معرفی فوکر 100، یکی از پر استفاده ترین هواپیماهای مسافربری ایران

به گزارش وبلاگ فروش، هواپیما فوکر 100 (Fokker 100) یک هواپیمای هلندی است که برای مقاصد مسافربری ساخته شده است. با این که 22 سال است که این هواپیما دیگر ساخته نمی شود اما ایران با داشتن تعداد زیادی از این هواپیما به صورت فعال در ناوگان هوایی خود، یکی از بزرگ ترین و فعال ترین اوپراتورهای این هواپیما در جهان است.

معرفی فوکر 100، یکی از پر استفاده ترین هواپیماهای مسافربری ایران

امروز ما می خواهیم تا برایتان درباره پیشینه این هواپیما، مشخصات فنی، امکانات و همچنین هواپیما فوکر 100 در ایران برایتان بگوییم. بسیاری از شرکت های هواپیمایی ایران، این هواپیما را در آشیانه پروازی خود دارند و از این رو احتمالش زیاد است که شما به عنوان یک مسافر در مقاصد داخلی و خارجی سوار این هواپیما شده باشید. از این رو با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، این هواپیما را برایتان مورد بررسی قرار دهیم.

فوکر 100، هواپیمایی که با وجود شایستگی خیلی زود از گردونه رقابت حذف شد!

فوکر یک شرکت هواپیماسازی هلندی است که یکی از معروف ترین محصولات خود به نام فوکر 100 را با این که اولین پرواز آن در 30 نوامبر 1986 بود اما این شرکت هواپیمای تازه خود را در سال 1988 به بازار دنیای عرضه نمود. شرکت فوکر برای ساخت این مدل تازه از یکی از مدل های قدیمی خود به نام هواپیما فوکر F28 که در سال 1969 میلادی وارد بازار شده بود، الهام گرفت. شرکت فوکر، مدل تازه تولیدی خود را در واقع ارتقا و بهبود یافته مدل قدیمی تر خود قرار داد. بازار هدف فوکر 100 در ابتدا برای مسافربری بود و بنابر مستندات در این زمینه هم توانست در ابتدا بسیار خوب عمل کند اما این موفقیت برای هواپیما فوکر 100 زیاد هم طولانی نبود. زمانی بازار هواپیماهای کوچک مسافربری از انحصار فوکر 100 بیرون آمد که شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ مدل های تازه خود را وارد بازار کردند.

ایرباس A319 و ایرباس A318 به همراه هواپیمای بوئینگ 737، مدل های تازه این دو غول هواپیماسازی بودند که هر 3 هم برای مسافربری ساخته و طراحی شده بودند. با ورود این هواپیماها و شروع رقابت این ها با هم، فوکر مدت زمان زیادی را نتوانست در بازار باشد و زودتر از زمان معمولی که برای آن پیش بینی شده بود یعنی در سال 1997، تولید آن دیگر قطع شد. در طول مدتی که فوکر این هواپیما را تولید کرد، در کل 283 فروند را ثبت سفارش کرد و وارد بازار کرد. هواپیما فوکر 100 مورد تایید بیش از 70 کشور در دنیا است. بیشترین استقبال از این هواپیما در بین کشورهای کانادا و مخصوصا استرالیا و ایران بوده است. پیشنهاد می کنیم که درباره هواپیماهای مسافربری ایران در مجله وبلاگ فروش مطلبی کامل را مطالعه بفرمایید.

بررسی مشخصات فنی هواپیما فوکر 100

این هواپیما دارای 2 موتور توربوفن است که در دو طرف پایانی بدنه این هواپیما قرار گرفته اند. تعداد مسافری که این هواپیما می تواند جا به جا کند، در دو سطح مختلف بین 97 تا 122 نفر است. سرعت این هواپیما 845 کیلومتر بر ساعت است و سقف حدبیشتری پروازش تا 11 هزار متر است. طول این هواپیما 35.5 متر و ارتفاع آن نیز 8/5 متر می باشد. فاصله هر نوک این هواپیما تا هم، 28.1 متر است. محدوده پروازی هواپیما فوکر 100 نیز 1550 کیلومتر می باشد. نام هواپیمای فوکر 100 از لحاظ امنیت و تعمیرات در بین هواپیماهای با صرفه قرار می گیرد زیرا از لحاظ ساختار و استفاده از قطعات این هواپیما به گونه ای است که اولا زمان تعمیر و بازسازی قطعات این هواپیما با ارتقا از 6 سال به 8 سال افزایش یافته است. این خصوصیت برای شرکت های هواپیمایی بسیار مهم است زیرا با توجه به این خصیصه، هزینه های نگهداری و تعمیرات آن بسیار کاهش پیدا می کند.

هواپیما فوکر 100 از لحاظ تعمیرات و تولید قطعات یدکی برنامه بسیار خوب و جامعی داشته است. این هواپیما از لحاظ دارا بودن دستورالعمل های ایمنی، نظارت و آموزش درست و صحیح نگهداری و تعمیر تخصصی این هواپیما؛ برنامه های مدون و اساسی داشت که پس از گذراندن آن ها؛ گواهینامه های خاص برای افراد و یا شرکت های هواپیمایی صادر می کرده است. فوکر به خاطر اعمال همین برنامه ها، توانست تا گواهینامه های CAA، FFA و EASA را از سازمان های بین المللی دریافت نماید.

هواپیما فوکر 100 در ایران

هواپیماهای فوکر 50 و فوکر 100 مدل هایی هستند که در ایران موجود هستند. اگر بخواهیم درباره هواپیما فوکر 100 بگوییم، از میان این تعداد هواپیمای تولید شده فوکر 100، ایران در کنار استرالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد این هواپیما را در ناوگان هوایی خود دارد. شرکت های هواپیمایی که از این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند عبارتند از؛ کیش ایر، ، آسمان، قشم ایر و نفت ایر هستند. در بین این شرکت های ایرانی؛ شرکت آسمان با با داشتن 20 فروند و شرکت ایران ایر با 16 فروند، بیشترین تعداد این هواپیما را در اختیار دارد. راستی شما می توانید درباره انواع هواپیماهای مسافربری ایران ایر در مجله وبلاگ فروش مطلبی کامل و جامع را مطالعه بفرمایید. متاسفانه به خاطر تحریم ها، بیشتر این هواپیماها پرواز نمی کنند و تنها برخی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مختصری درباره شرکت هواپیما سازی فوکر

شرکت فوکر در سال 1912 میلادی از طریق آنتونی فوکر بنا شد و در سال 1996 هم برشکست شد. سیاست این شرکت اینگونه بود که بر روی ساخت هواپیماهایی در ابعاد کوچک تا میانه تمرکز داشته باشد. این شرکت با این که هلندی است اما ابتدا در آلمان تاسیس شد و بعد از پایان جنگ دنیای اول به هلند انتقال داده شد و از آن زمان به بعد دفتر مرکزی این شرکت در آمستردام قرار قرار گرفت. بیشترین تعداد تولیدات شرکت فوکر در حول محور هواپیماهیا تجاری و مسافربری و البته هواگردهای نظامی می چرخد. معروف ترین تولیدات این شرکت هواپیماسازی عبارتند از: فوکر 28، فوکر 100، فوکر F27 فرندشیپ، فوکر 70 و فوکر 50 است.

درباره هواپیما فوکر 100 و تاریخچه آن برایتان کامل توضیح دادیم. درباره فوکر 100 در ایران و همچمنین مختصری از پیشینه این شرکت هم برایتان گفتیم. شما تا به حال با هواپیمای فوکر سفر کرده اید؟ لطفا تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما به وب سایت آنلاین وبلاگ فروش مراجعه بفرمایید و برای هر کجای دنیا که بخواهید، بهترین پروازها را خریداری نمایید.

منبع: الی گشت

به "معرفی فوکر 100، یکی از پر استفاده ترین هواپیماهای مسافربری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فوکر 100، یکی از پر استفاده ترین هواپیماهای مسافربری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید