با دیدنی های تویسرکان آشنا شوید!

به گزارش وبلاگ فروش، چقدر با دیدنی های تویسرکان آشنا هستید؟ تویسرکان یکی از زیباترین شهرهای استان همدان است که در مرکز شهرستان تویسرکان قرار گرفته و طبق اخرین سرشماری در سال 1395 حدود 55 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر زیبا و دیدنی همدان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده به خاطر تعداد بالای درخت های گردوی بزرگش در ایران مشهور است. تویسرکان از شمال به استان دره مرادبیگ، از شمال غرب به شهرستان اسدآباد، شرق به شهرستان ملایر، از جنوب به شهرستان نهاوند، و از غرب به شهرستان کنگاور در استان کرمانشاه می رسد. این شهر زیبا و خوش آب و هوا بعد از شهر همدان، ملایر و نهاوند، چهارمین شهر بزرگ همدان به شمار می رود.

با دیدنی های تویسرکان آشنا شوید!

تویسرکان در دل کوهستان قرار گرفته و آب و هوای ملایم و معتدل دارد. این شهر بر روی ویرانه های شهر قدیمی رودلاور (رودآورد) و اوراکوهان ساخته شده است. شهرهای قدیمی رودلاور و اوراکوهان در گذشته به وسیله قوم مغولان ویران شده بود. توسرکان یا تویسرکان جاذبه های تماشای بسیاری دارد که در این مطلب از مجله گردشگری وبلاگ فروش قصد داریم چند تا از زیباترین آن ها را به شما معرفی کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تماشای های تویسرکان | قلعه اشتران

اگر علاقه مند به تاریخ و جاذبه های تاریخی هستید، تماشا قلعه اشتران تویسرکان را به هیچ عنوان از دست ندهید. قلعه اشتران یکی از قدیمی ترین جاذبه های تاریخی شهر تویسرکان است که با یک هکتار زیر بنا به وسیله حاج مراد خان اردلان بنا شده، به همین علت نام دیگر آن قلعه اردلان است. این بنای تاریخی در دوران قاجار ساخته شده و دو طبقه مسکونی و یک طبقه زیر زمین دارد، اما امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است. در هر طبقه مسکونی این قلعه 13 اتاق واقع شده است که آب شرب آن ها به وسیله قناتی در حیات اندرونی تامین می شده است. برای دفاع از حریم قلعه، در چهار گوشه آن چهار برج یا دژ قرار گرفته که سربازان در این قلعه ها به منظور دفاع از ساکنان قلعه مستقر می شدند.

آرامگاه حبقوق

یکی از جاذبه هایی که در سفر به تویسرکان باید به آن سر بزنید، ((ارامگاه حبقوق)) است. این بنای تاریخی یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ایران به شمار می رود. این بنا مقبره حبقوق یا حیقوق، یکی از پیامبران اهل کتاب است که دوران زندگی وی به 700 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. البته درباره محل خاک سپاری این پیامبر روایت های متعددی مطرح می گردد و بنای موجود در تویسرکان یکی از مقبره های حبقوق است.

ارامگاه حبقوق از دور به شکل یک برج دایره ای با سقفی به مخروطی دیده می گردد و معماری ایرانی منحصر به فردی دارد. وجود این آرامگاه در تویسرکان نشان دهنده قدمت وجود و ابادانی در این شهر است. در حال حاضر یهودیان تویسرکان این مقبره را به عنوان ارامگاه حبقوق پیامبرشان زیارت می نمایند.

تماشای های تویسرکان | خانه دکتر اقتداری

اگر به تویسرکان سفر کردید و قصد بازدید از یکی از ساختمای های زیبا اما نه چندان قدیمی آن را داشتید، حتما به خانه دکتر اقتداری سر بزنید. این خانه حدودا 150 سال پیش در دوران قاجار به دست اقا رضا محمودی در مرکز شهر تویسرکان بنا شد. خانه دکتر اقتداری یکی از نمونه های پیروز معماری ایرانی است که با 4 حیات مرکزی در دو طبقه ساخته شده است؛ سقف طبقه همکف این خانه با طاق های ضربی تماشای مزین شده و این طراحی بی نظیر از ارکان اصلی طراحی این خانه به شمار می رود. سازه طبقه دوم خانه دکتر اقتداری با تیرهای چوبی ساخته شده که نوع خود بسیار تماشای است. جالب است بدانید که تمامی 4 حوض موجود در حیات های مرکزی این خانه در گذشته به وسیله یک قنات پر می شدند و همین موضوع در زیبایی سایت پلان این خانه بسیار تاثیر گذار بوده است.

کاروانسرای شاه عباسی

معماری سنتی ایرانی در هر گوشه خود رازهای بسیاری را پنهان نموده است. در گرشته سبک معماری چهار ایوانی در میان طراحان ایرانی بسیار رواج داشته است. کاروانسرای شاه عباسی یکی از بناهای به جا مانده از دوران صفویه است که در سبک معماری چهار ایوانی ساخته شده و امروزه هواداران بسیاری در میان گردشگران و مردم شهر تویسرکان دارد. در سال های اخیر طی حفاری های متعدد، آثار تاریخی بسیاری از گوشه و کنار این بنا کشف شده است. کاروانسرای شاه عباسی با مساحتی حدود چهار هزار متر مربع در نزدیکی تویسرکان، نرسیده به اسد آباد واقع شده است.

تماشای های تویسرکان | خانه مسعودی

در شهر و اطراف تویسرکان، بناهای بسیاری از دوره قاجار به جا مانده اند؛ یکی از زیباترین آن ها خانه مسعودی است. گچ بری ها، آینه کاری ها و تزیینات این خانه از مهم ترین نقاط قوت آن به شمار می رود؛ بر روی سقف و دیوارهای این خانه طرح ها و نقش هایی از پادشاهان باستانی ایران از شاهنامه تا دوره قاجار دیده می گردد. خانه مسعودی دو طبقه دارد؛ هر طبقه یک اتاق اصلی دارد و اطراف اتاق های اصلی طبقات چند اتاق فرعی قرار گرفته است. مهم ترین قسمت این خانه اتاق شاه نشین آن است؛ هنگامی که به شاه نشین می رسید، کتیبه ای پیش روی شما واقع شده است که سال ساخت بنا را نشان می دهد

بازار سرپوشیده تویسرکان

یکی از مجذوب کننده ترین تماشای های تویسرکان بازار سرپوشیده اش است. زمان ساخت این بازار به حدود 370 سال پیش و دوران صفویه باز می گردد؛ اما در دوران قاجار نیز مجددا بازسازی شده است. هنگام قدم زدن در این بازار، یک راسته یا راستا اصلی و 4 راستا فرعی پیش روی شما واقع شده است و هر کدام از این راستاهای فرعی نیز به یکی دیگر از جاذبه های تاریخی تویسرکان مانند مدرسه شیخ علیخان زنگنه و مسجد جامع تویسرکان می رسند.

تماشای های تویسرکان | مدرسه شیخ علی خان زنگنه

در شهر تویسرکان همدان، نمونه های بی نظیری از معماری سنتی ایران به چشم تان می خورد. یکی از این ساختمان های زیبا، مدرسه شیخ علی خان زنگنه است. این بنا در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این مدرسه به دست شیخ علی خان و به دستور شاه سلیمان صفوی تاسیس شد. ساختمان مدرسه 36 حجره دارد که امروزه محل تحصیل طلاب علوم دینی است. در بخش جنوبی مدرسه یک مسجد واقع شده است متریال اصلی بنای مدرسه آجر و سازه اصلی سقف های آن طاق ضربی است.

مسجد جامع تویسرکان

همان طور که بالاتر گفتیم، یکی از دالان های فرعی بازار سرپوشیده تویسرکان به مسجد جامع آن ختم می گردد. مسجد جامع تویسرکان در ضلع غربی بازار تویسرکان و در خیابان شهید باهنر واقع شده است. این مسجد دو ورودی شرقی و غربی دارد و میرزا همایون، جد خاندان امامی در سال 1233 آن را تاسیس کرد. مسجد جامع تویسرکان از دوران صفوی پا برجا بوده اما بخشی از آن تخریب شده و به جای آن مسجد جدیدی ساخته شده است. بعلاوه گنبد مسجد نیز تخریب شده و به جای آن یک سقف صاف مسطح بنا شده است؛ گلدسته های مسجد نیز در طی تعمیرات متعدد شکل اولیه خود را از دست داده اند.

تماشای های تویسرکان | دره گزندر سرابی

در سفر به تویسرکان، از میان جاذبه های طبیعی این شهر هرگز دره گزندر سرابی را از دست ندهید. این دره زیبا و تماشای در دورازه ورودی شهر تویسرکان قرار گرفته و یکی از زیباترین جاذبه های تماشای این شهر به شمار می رود. دره گزندر سرابی حدود 500 هکتار مساحت دارد و در تمامی روزهای سال، حتی روزهای سرد زمستان، گردشگران بسیاری را پذیرایی می نماید. در روزهای بهاری، این دره با گل ها و گیاهان سبز و رنگارنگ پوشیده می گردد و چشم اندازی بی نظیر را برای مسافران و مردم شهر تویسرکان فراهم می نماید.

آبشار افشار تویسرکان

شاید دلتان بخواهد در سفر به تویسرکان، کمی از شهر دورتر شوید تا جاذبه های طبیعی اطراف آن را نیز ببینید. آبشار افشار یکی از زیباترین جاذبه های اطراف شهر تویسرکان است که باید به آن سر بزنید. این ابشار در 12 کیلومتری شمال شهرستان تویسرکان و در انتهای دره اسعدی واقع شده است. این 2 جاذبه یعنی آبشار افشار و دره اسعدی در دامنه های جنوبی کوه شاه نشین قرار دارند و از پر طرفدارترین تفرجگاه های مردم تویسرکان به شمار می فرایند. کوه شاه نشین جزیی از ((کوهستان الوند)) و سرچشمه رودهای پر آب ((قره چای)) و ((قلقل رود)) است.

برترین زمان برای سفر به تویسرکان

حتما اوازه هوای سرد همدان به گوش شما هم رسیده است! تویسرکان نیز به علت نزدیک بودن به شهر همدان، آب هوایی مشابه با همین شهر دارد. همدان به علت کوهستانی بودن، زمستان های سرد و خشکی دارد؛ به همین علت بهتر است پیش از سفر به هر کدام از شهرهای آن برترین زمان سفر را آنالیز کنید تا گرفتار سرمای شدید و استخوان سوز نشوید.

بهار برترین زمان برای سفر به تویسرکان است. در این فصل خورشید بر تمامی اراضی این شهر می تابد هوای شهر را مطبوع تر از همواره می سازد. شهر تویسرکان در فصل بهار چهره دیگری به خود می گیرد و با روییدن گل های بهاری، به مسافران خود خوش امد می گوید.

منبع: الی گشت

به "با دیدنی های تویسرکان آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دیدنی های تویسرکان آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید