درباره جایگزین های گوشت مبتنی بر گیاه بیشتر بدانیم

به گزارش وبلاگ فروش، آنالیز های نو نشان می دهد که جایگزین های گوشت مبتنی بر گیاه، واقعا سالم تر هستند.

تحقیقات نشان می دهد که گوشت گیاهی می تواند برای سلامتی و محیط زیست ما مفید باشد. گوشت و لبنیات گیاهی، صنایعی هستند که به سرعت در حال رشد هستند.

درباره جایگزین های گوشت مبتنی بر گیاه بیشتر بدانیم

کارشناسان ارزش بازار جهانی گوشت گیاهی را در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار ارزیابی کردند و پیش بینی می گردد که از سال 2022 تا 2030، 19 درصد افزایش یابد.

طبق گزارش ها، بازار جایگزین های لبنیات گیاهی در سال 2020 بالغ بر 11 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می گردد در سال 2031 به 32 میلیون دلار برسد.

اکنون یک مطالعه تازه از دانشگاه باث انگلستان می گوید که گوشت و لبنیات گیاهی هم برای سلامت انسان و هم برای محیط زیست بهتر است.

مطالعه تازه اخیراً در مجله Future Foods منتشر شده است.

گوشت و لبنیات گیاهی چیست؟

محصولات جایگزین گوشت، اولین بار در دهه 1960 ظاهر شد و آنها از سویا تهیه می شدند. بعداً، جایگزین های ساخته شده از پروتئین گیاهی بافت دار (TVP) نیز در این محصولات ظاهر شدند.

امروزه محصولات جایگزین گوشتی مبتنی بر گیاه از موادی مانند سویا، پروتئین نخود، روغن ها، نشاسته سیب زمینی و طعم دهنده های مختلف استفاده می نمایند تا بافت و طعم گوشت واقعی را تقلید نمایند.

جایگزین های گیاهی برای محصولات لبنی مانند شیر گاو بسیار زودتر آغاز شد، که اولین بار در چین با شیر سویا حدود 2000 سال پیش انجام گرفت.

اگرچه محصولات شیر سویا همچنان محبوب هستند، اما در حال حاضر در قفسه های فروشگاه در کنار جایگزین های لبنی دیگر ساخته شده از جو، برنج، بادام، شاهدانه و نارگیل قرار دارند.

و محصولات جایگزین لبنی امروزی از نوشیدنی های شیری به جایگزین هایی برای ماست، کره، پنیر و بستنی نیز تبدیل شده اند.

محصولات گیاهی در مقابل گوشت و لبنیات واقعی

برای این مطالعه، دکتر برایانت و تیمش 43 مطالعه را آنالیز کردند که به آنالیز فاکتورهای سلامتی و محیطی جایگزین های گوشت و لبنیات گیاهی پرداختند. محققان بعلاوه نگرش مصرف نمایندگان نسبت به غذاهای گیاهی را آنالیز کردند.

این تیم بر اساس تحقیقات خود دریافتند که 90 درصد از مصرف نمایندگانی که گوشت و لبنیات گیاهی مصرف می نمایند از یک رژیم غذایی انعطاف پذیر پیروی می نمایند که امکان مصرف متعادل گوشت حیوانات را فراهم می نماید.

محققان بعلاوه دریافتند که مردم تمایل به انتخاب محصولات گوشتی گیاهی دارند که از نظر طعم، بافت و قیمت مشابه گوشت واقعی هستند.

دکتر کریس برایانت، دانشیار پژوهشی برای جایگزینی مستقیم گوشت در غذاها، گفت: گوشت گیاهی یک راه آسان و راحت برای جایگزینی مستقیم گوشت در غذاها است، به طوری که خوردن غذاهای گیاهی کامل را فقط برای افرادی که می خواهند گوشت کمتری مصرف نمایند، آسان تر می نماید.

او اضافه نمود: احتیاجی به تهیه غذاهای کاملاً تازه گیاهی نیست. شما می توانید به راحتی با گیاهان یک همبرگر خوشمزه درست کنید. این کار را بسیار آسان تر و برای بسیاری از مردم لذت بخش تر می نماید.

آیا جایگزین های گیاهی سالم هستند؟

به گفته دکتر برایانت، هدف از این مطالعه، آنالیز سلامت و پایداری زیست محیطی محصولات گیاهی جایگزین حیوانی بود.

دکتر برایانت گفت: به نظر می رسد اطلاعات نادرست زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد، و تصورات نادرستی بر اساس این ایده که چنین محصولاتی فرآوری شده یا غیرطبیعی هستند، وجود دارد.

بسیاری از مردم ممکن است این تصور را داشته باشند که چنین محصولاتی برای محیط زیست ناسالم یا مضر هستند، اما همانطور که مطالعه نشان داد، شواهد خلاف این را نشان می دهد. در واقع، جایگزین های محصولات حیوانی مبتنی بر گیاه سالم تر و پایدارتر از محصولات حیوانی هستند.

محققان شواهدی را گزارش کردند که نشان می دهد لبنیات و محصولات گوشتی گیاهی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یاری می نمایند، به آب زمین کمتری احتیاج دارند و آلودگی کمتری نسبت به محصولات حیوانی فراوری می نمایند.

و تیم دکتر برایانت دریافتند که نه تنها جایگزین های گیاهی گزینه های معتبری برای کاهش وزن و عضله سازی هستند، بلکه گزینه آسان تری برای اضافه نمودن مواد اضافی برای ارائه مزایای سلامتی مانند اسیدهای آمینه، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند.

دکتر برایانت گفت: بر اساس این آنالیز شواهد، جایگزین های محصولات حیوانی مبتنی بر گیاه، سالم تر از محصولات حیوانی هستند.

وی توضیح داد: به ویژه بیماران دارای اضافه وزن می توانند از تغییر مرغ به مایکوپروتئین(پروتئین استخراج شده از قارچ) بهره ببرند که باعث افزایش مصرف فیبر، افزایش سیری با کالری کمتر و کاهش پاسخ به انسولین می گردد.

او ادامه داد: جایگزین های محصولات حیوانی مبتنی بر گیاه نیز می توانند به کاهش کلسترول یاری نمایند و برای سلامت روده مفید باشند. ساخت این جایگزین های ساده می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشد.

مزایا و معایب جایگزین های گوشت

لورن سپه، متخصص تغذیه بالینی گفت: بسیاری از نکاتی که در این مطالعه در رابطه با مسائل سلامتی، بهداشتی و زیست محیطی پیرامون گوشت حیوانات مطرح شد، نگرانی های عمومی است، بنابراین او از منظر تغذیه ای هشدار داد که محصولات امروزی جایگزین گوشت با پایه گیاهی، ممکن است بعضی مواد مفید مانند پروتئین کمتری داشته باشند.

او شرح داد: بعلاوه بعضی از مواد موجود در این جایگزین ها سوال برانگیز است، و در مقادیر زیاد ممکن است سالم ترین انتخاب نباشند.

اما همانطور که گفته شد، برای افرادی که در پی تجربه خوردن یک برگر، بدون خوردن گوشت هستند، اینها گزینه مناسبی هستند. من این محصولات را به عنوان اصلی ترین رژیم غذایی آنها توصیه نمی کنم، زیرا اگرچه مردم غذاهای گیاهی را به عنوان گزینه های سالم تر می بینند، اما بسیاری از این مواد صنعتی ممکن است به شدت فرآوری شده باشند، بنابراین شما باید در انتخاب های خود دقت بیشتری داشته باشید.

او اضافه نمود که اگرچه این نوع غذاها قطعاً نقشی در ارائه گزینه های گیاهی برای مردم به عنوان جایگزینی برای گوشت دارند، اما تحقیقات بیشتری در خصوص سلامت کلی این غذاهای فراوری شده در آزمایشگاه مورد احتیاج است.

در کل این واقعیت وجود دارد که صنعت دامپروری و فراوری گوشت اثرات زیست محیطی مخربی، از جمله مصرف بیش از حد آب، استفاده از زمین های کشاورزی وسیع برای فراوری خوراک دام، انتشار گازهای گلحانه ای ناشی از دام و آلودگی های مربوط به فراوری گوشت را آشکار می نماید.

او در آخر بیان نمود: بعضی از محصولات گیاهی بهتر از سایرین هستند. تغییر انتخاب مشتری از یک گزینه گوشت فرآوری نشده به یک گزینه گیاهی بسیار فرآوری شده، ممکن است گزینه کاملاً بهتری نباشد. من بسیاری از این محصولات را به عنوان جایگزین های مناسب گاه به گاه و به عنوان پله ای برای انتخاب های گیاهی سالم تر برای افراد می بینم.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "درباره جایگزین های گوشت مبتنی بر گیاه بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره جایگزین های گوشت مبتنی بر گیاه بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید