چرا واکسن کرونا جایزه نوبل نگرفت

به گزارش وبلاگ فروش، تهران (پانا) - برندگان جوایز نوبل سال 2021 در حوزه های پزشکی، فیزیک و شیمی هفته گذشته معرفی شدند، اما برخلاف پیش بینی های بسیاری که صورت گرفته بود و طی آن افرادی که در توسعه واکسن کووید-19 نقش داشتند را لایق دریافت جایزه نوبل می دانستند، این جایزه مهم به هیچ یک از دانشمندانی که در این حوزه کوشش های بسیاری نموده بودند، نرسید. نشریه نیچر با طرح این موضوع که چرا سازندگان واکسن های کووید-19 پیروز به دریافت جایزه نوبل سال جاری نشدند، به این پرسش پاسخ داده است.

چرا واکسن کرونا جایزه نوبل نگرفت

به گزارش ایسنا، بعضی کارشناسان داخل کمیته نوبل و ناظران بر این باورند عواملی مانند زمان بندی و بعضی سیاست گذاری ها به گونه ای بوده که احتمال برنده شدن دانشمندانی که در زمینه فناوری توسعه واکسن کار می کردند را پایین آورده است اما این به معنای دست نیافتنی بودن معتبرترین جایزه علمی برای دانشمندانی که در این زمینه کوشش می نمایند، نیست.

تصور می شد کمیته نوبل، امسال یکی از جوایز علمی را به پاس تحقیقات مربوط به توسعه واکسن هایی که جان میلیاردها نفر را نجات داده به دانشمندان توسعه دهنده واکسن اهدا کند اما به رغم امیدهای بسیار این گونه نشد و این جایزه به پیشرفت های مهم دیگر دانشمندان در زمینه های متفاوت رسید.

بعضی از دانشمندان از اینکه توسعه واکسن های کووید- 19 به خصوص آنهایی که با استفاده از فناوری آران ای پیغام رسان ساخته شده بودند، در فهرست موضوعات برنده جوایز نوبل نبود، شوکه و ناامید شدند.

الکسی مرز(Alexey Merz) زیست شناس سلولی دانشگاه واشنگتن در سیاتل پنج اکتبر و پس از آنکه جایزه نوبل پزشکی 2021 به دیوید جولیوس(David Julius) و آردم پاتاپوتیان(Ardem Patapoutian) برای پژوهش در خصوص کشف دسته جدیدی از گیرنده های دما و لامسه با استفاده از سلول های حساس اهدا شد در حساب کاربری خود در تویتتر نوشت: کمیته اهدای جوایز نوبل می توانستند امسال کاری مهم انجام دهند و جایزه نوبل امسال را به کوشش های بهداشت دنیای در طول یک همه گیری 100 ساله اهدا نمایند اما تصمیم گرفتند این کار را ننمایند. این یک کوتاهی تمام عیار است.

اما بعضی کارشناسان و ناظران می گویند، زمان بندی، جزئیات فنی و سیاست گذاری ها به نوعی بود که این موضوع شانس زیادی برای دریافت جایزه نوبل امسال را نداشت. با این حال تاثیر واکسن های کووید-19 و بعضی پیشرفت های اساسی در این زمینه نشان می دهد که احتمالا طولی نمی کشد تا تمامی توسعه دهندگان این واکسن ها هم روزی تماسی از استکهلم دریافت نمایند.

گوران هانسون(Göran Hansson) دبیر کل آموزشگاه علوم نوبل در استکهلم که برندگان را انتخاب می نماید گفت: توسعه واکسن های مبتنی بر آران ای پیغام رسان یک پیروزیت بی نظیر است که پیغامدهای مثبت زیادی برای جامعه بشری به همراه داشته است و ما همه قدردان کوشش دانشمندان هستیم. این یک نوع کشف مهم است که کاندید دریافت جایزه خواهد شد اما ممکن است کمی زمان ببرد. گرفتن برترین تصمیم زمان بر است. ما می خواهیم جوایز را به افرادی که برای یک کشف مهم واقعا لایق آن هستند اهدا کنیم.

سال آران ای پیغام رسان نبود!

هانسون اضافه نمود: حتی زمان بندی هم امسال به نفع جایزه نوبل عمل نکرد. نامزدها و کارهای آنها باید تا اول فوریه ثبت شوند که این زمان بیش از دو ماه پس از زمان ارائه اولین واکسن های آران ای پیغام رسان بود و گرچه بعضی واکسن ها در آزمایش های بالینی، تاثیر خود را ثابت کردند اما این موضوع پیش از آن بود که تاثیر آنها به طور واضح بر این بیماری همه گیر نشان داده گردد. اما ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

تاریخ هم علیه واکسن های کووید-19 قیام کرد. سانتو فورتوناتو(Santo Fortunato)، فیزیکدان و مدیر موسسه علوم شبکه دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون گفت: زمان میان کشف یک موضوع و سپس به رسمیت شناختن آن کشف برای دریافت جایزه نوبل هم در طول این سالها افزایش پیدا نموده است. اولین واکسن های آران ای پیغام رسان آزمایشی در اواسط دهه 1990 مورد آزمایش قرار گرفتند، اما شرکت هایی مانند مدرنا و فایزر تا پیش از دهه 2000 در زمینه توسعه واکسن پیروز به برداشتن گام های مهمی نشدند که با توجه به این موضوع می توان استدلال کرد که تاثیر این فناوری تا امسال نشان داده نشده بود. مسئله موازی با موضوع واکسن های آران ای پیغام رسان، موضوع تشخیص امواج گرانشی است. وجود امواج گرانشی در سال 1915 به وسیله آلبرت اینشتین پیش بینی شده بود، اما یک قرن به طول انجامید تا محققان ابزارهایی را برای تشخیص آنها به طور مستقیم توسعه دهند. پایان محققان در فوریه سال 2016 توانستند این موضوع مهم را کشف نمایند. دانشمندان مسئول این کشف پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک 2017 شدند. برای واکسن های کووید-19 من تعجب نمی کنم که امسال این اتفاق رخ نداد چرا که بی شک و به زودی دانشمندان این حوزه این جایزه را دریافت خواهند کرد.

برایان اوزی(Brian Uzzi) دانشمند محاسباتی دانشگاه نورث وسترن که به آنالیز جوایز علمی هم می پردازد گفت: هنگامی که بحث به موضوع کووید-19 کشیده می گردد انتظار می رود کمیته نوبل بیشتر به موضوع توسعه واکسن ها اهمیت دهد. جایزه نوبل بیشتر به دانشمندانی اهدا می گردد که به جای دادن ماهی به مردم، ماهی گیری را به آنها آموزش می دهند. آنها دوست دارند جوایز را به افرادی که تحقیقات بنیادین انجام می دهند، اهدا نمایند. آنها دوست دارند جوایز را به دانشمندانی که بتوانند مسائل زیادی را حل نمایند، اهدا نمایند نه فقط افرادی که پیروز به حل یک مشکل شده اند. ممکن است کمیته نوبل صبر کند تا تاثیرات فناوری واکسن آران ای پیغام رسان بر روی عفونت های دیگر مانند آن هایی که به وسیله سایر کروناویروس ها ایجاد می گردد را هم مشاهده و ارزیابی کند.

واکسن کووید-19 در حال حاضر هم جوایز بزرگ علمی را درو نموده است. کاریکو و وایسمن دانشمندانی هستند که پیروز به دریافت جایزه مهمی شدند.کاتالین کاریکو(Katalin Kariko) متولد مجارستان و درو وایسمن(Drew Weissman) آمریکایی، دانشمندانی هستند که دیگر محققان احتمال می دادند آنها امسال پیروز به دریافت جایزه نوبل پزشکی شوند. این دو دانشمند به خاطر کار روی واکسن های آران ای پیغام رسان(mRNA) معروف هستند. کاریکو برای توسعه واکسن کووید-19 آزمایشات بسیاری انجام است. وی در این مدت بر توسعه درمانی مبتنی بر آران ای پیغام رسان متمرکز بوده است. با این حال گرچه ایده وی مبنی بر اینکه آران ای پیغام رسان می تواند برای مقابله با بیماری استفاده گردد، بسیار صحیح بود اما وی بودجه ای برای انجام تحقیقات در این باره دریافت نکرد. او پس از اینکه چندین بار برای اعطای یاری هزینه درخواست کرد و درخواستش رد شد، تنزل رتبه یافت. با این وجود، او همچنان پافشاری کرد. پایان کاریکو و همکار سابقش درو ویسمن(Drew Weissman) با استفاده از آران ای پیغام رسان مصنوعی، روشی را برای مبارزه با بیماری ایجاد کردند. کشف آنها اکنون اساس و پایه کنونی واکسن کووید-19 است.

امسال وایسمن و کاریکو جوایز مهمی از جمله جایزه تحقیقات پزشکیلسکر را دریافت کردند. جایزه لسکر از جایزه های مهم رشته های علوم پزشکی در دنیا است. این جایزه به وسیله بنیاد لسکر که به وسیله آلبرت لسکر و همسرش مری لسکر تأسیس شد، اعطا می گردد. بعضی از جایزه لسکر با عنوان نوبل آمریکا نام برده اند. به گفته اوزی کمیته نوبل بیشتر تمایل دارند جوایز را به تحقیقاتی که چندین سال است پیروزیت آنها اثبات شده، اهدا کند. اوزی اضافه نمود: فکر می کنم قبل از آنکه از استکهلم با دانشمندان تماس بگیرند آنها به علت توسعه واکسن های کووید پیروز به دریافت جوایز بیشتری خواهند شد.

دیوید نیلور(David Naylor) دانشمند حوزه پزشکی از دانشگاه تورنتو کانادا گفت: در صورتی که موضوع واکسن ها پیروز به دریافت جایزه نوبل گردد، اعضای کمیته نوبل باید تصمیمات دشواری را در خصوص اینکه چه شخصی و به چه علت این جایزه را دریافت می نماید، اتخاذ نمایند. بنابراین آنها تا زمان تصمیم گیری نهایی این کار را نخواهند کرد. به نظرم کمیته نوبل به جای آنکه تمام تمرکز خود را بر روی سوابق علمی و کارهای شرکت های بزرگ توسعه دهنده واکسن بگذارد باید بر روی مسئله بنیادی تر مانند اساس واکسن های آران ای پیغام رسان بگذارد. اما حتی در آن صورت هم کاملا تعیین نخواهد بود چه کسانی پیروز به دریافت جایزه خواهند بود.

آرتورو کاسادوال(Arturo Casadevall) میکروبیولوژیست دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز گفت: من فکر می کنم واکسن های آران ای پیغام رسان نامزدهای واضح دریافت جایزه هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرا واکسن کرونا جایزه نوبل نگرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واکسن کرونا جایزه نوبل نگرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید