوشت و خرما

توجه:افراد تحت درمان فشار خون بالا و افراد دچار سنگ کلیه باید با پزشک خود مشورت کنند.

زخم معده، سوزش سردل، التهاب معده

افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید مسائل فوق می شود.این شکل بصورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ظاهر شده و می تواند بطرف حلق توسعه یابد.غذاهای تند، قهوه و کوکاکولا این حالت را شدیدتر می کنند.

درمانهای طبی برای کنترل سطح اسید در معده وجود دارند و افراد مبتلا قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه ممکن است در افرادی که آب کم می نوشند ایجاد شود.بنابراین مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ ضروری می باشد.

توصیه های تغذیه ای در رعایت برنامه غذایی

1-مهم ترین مسئله این است که هر روز بعد از افطار(یک تا چند ساعت بعد)باید دو یا سه عدد میوه میانه مصرف کنید که با توجه به میوه های این فصل می توانید این میوه ها را بخورید:

سیب، گلابی، انگور، هلو، شلیل، هندوانه، خربزه، انجیر و موز و ...در مورد انگور یک خوشه معمولی معادل یک میوه است و در مورد هندوانه و خربزه یک قاچ 300 تا 400 گرمی معادل یک عدد میوه میانه است.

همچنین اگر آب میوه دوست دارید، می توانید به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه مصرف کنید.البته به شرطی که آبمیوه طبیعی باشد و بصورت ساندیس و آبمیوه های پاکتی نباشد.ولی اگر تهیه آب میوه طبیعی برایتان سخت بود، می توانید از یک لیوان آب میوه پاکتی یا ساندیس استفاده کنید.

همچنین اگر اشتها داشتید می توانید در وعده ی سحر هم یک عدد میوه یا یک لیوان آب میوه مصرف کنید.مثلا به جای یک لیوان شیر معمولی، یک لیوان شیر موز بخورید.

2-گروه نان و غلات شامل انواع نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی است.توصیه می کنم تا جایی که می توانید از نان سبوس دار مثل نان سنگک استفاده کنید، زیرا بدلیل داشتن سبوس، منبع خوبی ازویتامین های گروه B و فیبر غذایی است.ویتامین های گروه B در سوخت و ساز بدن و حفظ سلام اعصاب و پوست و مو نقش مهمی دارند.فیبرهای غذایی هم درجلوگیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند.

البته اگر تهیه نان سنگک برایتان مشکل است، می توانید از بربری، تافتون، لواش یا باگت استفاده کنید.

3-گروه سبزی ها شامل سالاد، سبزی خوردن، سبزی پخته در غذا مثل سوپ، خورش و کوکو و ...می باشد.سبزی ها منبع خوبی از فیبر غذایی نامحلول، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C هستند؛ مثلاً هویج و اسفناج از منابع خوب ویتامین A هستند.

سبزی ها شامل:خیار، گوجه فرنگی، کرفس، بامیه، هویج، کاهو، انواع کلم، قارچ، فلفل سبز، فلفل دلمه ای، بادنجان، کدو سبز، پیاز و سیر و ...است.

4-سعی کنید روزانه یک لیوان شیر و یک لیوان ماست را حتماً مصرف کنید.شیر و لبنیات منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های A و Dو B2 و B12 است.

افراد چاق و کسانی که کلسترول خونشان بالاست، بهتر است نوع کم چرب آنها را تهیه کنند.ولی برای بچه ها و نوجوانان با وزن متناسب و برای افراد لاغر شیر و ماست پرچرب، کره و خامه هم مفید است.به جای نوشابه هم از دوغ استفاده کنید.

پنیر با اینکه جزء لبنیات است ولی در تنظیم برنامه غذایی در گروه گوشت واقع شده است، یعنی هر 30 گرم گوشت کم چرب، معادل 30 گرم پنیر است.

5-گروه گوشت هم شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و آجیل است.این گروه منبع خوبی از پروتئین، ویتامین های گروه B و املاحی مانند آهن، روی و فسفر است.افرادی که دچار نقرس هستند، باید گوشت و حبوبات را خیل یکم مصرف کنند.افرادی هم که دچار کلسترول خون بالا هستند باید جگر، دل و قلوه، کله پاچه و گوشت پرچرب را مصرف نکنند و به جای گوشت قرمز بیشتر از مرغ و ماهی استفاده کنند.ولی برای افراد کم خون مصرف انواع گوشت مفید است.بیماران قلبی هم بهتر است تا حد ممکن گوشت قرمز را کمتر مصرف کنند.غیر از بیمارانی که در بالا نام برده شد، تمامی افراد سالم می توانند در حد احتیاج خود از گوشت، تخم مرغ و حبوبات مصرف کنند.به خصوص افراد ورزشکار برای ساخت عضله حتماً حتماً در کنار ورزش باید از منابع غنی پروتئینی مصرف کنند.

6-سبزی و میوه برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند، پس تا جایی که می توانید از این مواد غذایی بیشتر مصرف کنید، البته افراد چاق بیشتر از سه تا چهار عدد میوه در روز مصرف نکنند.

7-آجیل سرشار از مواد مغذی است، بنابراین بعد از افطار چند عدد بادام، فندق، پسته و ...مصرف کنید.

8-از مصرف انواع دسرها و شیرینی هایی با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری کنید.توصیه می کنم به جای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید، به خصوص افراد چاق، زیرا زولبیا و بامیه دارای قند و روغن زیادی هستند.

9-سعی کنید شام را دیر مصرف نکنید، حداکثر تا ساعت 8-9 شام را بخورید، زیرا اگر با فاصله ی کمی از غذا خوردن بخوابید، هضم مواد غذایی دچار اشکال می شود، به خصوص اینکه با خوابیدن، متابولیسم بدن کاهش می یابد و غذاها به طور مؤثر نمی سوزند تا بدن از انرژی و مواد مغذی آنها استفاده کند.

10-در صورت احتیاج در سحری و افطار می توانید چای بنوشید، فقط از مصرف چای زیاد در سحری خودداری کنید، زیرا کافئین موجود در چای دفع ادرار را افزایش می دهد و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها احتیاج دارد، دفع می شوند.

11-مصرف گردو با پنیر شاید از اثرات مضر پنیر در کاهش حافظه بکاهد.

12-شیره انگور سرشار از مواد مغذی است، به خصوص برای افرادی که دچار ضعف در طی روز می شوند بسیار مفید است، اثرات مفید شیره انگور شامل:افزایش اشتها، تقویت کلی بدن، افزایش شیر در خانم های شیرده و ...است.

به جای عسل یا مربا می توانید شیره ی انگور را با شیر یا خامه میل کنید.همچنین می توانید اندازهی از این شیره را در آب خنک بریزید و با افزودن کمی آب لیموی ترش به آن، یک شربت خوشمزه درست کنید که برای افزایش اشتها خوب است و به ای نوشابه های گازدار می توانید آن را مصرف کنید.البته افراد دیابتی نباید از این شیره مصرف کنند.

13-برخی از افراد عادت دارند در سحری هم غذای پخته مصرف کنند.این مسئله بستگی به میل و عادت غذایی آنها دارد.ولی مصرف یک وعده غذایی پخته در طی روز کافی است، مگر اینکه فرد لاغر یا کودک یا نوجوان باشد.در این صورت باید هر دو را کامل مصرف کند.

از قلم نیاندازید که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.بنابراین سحری را سبک بخورید و از مصرف غذاهای چرب و پرحجم برای سحری پرهیز کنید.

14-در این برنامه غذایی سعی شده یک بار خورش سبزی دار، یک بار گوشت قرمز، یک بار گوشت مرغ، یک بار ماهی، یک بار پلو با حبوبات، و یک بار پلو با سبزیجات قرار داده شود.شما می توانید در هفته های بعدی، بسته به سلیقه ی خود غذاهایی که معادل این غذاها هستند را تهیه کنید.مثلاً به جای خورش کرفس، از خورش قورمه سبزی، به جای لوبیا پلو از کلم پلو، به جای کتلت گوشت از کباب با برنج، به جای ته چین مرغ از جوجه کباب یا مرغ و پلو به جای قیمه از آبگوشت استفاده کنید.ولی حتماً سعی کنید یک بار در هفته ماهی بخورید که می تواند بصورت ماهی کبابی در فر، قلیه ماهی، ماهی شکم پر، کتلت ماهی یا ماهی سرخ شده در کمی روغن باشد.اگر گاهی اوقات امکان تهیه و پخت ماهی در هفته برای شما وجود نداشت، می توانید به جای آن از تن ماهی استفاده کنید، البته افراد چاق نباید روغن تن را مصرف کنند.

15-شما می توانید غیر از غذاهای بالا، از انواع سوپ، اش، کوکو، املت، دلمه و ..استفاده کنید.لی سعی کنید تا جایی که امکان دارد خودتان در منزل غذا تهیه کنید و غذاهای بیرون را نخورید، زیرا در تهیه غذاهای بیرون که بیشتر انواع پیتزا و ساندویچ می باشد، از سوسیس و کالباس و سوس زیادی استفاده شده است.این مواد دارا ی چربی بالا و مواد نگهدارنده هستند که در صورت مصرف زیاد برای سلامتی بدن مضر هستند، خصوصاً افراد چاق، دارای چربی خون بالا و فشار خون بالا و کسانی که ناراحتی معده دارند، نباید اصلاً این مواد غذایی را مصرف کنند.

16-به اندازه کافی بین افطار تا وقت خواب آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.

روزه بی سحر، نه!

از نظر تغذیه ای روزه بی سحری توصیه نمی شود.در افرادی که بی سحری روزه می گیرند، کمبود بیش از حد انرژی باعث می شود بدن از منابع چربی برای تامین انرژی استفاده کند و در اثر سوخت ناقص چربی ها، ترکیبات ستونی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی می شوند و فرد احساس می کند که سالم نیست.

یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمک ها یا الکترولیت و قند روبرو است.بنابراین در هنگام افطار به نحو شایسته ای این کمبودها باید جبران شود.

آغاز افطار با مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ سبزیجات به همراه چند عدد خرما مناسب است.

مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات، به همراه خرما بهترین افطار به تعداد می رود و صرف شام به منظور جلوگیری از ولع بعد از افطار دو ساعت بعد توصیه می شود.اما در مورد نوجوانان و افرادی که تازه به سن تکلیف رسیده اند (چون در دوران رشد هستند)باید افطار و شام در یک وعده با هم خورده شوند.

سنگ کلیه بیماری نیست

بیماران مبتلا به سنگ کلیه می توانند با نوشیدن 8 لیوان آب یا مایعات در فواصل افطار تا سحر روزه بگیرند.سنگ کلیه بیماری نیست که مانع روزه داری شود.

همانطور که به چنین بیمارانی در ایام غیر از ماه رمضان توصیه می شود 8 لیوان آب مایعات بنوشند، در ماه رمضان هم با تقسیم دفعات نوشیدن آب و مایعات در ساعات بین افطار تا سحر، می توانند روزه خود را بگیرند.

افراد از نوشیدن نوشابه های گازدار در ابتدای افطار بپرهیزند، چرا که این نوشابه ها هم موجب کمبود کلسیم در بدن و هم باعث تورم معده و ایجاد سیری کاذب می شود.

مصرف بادمجان، فلفل و سایر ادویه ها در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی، بیش تر، برای روزه داران توصیه نمی شود.

روزه در بیماران دیابتی و قلبی

ماه رمضان، فرصتی است که همه دوست دارند در برکت و رحمت گسترده اش شریک باشند.در این میان، بیماران، سالمندان و کسانی که شرایط های خاص فیزیولوژیکی مانند بارداری و شیردهی را از سر می گذرانند، معمولاً با یک سؤال عمده روبرو اند:آیا می توانند روزه بگیرند یا نه؛ و این که اگر روزه بیگرند، آیا با مشکل رو به رو نخواهند بود؟

اگرچه نمی توان برای همه بیماران مزمن، یک حکم کلی صادر کرد و هر بیمار، شرایط خاص خود را دارد و فقط و فقط به پزشک معالجش می تواند درباره این که او می تواند روزه بگیرد یا نه، نظر قطعی بدهد؛ با این حال نکاتی در مورد هر بیماری وجود دارد که می تواند به تصمیم گیری درست بیمار و پزشکان کمک کند.

مرور این نکات، شاید چند فایده مهم داشته باشد؛ اول این که در هر شرایطی، روزه گرفتن به صلاح فرد نیست و حتی از لحاظ شرعی هم توصیه نمی شود.دوم این که می توان با ایجاد برخی تنظیم ها در برنامه غذایی و دارویی و آگاهی از علائم هشدار، در بسکمک از بیماری ها به راحتی روزه داری کرد، بدون اینکه هیچ مسئله ای جدی ای به وجود آید.

در این نوشتار، برای رعایت اختصار، تنها به چند بیماری مزمن که شیوع بیشتری دارد، اشاره می شود.

بیماران دیابتی

بیمار دیابتی بدون انجام مشاوره با پزشک، روزه داری می کند، در معرض خطر جدی افزایش درازمدت قند خون واقع شده است که این امر علاوه بر عوارض جسمی، عوارض جانبی دیگری از جمله افزایش هزینه و حتی غیرممکن شدن درمان را در پی دارد.

حفظ اندازه قند خون در محدوده طبیعی، بین 60 تا 140 میلی گرم هدف اصلی در درمان دیابت است:از طرف دیگر نوع تغذیه، و بالطبع روزه داری، می تواند روی این شاخص مهم سلامت بیمار، تاثیر جدی بگذارد.

کارشناسان اعتقاد دارند افرادی که قادر به کنترل قند خون خود در حد طبیعی هستند، با داروهای خوراکی یعنی قرص، با رعایت شرایط خاص و اندازه گیری به موقع قند خون شان، می توانند با سلامت و اطمینان کافی در این فریضه الهی شرکت کنند.بنابراین ، شاید بتوان گفت:

اولین قدم برای فرد دیابتی که می خواهد در فریضه روزه همگام سایرین باشد، این است که تجهیزات لازم برای اندازه گیری قند خون، یا حداقل ادرار را در منزل داشته باشد.

بدون پایش مداوم قند خون، یا تخمین آن از طریق آزمایش ادرار، نمی توان از ایمن بودن روزه داری اطمینان کافی داشت.

به گفته متخصصان، اندازه قند خون بیماران دیابتی روزه دار باید قبل از سحر حداکثر 120 میلی گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر حداکثر 160 میلی گرم درصد،بین ساعت 1 تا 3 بعد ازظهر حداقل 70 میلی گرم درصد، قبل از افطار حداکثر 120 میلی گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار حداکثر 160 میلی گرم درصد باشد.

پزشکان توصیه می کنند بیماران روزه دار در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل کنند و پس از گذشت مدتی، غذا خوردن را آغاز کنند.

اما قضیه در مورد بیماران تحت درمان با انسولین فرق می کند.استفاده از این دارو با احتمال بالای افت قند خون همراه است.بنابراین لازم است این بیماران در فواصل نزدیک به هم غذا میل کنند، به همین دلیل، روزه داری به هیچ نام برای آنها توصیه نمی شود.

ضمن اینکه بیماران انسولینی، معمولاً نمی توانند نوبت تزریق خود را، مگر در موارد خاص و زیر نظر مستقیم پزشک معالج، حذف یا جابه جا کنند.به همین دلیل توصیه تمام پزشکان و متخصصان به این بیماران این است که روزه نگیرند.

بیماران قلبی

مطالعات نشان داده اند روزه داری می تواند با کم کردن عوامل خطر، به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند.دکتر مظهری درباره اثر روزه می گوید:در طول ماه مبارک رمضان، سطح هموسیستئین خون به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و این اثر در کنار کاهش اندازه چربی های خون و حتی تعدیل وزن بدن، می تواند باعث کنترل بیماری قلبی-عروقی شود.

اما درباره افرادی که کارشان از این مرحله گذشته و به این بیماری مبتلا شده اند، چون باید داروهای خود را راس ساعت مشخصی مصرف کنند، اغلب اجازه روزه گرفتن به آنها داده نمی شود.

افت سطح داروهای قلبی، باعث عوارض جبران ناپذیری نظیر بزرگ شدن قلب و حتی سکته و حملات قلبی می شود.ضمن این که به دلیل حساسیت این بیماران به انواع استرس ها، حتی احساس گرسنگی برایشان مناسب نیست.

منبع:اطلاعات علمی تعداده11

منبع: راسخون

به "تغذیه در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید