سطح تحصیلات والدین چه ربطی به وزن بچه ها دارد؟

به گزارش وبلاگ فروش، چاقی دوران کودکی یک مشکل جدی در سراسر دنیا است و زمانی ایجاد می گردد که کودک نسبت به سن و قد خود، وزن نامناسبی داشته باشد. یکی از دلایل اصلی این بیماری، پیروی از عادات غلط تغذیه ای است. می توان با آموزش عادات غذایی سالم به کودک و ترغیب او به ورزش، از چاقی در دوران کودکی پیشگیری کرد.

سطح تحصیلات والدین چه ربطی به وزن بچه ها دارد؟

بچه هایی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله: آسم، آپنه خواب، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی، سکته، اختلالات اسکلتی عضلانی مانند آرتروز، بعضی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه و کبد چرب هستند. علاوه بر این، چاقی در دوران کودکی ممکن است سبب انزوای اجتماعی، کاهش عزت نفس و افسردگی نیز گردد.

بعضی از علائم چاقی در دوران کودکی عبارتند از:

علائم کشش پوست روی باسن و شکم، افزایش بافت چربی در ناحیه سینه، کاهش اعتماد به نفس، اختلالات اشتها، تنگی نفس هنگام فعالیت بدنی، آپنه خواب، یبوست، رفلاکس معده به مری، بلوغ زودرس در دختران و بلوغ دیررس در در پسران، صافی کف پا و....

چاقی در بچه ها چگونه تشخیص داده می گردد؟

محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) از طریق مقدار گیری قد و وزن، رایج ترین روش برای ارزیابی محدوده وزنی در افراد است. با یاری این شاخص می توان پی برد شرایط اضافه وزن و چاقی در کودک چگونه است.

هم چنین پزشک برای آنالیز این موضوع، علاوه بر محاسبه شاخص توده بدنی، می تواند از نمودار های رشد و آزمایش های دیگر استفاده کند.

کدام دسته از بچه ها بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند؟

چاقی دوران کودکی می تواند هر کودکی را تحت تأثیر قرار دهد، اما در میان آن هایی که تغذیه سالمی ندارند، شایع تر است. هم چنین شرایط اجتماعی و مالی در بروز چاقی بچه ها نقش دارد. آمار های اخیر نشان می دهد که با افزایش سطح تحصیلات سرپرست خانوار، مقدار چاقی بچه ها کاهش یافته است.

چه عواملی باعث چاقی بچه ها می گردد؟

چاقی دوران کودکی یک بیماری پیچیده است و عوامل زیادی در آن دخیل هستند که بعضی از آن ها عبارتند از:

سبک زندگی

رفتار های مشترک خانواده مانند عادات غذایی می تواند به چاقی بچه ها منجر گردد. والدینی که بیشتر غذا ها و نوشیدنی های پرکالری مصرف می نمایند، نقش مهمی در بروز این بیماری در بچه هاشان دارند.

عدم تحرک

احتمال چاقی در بچه هایی که ورزش نمی نمایند، بیشتر است، چون بدنشان آنطور که باید، کالری نمی سوزاند. تماشای تلویزیون و انجام بازی های رایانه ای و به طور کل یکجانشینی احتمال چاقی را افزایش می دهد.

ژنتیک

عوامل ژنتیکی می تواند احتمال چاقی در کودک را افزایش دهد. بچه هایی که والدین یا خواهر و برادر چاقی دارند، ممکن است خودشان هم در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشند.

اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی یکی دیگر از ریسک فاکتور های چاقی در بچه ها است. هرچند چاقی در بچه ها به علت مسائل هورمونی نادر است، اما با معاینه فیزیکی و آزمایش خون می توان در این زمینه اطمینان حاصل کرد.

دارو ها

مصرف بعضی از دارو های خاص می تواند خطر افزایش وزن و چاقی را در بچه ها افزایش دهد. دارو هایی مانند پردنیزون، لیتیوم، آمی تریپتیلین و پروپرانولول از جمله این موارد هستند.

والدین چگونه می توانند در این موارد به بچه هاشان یاری نمایند؟

مهم ترین کاری که می توانید برای یاری به فرزندتان انجام دهید این است که روی سلامتی او تمرکز کنید نه وزنش. احساسات کودک شما در خصوص خودش اغلب بر اساس احساسات شما نسبت به او شکل می گیرد. اگر فرزندتان را با هر وزنی بپذیرید، به احتمال زیاد نسبت به خودش احساس بهتری خواهد داشت. از سرزنش فرزندتان، خودتان یا دیگران بپرهیزید.

هم چنین مهم است که با کودک خود در خصوص اضافه وزن او به روشی بدون قضاوت صحبت کنید. باید به فرزندتان اجازه دهید تا نگرانی های خود را با شما در میان بگذارد. شما می توانید با تغییر تدریجی عادات غذایی و تشویق کودک به ورزش و تحرک، به او یاری کنید.

چگونه می توان عادات غذایی سالم را به بچه ها آموخت؟

عادات غذایی بچه ها به آن ها یاری می نماید تا در بزرگسالی سبک زندگی سالمی داشته باشند. اگر مطمئن نیستید که چه غذا هایی برای کودکتان مناسب است، از متخصص تغذیه یاری بگیرید. هم چنین مهم است که به منظور کاهش وزن، کودک خود را در رژیم های غذایی محدود قرار ندهید، زیرا در این رژیم ها بعضی گروه های غذایی ممکن است به کل حذف شوند. این رژیم ها منجر به اختلالات خوردن و الگو های غذایی نامنظم می شوند.

چگونه از چاقی بچه ها جلوگیری کنیم؟

هیچ راهکار مشخصی برای مقابله با چاقی بچه ها وجود ندارد. اما والدین می توانند از طرق مختلف به پیشگیری از این بیماری یاری نمایند. بعضی از راه هایی که می توانید به واسطه آن ها از چاقی بچه ها جلوگیری کنید، شامل موارد زیر است:

الگو باشید: والدین می توانند با پیروی از عادات سالم بر چاقی دوران کودکی تأثیر بگذارند. بچه ها اگر ببینند که شما سالم غذا می خورید و از نظر بدنی فعال هستید، از شما تقلید می نمایند و عادات غلط خود را تغییر می دهند.

مصرف قند را کاهش دهید: اگر سن کودک شما زیر 3 سال است، باید قند مصرفی او کمتر از 10 درصد از کالری روزانه اش را تشکیل دهد. از مصرف نوشیدنی های قندی خودداری کنید و به جای آن، آب یا شیر کم چرب به کودک بدهید. بچه ها در این بازه سنی به هیچ وجه نباید قند اضافه ای در رژیم غذایی خود داشته باشند.

تشویق به خواب کافی: بچه ها 6 تا 12 ساله، به 9 الی 12 ساعت خواب شبانه و نوجوانان 13 تا 18 ساله نیز به 8 تا 10 ساعت خواب احتیاج دارند. خواب کم می تواند منجر به چاقی گردد، زیرا باعث می گردد کودک تمایل بیشتری به خوردن غذا و فعالیت بدنی کمتری داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: فرارو

به "سطح تحصیلات والدین چه ربطی به وزن بچه ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح تحصیلات والدین چه ربطی به وزن بچه ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید