بهترین پارچه های مانتو برای چهار فصل سال (و راهنمای انتخاب رنگ)

به گزارش وبلاگ فروش، بدون شک داشتن ظاهری آراسته، شیک و در عین حال مجذوب کننده، از مواردی است که هر خانمی در پی آن می باشد. لباس های بسیار زیادی وجود دارند که این ویژگی ها را برای شما فراهم می کنند؛ اما مانتو، یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین آیتم هایی است که در ایران قابل استفاده است. مانتوها بسته به مدل، نوع دوخت، جنس پارچه، رنگ و طراحی آن ها، می توانند برای موقعیت های متفاوتی استفاده شوند. برای مثال، مانتویی که شما برای محل کارتان انتخاب می کنید، قطعا با مانتویی که برای یک مهمانی رسمی می پوشید تفاوت بسیار زیادی دارد. اگر به خیاطی و چرخیدن در مغازه های پارچه فروشی علاقه داشته باشید، احتمالا با تنوع وسیع پارچه های مانتو آشنا هستید. شناخت بهتر پارچه ها و کاربرد آن ها، به شما کمک می کند تا در حین انتخاب پارچه مانتو و همچنین لباس های دیگر، انتخاب های بهتری داشته باشید. در ادامه ی این مقاله با مجله دیجی استایل همراه باشید تا با چند نوع اصلی و مهم از پارچه ها برای دوخت مانتو آشنا شوید.

بهترین پارچه های مانتو برای چهار فصل سال (و راهنمای انتخاب رنگ)

انتخاب رنگ پارچه مانتو

انتخاب کردن رنگ مناسب، یکی از مهم ترین و شاید سخت ترین کارهایی باشد که باید برای داشتن یک استایل مجذوب کننده انجام بدهید. رنگ ها طیف های بسیار وسیعی دارند و پوشیدن هر کدام از آن ها، بازتاب دهنده روحیه، شخصیت، طرز فکر و حالات شما در آن زمان است. بنابراین شما با انتخاب کردن یک رنگ مناسب، می توانید جنبه های مختلفی از شخصیت خودتان را به نمایش بگذارید. برای مثال، پوشیدن یک مانتوی صورتی، انتخابی ایدئال برای یک جلسه کاری نیست؛ همان طور که انتخاب رنگ مشکی یا خاکستری برای یک جشن و مهمانی، اولویت نخواهد بود.

لباس مناسب برای محیط کاری

رنگ های کلاسیک، بهترین انتخاب برای مانتوهای اداری هستند. مشکی، سورمه ای، سفید، طوسی، قهوه ای و سبز تیره انتخاب های مناسبی برای شما هستند. مشکی و طوسی به شما استایل مجذوب کنندهی می دهند و سورمه ای نیز ظاهری همانند یک مدیر و رئیس برای شما ایجاد می کند. اگر به لباس های طرح دار علاقه دارید، طرح راه راه یا چهارخانه ریز یک انتخاب کلاسیک و مجذوب کننده برای شما خواهد بود. همچنین بهتر است به مدل مانتو نیز توجه کنید؛ مانتویی که برای محیط کاری می پوشید در صورتی که طراحی ساده و مدرنی داشته باشد، ظاهر شیک تری به شما خواهد داد.

لباس مناسب برای مهمانی و خوش گذرانی

این موقعیت ها، بهترین زمان برای شما هستند تا رنگ های مورد علاقه تان را بپوشید و خوش بگذرانید. رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد انتخاب های مناسبی خواهند بود. قرمز به شما روحیه ماجراجویی و اعتماد به نفس می دهد و رنگ زرد به داشتن روحیه ای راضی و شاداب کمک خواهد کرد. رنگ های پاستلی، ترکیب رنگ آبی و سبز، صورتی و طرح های گل دار و گرافیکی انتخاب های مناسبی برای شما خواهند بود.

لباس مناسب برای یک مهمانی رسمی

احتمالا همه دوست دارند که در مهمانی های رسمی بدرخشند و ظاهر مجذوب کننده تری نسبت به مواقع دیگر داشته باشند. طرح های براق و درخشان مانند نقره ای و طلایی و همچنین قرمز انتخاب های مجذوب کنندهی برای شما هستند. اگر ترجیح می دهید تا ظاهر چشم گیری نداشته باشید، از رنگ های دیگری می توانید برای لباستان استفاده کنید.

  • بنفش؛ رنگ بنفش به شما روحیه جسور و مقتدری می دهد و رنگ لوکس و مجللی محسوب می شود.
  • آبی؛ این رنگ به شما آرامش و اعتماد به نفس می دهد و روحیه مستقل و پیروز شما را نمایان می کند.
  • سبز؛ رنگ سبز ظاهری بسیار شیک و رسمی به شما می دهد.

لباس مناسب برای یک موقعیت رمانتیک

احتمالا برای همچین موقعیتی، شما دوست دارید که استایل و ظاهری مجذوب کننده و خیره کننده داشته باشید. رنگ هایی مانند قرمز و بنفش برای این کار بسیار مناسب خواهند بود. این رنگ ها روحیه مشتاق و خطر را در شما نمایان می کنند. همچنین رنگ مشکی، شما را فردی مجذوب کننده، مقتدر، پیچیده و پر رمز و راز نشان می دهد. از سوی دیگر، اگر علاقه دارید ظاهر با متانت و آرام تری داشته باشید، از رنگ های پاستلی مانند آبی، صورتی و سبز روشن و سفید استفاده کنید.

معرفی انواع پارچه مانتو

امروزه اگر برای خرید پارچه به پارچه فروشی ها بروید، با لیست طولانی از نام ها با جنس و رنگ مختلف روبرو می شوید که ممکن است خرید کردن را برای شما سخت کند. در ادامه ما به بررسی چند مدل از پارچه های پرطرفدار که مناسب برای پارچه مانتو نیز هستند می پردازیم.

1. پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا، پارچه ای سبک است که بافت بسیار صاف و تقریبا براقی دارد. در گذشته، این پارچه با ابریشم تهیه می شد؛ اما امروزه با رشد و پیشرفت صنعت پارچه سازی، این پارچه از مواد دیگری از جمله نایلون و پلی استر نیز تهیه می شود. چین، فرانسه و ایتالیا از تولید و صادر کنندگان این پارچه هستند. شفافیت، نازک بودن، بافت سفت و براقیت از ویژگی های اصلی این پارچه است. پارچه ارگانزا بسیار ظریف بوده در نتیجه به سادگی در معرض پارگی یا چروک قرار می گیرد. از این پارچه معمولا برای لایه های زیرین دامن های مجلسی، لباس عروس و مانتوهای مجلسی استفاده می شود.

2. پارچه یاخما

پارچه یاخما، پارچه ای بسیار سبک و لطیف است و در بافت آن، پارچه ارگانزا به کار می رود؛ بنابراین به آن یاخمای ارگانزا نیز گفته می شود. کلمه یاخما یک کلمه ترکی است و این پارچه اصالتا مربوط به کشور ترکیه است و در آن جا تولید می شود. سبک بودن و نرمی، از ویژگی های این پارچه است و به عنوان نوعی حریر نیز شناخته می شود. پارچه یاخما معمولا گلدوزی شده و یا از طریق منجوق و سنگ های ریز تزئین شده است. پارچه یاخما بهترین گزینه برای دوخت مانتوهای بهاری و تابستانی مجلسی و شیک است. شما می توانید یک مانتو فقط با این پارچه بدوزید و یا آن را با یک پارچه دیگر ترکیب کنید و در قسمت های مختلف مانتو آن را به کار ببرید.

3. پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد، معمولا پارچه ای با بافت خشک است و طراحی های متنوعی دارد. کلمه ژاکارد در واقع نام ماشینی است که این پارچه از طریق آن بافته می شود. طرح های روی این پارچه همه در حین بافت از طریق ماشین روی آن ایجاد می شوند. این پارچه قیمت بالایی دارد؛ اما تنوع در طرح، زیبایی، شیک بودن، مقاومت در برابر چروک شدن، بادوام و باکیفیت بودن آن باعث می شود که طرفداران بسیار زیادی داشته باشد.

4. پارچه کرپ

پارچه کرپ، پارچه ای بسیار شیک و مجذوب کننده است که انواع مختلفی دارد و برای لباس های متفاوت در همه فصل ها می توان از آن استفاده کرد. پارچه کرپ، محبوبیت بسیار زیادی دارد و به علت، مجذوب کنندهیت ظاهری، جنس و تنوع رنگی که دارد برای دوخت انواع لباس به کار می رود. کلمه کرپ در واقع یک کلمه فرانسوی و به معنی نازک و پنکیک است. موارد زیر انواع مختلف پارچه کرپ هستند:

  • کرپ اسکاچی؛ این نوع از کرپ، حالت کشسانی و ریزش دارد و بسیار راحت است. این پارچه ضخیم بوده و برای دوخت مانتو نیازی به آستر ندارد.
  • کرپ حریر؛ پارچه کرپ حریر بسیار ظریف، نرم و لطیف بوده و بافت نازکی دارد. این پارچه برای دوخت مانتو و شومیزهای مجلسی بسیار محبوب است.
  • کرپ باربی؛ این پارچه دارای کیفیت بسیار بالایی است و به علت ایستایی مناسب و ظاهر شیک آن، برای دوخت مانتو، شلوار و لباس های مجلسی استفاده می شود.
  • کرپ ژورژت؛ این پارچه سطح صاف و لطیفی دارد و معمولا از ابریشم های مصنوعی ساخته می شود. این پارچه انعطاف پذیری کمی داشته و بیشتر برای دوخت پیراهن استفاده می شود.
  • کرپ مازراتی؛ پارچه کرپ مازراتی معمولا برای دوخت شلوار و دامن استفاده می شود. این پارچه کشسانی کمی داشته و چروک نمی شود و همچنین برای هر چهار فصل سال قابل استفاده است.
  • کرپ موهر؛ این مدل از پارچه کرپ ویژگی کشسانی بالایی دارد و رنگ ها را بسیار درخشان و مجذوب کننده نمایان می کند. این پارچه قیمت بالایی دارد و بسیار پرطرفدار است.
  • کرپ پفکی؛ این پارچه بافتی لخت دارد و مناسب برای مانتو و شومیزهای بهاری و تابستانی است. این کرپ ظاهری پفکی و کمی برجسته دارد و به همین علت به آن کرپ پفکی گفته می شود.

5. پارچه شانتون

پارچه شانتون، پراچه ای باکیفیت و مجذوب کننده است که برای همه فصل ها قابل استفاده است؛ اما به علت بافت باز و تار و پود درشتی که دارد، بیشتر برای مانتوهای بهاری و تابستانی استفاده می شود. یکی از انواع محبوب و پرطرفدار این پارچه، شانتون نخ است که به علت ایستایی مناسب و چروک نشدن برای کت، دامن، مانتو و شلوار بسیار استفاده می شود. این پارچه در برابر حرارت مقاومت زیادی دارد. همچنین اگر در پی پارچه ای با طرح های متنوع و باکیفیت هستید، پارچه شانتون گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

6. پارچه حریر

پارچه حریر یکی از پارچه های محبوب و پرطرفدار برای فصل های بهار و تابستان است. این پارچه بسیار نرم و لطیف بوده و رنگ بندی و طرح های متنوعی دارد. از این پارچه برای دوخت مانتو، شومیز، شال، دامن، شلوار و… استفاده می شود. پارچه های حریر برای اولین بار در قرن چهاردهم و در اروپا به وجود آمدند. نازکی، ظرافت، براقیت، تنوع زیاد و شفاف بودن از ویژگی های پارچه حریر است؛ اما حریر نیز مانند پارچه کرپ انواع بسیار زیاد و با خصوصیات مختلف دارد. حریر کریستال، حریر ارگانزا، حریر سیلک، حریر نخ، حریر ساتن و حریر کریشه چند مدل از انواع آن هستند.

7. پارچه فاستونی

پارچه فاستونی از جنس نخ یا پشم ساخته می شود و گزینه مناسبی برای مانتوهای پاییزی و زمستانی است. این پارچه در طرح های ساده، چهارخانه یا راه راه وجود دارد و از این رو یک انتخاب عالی برای مانتوهای اداری نیز هستند. اگر می خواهید از این پارچه برای دوخت مانتو یا شلوار استفاده کنید، بهتر است جنس مرغوب و مناسب آن را تهیه کنید. این پارچه مقاومت بالایی در برابر آتش و همچنین ماورای بنفش دارد.

8. پارچه فوتر

فوتر، نوعی پارچه پشمی است که برای دوخت پالتو استفاده می شود. شاید این پارچه را با نام نمد نیز بشناسید. این پارچه ضخامت زیادی داشته و هوا را در بین الیاف خود متراکم می کند؛ در نتیجه در برابر سرما مقاومت ایجاد می کند. پارچه فوتر اگر باکیفیت باشد، در حین اتوکشی روی آن برق نمی افتد و همچنین با استفاده طولانی مدت بافت آن صاف و یکدست باقی می ماند. این پارچه رنگ بندی متنوعی دارد؛ اما مشکی، قهوه ای، زرشکی و خاکستری از رنگ های محبوب آن هستند.

9. پارچه ضد آب

اگر در پی یک پارچه مناسب برای دوخت بارانی هستید، باید حتما توجه کنید که پارچه ای که می خرید، ضد آب باشد. پارچه های بارانی معمولا از الیاف مصنوعی ساخته می شوند تا ضد آب باشند. اگر جنس پارچه شما مرغوب نباشد، خاصیت تنفس پذیری آن کاهش می یابد؛ در نتیجه باعث تعرق شده و در طولانی مدت باعث ایجاد حساسیت می شود. پارچه بارانی شمعی، پارچه گاباردین، پارچه میکرو و چرم برخی از پارچه های مناسب برای دوخت بارانی هستند.

پارچه مانتو مجلسی

اهمیت انتخاب پارچه برای یک لباس بسیار زیاد است. شما می خواهید پارچه ای را انتخاب کنید که در عین زیبا بودن، به شما ظاهری شیک و استایلی منحصر به فرد نیز بدهد. بنابراین در ادامه چند پارچه برای دوخت لباس و مانتوی مجلسی به شما معرفی خواهیم کرد.

  • حریر
  • کرپ
  • ارگانزا
  • ساتن
  • چرم
  • ژاکارد

حرف آخر

اگر سری به مغازه های پارچه فروشی بزنید، با تنوع وسیع و رنگ بندی و طرح های بینهایت زیاد پارچه ها رو به رو خواهید شد. شما برای هر موقعیتی، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید. برای انتخاب یک پارچه مناسب، به جنس و رنگ پارچه، رنگ پارچه در زیر نور، سن فرد و اینکه آن لباس را برای چه موقعیتی می خواهید بپوشید باید توجه کنید.

منبع: Number9Fashion

منبع: دیجیکالا مگ

به "بهترین پارچه های مانتو برای چهار فصل سال (و راهنمای انتخاب رنگ)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین پارچه های مانتو برای چهار فصل سال (و راهنمای انتخاب رنگ)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید