7 طبقه آسمان را در چشمه های 7 رنگ ساری ببینید

به گزارش وبلاگ فروش، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران که جهانگرد های بسیاری را از سراسر جهان به این کشور می کشانند چشمه های باداب سورت ساری است. با سفر به این چشمه های چند میلیون ساله رنگارنگ خاص ترین تجربه گردشگری عمرتان را تجربه کنید.

7 طبقه آسمان را در چشمه های 7 رنگ ساری ببینید

در مازندران چشمه های پلکانی عجیبی وجود دارد که حاصل میلیون ها سال رسوب و فرسایش است. به این چشمه های پلکانی زیبای مازندران را باداب سورت ساری می گویند که یکی از حیرت انگیزترین جاذبه های توریستی ایران است.

چشمه های پلکانی ساری

چشمه های پلکانی مازندران که با ایجاد منظره ها خیره نماینده و حیرت انگیز گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا جذب این نقطه ایران می نمایند با نام چشمه های هفت ساری نیز شناخته می شوند. چشمه های هفت رنگ ساری پس از کوه دماوند دومین میراث طبیعی ایران در لیست آثار ملی ایران از سال 1387 ثبت شده اند.

رسوبات و مواد معدنی گوناگون در طی میلیون ها سال باعث شکل گیری تراس ها و پلکان های طبیعی شده اند که آب هر چشمه در هر تراس دارای رنگ، بو، مزه و طعم متفاوتی است.

ویژگی های چشمه های هفت رنگ ساری

1841 متر ارتفاع این چشمه ها از دریا است. در اطراف این چشمه ها درختچه های زرشک وحشی و در ارتفاعات بالاتر جنگل های سوزنی برگ به چشم می خورند. دومین چشمه آب شور دنیا پس از پاموک کاله ترکیه همین چشمه های رنگی ساری است.

آب برخی از چشمه ها به خاطر رسوبات آهن قرمز و نارنجی و آب برخی دیگر زرد است. با تغییر زاویه و جهت تابش نور خورشید رنگ چشمه ها و تراس ها تغییر می نماید. گاهی رنگ برخی از آن ها آبی یا گاهی حتی سفید می گردد. برخی از چشمه ها دارای آب شور و برخی از استخرها دارای آب ترش مزه هستند. برخی از تراس ها حجم آب زیاد و برخی دیگر حجم آب کمتری دارند.

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چین، امریکا، نیوزلند، ترکیه، مکزیک و ایتالیا تنها کشورهایی هستند که چشمه های نظیر چشمه های هفت رنگ ساری را در آنها می توان دید.

آیا باداب سورت خشک شده است؟

ساختار پیچیده زمین شناسی این چشمه ها باعث شده که حتی در بدترین شرایط خشکسالی تراس ها پرآب و زیبا باشند و تمام شایعات درباره خشک شدن آن ها دروغ است.

خواص آب چشمه باداب سورت

آب تراس های پلکانی این چشمه های رنگارنگ خاصیت دارویی و درمانی دارد. میگرن، روماتیسم، دردهای کمر و پا از جمله بیماری هایی هستند که آب این چشمه های می توانند در درمان آن ها موثر باشند.

مسیر باداب سورت ساری

چشمه های هفت رنگ ساری در روستای اروست واقع شده اند. برای رفتن به این روستا دو مسیر اصلی وجود دارد.

در مسیر اول می توانید به استان سمنان و شهر مهدیشهر سفر کنید. سپس به سمت شهمیرزاد و فولاد محله بروید و پس از طی مسافتی از سه راه تلمادره به سمت روستای اروست حرکت کنید. از سمنان تا این چشمه های زیبا 124 کیلومتر راه است.

در مسیر دوم باید به شهرستان ساری و سپس کیاسر سفر کنید. از کیاسر نیز مسیر سه راه تلمادره و سپس روستای اروست را در پیش بگیرید. از ساری تا چشمه های باداب سورت 121 کیلومتر راه است.

منبع: پیام دلتا

به "7 طبقه آسمان را در چشمه های 7 رنگ ساری ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 طبقه آسمان را در چشمه های 7 رنگ ساری ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید