بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا

به گزارش وبلاگ فروش، خبرنگاران: در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 10 مورد از بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا بر اساس برد، دقت، قدرت آتش، نفوذ در سطح، قابل اطمینان بودن، تعداد قبضه فراوری شده، تعداد استفاده کنندگان و دیگر ویژگی ها آشنا کنیم. این فهرست تنها شامل تفنگ هایی است که اکنون در سرویس بوده و نمونه های اولیه ای که هنوز وارد فاز فراوری انبوه نشده و آن دسته تفنگ هایی که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند را شامل نمی گردد.

بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا

1. تفنگ Barrett M82 (ایالات متحده)

تفنگ Barrett M82 یک تفنگ نیمه اتوماتیک ضد ماده است که توسعه و فراوری نمونه های اولیه آن در اوایل دهه 1980 شروع شده و اولین نمونه کاربردی آن در سال 1982 ساخته شد.Barrett Firearms Manufacturing کمپانی سازنده این تفنگ بوده و در سال 1989 میلادی 100 قبضه از آن را به نیرو های ارتش سوئد فروخت.

در سال 1990 نیرو های ویژه دریایی ایالات متحده نیز 125 قبضه از آن را خریداری نموده و در ادامه نیروی زمینی و هوایی کشور نیز سفارش های خود برای این تفنگ را ارائه کردند. امروزه این تفنگ در نزدیک به 60 کشور دنیا در اختیار نیرو های ارتش و پلیس واقع شده است. در بعضی از کشور ها از این تفنگ ضد ماده به عنوان یک تفنگ تک تیراندازی ضد نفر در مسافت های طولانی استفاده می شود.

تفنگ Barrett M82 برای نابودی تجهیزات حساس دشمن مانند هواپیما های ایستا، واحد های راداری، محل نگهداری مهمات وکامیون ها و دیگر دارایی های دشمن در فاصله طولانی طراحی شده است. همچنین از این تفنگ برای از بین بردن تک تیرانداز ها و سربازانی که در پشت دیوار یا پوشش پنهان شده اند استفاده کرد، زیرا گلوله قدرتمند آن توان عبور از بتن را نیز دارد.

با این وجود عمدتاً به عنوان یک تفنگ ضد ماده شناخته می شود. تفنگ Barrett M82 دارای خشابی حاوی 10 گلوله 12.7x99 است و یک سیستم کاهش لگد بسیار منحصربفرد دارد. گفته می شود که شعله پوش مخصوص این تفنگ تا 70 درصد از لگد تفنگ را جذب می نماید. قیمت هر قبضه از این تفنگ حدود 8.900 دلار است.

2. تفنگ Steyr SSG 69 (اتریش)

تفنگ Steyr Scharfschutzengewehr 69 یا SSG 69 یک تفنگ تک تیراندازی ساخت اتریش است که در ظاهر شبیه یک تفنگ شکار بوده، اما به طور ویژه برای افراد نظامی طراحی شده است. از اواسط دهه 1960 ارتش اتریش به دنبال یک تفنگ تک تیراندازی پیشرفته برای تک تیراندازان خود بود و در سال 1969 تفنگ طراحی شده توسط کمپانی Steyr در اختیار نیرو های ارتش اتریش نهاده شد.

این تفنگ به خاطر دقت بالایش مورد توجه نهاده شده و بدین ترتیب به استخدام ارتش های و نیرو های پلیس در کشور های بسیاری درآمد و در حال حاضر نیز یکی از معمول ترین و پرطرفدارترین تفنگ های تک تیراندازی در ارتش های دنیا است. حتی بعضی از نیرو های مرزبانی ایالات متحده نیز از این تفنگ استفاده می نمایند و در چندین جنگ نیز به کار گرفته شده است. تفنگ SSG 69 برای مدت 40 سال بدون هیچگونه تغییری فراوری می شد تا اینکه فراوری آن در سال 2015 متوقف شده و نمونه مدرن SSG 08 جایگزین آن گشت.

تفنگ Steyr SSG 69 از گلوله های استاندارد NATO 7.62x51 mm استفاده نموده و در زمان ساخت با بسیاری از تفنگ های تک تیراندازی زمان خود تفاوت داشت. طراحی این تفنگ منحصربفرد بوده و بسیاری از ویژگی های آن در اواخر دهه 1960 بسیار پیشرفته و مدرن به شمار می آمد. برای وزن کمتر در ساخت این تفنگ از مواد مصنوعی استفاده شده و لوله آن نیز برای دوام بیشتر به شکل چکش خور سرد ساخته شده است. این تفنگ نسبتاً کوچک بوده و لوله آن 65 سانتیمتر طول دارد.

تفنگ SSG 69 بسیار سبک بوده و نمونه های مشابه امروزی تقریباً دو برابر آن وزن دارند. قنداق این تفنگ از فایبرگلاس ساخته شده و دقت بسیار بالایی نیز دارد. با استفاده از دوربین، برد موثر این تفنگ به 600 متر می رسد که با نصب دوربین های پیشرفته این برد به 800 نیز می رسد.

3. تفنگ Arctic Warfare Magnum (بریتانیا)

تفنگ Arctic Warfare Magnum (AWM در سال 1996 ساخته شده و دارای دو نسخه اصلی است که در اختیار کشور های جمهوری چک، آلمان، ایرلند، ایتالیا، مالزی، هلند، نروژ، بریتانیا و کره جنوبی واقع شده است و نمونه هایی از آن ها در طول جنگ های عراق و افغانستان در مزایده ها به فروش می رسید. این تفنگ دارای لوله استیل ضد زنگ 660 میلیمتری بوده و از یک خشاب جدا شدنی 5 گلوله ای استفاده می نماید.

برد موثر این تفنگ بسیار قابل توجه بوده و به 1.100 متر می رسد و در صورت استفاده از بعضی گلوله های خاص این عدد به 1.700 متر نیز خواهد رسید. این تفنگ یکی از بهترین تفنگ های تک تیراندازی است که تاکنون ساخته شده و در سال 2009 دومین شکار تک تیراندازی تاریخ از لحاظ مسافت توسط نسخه بریتانیایی این تفنگ در افغانستان صورت گرفت.

یک تک تیرانداز ارتش بریتانیا به نام کریگ هریسون دو شبه نظامی طالبان را با استفاده از این تفنگ و در فاصله 2.475 متری مورد هدف قرار داد. در زمان خود، این طولانی ترین شکار یک تک تیرانداز در تاریخ عنوان می شد.

4. تفنگ Barrett M95 (ایالات متحده)

تفنگ Barrett M95 یک تفنگ ضد ماده و تک تیراندازی است که نسبت به نسل های قبلی خود استفاده راحت تری دارد. این نسخه در سال 1995 جایگزین نمونه های قبلی با نام Barrett M90 شده و یک نسخه سبک تر، کوچک تر و با کارکرد دستی در مقایسه با تفنگ نیمه اتوماتیک Barrett M82 بود که برای تک تیراندازان و نیرو های زبده پلیس ساخته شده بود.

علیرغم اینکه ارتش ایالات متحده نسخه Barrett M82 را به این نمونه ترجیح داد، اما Barrett M95 در بیش از 15 کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد هر چند هیچگاه نتوانسته محبوبیت نسخه قبلی را داشته باشد که در اختیار بیش از 60 کشور دنیا واقع شده است. علاوه بر دستی بودن، این تفنگ در مقایسه با نسخه پرطرفدار مذکور، طول و سایز کوچکتری دارد هرچند طول لوله و عملکرد آن تفاوتی با M82 ندارد. طول لوله این تفنگ 736 میلیمتر بوده و از گلوله های قدرتمند 12.7x99 mm استفاده می نماید.

ساختار این تفنگ ساده بوده و براحتی و در عرض 60 ثانیه و بدون هیچ ابزاری باز و بسته خواهد شد. از این تفنگ برای مسافت های نزدیک به 900 متر استفاده شده، اما تک تیرانداز های ماهر می توانند با استفاده از آن اهدافی در فاصله فراتر از 2.000 متر را نیز شکار نمایند. در سال 2017 هزینه ساخت هر قبضه از این تفنگ بین 6.600 تا 9.500 دلار برآورد شده است که 30 درصد ارزانتر از نسخه Barrett M82 است.

5. تفنگ SAKO TRG 42 (فنلاند)

تفنگ SAKO TRG 42 یک تفنگ تک تیراندازی برد بلند ساخت فنلاند و یکی از بهترین تفنگ ها در نوع خود است. این تفنگ اکنون در خدمت بیش از 14 کشور قرار داشته و عمدتاً توسط واحد های ارتش و نیرو های ویژه و بعضی واحد های پلیس استفاده می شود.

این تفنگ به شکل دستی عمل نموده و طول لوله آن 690 میلیمتر است. عملکرد این تفنگ از لحاظ دقت و برد همانند تفنگ بریتانیایی مگنوم بوده و برد موثر آن بسته به نوع گلوله از 1.100 متر تا 1.500 متر متفاوت است. قنداق این تفنگ سیاه یا سبز و قابل تنظیم بوده و نمونه ای از آن با قنداق تاشو نیز وجود دارد.

6. تفنگ M24 (ایالات متحده)

تفنگ M24 SWS اصلی ترین تفنگ تک تیراندازی موجود در ارتش ایالات متحده است که در دهه 1980 جایگزین تفنگ های Springfield Armory M21 شده و برای اولین بار در سال 1988 در میدان نبرد مورد استفاده نهاده شد. این تفنگ اولین تفنگی بود که به طور ویژه برای تک تیراندازان ارتش ایالات متحده ساخته شده بود و اکسسوری های متعددی به آن متصل می شوند که همراه با خود تفنگ بوده و به همین دلیل به آن یک سیستم و نه یک تفنگ تنها می گویند. همچنین این تفنگ در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده نیز نهاده شده است. تعداد گلوله های این تفنگ بسته به نمونه از 5 تا 10 عدد متفاوت بوده و توانایی شلیگ گلوله های در تراز مسلسل را نیز داراست.

برد موثر تفنگ M24 تقریباً 800 متر بوده هر چند شلیک های پیروز زیادی بیش از 1.000 متر نیز داشته است. بسته به گلوله ای که استفاده می شود دقت و برد این تفنگ متفاوت بوده، اما دقت آن بسیار بالا نیست. لوله این تفنگ از فولاد ضد زنگ ساخته شده و علیرغم این که گفته می شود تا شلیک 10.000 گلوله نیز دقت آن کاهش نخواهد یافت، اما در عمل تعیین شده که پس از شلیک حتی 20.000 گلوله نیز تغییری در دقت آن ایجاد نشده است. تاکنون بیش از 15.000 قبضه از این تفنگ فراوری شده و اگر چه به کشور های زیادی فروخته شده، اما در اختیار افراد غیرنظامی قرار نمی گیرد.

7. تفنگ Blaser R93 Tactical (آلمان)

ساخت تفنگ آلمانی Blaser R93 Tactical در سال 1997 شروع شده و در ارتش ها و نیرو های پلیس کشور های مختلفی مانند آلمان، استرالیا، برزیل، بلغارستان، فرانسه، ایسلند، مالزی، هلند، لهستان، اسلوونی، اوکراین و بریتانیا مورد استفاده قرار می گیرد. ساخته این تفنگ در سال 2017 متوقف شده و نمونه مدرن گلنگدنی R8 جایگزین آن شد. شلیک با تفنگ Blaser R93 Tactical بسیار راحت بوده و امکان شلیک گلوله های بعدی در آن سریع تر از تفنگ های گلنگدنی معمول امکانپذیر است هر چند طراحی پیچیده ای دارد.

این تفنگ به خاطر کیفیت بالا و دوام بالایش مشهور است و از یک لوله 600 میلیمتری سود می برد. با این وجود نسخه دیگری از این تفنگ با لوله 762 میلیمتری نیز ساخته شده و امکان تعویض لوله آن در تنها 60 ثانیه وجود دارد. تفنگ Blaser R93 Tactical دارای قنداق سبک و قابل تنظیم و دستگیره عمودی بوده و بسیار دقیق است. برد موثر این تفنگ در حدود 800 متر براورد شده است.

8. تفنگ SIG SSG 3000 (آلمان/سوییس)

تفنگ SIG Scharfschutzengewehr 3000 یا SSG 3000 یک تفنگ مخصوص تک تیراندازی است که شباهت زیادی با تفنگ های شکاری دارد. بعد از ساخت در آلمان، این تفنگ به سرعت توسط نیرو های پلیس در اروپا و ایالات متحده مورد استفاده نهاده شد و علیرغم اینکه در ارتش ها و نیرو های ویژه کشور های زیادی به کار گرفته شده، اما فراوری آن متوقف شده است. این تفنگ گلنگدنی دارای یک لوله 457 میلیمتری یا 597 میلیمتری است و در ابتدا برای دوام بالا طراحی شده بود.

SSG 3000 به خاطر کیفیت بالا، دوام و دقت قابل توجهش شناخته می شود که قابلیت ماژولار دارد. لوله این تفنگ در عرض چند ثانیه برداشته شده تا بتوان از گلوله های متفاوتی در آن استفاده کرد. قنداق این تفنگ از پلیمر ساخته شده و در شرایط مختلف آب و هوایی تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی شود. برد موثر این تفنگ 900 متر بوده و با دقت بالا از انواع مختلفی از گلوله ها استفاده می نماید.

9. تفنگ Accuracy International Arctic Warfare 50 (بریتانیا)

تفنگ Arctic Warfare 50 یا AW50 یک تفنگ گلنگدنی تک تیراندازی و ضد ماده ساخت بریتانیا است که برای تک تیراندازان کارآزموده و نیرو های پلیس طراحی شده است. از سال 1999 نیرو های ویژه سرویس هوایی بریتانیا، تفنگداران ویژه دریایی بریتانیا در کنار نیرو های ویژه کشور های زیادی این تفنگ را به استخدام خود درآورده اند. این تفنگ با تمامی ضمائم خود، اما با خشاب خالی حدود 13.5 کیلوگرم وزن دارد و دارای یک سیستم بافر هیدرولیک در قنداق خود است که لگد سلاح را کاهش می دهد.

این ویژگی باعث افزایش دقت و راحتی استفاده از تفنگ نیز شده است. برد موثر این تفنگ قدرتمند 1.500 متر بوده و اهداف متعددی از خودرو، قایق و سنگر های دشمن را می توان با آن شکار کرد. از این تفنگ می توان برای از کار انداختن خودرو های نظامی و هواپیما های گشتی دشمن با شلیک به جا های خاص آن ها مانند موتورهایشان استفاده کرد. همچنین این تفنگ برای کشتن تک تیراندازان دشمن و منفجر کردن بمب های کنار جاده ای و مین ها از فاصله دور مناسب است.

10. تفنگ McMillan TAC-50 (ایالات متحده)

تفنگ McMillan TAC-50 یک تفنگ تک تیراندازی و ضد ماده برد بلند است که در دهه 1980 طراحی و ساخته شد. اگر چه این تفنگ اولین بار در سال 2000 و تنها توسط نیرو های ارتش کانادا مورد استفاده نهاده شد، اما بعد ها توسط نیرو های زبده نظامی و پلیس در بسیاری از کشور ها به کار گرفته شد. تفنگ تک تیراندای ضد ماده McMillan TAC-50 برای نابودی تجهیزات حساس دشمن از فاصله های دور مناسب بوده، اما برای از بین بردن سربازان و تک تیراندازان دشمن و یا منفجر کردن انبار های مهمات نیز به کار گرفته می شود.

از آنجایی که این تفنگ از گلوله های بسیار قدرتمندی استفاده می نماید توانایی نفوذ در آجر و بتن را نیز دارد. مدت کوتاهی بعد از معرفی شدن، McMillan TAC-50 دو رکورد را به ثبت رساند. در سال 2002 یک تک تیرانداز کانادایی به نام آرون پری در شلیک خود در افغانستان با استفاده از این تفنگ از فاصله 2.310 متری یک شبه نظامی طالبان را هدف قرار داد. او با این کار رکورد 34 ساله طولانی ترین شکار یک تک تیرانداز در میدان نبرد را شکست که توسط کارلوس هاثکوک در سال 1968 در طی جنگ ویتنام به ثبت رسیده بود.

اما چند روز بعد رکورد پری نیز شکسته شد. چند روز بعد از تیراندازی تاریخی پری، یک تک تیراندازی کانادایی دیگر به نام راب فورلانگ با استفاده از تفنگ McMillan TAC-50 هدفی را در افغانستان از فاصله 2.429 متری شکار کرد. در سال 2009 رکوردی دیگر به ثبت رسید و این بار یک تک تیرانداز بریتانیایی به نام کریگ هریسون با استفاده از تفنگ L115A3 هدفی را در فاصله 2.479 متری از بین برد، رکوردی که یک بار دیگر در سال 2017 توسط یک تیرانداز کانادایی و با تفنگ McMillan TAC-50 شکسته شد.

در حال حاضر رکورد طولانی ترین مسافت تیراندازی پیروز با یک تفنگ تک تیراندازی با تفنگ McMillan TAC-50 و در فاصله 3.540 متری توسط یک تک تیرانداز ناشناس کانادایی انجام شده است. این تیراندازی با استفاده از دوربین و دیگر داده ها تایید شده است. قنداق این تفنگ از فایبرگلاس و طول آن قابل تنظیم است. برد موثر این سلاح بسیار دقیق 1.800 متر است. با این وجود یک تفنگ تک تیراندازی دیگر نیز وجود دارد که بردی بیشتر از McMillan TAC-50 دارد. تفنگ CheyTac M200 Intervention ساخت ایالات متحده بیشترین برد را در میان تمامی تفنگ های تک تیراندازی کنونی دنیا دارد و برد آن به 2.122 متر می رسد.

برد موثر این تفنگ فراتر از 1.800 متر بوده و تنها توسط بخش هایی از نیرو های ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده نشدن از این تفنگ در مقیاس گسترده و قرار نداشتن آن در میان 10 عنوان بالا به برد قابل توجه آن باز می شود، زیرا هیچ کشوری نیازی به استفاده از تفنگی با چنین بردی نمی بیند. اندازه بلند و حجم بالای تفنگ نیز حمل و نقل آن را سخت ساخته و فراوری انبوه آن نیز بسیار پرهزینه است.

منبع: military-today

منبع: برترین ها

به "بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین و قوی ترین تفنگ های تک تیراندازی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید