جاهای دیدنی تنکابن کجا هستند؟ راهنمای کامل منطقه ها گردشگری

به گزارش وبلاگ فروش، در گوشه غربی مازندران، جایی بین چالوس و رامسر شهری زیبا آرام گرفته که به آن تنکابن می گویند. جایی که یکی از زیباترین سواحل خزر را در دل خود جای داده و یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است. تنکابن امروزی که در گذشته به آن شهسوار می گفتند و یکی از شهرهای مهم و استراتژیک شاهان صفوی بود. یکی از دیدنی ترین منطقه ها ایران با کوه، جنگل و دریای زیبا و حیات وحشی منحصر به فرد و پوششی مجذوب کننده از درختان و گیاهان شمال ایران. یکی از مراکز اصلی کوچ اجباری در دوران صفویه که موجب شده اقوام کرد در زمان شاه طهماسب صفوی به این منطقه کوچانده شوند و زندگی جدیدی در پیش گیرند. بعضی می گویند به خاطر قوم کرد شهسوار که به این منطقه کوچانده شده، نامش شهسوار است. بعضی دیگر عبور شاه طهماسب از این شهر را علت شکل گیری و نامگذاری آن می دانند. به هر حال این سرزمین زیبا در حوالی مرز مازندران گیلان با اختلاط های فرهنگی هر دو استان این روزها یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران است. برای همین بد نیست با جاهای دیدنی تنکابن آشنا شویم.

جاهای دیدنی تنکابن کجا هستند؟ راهنمای کامل منطقه ها گردشگری

چطور به تنکابن برویم؟

می دانید که راه های زیادی برای رسیدن به شمال ایران و مازندران زیبا وجود دارد. ولی اگر مقصد شما یکی از شهرهای غربی مازندران است، برترین گزینه رفتن از جاده چالوس است. یکی از زیباترین جاده های ایران که خیلی ها تنها به قصد عبور از آن پا در راه سفر می گذارند. برای رسیدن به تنکابن هم برترین جهت جاده چالوس است.

تنکابن در فاصله 270 کیلومتری تهران قرار گرفته است و رسیدن به آن از جاده چالوس چیزی حدود شش ساعت به طول می انجامد. البته اگر به ترافیک جاده چالوس بخورید که داستان کاملا فرق دارد. اگر در مازندران هستید و می خواهید سری هم به جاهای تماشای تنکابن بزنید، باید بدانید این شهرستان زیبا که یکی از پنج شهرستان بزرگ مازندران است در همسایگی چالوس و رامسر قرار گرفته است.

تنکابن از شمال به دریای خزر می رسد و از جنوب به رشته کوه البرز. در شرق آن چالوس قرار گرفته است و در غربش هم رامسر. بعلاوه با شهرستان کوچک عباس آباد هم همسایه است.

نگاهی به جاهای تماشای تنکابن

یال البرز در غرب مازندران به دریا نزدیک تر می گردد و دیگر مانند نواحی مرکزی و شرقی دشت های بسیار فراخی را پیش روی خودش نمی گذارد. برای همین کوه های البرز در شهرهایی چون تنکابن یا رامسر برترین کوه ها برای تماشا دریا هستند. یعنی می توانید به یکی از ییلاقات این شهرها بروید از بلندای کوه هم زیبایی های جنگل را ببینید و هم اگر مه و غبار در آسمان نباشد، ساحل خزر را مشاهده کنید.

یکی از برترین و منحصربه فردترین تجربه ها در طبیعت این است که یک طرف شما دریای ابر باشد. طرف دیگر آن دریای خزر و جنگل های دو هزار و سه هزار تنکابن این فرصت را در اختیار شما قرار می دهند. با این مقدمه می خواهیم بخشی از جاهای تماشای تنکابن را برای شما معرفی کنیم. برای بهره بردن از زیبایی های تنکابن به این فهرست نیاز دارید:

  • جنگل دو هزار
  • شهربازی تنکابن
  • دریاچه تنکابن
  • دشت دریاسر تنکابن
  • پارک جنگلی چالدره
  • پارک جنگلی خشکه داران
  • منطقه حفاظت شده بلس کوه
  • قلعه مارکوه
  • پل چشمه کیله
  • مرداب نشتارود
  • آب گرم فلکده
  • آبشارهای کوهسر
  • آبشار تودارک
  • آبشار سنگ بن چشمه
  • آبشار جلیسان
  • روستای قلعه گردن تنکابن
  • مجتمع توریستی، تفریحی و تجاری امپراطور
  • مرکز خرید جمعه تنکابن
  • بازارهای هفتگی
  • بازار ماهی فروشان

جنگل دوهزار

یکی از زیباترین و تماشای ترین جنگل های شمال ایران، جنگل دوهزار در تنکابن است. یکی از ابنوه ترین بخش های هیرکانی با درختان سر به فلک کشیده راش و چنار و آزاد. این جنگل یکی از رویایی ترین نقاط برای پیاده روی بوده و برترین فصل سفر به آن هم پاییز است. جنگل دوهزار در 40 کیلومتری تنکابن قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید خودتان را به شهر خرم آباد در شهرستان تنکابن برسانید. کمی در جهت پر پیچ و خمی بالا بیایید و وقتی دسترسی به جاده های آسفالته روستایی تمام شد، خودتان را برای غرق شدن در زیبایی دوهزار آماده کنید. در میان جاهای تماشای تنکابن می توان جنگل دو هزار را معروف ترین دانست.

جاهای تماشای تنکابن در بافت شهری

تنکابن بین رامسر و چالوس قرار گرفته است. دو شهر با مراکز تفریحی گسترده که جاذبه های فراوانی دارند. بنابراین وقتی از تله کابین تنکابن یا شهربازی تنکابن صحبت می گردد، مقصود تله کابین و شهربازی این دو شهر است که از قضا برترین و مجذوب نماینده ترینش در هر دو مورد است و به علت فاصله کم بین این سه شهر، مسافران می توانند هیجان های بیشتر سفر را در این دو شهر دنبال نمایند. با این حال این شهر با امکانات و جاذبه های شهری اش می تواند مسافران را راضی و خرسند کند.

تنکابن یک مرکزی خرید ویژه است. در این شهر فروشگاه های فراوانی وجود دارد و برندهای مختلفی در آن شعبه دارند. مجتمع توریستی، تفریحی و تجاری امپراطور در ساحل تنکابن یکی از این مراکز است. مجتمع تجاری جمعه تنکابن هم یک مجتمع خرید تازه ساز در این شهر است که در خیابان میرزای شیرازی و در نزدیکی ساحل واقع شده است. علاوه بر این ها بازار های روز و هفتگی و بعلاوه بازار ماهی فروشان هم در بین جاهای تماشای تنکابن هستند که بازدید از آنها به هر گردشگری توصیه می گردد.

دشت دریاسر

در کنار ساحل تنکابن و جنگل های دو هزار، این شهر به یک نقطه تماشای دیگر هم مشهور است. جایی که بی شک تجسمی واقعی از رویایی است که شاید هر کدام از ما دیده باشیم. درباره دشت دریاسر تنکابن حرف می زنیم. جایی که در آن دشتی زیبا و پر از گل های زرد و سفید را می توانید ببینید. با جریان آب زلال روان از میان چمنزارها و با پس زمینه ای از کوه های سر به فلک کشیده و ستبر البرز.

برای رسیدن به چنین بهشتی باید از دو هزار عبور کنید. همان طور که بالاتر گفتیم از آنجایی که دو هزار فوق العاده زیباست احتمالا عبور از آن چندان راحت نیست و شما مجبور می شوید بارها در جهت متوقف شوید و به تماشای زیبایی ها بنشینید؛ چرا که چنین تجربه ای در هیچ جای دیگر نصیب تان نمی گردد. در جهت عبور از این جنگل به روستای عسل محله می رسید که آخرین روستای جهتتان است. احتمالا باید خودروی خودتان را در این روستا پارک کنید و پای پیاده جهت را ادامه دهید تا نهایتا به بهشت زیبای دشت دریاسر تنکابن برسید.

برترین فصل تماشا دشت دریاسر بهار و خصوصا ماه فروردین است. وقتی دشت پر از بابونه است و جویبارهای جاری از دل کوهستان روان شده اند. ممکن است برای سفر به تنکابن بسیاری به شما توصیه نمایند به دریاچه تنکابن یا جنگل تنکابن سری بزنید؛ اما توصیه ما این است که حتما به تماشا دشت دریاسر تنکابن بروید.

پارک ملی خشکه دران و النگدره

تماشای های جنگلی در تنکابن فراوان است. جنگل های انبوه و پارک های جنگلی فروان می تواند مقاصد متعددی را برای مسافران مهیا کند. یکی از این پارک های جنگلی تماشای خشکه دران است. وقتی از چالوس به سمت تنکابن می رانید جایی بین نشتارود وعباس آباد پارک جنگلی خشکه دران منتظر شماست. یکی از زیباترین نقاط جنگلی ایران که بسیار مورد توجه گردشگران است و امکانات تفریحی و اقامتی فراوانی هم در آن تدارک دیده شده است.

این پارک ملی بزرگ در جهت چالوس به تنکابن یک موزه حیات وحش مجذوب نماینده هم دارد که در آن نمونه های تاکسیدرمی شده حیوانات گوناگون را می توانید ببینید. این پارک زیستگاه تعداد زیادی از آنهاست. بعد از خشکه دران می توان النگدره را دیگر پارک جنگلی زیبا و معروف تنکابن دانست. یکی از بخش های جنگل زیبای دو هزار. برای رسیدن به النگدره باید جهت تنکابن به دوهزار را در پیش بگیرید و در کیلومتر 18 جاده متوقف شوید.

روستای قلعه گردن تنکابن

تنکابن مانند بسیاری دیگر از نقاط مازندران، روستاهایی به شدت زیبا و مجذوب نماینده هم دارد. بعضی از آنها مانند قلعه گردن به شدت تماشای و گردشگرپذیر هم هستند. قلعه گردن چنان زیباست که در میان اهالی و بعضی بازدیدنمایندگان به بهشت کوچک ایران مشهور است.

مانند بعضی دیگر از جاهای تماشای تنکابن، برترین فصل سفر به آن بهار است و اقامت در خانه های روستایی آن یا کمپ کردن در آن به شدت مجذوب نماینده است. برای رسیدن به آن هم باید خودتان را به خرم آباد در تنکابن برسانید و جهت دهستان بلده را در پیش بگیرید.

آبشارهای تنکابن

در روستاهای جنگلی اسپی او و گوسر مجموعه آبشارهای زیبایی قرار گرفته است که به آبشارهای کوهسر معروف است. جایی که در فصل های پرآب به شدت شلوغ است و بسیار زیبا. توداک دیگر آبشار زیبای تنکابن است. توداک یک آبشار 45 متری با وبلاگ فروش سنگی در دل جنگل است و بسیار زیباست. برای رسیدن به این آبشار باید جهت تنکابن به رامسر را در پیش بگیرید و در جهت شیرود منحرف شوید. مقصدتان باید روستای لشتو باشد تا بتوانید با عبور از این روستا به توداک زیبا برسید. سنگ بن چشمه و جلیسان هم از دیگر آبشارهای تماشای های تنکابن هستند.

هزینه بازدید از جاهای تماشای تنکابن

پارک ملی خشکه دارن تنکابن5 هزار تومان برای هر خودرو
موزه حیات وحش تنکابن5 هزار تومان برای هر بازدید نماینده
مجتمع تجاری آدینرایگان
مجتمع توریستی، تفریحی و تجاری امپراطوررایگان
پارک جنگلی النگدرههر خودرو 5 هزار تومان
منبع: بلاگ دیوار

به "جاهای دیدنی تنکابن کجا هستند؟ راهنمای کامل منطقه ها گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی تنکابن کجا هستند؟ راهنمای کامل منطقه ها گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید