اضطراب شدید چه علائمی دارد و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

به گزارش وبلاگ فروش، اضطراب در زندگی روزمره یک امر عادی است و همه افراد هر از گاهی آن را تجربه می نمایند. معمولاً مقابله با اضطراب و کنار آمدن با آن چالش برانگیز است. به همین علت اگر به نقطه ای برسد که احساس کنید از کنترل شما خارج شده است، به یک مشکل جدی تبدیل می گردد. اضطراب شدید ممکن است نشانه مسائل سلامت روان باشد و از تعدادی اختلالات اضطرابی مختلف ناشی گردد.

اضطراب شدید چه علائمی دارد و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

اگر زندگی روزمره شما به علت احساس اضطراب شدید مختل شده است، توصیه می کنیم این مقاله از وبلاگ فروش مگ را از دست ندهید. در این مقاله به شما می گوییم که در هنگام روبه رو شدن با این مشکل باید چه کارهایی انجام دهید. با ما همراه باشید.

اضطراب شدید چیست؟

ذکر این نکته لازم است که اضطراب شدید یک اصطلاح بالینی یا تشخیصی نیست. بلکه راهی است که افراد می توانند به یاری آن تجربه خود را از احساس اضطراب توصیف نمایند. اینکه افراد مختلف چگونه اضطراب را تجربه می نمایند، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

اگر اضطراب به قدری شدید باشد که زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و عملکردتان را در زمینه های مختلف زندگی از جمله کار، مدرسه و روابط اجتماعی با مشکل روبرو کند، احتمالاً به اختلال اضطراب مبتلا هستید که یکی از شایع ترین بیماری های روانی است.

تفاوت اضطراب عادی با اختلالات اضطرابی

همه اضطراب ها بد نیستند و حتی وجود کمی اضطراب می تواند مفید باشد. چون به شما یاری می نماید تا برای موقعیت هایی که احتیاج دارید به استرس های موجود در محیط پاسخ دهید، آماده شوید.

تفاوت بین اضطراب عادی و اضطراب شدید به تأثیری که روی عملکرد و کارآیی شما دارند، مربوط می گردد. وقتی اضطراب تان شدید است، عملکرد طبیعی شما در موقعیت های مختلف مختل می گردد. به طوریکه ممکن است نتوانید مانند معمول کار نموده یا با دیگران ارتباط برقرار کنید. این موضوع می تواند چنان پریشانی شدیدی در شما ایجاد کند که باعث گردد به تدریج از مواجهه با موقعیت هایی که فکر می کنید محرک اضطراب هستند، دوری کنید.

علائم اضطراب شدید

اگر مدت زیادی است که با مشکل اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، شدت آن زیاد است و به طور قابل توجهی زندگی روزمره تان را تحت تأثیر قرار داده است، به احتمال قوی به نوعی اختلال اضطرابی مبتلا هستید. فقط پزشک یا متخصص سلامت روان می تواند اختلال اضطرابی را تشخیص دهد، اما برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده این مشکل باشند عبارتند از:

  • علائم جسمی اضطراب مانند ضربان قلب سریع، افزایش تعداد تنفس، تعریق، لرزش و تنگی نفس
  • احساس ترس یا اضطراب شدید که با خطری که شما را تهدید می نماید، تناسب ندارد
  • ترس یا نگرانی غیرمنطقی در خصوص اشیاء یا موقعیت های مختلف
  • منزوی شدن، کناره گیری از موقعیت های اجتماعی و دوری کردن از دوستان و خانواده
  • زودرنجی و بی قراری
  • اختلال خواب مانند مشکل در به خواب رفتن یا در خواب ماندن
  • مسائل گوارشی مانند معده درد
  • احساس ناراحتی و نگرانی
  • اختلال تمرکز
  • مشکل در انجام کارهای عادی روزمره
  • مشکل در روابط بین فردی
  • فکر کردن به خودکشی

اضطراب شدید می تواند به صورت حمله پانیک (Panic attack) یا وحشت زدگی هم ظاهر گردد. حمله پانیک ترس شدیدی است که به طور ناگهانی و بدون اینکه خطری وجود داشته باشد، به سراغ فرد می آید و واکنش های جسمی شدیدی را ایجاد می نماید.

هنگامی که حمله پانیک رخ می دهد، ممکن است فکر کنید دچار حمله قلبی شده اید یا در حال مرگ هستید. اگرچه حملات پانیک به خودی خود خطرناک نیستند، اما می توانند ترسناک باشند و تأثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی شما داشته باشند.

انواع اضطراب شدید

اختلالات اضطرابی انواع مختلفی دارند که پزشک یا درمانگر با آنالیز علائم شما می توانند تعیین نمایند به کدام نوع آن مبتلا شده اید. اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر می شوند:

1. اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety disorder)

این نوع اضطراب با احساس نگرانی شدید در خصوص برخی از رویدادها، فعالیت ها و موقعیت ها تعیین می گردد و با علائم مختلف از جمله بی قراری، خستگی، اختلال تمرکز، زودرنجی، گرفتگی یا تنش عضلانی و اختلال خواب همراه است.

2. اختلال وسواسی-اجباری (Obsessive-compulsive disorder)

این شرایط با افکار تکرار شونده ناخواسته و رفتارهای اجباری و تکراری تعیین می گردد. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است رفتارهای تکراری انجام دهند که به طور موقت احساس اضطراب ناشی از افکار وسواس گونه را کاهش می دهد. به عنوان مثال، به علت ترس از بیمار شدن یک چیز را چند بار تمیز می نمایند.

3. اختلال هراس (Panic disorder)

این اختلال اضطرابی با حملات پانیک شدید و مکرر تعیین می گردد که به طور غیرمنتظره رخ می دهند. در طول حمله پانیک، بیماران اضطراب شدیدی را تجربه می نمایند که باعث احساس وحشت و بروز علائم جسمی ترس می گردد. در این شرایط، بیشتر افراد احساس می نمایند که کنترل خود را از دست داده اند یا در حال مرگ هستند.

4. اختلال استرس پس از سانحه (Post-traumatic stress disorder)

افراد مبتلا به PTSD به علت مواجهه با یک حادثه و رویداد آسیب زا یا تکان دهنده، علائم اضطراب و ناراحتی شدید را تجربه می نمایند. علائم می تواند شامل هوشیاری بیش از حد و یادآوری یا تکرار حادثه در فکر باشد.

5. اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder)

این مشکل با احساس اضطراب شدید در موقعیت های اجتماعی تعیین می گردد. افراد مبتلا به این اختلال اغلب اوقات سعی می نمایند حضور در محیط های اجتماعی را محدود نمایند یا از آن اجتناب نمایند، که این موضوع می تواند روی عملکرد آن ها در روابط بین فردی، کار و مدرسه تأثیر منفی بگذارد.

با متخصص صحبت کنید

اضطراب یکی از رایج ترین مسائل سلامت روان است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می نمایند. آمارها نشان می دهد که شیوع اختلالات اضطرابی در بین زنان بیشتر از مردان است. با توجه به اینکه زنان دو برابر مردان به اختلال اضطراب مبتلا می شوند، کارشناسان پیشنهاد می نمایند که تمام زنان و دختران بالای 13 سال به طور منظم از نظر ابتلا به اضطراب غربالگری شوند.

اگر اضطراب روی عملکرد عادی شما تأثیر داشته یا اختلال قابل توجهی در زندگی تان ایجاد نموده است، دریافت یاری بسیار مهم است. معمولاً این نوع اضطراب به خودی خود از بین نمی رود و اغلب با گذشت زمان بدتر می گردد. بسیاری از روش هایی که افراد برای کاهش اضطراب استفاده می نمایند، در نهایت باعث تشدید مشکل می شوند.

اگر دچار اضطراب شدید هستید، باید برای برطرف آن از یک متخصص یاری بگیرید. متخصص سلامت روان می تواند نوع مشکل تان را تشخیص دهد و با انتخاب گزینه های درمانی مناسب به شما در مبارزه با آن یاری کند.

درمان اضطراب شدید

گزینه های مختلفی وجود دارند که می توانند اضطراب شدید ناشی از اختلالات اضطرابی را درمان نمایند. معمولاً درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی دو مورد از رایج ترین و مؤثرترین گزینه های روان درمانی برای برطرف علائم اضطراب محسوب می شوند.

1. درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یک رویکرد درمانی مبتنی بر شواهد است که به افراد یاری می نماید افکار منفی ای که باعث اضطراب می شوند را شناسایی نموده و آن ها را تغییر دهند. در طول درمان، افراد یاد می گیرند موقعیت هایی که باعث ایجاد اضطراب می شوند را شناسایی نمایند، روی تغییر رفتارهای خود کار نمایند و به یاری تکنیک های آرام سازی (ریلکسیشن) اضطراب خود را کاهش دهند.

2. مواجهه درمانی

مواجهه درمانی یکی از روش های مؤثری است که می تواند به افراد در کاهش اضطراب شدید یاری کند. در این تکنیک، فرد به طور تدریجی در معرض چیزی که از آن می ترسد، قرار می گیرد. این مواجهه به آرامی و به روشی ایمن و کنترل شده انجام می گردد و در حین انجام آن افراد یاد می گیرند که چگونه از تکنیک های آرام سازی استفاده نمایند.

با گذشت زمان، چیزی که باعث ایجاد ترس می گردد، در فرد واکنش کمتری ایجاد می نماید و او می تواند بهتر و بدون احساس اضطراب یا وحشت آن را تحمل کند.

3. دارودرمانی

گاهی اوقات ممکن است برای کنترل علائم اضطراب از دارو استفاده گردد. این داروها شامل بنزودیازپین ها (Benzodiazepines) و داروهای ضدافسردگی مانند مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارنماینده های انتخابی بازجذب نوراپی نفرین (SNRIs) می شوند. معمولاً داروها زمانی مؤثرتر هستند که همراه با روان درمانی استفاده شوند.

مقابله با اضطراب شدید

زندگی با وجود اضطراب می تواند سخت و چالش برانگیز باشد، اما استراتژی هایی وجود دارد که شما می توانید از آن ها برای مدیریت علائم خود بهره ببرید، به عنوان مثال:

  • در پی حمایت اجتماعی باشید: داشتن افرادی که از شما حمایت نمایند، به ویژه زمانی که با مسئله ای مانند اضطراب شدید روبرو هستید، بسیار مهم است و به حفظ سلامت روان شما یاری می نماید. برای توسعه روابط خود می توانید به گروه های پشتیبانی بپیوندید و با افرادی که مسئله ای مشابه شما داشته اند، آشنا شوید. صحبت کردن با افرادی که در گذشته دچار اضطراب بوده اند، بسیار مفید و انگیزه دهنده است.
  • فکر آگاهی را تمرین کنید: فکر آگاهی به معنی تمرکز بر لحظه حال و عدم نگرانی در خصوص مسائل گذشته یا آینده است. این کار می تواند راهی برای آرام کردن افکار مضطرب، آرام کردن بدن و کسب آگاهی بیشتر باشد. شواهد علمی نشان می دهد که فکر آگاهی با کاهش اضطراب مرتبط است.
  • نفس عمیق بکشید: غالباً اضطراب باعث می گردد تنفس سریع و کم عمق باشد. تحقیقات نشان می دهد که تکنیک های تنفس آهسته مزایای زیادی برای سلامتی دارند و به کاهش علائم اضطراب یاری می نمایند.
  • رفتارهای اجتنابی را محدود کنید: اگرچه اجتناب از چیزهایی که شما را مضطرب می نماید می تواند در کوتاه مدت با تسکین علائم اضطراب همراه باشد، اما این استراتژی در درازمدت اضطراب را بدتر می نماید. به جای پرهیز از محرک های ایجادنماینده اضطراب روی مواجهه تدریجی با آن ها تمرکز کنید. از کارهای کوچک آغاز کنید، از تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق یاری بگیرید و به خود یادآوری کنید که افکار مضطرب واقعی نبوده و فقط در فکر شما هستند.

کلام پایانی

اضطراب شدید می تواند مسائل قابل توجهی ایجاد کند و عملکرد شما را در زندگی روزمره به شدت تحت تأثیر قرار دهد. اگر با علائمی از اضطراب روبرو هستید که شدید و خارج از کنترل به نظر می رسند، با پزشک صحبت کنید. درمان های مؤثری وجود دارند که می توانند به شما در تسکین این احساسات آزاردهنده یاری نمایند. برای کنترل علائم اضطراب از درمان شناختی رفتاری، مواجهه درمانی و در صورت لزوم دارودرمانی استفاده می گردد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ فروش مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "اضطراب شدید چه علائمی دارد و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب شدید چه علائمی دارد و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید