70 درصد گیاهان مهم دارویی کشور در خراسان رضوی کشت می شوند

به گزارش وبلاگ فروش، خبرنگاران/خراسان رضوی مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی کشور گفت: 70 درصد سهم گیاهان مهم دارویی کشور که بیشتر آن ها کم آب طلب هستند، متعلق به خراسان رضوی است و در این استان کشت می شوند.

70 درصد گیاهان مهم دارویی کشور در خراسان رضوی کشت می شوند

حسین زینلی در همایش ملی گیاهان دارویی که 28 آذرماه در کاشمر برگزار گردید، بیان نمود: به رغم اینکه در گذشته ایران در عرصه طب سنتی و گیاهان دارویی رتبه های برتر را به خود اختصاص داده بود ولی اکنون در رتبه های میانی واقع شده است. در یک دهه گذشته با توجه خاصی که در کشور به گیاهان دارویی شد، سند ملی گیاهان دارویی نوشته و نگاه مسئولان نیز به این سمت گرایش پیدا کرد، اکنون 8500 گونه گیاهی در کشور داریم که 2300 گونه آن ها دارویی هستند.

وی ادامه داد: با پژوهش های اجرا شده 1728 گونه دارویی انحصار کشور ایران هستند، همچنین در تولید 20 تا 30 گونه دارویی از جمله زعفران رتبه برتر را در جهان داریم، اکنون 90 درصد سهم تولید زعفران و 60 تا 70 درصد سهم تولید گل محمدی جهان مربوط به ایران است، همچنین در محصول زیره سیاه ایرانی و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر رتبه یک جهان را داریم.

زینلی اضافه کرد: تمامی 1728 گونه گیاهان دارویی که در انحصار ایران هستند می توانند همانند زعفران سودآوری داشته باشند، در حال حاضر 70 درصد سهم گیاهان مهم دارویی کشور که اکثرأ گیاهان کم آب طلب هستند متعلق به خراسان رضوی است، اگر کمی به آن ها توجه شود، می توانند ارز آوری بسیار قابل توجهی برای کشور داشته باشند.

زینلی اظهار کرد: جهان تشنه محصولات ارگانیک و سالم است، متاسفانه آمار بالای سرطان ها در کشور نشان می دهد به محصولات سالم توجه ننموده ایم، اگر می خواهیم قدرت مالی گیاهان دارویی را نشان دهیم باید دنبال محصولات سالم و ارگانیک بود.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی کشور گفت: برند گیاهان دارویی در کشور ارگانیک بودن است، اگر محصولات ارگانیک باشند به راحتی صادر خواهند شد، گیاهان دارویی ایران هنوز در جهان خواستار دارد، تمامی محصولاتی که توان صادرات دارند از جمله آنغوزه، باریجه، زعفران و موسیر به اروپا صادر می شوند.

وی بیام کرد: برای اولین بار اختیارات صادرات گیاهان دارویی را به استان ها تفویض نموده ایم، از سویی باید ضمن اینکه بخش خصوصی تمامی اختیارات را بر عهده می گیرد نسبت به تربیت تجار با انصاف و ایجاد کنسرسیوم هایی که بتوان در بخش ارزش گیاهان دارویی از آن بهره برد اقدام کند، اگر زنجیره ارزش را تشکیل ندهیم در بسیاری از مراحل شکست خواهیم خورد.

زینلی اضافه کرد: برای موفقیت زنجیره های ارزش نیازمند مشارکت مردمی مطلع هستیم، اگر آموزش و تربیت را در راس امور قرار دهیم بسیاری از تشکل ها ایجاد می شوند و زنجیره ارزش را شکل خواهند داد.

وی تاکید نمود: برای هر محصول باید نشان جغرافیایی تعریف شود، اگر این گونه شود می توان ارزش اضافه نموده کشور و محصولات را بالا برد تا در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم. اکنون زعفران خراسان در جهان برند است، باید از تمام ظرفیت ها استفاده نمود، اگرچه زمانی سطح زیر کشت زیره سبز در خراسان رضوی 70 هزار هکتار بوده اما به دلیل کم توجهی اکنون بسیار کاهش داشته است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی از نظر گیاهان دارویی ظرفیت بسیار زیادی دارد و می توان به وسیله توریست ها این محصولات را جابه جا کرد، باید ستاد گیاهان دارویی در استان خراسان رضوی تشکیل شود و تمام عرصه ها در کنار هم قرار گیرند.

زینلی گفت: برای اولین بار در استان خراسان رضوی دو گیاه وارد مرحله بورس شده و این موجب شد در قیمت گذاری شفافیت خوبی حاصل شود، در استان خراسان رضوی زعفران، زیره سبز و سیاه و آویشن شیرازی محصولاتی هستند که ارزش اضافه نموده بسیار قابل توجهی دارند، می شود از این گیاهان به خصوص اینکه اگر کشاورزی مبتنی بر قرار داد باشد بهره وری بسیار خوبی داشت.

فروش محصولات از دغدغه های اصلی کشاورزان

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در معنای عام اقتصاد کشاورزی در کشور مورد غلفت گرفته و این موجب شده اکنون فروش محصولات از دغدغه های اصلی کشاورزان باشد.

بهروز بنیادی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در موضوعات بازرگانی و مالی بیش از گذشته تمرکز داشته باشد، وظیفه اصلی این سازمان تسهیل گری است. به جز مسئله فروش محصولات تهیه بذر گیاهان دارویی، آب و کود هزینه بسیار زیادی برای کشاورزان دارد، اگرچه توسط تعیین های مالی اقدامات خوبی اجرا شده اما بازهم نقش آفرینی خود وزارت جهاد کشاورزی بسیار مهم است.

وی بیان نمود: معضلی که امروزه در بخش کشاورزی داریم مصرف سموم و کودهای غیر استاندارد است، اما در جهان برای مبارزه با آفات کشاورزی از گیاهان دارویی استفاده می شود. وقتی با تحریم و کمبود آب روبرو هستیم باید به گیاهان دارویی پرداخت، مسئولان باید از این پتانسیل ها به خصوص در دوران تحریم استفاده بهتری را ببرند، در حال حاضر نیازمند مدیریت جهادی، اقتصاد درون زا، مولد، پیشرو و درون نگر هستیم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی حفظ ذخایر ژنتیکی را بسیار مهم ذکر کرد و اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه باید ذخایر ژنتیکی گیاهی حفظ شود و اجازه ندهیم از کشور خارج شود، در غیر این صورت تمامی کوشش ها بی نتیجه خواهد ماند.

مالی کردن بخش روستایی راهی برای جلوگیری از مهاجرت

مسلم ساقی فرماندار کاشمر در این همایش گفت: باید به بخش خصوصی در عمل توجه ویژه کرد، دولتی ها باید تسهیل گر باشند، با نگاه جدیدی که در استان و شهرستان به بخش خصوصی شده بسیاری از مسائل برطرف خواهد شد.

وی بیان نمود: اگر می خواهیم به سمت توسعه برویم باید دانشگاه با صنعت و بخش کشاورزی و جامعه ارتباط موثری داشته باشد، در غیر این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در ادامه گفت: شهرستان کاشمر در کشت گیاهان دارویی قدمت دارد، در این شهرستان بیش از 140 نوع گیاه دارویی وجود دارد.

حسین محمدی اضافه کرد: ارائه راهکارهای توانمندسازی مناطق محروم مبتنی بر کاشت گیاهان دارویی و معطر، معرفی فرصت های کشت قراردادی گیاهان دارویی و معطر برای صنعت تولید، سیاست ها و حمایت های ملی در جهت کشت های قراردادی گیاهان دارویی و معطر از جمله محورهای همایش بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "70 درصد گیاهان مهم دارویی کشور در خراسان رضوی کشت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد گیاهان مهم دارویی کشور در خراسان رضوی کشت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید