اوج گیری دوباره کرونا در کشور؛ استفاده از ماسک اجباری شد

به گزارش وبلاگ فروش، تهران (پانا) - فرایند صعودی ابتلا به کرونا در کشور، شکسته شدن رکورد ابتلا و فوتی های کرونا، اجباری شدن استفاده از ماسک، بستری شدن استاد شجریان و برگزار شدن دومین جلسه دادگاه محمد امامی بخشی از اخبار مهم حوزه اجتماعی بود در هفته ای که سپری شد.

اوج گیری دوباره کرونا در کشور؛ استفاده از ماسک اجباری شد

در این هفته از مهرماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

رکورد ابتلا و فوتی های کرونا در 8 ماه گذشته شکسته شد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز 483 هزار و 844 نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد 27 هزار و 658 نفر جان خود را از دست دادند. در هفته ای که سپری شد رکورد آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در 8 ماه گذشته شکسته شد و فقط در یک شبانه روز 239 نفر جان خود را از دست دادند و 4 هزار و 19 نفر نیز به این بیماری مبتلا شدند.

30 استان در شرایط قرمز و هشدار

همچنین استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در شرایط قرمز قرار دارند. همچنین استان های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در شرایط هشدار قرار دارند.

فرایند صعودی ابتلا به کرونا

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، هر چند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور نسبتا بالا است، اما فرایند کشور در این هفته به ثبات رسیده و تغییرات مختصر صعودی داشته است. در 9 استان (آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، البرز، هرمزگان، گیلان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان) فرایند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در 12 استان (لرستان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی و قزوین) فرایند صعودی یا آغاز پیک جدید مشاهده شد. در هفت استان (قم، ایلام، همدان، اردبیل، خوزستان، کرمان و مازندران) فرایند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در دو استان (خراسان رضوی و کردستان) فرایند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. احتمالاً یک استان (کرمانشاه) اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته است. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

اجباری شدن استفاده از ماسک

پیک سوم از موج اول کرونا در کشور آغاز شده است و تهران از لحاظ میزان ابتلا و فوتی های کرونا در شرایط حادتر است. بر اساس اعلام متولیان نظام سلامت، رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک همچنان توصیه می شود. به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از هفته آینده خبر داد.

با توجه به شیوع گسترده تر ویروس کرونا در کشور و حادبودن اوضاع تهران، محدودیت های کرونایی به استان تهران بازگشت و بر این اساس دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبان سراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه ها، مساجد و مصلی ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود. همچنین برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی، ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه ها و چایخانه ها، باغ وحش و شهر بازی ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.

کاهش درآمدهای حمل و نقل عمومی در ایام کرونا

همزمان با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل با مسائل عدیده ای از جمله کاهش درآمد روبرو شدند که ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از آسیب دیدگان ناشی از شیوع این بیماری است. در هفته ای که سپری شد محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوع ضرر و زیان های ناوگان حمل و نقل عمومی در ایام کرونا و راهکارهای جبران آن در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت، گفت: مترو پیش از این 2 میلیون سفر در روز داشته است که اکنون به 800 تا 900 هزار سفر رسیده است. در حالی درآمدهای مترو از بلیت فروشی کاهش پیدا کرده است که شاهد کاهش هزینه هایی مانند حقوق و دستمزد و هزینه های جاری دیگر نبوده است. همچنین حوزه اتوبوسرانی 3 میلیون سفر در روز داشته است که به 600 هزار سفر در روز رسیده است. برخی از خطوط بخش خصوصی به دلیل نبود توجیه مالی و اینکه حتی هزینه گازوئیل آنها تامین نمی شود خطوط را تعطیل کردند که در صورت ادامه با بحران روبرو خواهیم شد.

بستری شدن استاد شجریان

در هفته ای که سپری شد، استاد محمدرضا شجریان به علت شرایط نامناسب جسمی بار دیگر در بخش آی سی یو بیمارستان جم بستری شد. بر اساس اعلام هیات مدیره بیمارستان جم، در راستای اطلاع رسانی به مردم هنردوست و هم میهنان عزیز به استحضار می رساند، استاد عزیزمان با شرایط عمومی قلبی و ریوی - تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبت های ویژه بستری شد. در این اطلاعیه تصریح شده است: با توجه به شرایط ناپایدار بالینی از ملت عزیز می خواهیم از درگاه خداوند متعال برای اسطوره آواز ایران سلامت و بهبودی مسئلت کنند.

واریز یک میلیون تومان برای سالمندان

هفته ای که گذشت هفته سالمند بود و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی توییتی از واریز مبلغ یک میلیون تومان برای سه هزار و 359 سالمند بالای 90 سال خبر داد. محمد شریعتمداری در صفحه توییتر خود نوشت: در هفته سالمندان به پاس قدر شناسی 3359 خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی که علیرغم محدودیت مالی، از سالمندان بالای 90 سال بهزیستی، در خانواده تکریم و مراقبت می کنند، یک میلیون تومان به حساب ایشان واریز گشت.

زنانه شدن سالمندی در کشور

10 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می دهند و به گفته محسن شتی، رئیس سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکنون 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند، از حرکت به سمت سالمندی زنانه در کشور خبر داد و گفت: استان گیلان سالخورده ترین و استان سیستان و بلوچستان جوان ترین استان است. زنان سالمندی که همسر دارند از پوشش بیمه ای بهتری برخوردار هستند. یعنی هر چه به سمت سالمندان بی پناه تر می رویم کمتر مورد حمایت قرار می گیرند. واقعیت این است که در سیستم بهداشتی و رفاهی باید یکبار دیگر نگاه کنیم و گروه های پر خطر تر را در سیاست گذاری مورد توجه قرار دهیم.

برگزاری دادگاه تهیه کننده سریال شهرزاد

نام محمد امامی برای افکار عمومی با سریال شهرزاد گره خورده است؛ سریالی پرطرفدار که پخش آن از سال 94 آغاز شد و توانست پس از مدت ها رکود، بازار نمایش خانگی را تکانی بدهد. نام محمد امامی به عنوان تهیه کننده این سریال پرمخاطب اما وقتی برای افکار عمومی از اهمیتی دوچندان برخوردار شد که مهر ماه 95 خبر بازداشتش، ماجرای ورود پول های کثیف به سینما و سریال شهرزاد را به بحث رسانه ها تبدیل کرد و افکار عمومی منتظر بود تا ببینید بازیگران شهرزاد که دستمزدهای هنگفتی برای نقش آفرینی دریافت کرده بودند چه واکنشی به ماجرای پول کثیف و بازداشت تهیه کننده این سریال نشان خواهند داد. در هفته ای که سپری شد دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 متهم دیگر پفراینده برگزار گشت. در این جلسه کیفرخواست محمد امامی قرائت شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اوج گیری دوباره کرونا در کشور؛ استفاده از ماسک اجباری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوج گیری دوباره کرونا در کشور؛ استفاده از ماسک اجباری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید