اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال

به گزارش وبلاگ فروش، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال اطلاع داد.

اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استثنایی 5 استان پایلوت طرح برگزار گشت، گفت: بر اساس مطالعه ای بین المللی 5 درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و 15 درصد دانش آموزان نیز دارای مسائل یادگیری و توجه ناشناخته هستند.

وی اضافه کرد: بسیاری از دانش آموزان دارای مسائل یادگیری به مراکز مسائل ویژه یادگیری مراجعه نمی نمایند و از سپهر خدمات مداخله ای بی بهره هستند

معاون وزیر با بیان اینکه در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه مبتنی بر درمان است.

وی اضافه کرد: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مسائل یادگیری و مداخلات به هنگام موجب کاهش هزینه ها و جلوگیری از توسعه مسائل این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می گردد.

حسینی با بیان اینکه رویکرد حال حاضر مسائل یادگیری رویکردی سبب شناسانه است گفت: در حال حاضر مسائل یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی می گردد و این دانش آموزان به 790 مرکز مسائل ویژه یادگیری ارجاع داده می شوند.

وی اضافه کرد: شناسایی دیر هنگام دانش آموزان دارای مسائل یادگیری موجب خروج بعضی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکست های مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده می گردد.

معاون با تاکید بر اینکه همه اینها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان می دهد گفت: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تایید تمامی متخصصین قرار گرفته است،

معاون وزیر با تاکید بر اجرای دقیق و به دور از شتاب زدگی طرح گفت: استفاده از نظرات منتقدین طرح غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهم ترین عامل پیشرفت این طرح است.

معاون وزیر با تاکید بر نواورانه و تاثیر گذار بودن طرح گفت: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری 30 نوآموز و بعلاوه استفاده از 30 دانش آموز مراکز مسائل ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: برطرف اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانی ها، وجود پایگاه های سنجش پیش دبستانی در تمامی استان ها و شهرستان ها و ترغیب خانواده ها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مولفه های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مسائل یادگیری است.

حسینی توضیح داد: پس از شناسایی باید شیوه نامه مداخلات شناختی و توان بخشی برای نوآموزان در معرض مسائل برای خانواده ها، مربیان مدیران مراکز پیش دبستانی نیز تدوین گردد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه یکی از بسته های تحولی امسال سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مسائل یادگیری است گفت: اضافه کرد: طراحی و محاسبه ویژگی های روان سنجی چک فهرست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مسائل یادگیری و طراحی و آنالیز محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مسائل ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای غربالگری نوآموزان در معرض مسائل یادگیری با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید