مجذوب کننده ترین سبیل دنیا!

به گزارش وبلاگ فروش، به راستی یکی از تاریخ سازترین خودروهای تولیدی از طریق چشم آبی های ژرمن ب ام و بوده و هست و اگر نگوییم صد در صد افراد به آن علاقه دارند، اما به راحتی می توان اذهان داشت که تمامی علاقمندان خودرو به دید تحسین به این محصولات اسپرت نگاه می کنند و همیشه تحسین منتقدان را به همراه داشته اند.

مجذوب کننده ترین سبیل دنیا!

اما بارزترین آیتمی که خودروی ب ام و را از چند فرسخی قابل تشخیص کرده است، همانا گریل دو قلوه ای یا دو لوبیایی شکل جلوپنجره این خودرو است که در طی صد سال اخیر، تغییراتی را داشته که همیشه مورد بحث بین افراد بوده و هست.

اولین نمونه از این خودرو در دهه 30 میلادی، گریلی و به اصطلاح عامیانه (جلوپنجره ای) عمودی داشته که به خاطر حالت دوکی مانند بدنه خودرو در آن دوران، تمامی جلوی خودرو را می پوشانده و دو قسمتی شدن این گریل، حد تفاوت این خودرو با سایر رقبای آلمانی و آمریکایی بود.

ب ام و 303 مدل 1933

اما به مرور زمان و با پیشرفت صنعت خودروسازی بعد از سال های جنگ دوم جهانی، بدنه ها یک پارچه تر شدند و گلگیرها جدا از بدنه با آن ادغام شد و فرم خودروهای امروزی به وجود آمد. باز هم گریل عمودی در نمای وسط خودرو خودنمایی می کرد، اما به تناسب ابعاد بدنه، این المان کوچک تر شد و ورودی های هوا در دو طرف خودرو به کمک آن آمدند تا وظیفه خنک کردن موتور را به عهده بگیرند.

ب ام و 503 مدل سال 1956

رفته رفته، دید زیبایی شناسی در طراحان تغییر کرد و دیدند که این سبک گریل، به عنوان یک نماد در وسط خودرو، شاید زیبایی کمتری داشته باشد و نمادی هم از سبیل های هیتلر بود که در جهان غرب زیاد مرد خوش نامی هم نبود، به همین منظور گریل را کشیده ترکرده و سعی کردند تمام فاصله بین دو چراغ را بپوشاند که نتیجه آن هم شاهکارهایی اسپرتی مانند مدل 507 شد که استاندارد تازهی را در تناسبات و زیبایی خودرو بیان می کرد.

ب ام و 507 مدل سال 1956

سالها گذشت و انسان وارد دهه شصت میلادی می شد، در زمانی که خودروهای اقتصادی نمود بیشتری در بازار داشتند و تقاضا برای این خودروها بیشتر از پیش می شد. ب ام و هم به بازارهای کوچکتر رو آورد و مدل 1500 و در ادامه آن 2000 و 2002 را ارائه کرد که در آن زمان دارای عملکرد فنی و قابلیت بالایی نسبت به رقبای اروپایی را داشت.

این بار گریل دو قلوه ای عمودی باز هم رخ نشان داد و با گریل های طرفین آن، چراغ ها را هم در برگرفتند که هنوز هم این ترکیب، به عنوان رخ کلاسیک ب ام و در کشور ما شناخته می شود.

ب ام و 1600 مدل سال 1961

در انتهای دهه هفتاد، با ورود خودروی کانسپت M1 و در پی تولید محدود آن، یک جهش به وجود آمد، سپرها پلاستیکی شد و این جنس تازه اجازه داد که طراحان بازی بیشتری با عناصر تشکیل دهنده خودرو کنند، از این رو ب ام و هم جلوپنجره ای که در بالا و پایین کاملاً گرد می شد را به حالت چهارگوش تر بیشتری رساندند و آن را در ترکیب سپر هم رنگ بدنه ادغام کرد.

ب ام و M1 مدل سال 1978

جمله معروفی هست که می گوید، این طراحان هستند که ذائقه مردم رو جهت می دهند. این داستان بیش از پیش در مُد و طراحی محصول خود را آشکار می کند. طراحی خودرو هم از این قاعده مستثنا نیست. باورود به دهه هشتاد و نود، ب ام و،جلوپنجره نمادین خود را بزرگتر و وسیع تر کرد، تا توانست به یک هماهنگی خیره کننده و متفاوت نسبت به رقبا برسد.

ب ام و سری 3 مدل سال 1990

با شروع هزاره سوم، زیبایی شناسی طراحان تغییر کرد و فرم های کمپکس ترکیبی بیشتر از پیش اوج گرفتند. تعداد طراحان ده برابر شد و رقابت شدیدی برای کسب کرسی طراحی در کارخانجات به وجود آمد. به همین منظور، هر طراحی که خلاقیت فرم پردازی بهتری داشت، مقام خود را حفظ می کرد، اما این رقابت به نفع مصرف کنندگان بود. ترکیب حجم پردازی های ظریف و پیچیده، باز هم ذائقه و دید مردم را ارتقاء داد.

مدل خودروها بیش از آنکه به صورت تصویری قابل درک باشند، فیزیکی احساس می شدند. زیرا بازی انعکاس و نور می تواند در یک مدل فیزیکی بیشتر احساس شود. این چیزی بود که ب ام و به عنوان یک پیشگام طراحی روی آن دست گذاشته بود.

ب ام و سری 3 مدل سال 2011

دههٔ دوم قرن بیست و یکم مصادف شد با ورود و حضور همه جانبه خودروهای برقی. شرکت ب ام و هم می خواست از قافله عقب نماند، در این زمان خودروی i3 و i8 را روانه بازار کرد.

این دو خودرو هرچند نسبت به نمونه های تسلا به خاطر تکنولوژی عقب تر الکتریسیته و باتری سازی آلمان نسبت به آمریکا، موفقیت کمتری کسب کردند، اما از نظر استیل حرف هایی برای گفتن داشتند و نگاه آینده نگر و قدم گذاشتن در آینده را برای آلمانی ّها نشان می داد.

گریل در جای خود و بزرگتر از پیش نمایان بود، اما ترکیب رنگ آبی یخی نشانگر برقی بودن خودرو بود که هم حس و حال شراره های الکتریسیته را بیان می کرد، و هم حس و حال اسپرتی بیشتری به خودرو ها می داد.

ب ام و i3 مدل 2013

در سال 2018 با ورود ب ام و سری 8، که یک کوپه جی تی تمام عیار بود، این شرکت کمی معادلات را در تناسبات و ترکیب گریل جلو عوض کرد. به نحوی که گریل بزرگتر شد، خطوط عمودی گریل بریده بریده شدند و به صورت ترکیب آجر چینی (یک در میان) در کنار هم قرار گرفتند.

فریم پیرامونی کرومی دور گریل هم باریک تر شد. دیگر خبری هم از ادامه گریل در طرفین این المان دو قلوه ای نبود و مکمل ورودی هوا، در زیر آن و طرفین زیر چراغ قرار گرفتند.

ب ام و سری 8 مدل سال 2018 و Z4 مدل 2018

این سال مصادف بود با ورود سیل آسای خودروهای کره ای و چینی، که هرچند کیفیت و ممتازی ب ام و را نداشتند، اما برای مشتریان در زیبایی و البته تنوع آپشن ها چیزی کم نگذاشته بودند.

کم کم ب ام و به فکر فرو رفت که گویا دارد از مسابقه فروش و رقبا عقب می افتد، دستور کار تغییراتی بود که به هر نحوی تفاوت ژنتیکی خودروهای دارای سلف و اصل و نسب دار آلمانی را نسبت به تازه واردهای کره ای و چینی ایجاد کند.

اینجا بود که علی رغم گاهاً تفاوت هایی که باعث بحث می شد و شک در وجود مشتریان ایجاد می کرد، به پشتوانه برندینگ و تاریخچه قدرتمند خود، توانست سلیقه را تغیر دهد. هرچند که می توان این گونه بیان داشت که ما در میانه این راه هستیم، اما زمان همه چیز را نشان خواهد داد.

ب ام و X7 و سری 7 مدل سال 2019

گریل ها جهش ژنتیکی را تجربه کردند و بیشتر از پیش بزرگ شدند، تا جایی که دستخوش تمسخر عده ای از مخاطبان و منتقدان قرار گرفتند و سوژه طنز در اینترنت شدند، اما از دید یک طراح فقط می توان به آن توجه کرد که ب ام و در حال دگردیسی و پوست انداختن است.

این خودروی تاریخ ساز بار دیگر دارد مفاهیم زیبایی شناسی بصری را تغییر می دهد. به نحوی که با گوشه دار کردن فرم ها و چند ضلعی کردن آن ها، ترکیبی از سطوح تازه را به دست می آورد که شکست نور آن را مانند جواهری براق و عین حال تیره خودنمایی می کند.

ترکیب جلو در سال 2019 با بدنه همچنان فرم پویایی که دارد رفته رفته کلاسیک می شود کنتراست و عدم هماهنگی خاصی پیدا کرده است، اما این پوزه پروانه است که دارد از شفیره خارج می شود. چیزی که در سری 4 تازه کاملاً قابل ملاحظه است.

ب ام و سری 4 کوپه مدل 2020

در سال دو سال 2018 و 2019 با ورود کانسپت های iNEXT و M Next ،پروانه را کامل از پیله خود خارج کرد. طراحان زبان تازهی از ترکیب بندی را در بدنه کامل خودرو نمایان کردند. ترکیب بندی سلیقه ای نوستالژیک و مدرن، با طعم و ذائقه آلمانی کاملاً در بیرون و داخل این دو خودروی مغهومی مشاهده می شود.

ب ام و iNext مدل 2018 و M NEXT مدل 2019

باید قبول کرد که این دو خودرو مطالعاتی هستند و نواقصی هم دارند، اما چه بهتر که نواقص را بر روی مدل فیزیکی قابلیت درک بالاتری را دارند. مسلماً بازخوردهای نمایشگاهی و تخصصی، نمونه تولیدی را قابل درک تر و هماهنگ تر از نمونه های مفهومی و آرمانی خواهد کرد، اما ب ام و قول داده است که تا نود درصد این زبان طراحی را حفظ می کند. خودروی کانسپت XM آخرین تغییرات بر روی این مفاهیم تازه آلمانی ها بوده است.

ب ام و کانسپت XM و آخریت تغییرات بر روی جلوی پنجره

ب ام و کانسپت XM و آخریت تغییرات بر روی جلوی پنجره

قبلی 1 از 2 بعدی

قیمت خرید و فروش خودرو BMW

منبع: بلاگ دیوار

به "مجذوب کننده ترین سبیل دنیا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجذوب کننده ترین سبیل دنیا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید