پل گاومیشان ایلام؛ پلی که از دوره ساسانیان یه یادگار مانده است

به گزارش وبلاگ فروش، پلی قدیمی و بی مثالی روی رودخانه سیمره وجود دارد که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب می نماید. نام این پل، پل گاومیشان ایلام هست. یکی از مورخان به نام سرهنری راولینسون در سفرنامه خود درباره این پل می گوید: پلی که هم اکنون روی سیمره واقع شده است، یکی از بهترین پلهای ایران بوده و حسین خان عظیم به سال 1008 هجری قمری این پل را تعمیر کرد. بعضی باستان شناسان معروف معتقدند که در واقع نام این پل گومیشه به معنای محل پرورش گاو است. با ما در این مقاله جذاب همراه باشید تا بدانید پل گاومیشان کجاست و با زیبایی های پل تاریخی گاومیشان بیش از پیش آشنا شوید.

پل گاومیشان ایلام؛ پلی که از دوره ساسانیان یه یادگار مانده است

دیدنی زیبا و تاریخی

پل گاومیشان ایلام 6 چشمه طاق و پایه و تکیه گاه های قطور و عظیمی دارد که از سنگهای عظیم و غول پیکر درست شده اند. درون این پایه های محکم و مرتفع از ملاط و قلوه سنگ پر شده و سقف طاق ها از آجر هست. وقتی که چشم هایمان به پله های میانی می افتد، در می یابیم که علاوه بر استفاده بعنوان یک پل ارتباطی، از آن بعنوان سرپناه نیز استفاده می کردند. معماری این بنای زیبا به سبک ساسانی است، ولی در چشمه طاق ها آثاری از هنر صفوی و قاجار نیز دیده می شوند. با یک آنالیز دقیق و سنجیده میتوان دریافت که پل تاریخی گاومیشان در زمان اتابک لر کوچک بازسازی و بازسازی شد.

براساس مقاله پل گاومیشان کجاست باید بدانید که بدلیل به هم رسیدن دو رود پر آب و زیبای کشکان و سیمره، در این منطقه دیدنی آب و هوایی بسیار معتدل و خنک جاری بوده و به همین علت هم یکی از بهترین مناطق گردشگری ایلام بشمار می رود. پل تاریخی دره شهر در تاریخ 3 اسفند 1377 و با شماره ثبت 2222 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی

به "پل گاومیشان ایلام؛ پلی که از دوره ساسانیان یه یادگار مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل گاومیشان ایلام؛ پلی که از دوره ساسانیان یه یادگار مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید