نگهداری سالم سبزی ها

به گزارش وبلاگ فروش، اگر تصور می کنید که یک کاسه کلم بروکلی آب پز غذای سالمی است دوباره به آن فکر کنید. درتحقیقی در دانشگاه وارویک تعیین شد که آبپز کردن سبزی ها می تواند تا 80 درصد گلوکز موجود در آن را از بین ببرد. همین طور ترکیباتی که عوامل سرطان زا را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می نمایند. به طور خلاصه جوشاندن میزان زیادی

نگهداری سالم سبزی ها

نگهداری سالم سبزی ها

نویسنده: دکتر برایان گوردن، متخصص تغذیه

متخصصان تغذیه معتقدند که خواص سبزی ها با پختن و فریز کردن به راحتی از بین می فرایند. چند نکته برای حفظ خواص آنها پیشنهاد می کنم:

اگر تصور می کنید که یک کاسه کلم بروکلی آب پز غذای سالمی است دوباره به آن فکر کنید. درتحقیقی در دانشگاه وارویک معین شد که آبپز کردن سبزی ها می تواند تا 80 درصد گلوکز موجود در آن را از بین ببرد. همین طور ترکیباتی که عوامل سرطان زا را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می نمایند. به طور خلاصه جوشاندن مقدار زیادی از مواد مفید موجود در کلم بروکلی را خارج نموده و در آب اطراف آن می برد.

در تحقیقی از طریق پروفسور پل تورنالی معین شد که کلم بروکلی هنگامی که به مدت نیم ساعت پخته گردد،77 درصد و در صورتی که 10 دقیقه پخته گردد 50 در صد ترکیبات ضد سرطانی خود را از دست می دهد.گل کلم و جوانه کلم که شامل ترکیبات گلوکزی هستند هم تحت تاثیر قرار می گیرند. به علاوه معین شده که فریز کردن و یخزدایی از این سبزی ها می تواند مقدار مواد مغذی در آنها را کم کند اگرچه نگهداری آنها در فریزر کار خوبی است. در اینجا به بعضی روش های نگهداری بهتر سبزی ها و حفظ حداکثر مواد مغذی در آنها اشاره می کنیم.

قوانین کلی برای پخت سبزی ها

آنا دنی - عضو موسسه تغذیه انگلیس- می گوید: ویتامین ها و مواد معدنی سبزی ها به دو طریق از بین می فرایند. نخست هنگامی که مواد معدنی در موقع پختن وارد آب (اطراف سبزی) می شوند و دوم هنگامی که با حرارت دادن تجزیه می شوند. ظاهرا سخت به نظر می رسد که بخواهیم سبزی ها را نپزیم. بعضی از سبزی ها مثل هویج و گل کلم بهتر است که خام مصرف شوند. کلید اصلی برای حرارت دادن آنها به مدت حداکثر دو تا سه دقیقه است.اگر سبزی ها هنوز خام بودند و در زیر دندان های شما صدای خرد شدن می دادند، هنوز دارای مواد مغذی هستند.اما اگر ترد و نرم بودند مواد مغذی خود را از دست داده اند.

دنی معتقد است که هرچه سبزی ها لطیف تر باشند، به زمان پخت کمتری احتیاج دارند. به اسم مثال اسفناج، به راحتی خرد می گردد. شما می توانید آن را در زمان بسیار کمی بپزید. برترین روش برای پخت سبزی ها بخار پز کردن آنها در مقدار بسیار ناچیزی آب است. ابتدا از داغ بودن آب مطمئن شوید.بنابراین لازم نیست که سبزی ها برای مدت طولانی در بخار پز بمانند.نگران استفاده از مایکروفر نباشید. این وسیله در آشپزخانه مثل یک وسیله شیطانی به نظر می رسد، اما مایکروفر بسیار بهتر از پختن(آبپز کردن) است. مقدار بسیار کمی آب بریزید و سبزی ها را حداکثر تا سه دقیقه حرارت دهید.سرخ کردن روش خوبی برای طبخ سبزی ها است.از روغن های زیاد چرب استفاده نکنید.تنها سبزی که احتیاج به جوشاندن دارد سیب زمینی است. اگر ضروری است که سبزی ها را بپزید بهتر است که آبی را که در پخت استفاده می کنید و حاوی مواد معدنی خارج شده از سبزی ها است، نگه داشته و در پختن سوپ از آن بهره ببرید.

گوجه فرنگی

فرانکی فیلیپس عضو انجمن رژیم غذایی انگلیس می گوید: همواره تازه بودن برترین راه نیست. لیکوپن ها - آنتی اکسیدانی که باعث کاهش خطر سرطان به خصوص سرطان پروستات می گردد- از طریق گوجه فرنگی های مانده بهتر از گوجه فرنگی های تازه جذب می گردد. به نظر می رسد هنگامی که خرد می شوند لیکوپن های بیشتری آزاد می شوند. بنابراین بهتر است که گوجه فرنگی را به صورت پوره در آورید.

فلفل

سرخ کردن فلفل در هر نوع روغن به مدت دو تا سه دقیقه توصیه می گردد؛ به این علت که چربی موجود در روغن به جذب بتاکاروتن موجود در فلفل یاری می نماید. بتا کاروتن آنتی اکسیدانی است که سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و از چشم ها محافظت نموده و با رادیکال های آزاد سرطانی مقابله می نماید.

سیر

محققان دانشگاه پن استیت در آمریکا دریافتند که حرارت دادن، کباب کردن و در مایکروفر قرار دادن سیر بلافاصله پس از خرد و له کردن آن به آنزیم هایی که ترکیبات ضد سرطانی فراوری می نمایند (سولفورالیل) صدمه می زند. بنابراین رها کردن سیر خرد یا له شده در حالت خود باعث حذف این آنزیم ها می گردد.

کلم بروکلی

هنگام خرید کلم بروکلی به یکنواختی رنگ آن برای اطمینان از تازگی توجه کنید. ساقه ها به زمان بیشتری برای پخت نسبت به گل آن احتیاج دارند.بنابراین آنها را یک دقیقه زودتراز گل در آب برای پخت قرار دهید. برگ ها را دور نریزید چون آنها هم دارای مواد مغذی زیادی هستند. به نظر می رسد که تکه کردن کلم بروکلی به آزاد شدن مقداری از مواد مغذی آن یاری می نماید؛ بنابراین به راحتی از طریق بدن جذب می شوند.

منبع: http://salamat.com

منبع: راسخون

به "نگهداری سالم سبزی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری سالم سبزی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید