فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر می نماید ، سامانه کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می گردد

به گزارش وبلاگ فروش، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از تغییر فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک با هدف جلوگیری از سوداگری اطلاع داد و گفت: وزارت راه سامانه کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می نماید.

فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر می نماید ، سامانه کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می گردد

به گزارش وبلاگ فروش، ابوالفضل نوروزی با اشاره به همکاری خوب مجلس و دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن، اظهار کرد: طی 6 ماه اخیر کار کارشناسی به وسیله دستگاه های ذی ربط در بحث اجاره بها مسکن و ساماندهی آن انجام شد.

وی ادامه داد: خروجی این کار کارشناسی و همکاری دولت و مجلس تصویب طرح ساماندهی زمین، مسکن و اجاره از سوی مجلس بوده است.

نوروزی اضافه نمود: بر این اساس ابزارهایی در اختیار دولت قرار می گیرد که با استفاده از آنها می تواند بازار مسکن را ساماندهی کند. ماده یک طرح، ساماندهی مشاوران املاک است. بنگاه های املاک با ارائه خدمات به تسهیل معاملات بازار مسکن یاری می نمایند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اضافه نمود: این در حالی است که بعضی از مشاوران املاک به خصوص در کلان شهرها رفتارهای غیرقانونی و غیرصنفی دارند و اقدام به سوداگری می نمایند.

نوروزی فعالیت بدون مجوز مشاوران املاک، دریافت حق الزحمه بالاتر از تعرفه های معین شده، عدم صدور کد رهگیری و ... را از جمله تخلفات بنگاه های املاک مطرح نمود و گفت: نحوه معین حق الزحمه مشاوران املاک در معاملات مسکن به گونه ای که باعث بروز تعارض منافع و فراهم کردن شرایط برای افزایش قیمت ها می گردد.

وی تاکید نمود: برای جلوگیری از سوداگری بعضی مشاوران املاک در بازار مسکن، فرمول محاسبه حق الزحمه با مصوبه امروز مجلس تغییر می نماید. این اقدام با انتشار قیمت های منصفانه مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی به صورت سالانه عملیاتی خواهد شد. در این راستا با همکاری وزارت کشور، سامانه ای برای کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می گردد.

نوروزی بعلاوه از بهره گیری ظرفیت های دانش بنیان برای تسهیل معاملات مسکن اطلاع داد و با بیان این که شناسایی بهتر خالی با همکاری شهرداری ها از دیگر موارد معین تکلیف شده در طرح ساماندهی بازار مسکن بود، اضافه نمود: این شناسایی در مسیر سامانه املاک و اسکان به وزارت راه و شهرسازی معرفی می گردد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون این شناسایی را آنالیز نموده و در صورت صحت آنرا به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

وی گفت: منافع حاصل از شناسایی خانه های خالی به صورت 100 درصد به شهرداری های اختصاص می یابد و شهرداری ها می توانند در احیای بافت فرسوده و ساخت مسکن برای گروه های هدف از این منابع مالی استفاده نمایند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن یادآور شد: یکی دیگر از موارد مقابله با احتکار زمین بود که در طرح ساماندهی معین تکلیف شد. بر این اساس قرار شده از اراضی که در شهرها کاربری مسکونی و انتفاعی دارند و به بازار مسکن عرضه نمی شوند، عوارض اخذ خواهد شد. این می تواند به عرضه اراضی در شهرها برای ساخت مسکن یاری کند که در کنار مالیات بر خانه های خالی اثر مثبتی بر بازار مسکن خواهد داشت.

نوروزی اظهار کرد: تقویت ابزارهای نظارتی و سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی به وسیله سامانه املاک و اسکان از دیگر موارد مصوب شده امروز در مجلس بود. دستگاه ها ملزم شده اند اطلاعات موردنیاز را به این سامانه بدهند و برای دستگاه هایی که همکاری نمی نمایند، جرم انگاری شده است. به این ترتیب سامانه مذکور به صورت هوشمند برای ساماندهی بازار و کنترل سوداگری بیش از پیش اثرگذار باشد.

وی تاکید نمود: بعلاوه به شورای عالی مسکن مجوز داده شد با ابزارهای نظارتی برای بازار اجاره مسکن سقف افزایش معین کند، قبل از این در بعضی سال ها معین سقف اجاره مطرح می شد که به علت نبود ابزار قانونی، بعضاً رعایت نمی شد. در طرح ساماندهی کوشش شده ضمانت های اجرایی لازم برای موجران و مستأجران، بنگاه های املاک دیده گردد.

در شرایطی که دولت تشخیص دهد با استفاده از این ابزار از مستأجران حمایت خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر می نماید ، سامانه کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر می نماید ، سامانه کشف قیمت منصفانه مسکن ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید