شهرداری گنبد کاووس آماده یاری به بازسازی بلندترین برج آجری دنیا است

به گزارش وبلاگ فروش، ایرنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، شهرداری گنبد کاووس آماده یاری به بازسازی بلندترین برج آجری دنیا است.

شهرداری گنبد کاووس آماده یاری به بازسازی بلندترین برج آجری دنیا است

سید علی اصغر موسوی در نشست مشترک شهرداری و شورای شهر با مدیر پایگاه میراث دنیای گنبد قابوس گفت: شهرداری گنبد کاووس در سالهای قبل برای ثبت دنیای گنبد قابوس همکاری لازم را انجام داد و در چند سال اخیر نیز کوشش برای ثبت دنیای عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر را شروع نموده و در ادامه هم میخواهد نسخه خطی قابوسنامه را ثبت دنیای کند.

رئیس شورای اسلامی شهر گنبد کاووس هم در این نشست گفت: یاری به تامین برق مورد احتیاج پروژه نورافشانی گنبد قابوس با استفاده از انرژی خورشیدی، یاری به زیباسازی تپه پیرامون بنا، انجام محوطه سازی و یاری به تملک بناهای اطراف آن از جمله اقداماتی است که شهرداری و شورای شهر می توانند به آن ورود نمایند.

رسول پایدار اضافه نمود: گنبد قابوس یک اثر فاخر و هویتی نه تنها برای مردمان گنبد کاووس است بلکه افتخاری برای مردمان گلستان و کل کشور و حتی دنیا اسلام است که باید از همه ظرفیت ها برای حفاظت و نگهداشت و نیز معرفی هرچه بهتر آن استفاده گردد.

مدیر پایگاه میراث دنیای گنبد قابوس هم در این نشست خواهان حمایت مالی شهرداری برای تسریع در عملیات بازسازی قسمت مخروطی و نیز تکمیل محوطه سازی حریم این بنای تاریخی شد.

عبدالمجید نورتقانی، گنبد قابوس را شاهکاری از عصر طلایی دنیا اسلام (قرن 3 و 4) و شاهدی بر نگاه مهندسی و دانش معماری اسلامی آن روزگار دانست و اضافه نمود: این بنای تاریخی پردیس و نماد تمدن اسلامی است که همگان موظف به پاسداشت آن هستیم.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی در قسمت مخروطی خویش احتیاج به بازسازی اساسی دارد که این اقدام از سال 98 شروع شد، اضافه نمود: اعتبارات ملی تخصیصی برای بازسازی آن اندک است و باید سایر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر پای کار بیایند.

نورتقانی ادامه داد: قسمت مخروطی گنبد قابوس که در مجموع از پنج هزار آجر ارزشمند و تاریخی تشکیل شده، احتیاج به بازسازی اضطرای هزار و 500 آجر دارد که برآورد هزینه فعلی آن 14 میلیارد تومان است.

مدیر پایگاه میراث دنیای گنبد قابوس بیان داشت: تعمیر یا ساخت آجرهای مشابه با همان کیفیت اصلی آجرهای تاریخی و جایگزین کردن آن و نیز انجام پایس سازه ای این بنا حداقل 2 سال زمان احتیاج دارد.

وی با اشاره به رایزنی های اجرا شده با علی دارابی معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت اهتمام ویژه به بازسازی گنبد قابوس گفت: باتوجه به ارتباط تاریخی و فرهنگی شهر باستانی جرجان و حرم امامزاده یحیی بن زید (ع) این شهر که در جوار آن واقع شده است با تاریخ خراسان بزرگ و حرم امام رضا (ع) طرحی باعنوان حرم تا حرم پیشنهاد شد تا از ظرفیت آستان مقدس رضوی برای فعالیت های عمرانی (بازسازی بنا و محوطه سازی گنبد قابوس استفاده گردد.

نورتقانی اضافه نمود: اگر این پیشنهاد مورد موافقت قرار گیرد باتوجه به حضور سالانه بالغ بر 20 میلیون زائر حرم رضوی میتوان بخشی از این زائران را به حرم امامزاده یحیی بن زید (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) راهنمایی کرد تا قبل از تشرف به حرم امام رضا (ع) به حرم این امامزاده مشرف و از بنای گنبد قابوس نیز بازدید نمایند.

به گفته وی، تحقق این مهم علاوه بر عمران و آبادانی بنای گنبد قابوس به توسعه گردشگری و رونق شهر گنبد کاووس نیز یاری زیادی می نماید.

مدیر پایگاه میراث دنیای گنبد قابوس بعلاوه بر لزوم همراهی شهرداری و اعضای شورای شهر گنبد کاووس در محوطه سازی اطراف این بنای تاریخی تاکید نمود و بیان داشت: اگرچه برای محوطه سازی اطراف گنبد قابوس اعتباراتی تخصیص می یابد اما اندازه آن کم بوده و جوابگوی احتیاجها نیست.

نورتقانی اضافه نمود: بخش پایانی محوطه سازی ضلع شرقی بنای گنبد قابوس سال جاری انجام خواهد شد اما محوطه سازی سایر قسمتها و تاسیسات مورد احتیاج همچنان باقی خواهد ماند.

منبع: همگردی

به "شهرداری گنبد کاووس آماده یاری به بازسازی بلندترین برج آجری دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری گنبد کاووس آماده یاری به بازسازی بلندترین برج آجری دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید