گردشگری غذایی چیست؟

به گزارش وبلاگ فروش، باوجود اینکه این فعالیت با عنوان گردشگری غذایی شناخته می گردد ولی امتحان کردن نوشیدنی های مختلف نیز بخش عمده ای از آن محسوب می گردد. گنجانده شدن عبارت دور یا نزدیک در این تعریف به این علت است که برای گردشگری غذایی نیازی نیست سفری به مقصد نقاط دورافتاده در کشور محل اقامت یا سایر نقاط جهان انجام گردد. گردشگران غذا می توانند در منطقه ها نزدیک به محل سکونت خود مثل محله های اطراف و داخل شهر خودشان، به گشت وگذار و ماجراجویی غذایی اقدام نمایند.

گردشگری غذایی چیست؟

نقطه مشترک همه انواع جهانگردی غذایی یا جامع ترین تعریف آن عبارت است از جستجوی غذاها و نوشیدنی های خاص و لذت بردن از آن ها در منطقه ها دور یا نزدیک.

اگر گهگاه محله خود را ترک می کنید و برای خوردن غذایی خاص با خریدن مواد اولیه مخصوص به محله های دیگر شهر می روید، شما یک جهانگرد غذایی هستید. کلمه جهانگرد در این عبارت، بیانگر این است که تحت هر شرایطی باید برای صرف غذا مسافتی را طی کنید. در زندگی مدرن بسیاری از مردم به دلایل مختلف دائما به محله، شهر، کشور یا حتی قاره ای دیگر مسافرت می نمایند و از طرف دیگر غذا خوردن بخشی جدانشدنی در زندگی است. بنابراین در صورت تمایل همه می توانند جهانگرد غذا باشند. جهانگردی غذایی که امروزه به صنعت پررونقی تبدیل شده تا سال 2012 جهانگردی آشپزخانه نامیده می شد ولی به علت ابهام داشتن و جامع نبودن این نام، دیگر از آن استفاده نمی گردد. البته کلمه آشپزخانه به خوبی مفاهیمی مثل غذا، نوشیدنی و هر چه را که به آن مربوط است، تداعی می نماید ولی استفاده از آن، جهانگردی غذایی را فعالیتی منحصر به نخبه های هنر آشپزی و علاقه مندان آن نشان می دهد. برترین رویه، به کار بردن انگیزه اصلی این فعالیت یعنی غذا به عنوان نام آن است.

جهانگردی غذایی یک فعالیت عمومی و همه جانبه است و تمامی جنبه های غذا از دستگاه های فروش اتوماتیک و فروشنده های دوره گرد گرفته تا رستوران های لوکس و درجه یک را پوشش می دهد و هرکسی که به هر شکلی با غذا سروکار دارد، قسمتی از این صنعت محسوب می گردد. البته برخلاف تصور جمعی، تحقیق تخصصی در خصوص غذاهای ممتاز منطقه ها مختلف به وسیله خبره های آشپزی، هدف اصلی جهانگردی غذایی نیست و تنها شاخه کوچکی از آن به شمار می آید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تنها 8.1 درصد از غذاهای سراسر جهان مورد آنالیز و تائید خبره های آشپزی قرار گرفته و به عنوان غذای ممتاز شناخته می شوند درحالی که اکثریت مردم فقط به طعم و کیفیت غذا و نوشیدنی توجه دارند و لزوما احتیاجی به صرف آن در رستوران های گران قیمت و با برچسب ممتاز احساس نمی نمایند. جهانگردی غذایی نخبه گرا نیز زیرمجموعه های متنوعی دارد و با هدف جستجو و یافتن خوراکی ها و نوشیدنی های ممتاز مثل شکلات های خاص یا نوشیدنی های کمیاب انجام می گردد. این شاخه ها همگی زیرمجموعه صنعت بزرگ غذا هستند و برخی از آن ها کاملا تخصصی بوده و احتیاج به مهارت یک سرآشپز حرفه ای دارند.

در کنار جذابیت غذاهای ممتاز، غذاهای منطقه ها مختلف، به علت عواملی مثل تازگی، منحصر بودن به منطقه ای خاص، فصل تهیه، ماندگاری و ارگانیک بودن اهمیت و جذابیت زیادی دارند و تشکیل دهنده فرهنگ آشپزی آن منطقه هستند. هدف از جهانگردی غذایی، آشنایی با جزییات این فرهنگ فارغ از رده بندی و دیدگاه های تخصصی است و در حقیقت ساده تر بودن غذاها باعث افرایش جذابیت جهانگردی غذایی می گردد.

منبع: کجارو / worldfoodtravel.org

به "گردشگری غذایی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری غذایی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید