یک آسمان خراش شنبه از کنار زمین می گذرد!

به گزارش وبلاگ فروش، یک سیارک سه برابر بزرگتر از سیارکی که در سال 2013 بر فراز شهر چلیابینسک روسیه متلاشی شد، روز 25 مارس با نیمی از فاصله ماه تا زمین، در کنار سیاره ما قرار خواهد گرفت.

یک آسمان خراش شنبه از کنار زمین می گذرد!

یک سیارک بزرگ که به میزان آسمان خراش است، دو روز دیگر در نزدیکترین فاصله خود از زمین قرار خواهد گرفت و از کنار آن عبور خواهد نمود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک سیارک سه برابر بزرگتر از سیارکی که در سال 2013 بر فراز شهر چلیابینسک روسیه متلاشی شد، روز 25 مارس با نیمی از فاصله ماه تا زمین، در کنار سیاره ما قرار خواهد گرفت.

این سیارک موسوم به DZ2 2023، با سرعت 28044 کیلومتر در ساعت از کنار سیاره ما عبور خواهد نمود. تماشاگران آسمان این فرصت را دارند که با تلسکوپ های 15 سانتی متری یا بزرگ تر خود، این سنگ فضایی را در عصر 24 مارس از نیم کره شمالی ببینند.

این سیارک که با تلسکوپ از نیم کره شمالی رصد می شود، مانند ستاره ای با حرکت آهسته بر فراز افق جنوب شرقی، در شرق صورت های فلکی شکارچی(Orion)، سگ بزرگ(Canis Major) و سگ کوچک(Canis Minor) قابل تماشا خواهد بود. نزدیکترین فاصله سیارک با زمین، روز 25 مارس خواهد بود.

قطر سیارک 2023 DZ2 که نخستین بار در فوریه 2023 به وسیله ستاره شناسان رصدخانه لا پالما(La Palma Observatory) در جزایر قناری کشف شد، بین 44 تا 99 متر تخمین زده می شود. این سیارک به علت عبور از مدار زمین، به عنوان یک سیارک کلاس آپولو(Apollo-class) شناخته می شود. اگرچه منشأ دقیق 2023 DZ2 ناشناخته است اما دایره المعارف علوم و فناوری فیزیک(Encyclopedia of Physical Science and Technology) نشان می دهد سیارک های نزدیک به زمین، بومی کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری هستند که در اثر تعامل با مشتری از مدار معمولی خود خارج شده اند.

اگر DZ2 2023 به زمین برخورد کند، احتمالا آسیب بزرگی را ایجاد خواهد نمود. شهاب سنگ چلیابینسک که در سال 2013 بر فراز روسیه متلاشی شد، حدود 18 متر طول داشت. این شهاب سنگ به 7000 ساختمان آسیب رساند و بیش از 1400 نفر را مجروح کرد. تخمین زده می شود که این بازدیدنماینده تازه، حداقل سه برابر بزرگتر باشد.

نکته مثبت این است که سیارک 2023 DZ2، در فاصله 173 هزار کیلومتری از زمین باقی خواهد ماند. با توجه به آنچه در حال حاضر در خصوص مدار 2023 DZ2 شناخته شده، احتمال برخورد این سیارک با زمین در 27 مارس 2026، یک در 430 است. در هر حال، این احتمال ناچیز از بین خواهد رفت، زیرا اخترشناسان درباره مسیر سیارک اطلاعات بیشتری را کسب می نمایند. این سنگ فضایی هر 3.17 سال یک بار به دور خورشید می شود.

اگرچه 2023 DZ2 در حال حاضر تهدیدی برای زمین نیست اما برنامه CNEO ناسا در حال حاضر 24 جرم شناخته شده را زیر نظر دارد که احتمال می دهد در قرن آینده با زمین برخورد نمایند.

منبع: عصر ایران

به "یک آسمان خراش شنبه از کنار زمین می گذرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک آسمان خراش شنبه از کنار زمین می گذرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید