5 فایده مهم خواب دیدن و تأثیر آن بر سلامتی

به گزارش وبلاگ فروش، اگر روزانه 8 ساعت را به خوابیدن اختصاص دهید، بدین معنا است که یک سوم زندگی خود را با خوابیدن سپری خواهید کرد. اگرچه شاید گمان کنید با خوابیدن نمی توانید دستاوردی داشته باشید، ولی در هر صورت بخشی ضروری از زندگی است. هنگامی که بدن شما در حال استراحت است، سیستم عضلانی و ایمنی بدن بازیابی شده و دوباره شکل می گیرد. هنگام خواب دیدن هم احساسات و فکر شما جانی دوباره می گیرند و تقویت می شوند. بنابراین، اگر خواب می بینید، قدر آن را بدانید و زمان مشخصی را برای این پدیده شگفت انگیز در نظر بگیرید.

5 فایده مهم خواب دیدن و تأثیر آن بر سلامتی

هنگامی که شب ها به خواب می روید، کم وبیش سه تا پنج خواب و رویای گوناگون خواهید دید. این خواب ها ممکن است از چند ثانیه تا 30 دقیقه به درازا بکشند. در حالی که رویا دیدنِ نوزادان نیمی از زمان خواب آن ها را شامل می شود، بزرگسالان تنها یک پنجم از زمان خواب شان را با دیدن رویا می گذرانند.

اهمیتی ندارد چه تعداد خواب ببینید و چه اندازه آن ها را هنگام بیداری به یاد آورید، در هر صورت فواید ویژه ای دارند و عصب پژوهان هم به رازهای جالب و مهمی درباره خواب و رویا دیدن پی برده اند. در این نوشتار به رازها و تأثیرات مثبت خواب دیدن می پردازیم. در ادامه با وبلاگ فروش مگ و 5 فایده خواب دیدن همراه باشید.

1. خواب دیدن شما را باهوش می کند

شاید شنیده باشید که می گویند اگر بلاتکلیف هستید و نمی دانید چه تصمیمی بگیرید، بخوابید و فکر تان را آسوده کنید. این باور کاملا درست است، زیرا خواب خوب و مناسب می تواند فکر شما را خالی کند تا بهتر تصمیم بگیرید. حتا ممکن است پاسخ تان را هم در رویاهایی که می بینید، پیدا کنید.

با توجه به پژوهش های دانشگاه هاروارد، خواب دیدن منجر به تقویت حافظه می شود. در این پژوهش ها، از 99 تن خواسته شد یک بازی هزارتوی مجازی را اجرا کنند و اشیای موجود در هزارتو را به یاد بسپارند. نیمی از این مردم خواب 90 دقیقه ای پس از اجرای بازی داشتند و نیمی دیگر نخوابیدند.

کسانی که خوابیده بودند تعداد اشیای بیشتری را نسبت به آن هایی که نخوابیده بودند، به یاد آوردند. این یادآوری 10 برابر بیشتر بود. بنابراین، پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خوابیدن و رویا دیدن می تواند حافظه را تقویت، منظم و منسجم تر کند و هوش و حواس دقیق تری را در پی داشته باشد.

2. خواب دیدن به سلامتی عاطفی کمک می کند

رویاهای شبانه شما نقش یک روان درمانگر را ایفا می کنند. چیزی که در خواب می بینید شاید واقعی نباشد، ولی با توجه به داده های مجله Spirituality & Health، احساسات وابسته به این رویاها کاملا واقعی هستند.

در واقع، مغز شما شب ها رویدادهای استرس زا و پریشان کننده را می گیرد و با آن ها دست وپنجه نرم می کند. مغز شما احساسات ناخوشایند را از حافظه جدا می کند، آن ها را بررسی می کند و تصمیم می گیرد چه چیزهایی را به یاد بسپرد و چه چیزهایی را از یاد ببرد. اکنون با توجه به گفته های مجله ی علمی Scientific American، خواب دیدن به شما کمک می کند این احساسات را پردازش کرده و تفسیر کنید. به راستی خواب دیدن راهکاری تأثیرگذار برای روبه رو شدن با احساسات آزاردهنده است. این کار اهمیت فراوانی دارد، زیرا پردازش احساسات منفی و ناراحت کننده به کاهش پریشانی و اضطراب کمک شایانی می کند. بنابراین، شب هنگام با خوابیدن و خواب دیدن می توانید رویدادهای منفیِ روزی را که سپری کردید، بشناسید، تحلیل کنید و از لحاظ روحی و عاطفی آسوده شوید.

3. خواب دیدن کیفیت خواب را بالا می برد

با توجه به مطالعات مجله Frontiers in Psychology، رویا دیدن به شما کمک می کند خواب بهتر و باکیفیت تری داشته باشید. زیگموند فروید (Sigmund Freud)، بنیان گذار پرآوازه علم روان کاوی، رویاها را نگهبانان خواب می دانست. مطالعات این مجله هم نظریه کهن فروید را تأیید کرده اند.

پژوهشگران پی برده اند که خواب ندیدن می تواند منجر به اختلالات گوناگونی در خواب شود. همان گونه که همه می دانند، خوابِ خوب برای سلامتی فکر و بدن ضروری است. بنابراین، رویا دیدن می تواند خواب مناسب تر و در نتیجه سلامتی بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد و زندگی بهتری در اختیارتان بگذارد.

4. خواب دیدن به شما برای رویارویی با ترس هایتان کمک می کند

آیا تا به حال نام رویای شفاف (Lucid dream) به گوش تان خورده؟ رویای شفاف، به رویایی گفته می شود که انسان از واقعی نبودن آن و قرار گرفتن در حالت رویا آگاه است. کسانی که رویای شفاف می بینند، می توانند مانند یک نقاش که هر چه می خواهد روی بوم می کشد، به دست کاری رویا بپردازند و هر کاری را که دوست دارند، انجام بدهند.

شما اگر اضطراب، پریشانی یا ترس خاصی دارید، می توانید در رویا با آن روبرو شوید و بدون آنکه چیزی برای از دست دادن داشته باشید، با آن بجنگید. این رویای شفاف می تواند به برنامه ریزی دوباره مغز شما کمک کند تا بالاخره از ترس هایی که در جهان واقعی دارید، رها شوید.

5. خواب دیدن حال تان را خوب می کند

شما می توانید با روحیه ای غمگین و حالی خراب به رختخواب بروید و پس از یک خواب دل چسب و دیدن رویاهای گوناگون، باحال وهوای تازه و دگرگون شده ای بیدار شوید.

برخی پژوهش ها نشان داده اند خواب دیدن می تواند حال شما را خوب کند. در یک پژوهش از 60 تن که احساس غم و افسردگی می کردند، کمک گرفتند تا این موضوع را آزمایش کنند. این 60 نفر با روحیه ای غمگین و ناراحت به خواب رفتند و در آغاز با رویاهای منفی رویارو شدند. ولی در ادامه رویاهای منفی کمتری دیدند و سپس پس از بیدار شدن احساس بسیار بهتری داشتند و کمتر احساس ناراحتی می کردند.

سخن پایانی

خواب کافی و مناسب دارای فواید بسکمک است و از بخش های بنیادین زندگی و حفظ سلامتی به تعداد می رود. خوابیدن و استراحت کردن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، از افزایش وزن جلوگیری کند، به کارکرد قلب نیرو ببخشد، خلق وخو را بهتر کند، و منجر به نوآوری، افزایش حافظه و همچنین بالا رفتن کارکردهای بدن شود.

فواید خواب به این گزینه ها خلاصه نمی شود و همان گونه که گفتیم، رویا و خواب دیدن هم مزایای ویژه خودشان را دارند. از این پس تلاش کنید به خواب تان اهمیت بیشتری بدهید و همیشه خواب کافی و مناسب داشته باشید. با داشتن خواب کافی و دیدن رویا می توانید زندگی سالم تری را تجربه کرده و از بیشتر درگیری های روحی و عاطفی رهایی پیدا کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ فروش مگ را بخوانید.

منبع: Goodnet, SCL Health

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 فایده مهم خواب دیدن و تأثیر آن بر سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فایده مهم خواب دیدن و تأثیر آن بر سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید