معرفی گوجه فرنگی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ فروش، Lycopersicum esculentum Mill.، نام فرانسه Tomate و نام انگلیسی آن Tomato می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گوجه فرنگی، طماطم و بندوره نامیده شده است.

معرفی گوجه فرنگی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Lycopersicum esculentum Mill.، نام فرانسه Tomate و نام انگلیسی آن Tomato می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گوجه فرنگی، طماطم و بندوره نامیده شده است.

تیره گیاه:

سیب زمینی Solanaceae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی متر گاهی موارد بیشتر و پرشاخه، برگ های آن مرکب و شانه ای فرد و گل های آن مجتمع به رنگ زرد یا در مواردی تک تک می باشند. میوه اش گوشتی، کروی شکلِ مایل به تخت در ابعاد گوناگون، پس از رسیدن قرمز رنگ و در برخی ارقام زرد رنگ و محتوای آن دانه های کوچک و زرد محصور شده با آب و گوشت گوجه فرنگی می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها و ایران کاشته می گردد.

بیشتر بخوانید: گوجه فرنگی

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گوجه فرنگی:

انرژی، آب، پروتئین، چربی، هیدرات های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، قند تام، منگنز، فولات، فیبر غذایی، مهمیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین های E, K, C, B6, A در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (گوجه فرنگی)

نحوه مصرف:

به طور معمول گوجه فرنگی به صورت خام یا پخته مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی هم کاربرد دارد.

خواص درمانی:

صفرابر و ضد چربی، اشتهاآور و مقوی بدن، افزاینده دید چشم و ضد قند، دفع کننده سنگ کلیه و کاهنده کلسترول، آرام بخش و ضد افسردگی، جلوگیری کننده از بزرگ شدن قلب و تصفیه کننده خون، دفع کننده اسید فولیک و رسوبات ادراری و صفراوی، کاهنده اوره خون و پیشگیری کننده از بروز برخی سرطان ها (دهان، مری، روده، سینه خانم ها، گردن رحم، پروستات و ریه)، ضد میگرن و تحلیل برنده ورم مفاصل، ضد استرس و مفید برای پوکی استخوان می باشد. ضمناً برای به سختی ادرار کردن، ورم ملتحمه چشم، مسمومیت های مزمن، تصلب شرائین، ورم روده، روماتیسم و نقرس هم مفید است.

تذکر:

میوه نارس گوجه فرنگی سمّی است و باید از مصرف آن پرهیز کرد. استفاده از گوجه فرنگی و فرآورده های آن برای بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی می باشند مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی گوجه فرنگی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گوجه فرنگی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید