صنایع دستی نقطه اتصال گردشگری به اقتصاد است

به گزارش وبلاگ فروش، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تنها با خاطره سازی صنایع دستی و هنرهای سنتی گردشگری به حوزه اقتصاد متصل خواهد شد و ما به عنوان دولت در تلاشیم از تصدی گر خود در این حوزه کم نموده و به تسهیل گری بیافزاییم.

صنایع دستی نقطه اتصال گردشگری به اقتصاد است

به گزارش وبلاگ فروش مریم جلالی در گفت و گو با ایسنا در مورد سهم صنایع دستی در اقتصاد کشور اظهار کرد: ما برای صنایع دستی گزاره ای تعریف نموده ایم تحت عنوان اقتصاد هویت بنیان. البته گزاره های مختلفی از جمله توسعه محور، پیشرفت بنیان، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق وجود دارد که باید دایره معنایی هر کدام از آن ها تعیین گردد.

وی افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی این قابلیت را دارد که گپ بین فرهنگ و اقتصاد را پر کند؛ مسئله ای که همواره وجود دارد این است که فکر می کنیم فعالیت های فرهنگی، مالی نیست یا اقتصاد فرهنگی نیست، در صورتی که صنایع دستی هر 2 بال است. باید گفت که اگر صنایع دستی و هنرهای سنتی خاطره سازی گردشگری را رقم نزنند گردشگری به حوزه اقتصاد متصل نخواهد شد.

جلالی ادامه داد: اقتصاد هویت بنیان نیز به این معنی است که ما سوال ها، بن بست ها و راه برون رفت از چالش های مالی مان را همانطور که پیشینیان از دل نوآوری های اکوسیستم خود به دست آورند و ما تجلی آن را در صنایع دستی می بینیم عمل کنیم و همان راه را پیش گیریم.

وی اعلام کرد: ما سهمی در اصالت ها و آن چیزی که در بینش انسان ایرانی وجود داشته است، داریم و این بینش منجر به یک نگرش شده و سلیقه او را ساخته است. در ادامه این نگرش، منش و رفتار او را ایجاد نموده و در نهایت تجلی رفتار انسان ایرانی به صنایع دستی تبدیل شده است. به عنوان مثال نقش های روی پارچه، چوب، سنگ و ... یک پیوستار فرهنگی ایجاد نموده و در دنیا به عنوان صنایع دستی و خلاق معروفیت پیدا نموده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: منتهی این صنایع دستی در حال حاضر به ویترین ها رانده شده و کاربردی تزئینی پیدا نموده اند. این در صورتی است که صنایع دستی جزئی از صنایع زیستی بوده و برای برطرف احتیاج از آن استفاده می شده است. اگر بخواهیم با رویکردی فرهنگی به اقتصاد نگاهی بیندازیم باید از شاه کلید آن که صنایع دستی است، استفاده کنیم. البته باید توجه داشت که محصولات فرهنگی باید به روز و بر اساس احتیاج و سلیقه انسان امروزی وارد چرخه اقتصاد شوند.

کالایی مالی تر از صنایع دستی وجود ندارد

جلالی ادامه داد: به عقیده من هیچ کالایی مالی تر از صنایع دستی نیست. باید گفت که یک کالای خام با چاشنی هنر برای اقتصاد ارزش اضافه نموده 600 برابری ایجاد می نماید، در نتیجه ارزش اضافه نموده کالاهای صنایع دستی بالا است. بعلاوه صنایع دستی تبدیل کالای مصرفی به کالای سرمایه است و پس از سال ها جزئی از میراث محسوب می گردد و این مولفه ها باعث می گردد تا فکر سیاست گذار را معطوف به دریافت الگوی نوین پیشرفت بر اساس اصالت کرد و به او قبولاند که صنایع دستی می تواند راهگشا باشد.

وی مطرح نمود: استفاده از عنوان صنایع مستظرفه برای هنرهای ایرانی عنوانی دقیق تر است، چراکه صنایع مستظرفه زمینه سازی می نماید تا بتوانیم ظرافت های فرهنگی برخاسته از مواد اولیه اکوسیستم هنرهای صنایع را اینگونه تعریف کنیم. بعلاوه فراوری انبوه در حوزه صنایع دستی را تهدید نمی بینیم به این شرط که اصالت ها و ریشه ها حفظ گردد. ما اگر بتوانیم در بخش منحصر به فرد سازی سرآمد باشیم در بخش فراوری انبوه و عمومی نیز با استفاده از فناوری های روز می توانیم احتیاجهای مصرف نماینده را به خوبی پاسخ دهیم.

جلالی اضافه نمود: صنعت به مصرف نماینده زنده است و اگر ما مصرف نماینده ای نداشته باشیم و نتوانیم احتیاج تعداد زیادی از مصرف نمایندگان را پاسخ دهیم در یک خلاء فعالیت نموده ایم و مانند امروز صنایع دستی به تزئین زندگی تبدیل می گردد و عین زندگی نیست.

وی بیان نمود: دنیا به صنایع دستی به این علت که از مواد اولیه محیط و اکوسیستم استفاده می نماید رجوع خواهد نمود، چراکه برای پالایش خود راهی جز بازگشت به نوآوری ها و روینمودهای صنایع دستی ندارد. به عنوان مثال صنعت مد زباله سازترین صنعت دنیا است و با رجوع به پارچه های دست بافت و ارگانیک به راحتی می توان این معضل و مشکل را حل کرد.

عنوان دستی در صنایع دستی استعاره ای از جوشش هنرمندانه است

جلالی ادامه داد: بنابراین عنوان دستی در صنایع دستی استعاره ای از جوشش هنرمندانه است که اندیشه تبدیل به حرکت دست می گردد و این حرکت گاهی روی چوب، چرم، شیشه، پارچه و ... قابل تماشا است و هنرمند برای آن تماما از مواد طبیعی استفاده می نماید.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در بخش هنر بحثی وجود دارد تحت عنوان جوشش هنری و آنی که یک هنرمند در اثر خود می ریزد؛ این آن هنرمندانه را هیچ کس نمی تواند تکرار کند و منحصر به فرد است و فاصله بین جوشش و تلاش هنرمند را نشان می دهد. ما باید بتوانیم این آن انسانی را به عنوان الگو نگهداریم چراکه همین مورد است که کالای مصرفی را به سرمایه تبدیل می نماید.

صنایع دستی نقطه اتصال گردشگری به اقتصاد است

جلالی اضافه نمود: در کنار شخصی سازی صنایع دستی باید به فکر عمومی سازی نیز باشیم و نباید این بخش حذف گردد. در کل این دیدگاه که این مورد هنر است و صنعت نیست و یا بالعکس آن پذیرفتنی نیست و اگر این نگاه به یک منطق فازی تبدیل گردد می توانیم صنعت هنرمندانه یا هنر صنعتی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای اتصال صنایع دستی منطقه ها دور دست به بازار ایران و دنیا وزارت میراث فرهنگی چه برنامه هایی دارد، مطرح نمود: زمانی که از برنامه صحبت می گردد سه معنی خط مشی، نقشه راه و عملیات مورد نظر است. یکی از مسیرها در وزارت میراث فرهنگی فعلی توجه همه جانبه به زنجیره ارزش است. از خلق و شناسایی گرفته تا آموزش، بهینه سازی، استانداردسازی، بسته بندی، معرفی دنیای، بازاریابی و قیمت گذاری. ما احتیاجمند نگاهی متوازن به این زنجیره هستیم. اگر نگاه نامتوازن باشد مواردی که مد نظر است رخ نخواهد داد.

جلالی گفت: به لطف شبکه های اجتماعی و دنیای پلتفرمی می توان شاهد این بود که بازگشت دوباره دنیا به بازار صنایع دستی به علت ایجاد خرده فروشی های انبوه مانند آمازون و دی جی کالا است و فرصت خوبی برای صنایع دستی محسوب می گردد.

دولت به جای تصدی گری در حوزه صنایع دستی باید به تسهیل گری بپردازد

وی افزود: به همین علت هنرمندان در روستاها و نقاط دور با اتصال به این شبکه می توانند خود را پرزنت نموده و برای کالای خود قیمت گذاری نمایند؛ ما نیز به عنوان دولت در تلاشیم از تصدی گر خود کم نموده و به تسهیل گری بیافزاییم.

منبع: دنیای سفر

به "صنایع دستی نقطه اتصال گردشگری به اقتصاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی نقطه اتصال گردشگری به اقتصاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید