همه چیز درباره ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی

به گزارش وبلاگ فروش، افرادی که به طبیعت و طبیعت گردی علاقه دارند به گونه ای برنامه ریزی می نمایند تا فعالیت های مختلفی را در دامن طبیعت تجربه نمایند. از جمله فعالیت های بسیار مجذوب کننده در دامن کوه و طبیعت ورزش های همانند ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی هستند. شاید نام این ورزش ها برای بسیاری از افراد آشنا باشد؛ اما تفاوت ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی برای بسیاری سؤال است. برای اینکه بدانید ترکینگ چیست و چه تفاوتی با هایکینگ و کوهنوردی دارد و بعلاوه تجهیزات لازم این ورزش ها چیست می توانید با مقاله امروز همراه شوید. اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید خود را به برترین شکل برای انجام این فعالیت ها مجهز کنید.

همه چیز درباره ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی

ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی

اگر قصد دارید به پیمایش در طبیعت بپردازید و یا در تورهای طبیعت گردی که شامل فعالیت هایی نظیر ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی هستند شرکت کنید باید با انواع این ورزش ها آشنا شوید. دانستن تفاوت ترکینگ و هایکینگ با کوهنوردی، و آشنایی با لوازم مورداحتیاج آنها به شما یاری می نماید تا این تجربه دلپذیر را به برترین شکل رقم بزنید. پس از آشنایی با هر کدام از این ورزش ها می توانید تشخیص دهید کدامشان مناسب شما است و چگونه باید آن را انجام دهید.

ترکینگ چیست؟

ترکینگ (trekking) یک پیاده روی طولانی در طبیعت است که به طور معمول بیشتر از دو روز زمان می برد و می تواند در چند روز یا چند هفته ادامه یابد. این ورزش در ابتدا تنها در بستر کوه ها انجام می شد؛ اما امروزه به بعضی دیگر از برنامه ها نیز اطلاق می شود. ترکینگ با اینکه یک پیاده روی توصیف می شود؛ اما چیزی بیشتر از یک پیاده روی ساده است و می تواند در خارج از مسیرهای پیاده روی و در طبیعت وحشی نیز انجام شود.

در ترکینگ افراد باید با تجهیزات کامل سفر به فعالیت بپردازند و احتمال تغییرات شرایط آب وهوا، عدم دسترسی به آب و مسائل دیگر را نیز در نظر بگیرند. مسیرهای ترکینگ در مقایسه با هایکینگ با چالش های بیشتری روبرو هستند و مسیرها معین شده و دارای علامت نمی باشند.

انواع ترکینگ چیست؟

ترکینک بر اساس سطح سختی خود به چند دسته زیر تقسیم می شود:

- ترکینگ آسان: این فعالیت در مسیرهای کنترل شده انجام می شود و امکانات لازم در مسیر برای افراد وجود دارد.

- ترکینگ میانه: این نوع ترکینگ در ارتفاعات بالاتری به نسبت ترکینگ قبلی انجام می شود.

- ترکینگ قدرتی: این ترکینگ در ارتفاعات بالا انجام پذیر است و کوشش و انرژی بیشتری را طلب می نماید.

- ترکینگ سخت: این نوع در مسیرهای شیب دار انجام می شود و باید فرد توان کوله کشی را طی چند روز و در ارتفاعات بالا داشته باشد.

وسایل مورداحتیاج ترکینگ

برای انجام ترکینک شما از طریق های زیر احتیاج خواهید داشت:

- پیراهن های ضخیم یا نازک مناسب آب وهوای منطقه

- ژاکت ضد آب با کلاه یا پانچو

- شلوار مناسب محیط پیمایش

- لباس زیر حرارتی و کت حرارتی برای هوای سرد

- یک جفت دستکش

- کلاه مناسب

- چکمه های پیاده روی سبک وزن

- 2 جفت جوراب نازک و 2 جفت جوراب پشمی

- عینک برفی یا عینک آفتابی

- عصا

- کوله پشتی

- چند کیسه پلاستیکی بزرگ برای جداکردن لباس های تمیز از لباس های کثیف، تعدادی کیسه پلاستیکی کوچک تر برای دفع زباله

- بطری آب و قرص های تصفیه کننده آب

- دستمال توالت

- چراغ جلو، مشعل، شمع

- کبریت، فندک

- دوربین دوچشمی، دوربین ساده

- نقشه راهپیمایی و قطب نما

- بالش

- چاقو

هایکینگ چیست؟

هایکینگ (Hiking) به یک پیاده روی طولانی مدت در طبیعت گفته می شود که کمتر از 24 ساعت به طول می انجامد و در دسته تورهای یکروزه می تواند قرار بگیرد. البته باید در نظر داشت در بسیاری مواقع طول زمان هایکینگ می تواند بیشتر نیز باشد.

هایکینگ می تواند در زمین صاف، بر روی تپه ها و یا حتی در صحرا انجام شود. هایکینگ مسیرهای معینی دارد؛ به این معنی که مسیرهای خاصی با علامت گذاری برای هدایت، در شهر و روستاهای مختلف برای هایکینگ طراحی شده اند. آغاز و خاتمه مسیر هایکینگ به همین علت معین است. هایکینگ ممکن است چند روز ادامه پیدا کند که به آن کوله گردی یا بکپکینگ (backpacking) نیز گفته می شود. برای انجام کوله گردی به آب و مواد غذایی بیشتری ضروری است و حتی ممکن است فرد احتیاج به خواب در طبیعت داشته باشد.

در بیشتر وقت ها هایکینگ در مدت زمانی کوتاهی انجام می شود و احتیاجی به کمپ ندارد. هرچند بسیاری مواقع افراد پس از هایکینگ ترجیح می دهند شب را در دل طبیعت و در چادر بمانند تا از زیبایی های شب در طی مسیر هایکینگ خود لذت ببرند.

هایکینگ یکی از فعالیت های بسیار پرطرف دار در کل دنیا است و در بعضی نقاط به نام های دیگری نیز نامیده می شود؛ به طور مثال در نیوزلند به آن ترمپینگ و در استرالیا به آن واکینگ می گویند. اینکه چه وسایلی در هنگام هایکینگ مورداحتیاج شماست به مدت زمان طبیعت گردی، شرایط آب وهوایی و روز یا شب بودن زمان هایکینگ باز شود.

لوازم مورد احتیاج در هایکینگ

برای انجام هایکینگ شما از طریق های زیر احتیاج خواهید داشت:

- نقشه، قطب نما، ارتفاع سنج، دستگاه GPS

- یاری های اولیه شامل دارو و پماد مراقبت از پا و دافع حشرات (در صورت احتیاج)

- عینک آفتابی

- لباس های ضدآفتاب و ضدآب

- چاقو

- وسیله برای روشن کردن آتش

- غذای اضافه

- آب اضافه

- لباس های مناسب

- کوله پشتی

- کفش مناسب سفر

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی (mountaineering) یکی از ورزش های بسیار قدیمی است که برخلاف دو نوع قبلی احتیاجمند کوشش فیزیکی بیشتری است. در واقع افراد حرفه ای و آموزش دیده می توانند این ورزش را انجام دهند. کوهنوردی به صورت کلی دستیابی به نقاط مرتفع یا قله ها در منطقه ها کوهستانی است و فرد در هنگام پیمایش کوه ممکن است به علت شرایط ناخواسته زمین و هوا در معرض خطر باشد. تجربه و رعایت نکات ایمنی نقش مهمی در انجام کوهنوردی دارند. کوهنوردی ممکن است از چند ساعت تا چند هفته به طول بینجامد. فرد در حین کوهنوردی از مسیرهای فنی کوهستانی عبور می نماید و برای پیمایش مسیرهای سنگی و یخی به ابزار احتیاج دارد بعلاوه باید نکات کمپ در طبیعت را نیز بداند.

انواع کوهنوردی

کوهنوردی انواع مختلف و یا زیر شاخه های متعددی دارد که به شکل مسابقات حرفه ای نیز برگزار می شود. از جمله شاخه های کوهنوردی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- یخ نوردی

- دره نوردی

- غارنوردی

- کوهنوردی

- سنگ نوردی

- صخره نوردی

- کوه پیمایی

- صعود به قله

وسیله های مورداحتیاج برای کوهنوردی

برای انجام کوهنوردی ممکن است روزهای طولانی در حال پیمایش باشید و از طریق های زیر احتیاج دارید:

- بطری آب

- فلاسک چای

- چراغ قوه

- باتوم و عصای کوهنوردی

- کفش مخصوص کوه و جوراب

- کوله پشتی در سایز و وزن مناسب

- کیسه خواب، بادگیر و چادر

- بارانی، لباس گرم و ضد آب، کاپشن

- دستکش و کلاه مناسب

- جعبه یاری های اولیه، پماد سوختگی و داروهای مسکن

- سوت، ساعت هوشمند، جی پی اس، پاوربانک

- خوراکی مانند خشکبار، کنسرو و نان

- وسایل شخصی مانند مسواک، مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب

- ظروف مورداحتیاج غیرشکستنی مانند بشقاب، قاشق و لیوان

- کیف کمری جهت نگهداری لوازم ضروری مانند نقشه، جی پی اس، فندک، خوراکی، باند استریل

تفاوت ترکینگ و هایکینگ به صورت کلی

حالا که دانستید ترکینگ چه معنایی دارد و هایکینگ چیست، شاید بهتر باشد تفاوت های این دو ورزش را که بسیار نیز با یکدیگر شباهت دارند به صورت جداگانه مورد آنالیز قرار دهیم:

طول و مدت زمان پیاده روی

یکی از اصلی ترین تفاوت های ترکینگ و هایکینگ طول زمان پیاده روی است. ترکینگ حداقل 2 روز و گاه بیشتر از دو روز زمان می برد؛ اما مدت زمان هایکینگ بسیار کوتاه تر است. معمولاً هایکینگ چند ساعت و یا یک روز کامل طول می کشد.

نوع مسیر و محل پیمایش

در هایکینگ افراد در مسیرهایی پیمایش می کنند که کاملاً معین شده اند و این مسیرها از بین جنگل ها، تپه ها، کوه ها و سایر جاهای طبیعی می گذرند. درحالی که ترکینگ در مسیر معین شده انجام نمی شود و افراد از طبیعت های ناشناخته که شامل سواحل، کوه ها، جاده ها و جنگل ها است، عبور می کنند. در واقع مسیر ترکینگ مسیری بکر و دست نخورده تر است و اصول گام برداری آن نیز احتیاج به دقت و توجه بیشتری دارد.

محل اقامت ترکینگ و هایکینگ

تفاوت ترکینگ و هایکینگ در محل اقامت آنها نیز هست. به علت اینکه هایکینگ معمولاً تجربه ای یک شبه است اقامت آن در یک مکان معین انجام می شود. افرادی که به سراغ ترکینگ می روند به محل اقامت قبلی خود باز نمی گردند؛ زیرا مقصد آنها بر یک مسیر معین تمرکز ندارد. آنها هر بار با توجه به مسیری که در پیش دارند محل اقامت متفاوتی را تجربه می کنند.

تجهیزات ترکینگ و هایکینگ

برای انجام هایکینگ شما به تجهیزات کمتری احتیاج دارید. داشتن کفش و چکمه مناسب، لباس مناسب، کوله پشتی شامل غذا، و بعضی چیزهای ضروری برای شما کافی است. ممکن است حتی به قطب نما یا نقشه نیز احتیاجی نداشته باشید؛ چون همان طور که گفته شد مسیرها اغلب معین هستند. در ترکینگ شما علاوه بر تجهیزات فوق به نقشه یا قطب نما و بعلاوه کیسه خواب، غذا، و بسیاری تجهیزات تخصصی دیگر احتیاج خواهید داشت.

درجه سختی ترکینگ و هایکینگ

هایکینگ یک فعالیت تفریحی است که بسیاری از افراد می توانند آن را انجام دهند حتی اگر چندان تجربه ای در پیاده روی ندارند. برای انجام ترکینگ افراد به آمادگی جسمی و تمرین بیشتری احتیاج دارند تا بتوانند چند روز در طبیعت پیاده روی کنند و از مسیرهای مختلف عبور کنند.

چرا تهیه برترین کفش ترکینگ اهمیت دارد؟

یکی از لوازم بسیار ضروری که در ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی به آن احتیاج دارید کفش مناسب است. امروزه ترکینگ در میان بسیاری از افراد محبوب شده و تورهای زیادی برنامه ترکینگ را در میان برنامه های خود گنجانده اند. این مسئله باعث شده تا تهیه برترین کفش ترکینگ دغدغه بسیاری از افراد باشد.

کفش ترکینگ ویژگی های خاصی دارد که باید در خرید آن حتماً به این ویژگی ها توجه شود. به طور معمول رویه کفش ترکینگ جنس چرم دارد و چندلایه است. زیره این کفش ها نرم و لطیف است تا در هنگام استفاده طولانی مدت، پا کوفته و خسته نشود. باید توجه داشت که این کفش ها چندان مناسب کوهنوردی در فصل زمستان نیستند. از این کفش ها نمی توان برای فعالیت های طولانی مدت کوهنوردی و طبیعت گردی استفاده کرد. در واقع کفش های ترکینگ مناسب برای فصول گرم و معتدل مثل تابستان و بهار هستند. بعضی از کفش های ترکینگ خاصیت ضد آب نیز دارند و می توانند برای هوای مرطوب و بارانی بسیار مناسب باشند. برای خرید برترین کفش ترکینگ باید به جنس رویه، زیره، قالب و عاج کفش توجه کنید تا بتوانید برترین خرید را داشته باشید.

ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی با وبلاگ فروش

امروزه بسیاری از افراد احتیاج بیشتری به بودن در طبیعت بکر و زیبا را دارند. زندگی شلوغ شهری باعث می شود که افراد بخواهند برای ساعات و یا روزهایی در دل طبیعت به سر برند و با قدم زدن و پیاده روی، از طبیعت انرژی دوباره ای بگیرند. پیاده روی در طبیعت که با نام هایی همانند هایکینگ و ترکینگ در میان مردم رواج دارد از جمله برنامه هایی هستند که از طریق تورهای مختلفی همانند تور وبلاگ فروش اجرا می شوند.

شما برای تجربه یک ترکینگ بسیار حرفه ای در محیط های طبیعی بسیار زیبا همانند طبیعت قفقاز، گرجستان و منطقه های در داخل ایران همانند الادیزگه به بهارستان، اوروست تا چناربن و... می توانید با آژانس وبلاگ فروش همراه شوید. این آژانش سفری پر از آرامش و تجربه ای ناب در دل طبیعت را با خاطرات بی نظیر برای شما به یادگار می گذارد.

منبع: دالاهو

به "همه چیز درباره ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ترکینگ، هایکینگ و کوهنوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید