انتخاب های روزانه مان چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

به گزارش وبلاگ فروش، یک ماشین ظرف شویی با بازدهیِ بالا، تا زمانیکه آن را خالی روشن نکنید و در ساعات کم مصرف آن را روشن کنید، از شستنِ ظرف ها با دست و آب داغ بهتر است. در حدود 20 درصد از ردپای کربنیِ یک پوشکِ قابل شستشو مربوط به گاز متانی است که به علتِ تجزیه آن در محل انباشت زباله فراوری می گردد. پوشک های یکبارمصرفِ زیست تجدید پذیر با سرعت بیشتری در محل تدفینِ زباله تجزیه می شوند، بنابراین به مراتب گاز بیشتری فراوری می نمایند.

انتخاب های روزانه مان چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟

مانند خیلی از مردم برای من هم دستورالعمل هایی که به من بگویند، چگونه زندگی کنم، لذت بخش نیستند.

به گزارش وبلاگ فروش ، ممکن است که 15 سال درباره اثرات انتشار کربن بر گرم شدنِ تدریجی زمین مان تحقیق نموده باشم، اما رفتار های بی شماری داشته ام که به قدری که فکر می کردم خوب هستند، خوب نبودند.

همه ما می خواهیم که زندگی مسئولانه ای داشته باشیم، اما مجبوریم زندگی هم بکنیم. این به این معنی نیست که ما تمایلی به تغییر دادنِ عادت های مان نداریم. داریم. ما در شرایطِ اضطرار اقلیمی هستیم. اما ما احتیاج داریم که مقیاس ها را درک کنیم. بگذارید مثالی بزنم.

روزی دوستی از من پرسید که چطور می تواند دست هایش را خشک کند و ردپای کربنی اش را به برترین نحو کاهش دهد؟ آیا بهتر است که دست هایش را با یک حوله یکبارمصرف خشک کند یا با یک خشک کنِ برقی؟ همین فرد هر سال چندین بار از این سر اقیانوس اطلس به آن سرش پرواز می نماید.

اهمیت پرواز کردن صد ها بار از خشک کردنِ دست ها بیشتر است، بنابراین دوست من فقط داشت خودش را از مسئله مهم تر منحرف می کرد. حتماً شما هم به چنین افرادی برخورده اید.

من به این دلیل تصمیم گرفتم میزان ردپای کربنِ فعالیت های روزمره را میزان گیری کنم که به شما یاری کنم احساس کنید که روزمره ترین انتخاب های تان تا چه میزان می تواند در فراوری کربن نقش داشته باشد.

هر کاری که ما انجام می دهیم - اینکه به کجا و چگونه سفر کنیم، اینکه سیب را به فصلش بخریم یا مارچوبه را در زمستان خریداری کنیم، اینکه یک دوش سریع بگیریم یا خیلی مجلل حمام کنیم - بر اقلیم اثر دارد.

ردپای کربنی چیست؟

ردپای کربنی، میزان گیریِ اثر فعالیت های ما در اندازه گاز های گلخانه ایست که فراوری و در اتمسفر منتشر می شوند. هر چیزی که مصرف می کنیم، هر کاری که انجام می دهیم و هر چیز که فکرش را بکنیم، چه در خانه و چه در محیط کار، یک ردپای کربنی دارد - یعنی بر تغییرات اقلیمی اثر می گذارد.

اما ممکن است متعجب شوید وقتی متوجه شوید که بعضی از این چیز ها بار کربنی بسیار زیاد و بعضی بار کربنی اندکی دارند. من از یک واحد میزان گیری با عنوانِ معادلِ دی اکسید کربن برای میزان گیری حجمِ گاز های مضر (دی اکسید کربن، متان، دی اکسیدِ نیتروژن، ریفریجانت و سایر گازها) که در نتیجه فراوری و مصرف هر محصول یا خدماتی فراوری می شوند، استفاده می کنم.

گوجه فرنگی را در نظر بگیرید. هر نوع محاسبه ای باید چگونگیِ رشد این محصول را در نظر بگیرد: اینکه این محصول طبیعی فراوری شده یا در گرمایشِ گلخانه؛ چه نوع کودی برایش مصرف شده است (بعضی کود ها برای فراوری شدن احتیاج به فرایند های پیچیده کارخانه ای دارند و بعضی دیگر گاز های گلخانه ای فراوری می نمایند) و در نهایت گوجه فرنگی چطور بسته بندی و حمل شده است (به وسیله زمینی، با کشتی یا هوایی؛ آخری به میزانِ فاجعه باری کربن فراوری می نماید).

شما به عنوانِ یک مصرف نماینده می بایست توجه داشته باشید که 1 کیلوگرم گوجه فرنگیِ محلی ردپای کربنی اش 400 گرم معادلِ دی اکسید کربن (CO2e) است؛ درحالیکه یک کیلوگرم گوجه گیلاسی که خارج از فصل در انگلستان پرورش یافته باشد، 50 کیلوگرم معادلِ دی اکسید کربن ردپای کربنی فراوری می نماید که رقمِ هنگفت و شگفت آوری است.

یعنی شما اگر ساکن انگلستان هم باشید، مصرفِ گوجه گیلاسیِ خارج ازفصل، غذایی با بالاترین حد ردپای کربنی برای شما خواهد بود. برای ساکنان انگلستان، موز در مقایسه با گوجه گیلاسی ردپای کربنی کم تری فراوری می نماید. چرا چنین است؟ با اینکه موز باید مسیر طولانی ای را طی کند تا به انگلستان برسد، اما، چون به وسیله کشتی حمل می گردد و نه هواپیما و بسته بندیِ کمتری در مقایسه با گوجه گیلاسی احتیاج دارد و پوستش به طور طبیعی از آن حفاظت می نماید؛ نه تنها غذای مغذی ایست؛ بلکه ردپای کربنی کم تری را نیز فراوری می نماید.

حال بیایید فعالیت ها، خدمات و چیز هایی که ردپای کربنی را افزایش یا کاهش می دهند، با هم مرور کنیم:

1. تمام آن چیز های درخشان و برق دار برای سیاره مضر است

یکی از دلایلی که طلا و الماس بسیار ارزشمند هستند، کوشش زیاد، صنعت و منابعی است که برای استخراج آن ها ضروری است و همه این ها باعث می گردد که ردپای کربنی سر به فلک بگذارد. جواهراتی که در سرزمین های دور فراوری می شوند، ردپای کربنی به مراتب بالاتری دارند. برای مثال طلا یا الماسی به ارزشِ 500 پوند که از آفریقا به انگلستان منتقل گردد، ردپای کربنی اش، 710 کیلوگرم معادلِ دی اکسید کربن است.

این غیر از شرایط نامناسب کار برای کارگران در معادنِ استخراج طلا است. برترین پیشنهادی که می توان کرد آن است که جواهرات در خانواده ها بچرخند، یا طلا های موجود را پرداخت و به روز کنید.

2. دسته گل خودتان را پرورش دهید

گل های شاخه بریده که خارج ازفصل به دستِ ما می رسند، خبر بدی برای تغییرات اقلیمی هستند، زیرا یا به وسیله هواپیما به ما رسیده اند یا با استفاده از حرارت مصنوعی پرورش پیدا نموده اند.

یک شاخه گل رز خیلی عاشقانه است، اما وقتی در گل خانه هلند یا در باغ های کنیا پرورش پیدا نموده باشد و سپس با هواپیما حمل شده باشد، تا به دست مشتری در آنطرف اقیانوس ها و دریا ها برسد، می تواند حداقل 2.4 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی فراوری کند. درحالی که اگر رزهایتان را در محل و در جایی که برای پرورش این نوع گل مناسب است، پرورش دهید، میزان ردپای کربنی به صفر می رسد. یک دسته گل که بخواهد هر هفته به کشوری مانند انگلستان وارد گردد، می تواند به ازای هر فرد در سال تا 1.5 تن معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی اضافه کند.

یا گل های خودتان را خودتان پرورش دهید یا آنکه گل هایی را بخرید که متناسب با شرایط آب وهوایی و محلی پرورش یافته و درواقع بومی هستند. یک راه چاره جایگزین دیگر، آن است که گل های آپارتمانی بخرید که در مقایسه با گل تزئینی شاخه بریده به مراتب ردپای کربنی کم تری فراوری می نماید.

3. بابتِ استفاده از ماشین ظرف شویی احساس عذاب وجدان نداشته باشید

یک ماشین ظرف شویی با بازدهیِ بالا، تا زمانیکه آن را خالی روشن نکنید و در ساعات کم مصرف آن را روشن کنید، از شستنِ ظرف ها با دست و آب داغ بهتر است. ماشین ظرف شویی با بار کامل در حدود 470 تا 600 گرم معادل دی اکسید کربن، ردپای کربنی دارد. روشن کردنِ ماشین ظرف شویی با ظرفیتِ خالی بدترین کاری است که می توانید انجام دهید.

4. قهوه را بدونِ شیر سفارش بدهید

سریع ترین راه برای یاری به کاهش دادنِ ردپای کربنیِ قهوه یا چای صبحگاهی، اضافه نکردن شیر به آن ها است. به قدری میزان گاز های گلخانه ای که به وسیله شیر منتشر می گردد، زیاد است که حتی ریختن اندازهی شیر در چای نیز سه چهارم ردپای کربنی یک فنجان را تشکیل می دهد. شما به ازای یک لاته بزرگ (حاوی 552 گرم معادل دی اکسید کربن) می توانید، 9 آمریکانو یا 25 فنجان چای سیاه بنوشید.

اگر قهوه بیرون بر می گیرید باید به دلیل لیوان های یکبارمصرف، 110 گرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی به آن اضافه کنید. در خانه یک لیوان مخصوص به خودتان داشته باشید و فقط در انتهای روز آن را بشویید.

5. موز های وارداتی بهتر از میوه های خارج ازفصل محلی است

موز از مسافت های طولانی به دست ما می رسد. اما هر عدد موز فقط 110 گرم معادل دی اکسید کربن، ردپای کربنی دارد و از آنجایی که برای همه غذایی فوق العاده مغذی محسوب می گردد، می توان ردپای کربنی آن را نادیده گرفت.

این میوه در نور طبیعی رشد می نماید و احتیاجی به گل خانه ندارد. اگرچه این محصولات معمولاً از راه های دور به دست مشتری می رسند، اما با قایق حمل می شوند (ردپای کربنی آن در حدود 1 درصدِ ردپای سفر هوایی است) و پوست شان به طور طبیعی برترین بسته بندی آن هاست.

بدترین روش مصرف موز آن است که اجازه دهید در ظرف میوه تان خراب گردد. اگر موز خیلی رسیده است به جای دور ریختنش در کیک از آن بهره ببرید. یادتان باشید، حمل ونقل موز زمانی ردپای کربنی پایینی دارد که کشور واردنماینده بتواند آن را به وسیله کشتی وارد کند.

6. زشت ترین سیب ها را در مغازه انتخاب کنید

بدریخت ترین سیب ها را بخرید. این کار شما زنجیره تأمین را تشویق می نماید تا سیب هایی که قیافه های خوبی ندارند را نیز عرضه کند. سیب، میوه ای با کم ترین میزان ردپای کربنی است، اما سیب محلی و فصلی برترین حالت است که ردپای کربنی آن 32 گرم معادل دی اکسید کربن برای هر 1 کیلوگرم است.

اما اگر همین میوه خارج ازفصل عرضه گردد، همه چیز تغییر می نماید. برای مثال سیب هایی که ابتدای فصل تابستان در انگلستان خریداری می شوند، میوه های سال قبل هستند که در سردخانه نگه داری شده اند. بنابراین، نیروی برق برای نگه داری آن ها صرف شده است. این باعث می گردد که وارد کردنِ سیب به انگلستان (با 80 گرم معادل دی اکسید کربن برای هر 1 کیلوگرم سیب) گزینه بهتری باشد.

7. بستنی های هوادار محیط زیست مصرف کنید

یک اسکوپ بستنی که به وسیله ماشین های سیار بستنی فروشی عرضه می گردد، در حدود 500 گرم معادل دی اکسید کربن برای هر یک قیف بستنی ردپای کربنی دارد که رقم بسیار گرانی است. دلیلش آن است که بستنی، پایه لبنی دارد و در فضای سرد یخچال های متحرک نگه داری می گردد که به طور معمول نیز دود گازوئیل از اگزوز آن ها خارج می گردد. اگر شکلات روی بستنی بریزید ردپای کربنی بستنی را بیشتر می کنید.

اگر می خواهید ردپای کربنی بستنی های تان را کاهش دهید، به سراغ بستنی های گیاهی بروید. یا از مغازه بستنی بخرید که ردپای کربنی آن به دلیل نگه داری بستنی در شرایط بهتر، بین 70 تا 140 گرم معادل دی اکسید کربن می گردد.

8. کِراکس بپوشید

کفش ها بسته به اینکه از چه چیزی ساخته شده باشند و چند سال عمر نمایند، میزان ردپای کربنی شان فرق دارد. برای مثال یک جفت کفش کتانی که در چین فراوری شده است، می تواند 8 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی داشته باشد، اما یک کفشِ چرمی که به وسیله یک استادکار فراوری گردد می تواند تا 15 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی داشته باشد. کم ترین میزان درپای کربنی متعلق به یک جفت کفشِ کراکس است که از لاستیک اسفنجی فراوری می گردد. این نوع کفش ها بسته بندی ندارند و ردپای کربنی آن ها 1 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن برای هر یک جفت است.

9. پوشک بچه یکبارمصرف از پوشک پارچه ای و زیست تجدیدپذیر بهتر است

به نظر می رسد که پوشک بچه قابل شستشو یا پارچه ای بهتر از پوشک های یکبارمصرف باشد، اما اگر بنا باشد آن را در دمای آب 90 درجه ای شستشو دهید و بعد با خشک کن آن را خشک کند تا نرم گردد، ردپای کربنی آن (160 گرم معادل دی اکسید کربن برای هر پوشک) از پوشکِ یکبار مصرف (130 گرم برای هر پوشک) بیشتر می گردد.

گزینه ای که کم ترین میزان ردپای کربنی را دارد، انتخاب پوشک های قابل شتسشو و شستنِ آن ها، در آب 60 درجه سانتی گراد، خشک کردنِ آن ها روی بند رخت و استفاده از آن ها برای بچه هاِ بعدی خانواده است. در این حالت هر پوشک ردپای کربنیِ 60 گرم معادل دی اکسید کربن دارد.

در حدود 20 درصد از ردپای کربنیِ یک پوشکِ قابل شستشو مربوط به گاز متانی است که به دلیلِ تجزیه آن در محل انباشت زباله فراوری می گردد. پوشک های یکبارمصرفِ زیست تجدید پذیر با سرعت بیشتری در محل تدفینِ زباله تجزیه می شوند، بنابراین به مراتب گاز بیشتری فراوری می نمایند.

10. بطری ها و جعبه های نوشیدنی از خودِ نوشیدنی برای سیاره بدتر است

بطری معمولاً ردپای کربنیِ بیشتری در مقایسه با نوشیدنیِ درونِ آن دارد. حمل ونقل فقط یک بخش کوچک را تشکیل می دهد، بنابراین مهم نیست که نوشیدنی شما از کجا به دست تان می رسد. از همه این ها مهم تر طولِ مسیر های جاده ای - در کشور فراورینماینده و مصرف نماینده - است.

به همین خاطر، نوشیدنی های محلی می توانند ردپای کربنی را تا 20 درصد کاهش دهند. مسافت جاده ای حتی اگر کوتاه تر باشد، نسبت به حملِ محصولات به وسیله کشتی، ردپای کربنیِ بیشتری دارد؛ بنابراین شاید تعجب کنید اگر بدانید یک بطری نوشیدنی که به وسیله کشتی از استرالیا به انگلستان آورده می گردد (1.4 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن) نسبت به یک بطری که به وسیله جاده از سیسیل وارد انگلستان می گردد (1.65 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن) ردپای کربنی کم تری دارد.

11. در فصل سرما به جای توت تازه، توت یخ زده بخورید

توت فرنگی های تازه ای که در فصل زمستان از آفریقای جنوبی وارد می شوند یا در گلخانه به عمل می آیند، رد پای کربنیِ چنان بالایی دارند که اشک از چشمان تان سراریز می نماید. ردپای کربنی توت فرنگی خارج ازفصل یا گلخانه ای در حدود 3.65 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن برای هر سبدِ 250 گرمی است.

به مراتب بهتر است که توت فرنگی را به فصل مصرف کنید یا توت فرنگی های یخ زده در فصل زمستان مصرف کنید که به میزان توت تازه مغذی هستند.

12. هرگز در کلاس تجاری سفر نکنید

پروازکردن، به خصوص سفر های طولانی برای سیاره ما بد است. انتشار گاز از هواپیما های هوابرد در مقایسه با همان اندازه سوختی که روی زمین سوزانده می گردد، تأثیر بسیار بیشتری بر انتشار گاز های گلخانه ای دارد. صندلی های کلاس تجاری به دلیل آنکه فضای بیشتری را اشغال می نمایند، بیشترین سهم ردپای کربنی را در یک پرواز به خود اختصاص می دهند. یک پرواز چیزی معادل استفاده از 340000 کیسه پلاستیکی یکبارمصرف است.

اگر پرواز می کنید، کلاس مالی را انتخاب کنید. کم تر به خارج از کشور سفر کنید و فقط به شرطی سفر های طولانی با هواپیما داشته باشید که آن کار را نتوانید در محل زیست خود انجام دهید.

13. روزانه دوش بگیرید، حمام های طولانی نداشته باشید

حمام طولانی مدتِ روزانه برای محیط زیست خوب نیست. این نوع حمام کردن را به هفته ای یکبار کاهش دهید. یک حمام بسیار سریع بسته به اینکه سیستم گرمایش تان چه باشد، بین 500 گرم تا 1.5 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی دارد.

خیلی بهتر است که روزانه یک دوش سریع بگیرید. یک دوشِ 5 دقیقه ای بین 160 تا 260 گرم معادل گاز دی اکسید کربن ردپای کربنی دارد (بستگی دارد که سیستم گرمایشی تان چه باشد).

14. آب لوله کشی مصرف کنید

یک بطری آب در حدود 400 گرم معادل دی اکسید کربن ردپای کربنی دارد که یعنی 1000 برابر بیشتر از آب شیر ردپای کربنی دارد. بنابراین، واقعاً باید بطری های آب را کنار بگذاریم.

انتشار گاز دی اکسید کربن بیشتر به بسته بندی و حمل ونقل این محصول مربوط است، اما به ازای هر بطری پلاستیکی 83 گرم معادل گاز دی اکسید کربن و به ازای ذوب کردنِ پالِت های پلاستیکی و قالب زدنِ آن ها برای تبدیل به بطری 20 گرم معادل گاز دی اکسید کربن به ردپای کربنی بطری های آب اضافه می گردد.

حمل ونقل هم بسیار مهم است، زیرا آب محصولِ سنگینی است.

15. مقایسه خودرو و قطار در انتشار گاز دی اکسید کربن

به طور کلی قطار ها از خودرو های شخصی، سبزتر هستند، اما اگر خودروی بنزینی سالم باشد و با ظرفیتِ کاملِ سرنشین هایش حرکت کند، گاز دی اکسید کربنِ کم تری فراوری می نماید. حتی اگر دو نفر سوار چنین ماشینی باشند، باز هم بهتر از سفر با قطار درجه یک است.

هزینه کربنِ سفر هایی که با قطار انجام می گردد، به سرعت قطار (مقاومت هوا با سرعت افزایش پیدا می نماید)؛ تعداد توقف های قطار (هر توقف قطار انرژی بیشتری صرف می نماید) و نوع سوختِ مصرفی (برق از گازوئیل بهتر است) بستگی دارد.

سفر با قطار زیرزمینی (مترو) در مقایسه با قطار های بین شهری ردپای کربن کم تری به ازای هر مسافر فراوری می نماید. اصلی ترین دلیل آن است که این قطار ها مملو از مسافر هستند.

16. نان خودتان را بپزید

نان هایی که با خمیر ترش خانگی یا در فروشگاه های محلی نان به صورت دستی فراوری می شوند، ردپای به مراتب کم تری در مقایسه با نان های کارخانه ای که در حجم زیاد فراوری می شوند، دارند. ردپای کربنی نان کارخانه ای 1 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن برای هر قرص نان است که اگر در خانه فراوری گردد به 630 گرم به ازای هر قرص نان کاهش پیدا می نماید).

بیشتر از 60 درصد از انتشار تمام نان ها ناشی از کشت وکارِ گندم است و بیشتر آن هم مربوط به استفاده از کودهاست. یک سوم از انتشار مربوط به آسیا کردنِ گندم و پخت وپز آن است.

اگر نان محلی عرضه گردد، حمل ونقل کم ترین نقل را در انتشار خواهد داشت. همواره به اندازهی که مصرف دارید، نان بخرید و نان هایی را بخرید که کم ترین دوریز را دارند. باید بدانید که دورریز نان بدترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد.

برخلاف نان، برنج یکی از غلاتی است که بالاترین ردپای کربنی را دارد. برنج می تواند بین 4 تا 7 کیلوگرم به ازای هر یک کیلوگرم ردپای کربنی داشته باشد که وابسته به شرایط کاشتنِ آن است.

دلیلش هم گاز متانی است که از شالیزار های غرق آبی قل می زند و هم کود های نیتروژنی با کربن زیاد که معمولاً برای پرورش برنج استفاده می گردد. معنایش آن است که یک کیلوگرم برنج از سوزاندنِ یک لیتر دیزل انتشار بیشتری دارد.

17. مارچوبه، ذرت کوچک و بلوبریِ خارج ازفصل مصرف نکنید

یکی از انواع سبزیجات که بیشترین میزان ردپای کربنی را به خود اختصاص داده است، مارچوبه تازه است که از پرو وارد می گردد. ردپای این محصول 4.7 کیلوگرم معادل دی اکسید کربن برای هر بسته بندی است.

دلیلش حمل محصول در مسیری طولانی به وسیله هواپیماست که ردپای کربنی آن 100 برابر بیشتر از حمل با آب است. سبزیجات دیگر مانند ذرت کوچک (بی بی کورن)، هویج کوچک تازه (بی بی کروت) و بلوبری که بومی نیستند نیز چنین شرایطی دارند.

نکته این است که هر میوه و سبزی ای را باید به فصل مصرف کرد و محاسبه کرد که آیا وارد کردنِ یک محصول ردپای کربنی کم تری دارد یا فراوری محلیِ آن.

منبع: The Daily Mail

ترجمه: سایت وبلاگ فروش

منبع: فرادید

به "انتخاب های روزانه مان چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب های روزانه مان چه تاثیری بر تغییرات اقلیمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید