شناسایی و مستندسازی زبان ها و گویش های ایرانی، استانداردسازی بانک اطلاعات اطلس زبانی

به گزارش وبلاگ فروش، سعیده شجاع رضوی، عضو هیأت علمی و مجری طرح تدوین اطلس زبانی استان خراسان جنوبی که با همکاری محجوب زیرک اجرا شده است، گفت: این طرح در قالب طرح ملی اطلس زبانی ایران و به منظور تکمیل اطلس زبانی استان خراسان جنوبی به انجام رسید که شامل آوانویسی رایانه ای مصاحبه های زبانی، بازبینی بانک اطلاعات زبانی (آوانوشت های ذخیره شده)، ورود اطلاعات جغرافیایی نقاط مستندسازی شده در نرم افزار، استانداردسازی بانک اطلاعات اطلس زبانی و آماده سازی بستر برای ترسیم نقشه های زبانی شهرستان های درمیان، نهبندان، خوسف، طبس و فردوس در استان خراسان جنوبی است.

شناسایی و مستندسازی زبان ها و گویش های ایرانی، استانداردسازی بانک اطلاعات اطلس زبانی

او با بیان اینکه بانک اطلاعات اطلس زبانی استان خراسان جنوبی حاوی تعداد 1744شناسنامه و فایل صوتی است که 1000 فایل صوتی آن در فاز اول آوانویسی شد اضافه کرد: بخش دوم داده های زبانی دیجیتال شده و موجود در سامانه در فاز دوم طرح آوانویسی شدند.

شجاع رضوی تصریح کرد: در جریان گردآوری نمونه های گویشی در قالب طرح فرهنگساز در دهه پنجاه، نمونه های گویشی بعضی از استان ها از جمله استان خراسان بزرگ (شامل سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی) به طور کامل گردآوری شد. در آن موقع استان خراسان به سه استان تفکیک نشده بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در خاتمه گفت: مجموع مصاحبه های زبانی ثبت شده از استان خراسان بزرگ در سامانه اطلس زبانی ایران 6157 عدد است که از 19 شهرستان گردآوری شده که از آن میان بیرجند، درمیان، نهبندان، خوسف، طبس و فردوس در تقسیمات کشوری تازه در استان خراسان جنوبی قرار می گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شناسایی و مستندسازی زبان ها و گویش های ایرانی، استانداردسازی بانک اطلاعات اطلس زبانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی و مستندسازی زبان ها و گویش های ایرانی، استانداردسازی بانک اطلاعات اطلس زبانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید