طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی

به گزارش وبلاگ فروش، ترشی هفت بیجار یکی از ترشی های محبوب پاییزی و زمستانی به خصوص در استان های شمالی ایران است. دست تان برای ترشی خوب است؟ حتی اگر تا به حال دستی در انداختن ترشی نداشته اید و بار اول تان است اصلا بد به دل تان راه ندهید. طرز تهیه ترشی مخلوط هفت بیجار مجلسی را در بخوانید و همین امروز برای درست کردن یک دبه ترشی هفت بیجار ریز خوش طعم و خوش عطر با ادویه مخصوص ترشی مخلوط و بدون کپک زدن دست به کار شوید. با همراه باشید.

طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی

طرز تهیه ترشی هفت بیجار ریز مجلسی

مدت زمان آماده سازی ترشی هفت بیجار: 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه ترشی هفت بیجار مجلسی

  • گل کلم: 2 کیلوگرم
  • به: 2 عدد
  • بادمجان: 1 کیلوگرم
  • سیب زمینی ترشی: 2 عدد
  • هویج: 1 کیلوگرم
  • خیار: 1 کیلوگرم
  • لوبیا سبز: 1 کیلوگرم
  • سیر: 5 بوته
  • فلفل سبز تند: 250 گرم
  • سرکه سفید: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • سبزی ترشی (ترخون، مرزه، نعناع، گشنیز و جعفری): به مقدار دلخواه
  • ادوبه ترشی: سیاه دانه، پودر تخم گشنیز، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زیره سبز، پودر جوز هندی و دارچین: به مقدار دلخواه (این ادویه را به نام ادویه ترشی از عطاری تهیه کنید).

مواد لازم و طرز تهیه ادویه ترشی هفت بیجار

اصلا تمام بوی خوش ترشی هفت بیجار به خاطر این ادویه جادویی مخصوص با عطر دیوانه نماینده اش است. ادویه ترشی مخلوط هفت بیجار به صورت آماده و به همین نام در عطاری ها موجود است، اما اگر می خواهید خودتان برای تهیه این ادویه خوش عطر دست به کار شوید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • پودر گلپر: 10 قاشق چایخوری
  • پودر تخم گشنیز: 5 قاشق چایخوری
  • دارچین: 1 قاشق چایخوری
  • پودر زیره سبز: 2 قاشق چایخوری
  • جوز هندی: 1 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: 1 قاشق چایخوری
  • پودر رازیانه: 1 قاشق چایخوری
  • سبزی خشک: 2 قاشق چایخوری (به نسبت مساوی از مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک)

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط هفت بیجار فوری

نامش همین است دیگر، ترشی هفت بیجار. یعنی از هر دری سخنی و هر چه دلت تنگت می خواهد در این ترشی بریز. مواد لازم برای ترشی مخلوط ریز هفت بیجار بسیار متنوع و رنگارنگ هستند و چه ترشی مخلوط ساده درست کنید و چه ترشی مخلوط بازاری و حتی ترشی مخلوط فوری این مواد تغییری نمی نمایند.

برای درست کردن این ادویه مخصوص و بسیار خوش عطر تمام موادی را که در بالا گفته شد آسیاب و با هم مخلوط کنید. سپس در یک ماهیتابه به مدت دو دقیقه ادویه را روی شعله ملایم گاز تفت دهید. ادویه را در یک شیشه و در جای تاریک و خنک نگه دارید و در مواقع لزوم بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی چغاله بادام

آموزش طرز تهیه ترشی ریز هفت بیجار مجلسی

مرحله اول؛ شستن و خرد کردن سبزیجات

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی هفت بیجار مخلوط باید را تکه تکه کنید و با آب و نمک خوب بشورید. خیار، سیب زمینی ترشی، بادمجان و هویج ها را بشورید و حلقه حلقه یا به صورت مکعبی خرد کنید.

لوبیا سبزها را هم بشورید و خرد کنید. 2 عدد به را هم بشورید و با پوست خرد کنید. پوست سیرها را هم بگیرید. سبزی های ترشی را بشورید و بعد از این که کاملا خشک شد ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم؛ پختن سبزیجات ترشی هفت بیجار

یادتان باشد سبزی باید کاملا خشک باشد در غیر این صورت ترشی شما کپک خواهد زد. در این مرحله از طرز تهیه ترشی مخلوط هفت بیجار اگر دوست دارید ترشی مخلوط هفت بیجار شما کمی نرم باشد، می توانید تمام مواد را به صورت جداگانه در کمی آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید.

البته این کار کاملا سلیقه ای است و در صورت پختن حتما مواد را آبکش کنید تا کاملا خشک شوند تا ترشی کپک نزند.

مرحله سوم، ریختن مواد ترشی هفت بیجار در شیشه

حالا تمام مواد را با هم مخلوط کنید، به مقدار دلخواه نمک و ادویه بزنید و با مواد خوب ترکیب کنید. در یک دبه ترشی کاملا تمیز و خشک مواد ترشی را لایه لایه بریزید. روی هر لایه کمی سبزی خشک، چند حبه و چند عدد فلفل سبز بگذارید و این کار را به همین ترتیب تا تمام شدن تمام مواد ادامه دهید.

روی لایه آخری چند حبه سیر، مقداری سبزی خشک و چند دانه فلفل سبز بگذارید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن ترشی هفت بیجار

بعد از این که دبه ترشی هفت بیجار پر شد روی آن مقداری سرکه سفید بریزید. اگر دوست دارید یک ترشی تند داشته باشید فقط سرکه سفید روی ترشی بریزید. مقداری سرکه باید به حدی باشد که کاملا روی مواد ترشی را بپوشاند.

اگر نمی خواهید طعم ترشی هفت بیجار زرد با سفید زیاد تند باشد به مقدار مساوی سرکه سفید و آب جوشیده خنک شده را با هم مخلوط کنید و روی مواد ترشی بریزید. درب دبه ترشی را محکم ببندید و ترشی را در جای خنک و تاریک بگذارید تا ترشی مخلوط هفت بیجار شما خوب برسد و جا بیفتد.

فوت و فن طرز تهیه ترشی هفت بیجار

*اگر می خواهید یک ترشی هفت بیجار ترد و خوشمزه داشته باشید حتما دبه های ترشی را در جای خشک و خنک و حتی الامکان تاریک بگذارید. نور آفتاب به هیچ وجه نباید روی دبه ترشی بتابد. در غیر این صورت شما یک ترشی نرم و وارفته و لزج خواهید داشت نه یک ترشی ترد و خوش عطر.

*مواد انواع ترشی را بعد از خرد کردن و شستن حتما خشک کنید. در غیر این صورت ترشی شما حتما کپک خواهد زد. دبه یا ظرفی که برای انداختن ترشی از آن استفاده می کنید کاملا باید خشک و تمیز و بدون رطوبت باشد تا ترشی کپک نزند.

*آب جوشیده سرد که با سرکه مخلوط می نماید برای مقدار کردن طعم ترش و تند سرکه است. آب جوشیده سرد باعث کپک زدن ترشی نمی گردد.

*به جای مانده ظرف ترشی را از سر سفره به دبه ترشی بر نگردانید. این کار باعث کپک زدن به جای مانده ترشی می گردد.

*مقدار ادویه و سرکه ترشی هفت بیجار را با توجه به ذائقه خودتان مقدار کنید. همان طور که گفتیم اگر طعم ترش و تند سرکه را نمی پسندید به مقدار مساوی آب جوشیده سرد شده را با سرکه ترشی مخلوط کنید.

*به جای سرکه سفید می توانید از سرکه قرمز یا هم بهره ببرید.

*به هیچ وجه آب نجوشیده یا آب جوشیده داغ به ترشی اضافه نکنید. آب جوشیده باید کاملا سرد شده باشد تا ترشی مخلوط هفت بیجار یا هر ترشی دیگری که درست می کنید کپک نزند.

*به مواد ترشی مخلوط هفت بیجار هر سبزی و صیفی دیگری که می خواهید اضافه یا از آن کم کنید. برای مثال در صورت تمایل کلم قرمز، پیاز یا گوجه فرنگی کال و سفت را می توانید به این ترکیبات اضافه کنید یا هر کدام را که دوست ندارید حذف کنید.

*برای خوشرنگ شدن ترشی هفت بیجار می توانید مقداری زردچوبه اضافه کنید تا ترشی هفت بیجار زرد داشته باشید.

*اضافه کردن یا کلم قرمز به ترشی هفت بیجار رنگ ترشی را قرمز و خوشرنگ می نماید.

*در صورت تمایل می توانید مقداری ساقه کرفس خرد شده و بادمجان نیم پز نیز به ترشی هفت بیجار اضافه کنید.

سوالات متداول

برترین راه برای تهیه ترشی هفت بیجار فوری چیست؟

در طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری باید همه مواد ترشی را برای چند دقیقه بجوشانید و بعد از این که سرد شدند، ترشی را آماده کنید.

طرز تهیه ترشی هفت بیجار گیلانی به روش سنتی چگونه درست می گردد؟

در طرز تهیه ترشی هفت بیجار گیلانی سنتی باید از ترکیب فلفل سبز تند، بادمجان، گوجه فرنگی نارس، سیر، آبغوره و سبزی معطر بهره ببرید. برای تهیه این ترشی باید همه مواد را ریز خرد کنید و سپس با نمک، آبغوره، سبزی معطر و سیر ترکیب کنید. این ترشی بلافاصله بعد از آماده شدن قابل استفاده است.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی هفت بیجار فوری مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید