چگونه یک استارت آپ پیروز راه اندازی کنیم؟
به گزارش وبلاگ فروش، اهمیت کسب وکار های نوین در چند سال گذشته آن قدر افزایش یافته که راه اندازی یک استارت آپ پیروز می تواند نه تن ها منجر به درآمدزایی سرمایه گذاران شود، بلکه کارآفرینی در جامعه را نیز بهبود ببخشد. ازاین رو ما به سراغ راه کار هایی رفتیم که راه اندازی یک کسب وکار استارت آپی را آسان تر می کند و البته شانس پیروزیت آن را نیز افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، اهمیت کسب وکار های نوین در چند سال گذشته آن قدر افزایش یافته که راه اندازی یک استارت آپ پیروز می تواند نه تنها منجر به درآمدزایی سرمایه گذاران شود، بلکه کارآفرینی در جامعه را نیز بهبود ببخشد. ازاین رو ما به سراغ راه کار هایی رفتیم که راه اندازی یک کسب وکار استارت آپی را آسان تر می کند و البته شانس پیروزیت آن را نیز افزایش می دهد.
شاید شما هم از جمله کسانی باشید که عبارت استارت آپ را در مجلات و وب سایت های مختلف شنیده اید، اما اطلاعاتی کامل از آن ندارید. با مطالعه این مقاله می توانید نه تنها با مفهوم کلی استارت آپ آشنا شوید، بلکه شاید انگیزه ای پیدا کنید تا ایده های گوشه ذهن خود را به یک کسب وکار پیروز و درآمدزا تبدیل کنید.
استارت آپ چیست؟
شاید ساده ترین تعریفی که از یک استارت آپ بتوان ارائه داد، رابطه وجود یک کمبود و کشف راهکار باشد. درواقع استارت آپ درست مثل یک اختراع جدید، راهکار مسائلی است که در جامعه وجود داشته و برای کاربران و افراد مختلف قابل لمس است.
با نگاه هر استارت آپ پیروز متوجه می شوید که هرکدام از آن ها سعی در بهبود مسائلی ساده در جامعه دارند. دیجی کالا که یکی از پیروز ترین استارت آپ های موجود در ایران به حساب می آید، از ایده تکراری فروشگاه های اینترنتی برای کاهش مسائل خرید در بازار ایران استفاده کرده است.
اسنپ نیز بازار حمل ونقل و مسائلی مثل گرانی قیمت تاکسی را هدف قرارداد و پس از مدتی به یک استارت آپ میلیاردی تبدیل شد. شناخت مسائل موجود در جامعه و تلاش برای کاهش مسائل، تعریف صریح عملکرد یک استارت آپ است.
چگونه یک استارت آپ پیروز می شود؟
شاید بسکمک از کارشناسان برای بهبود شانس پیروزیت یک استارت آپ، نسخه پیچی های مختلفی داشته باشند، اما در عمل این ایده است که ساده ترین و درعین حال محکم ترین قدم در راستای راه اندازی یک استارت آپ پیروز به حساب می آید.
با یک نگاه ساده به صد ها استارت آپ ناپیروز در سال های اخیر می توان به یک زنجیره تکراری از اشتباهات پی برد که در مرکز آن، مسائل ایده پردازی سازنده استارت آپ، خودنمایی می کند.
درواقع فردی که قصد راه اندازی یک استارت آپ را داشته و در عمل ناپیروز بوده است، مسئله ای را در جامعه دیده و تلاش به حل آن داشته که یا پیش ازاین توسط یک استارت آپ دیگر، حل شده یا جامعه نیازی به بهبود شرایط آن مشکل احساس نمی کند.
ایده ها ممکن است روی کاغذ بسیار جذاب و نوآورانه باشند و حتی در روز های شروعین راه اندازی یک استارت آپ، نظر مردم را نیز جلب کنند، اما یک ایده، بدون حل مشکل، در جامعه ماندگار نخواهد شد.
پس در پاسخ به پرسش اینکه چگونه یک استارت آپ پیروز می شود، می توان یا اطمینان زیاد، ده ها پارامتر مختلف را لیست کرد که در عمل مهم ترین آنها، انتخاب ایده ای مناسب برای استارت آپ است.
قدم اول: پیدا کردن مشکل
با توضیحاتی که داده شد متوجه شدید که اولین قدم در راه ساخت و راه اندازی یک استارت آپ پیروز، پیدا کردن مسئله ای قابل حل در جامعه است که بازار هدفی مناسب داشته باشد. در واقع مسئله ای که شما روی آن دست می گذارید باید نه تنها قابل حل باشد، بلکه به حد کافی نیز همه گیر باشد.
برای مثال اسارت آپ های زیادی در سطح جهان به حل مسائل معلولین در جامعه پرداخته اند. بااین حال تمامی این استارت آپ ها از شروع به کار می دانستند که بازار هدف محدودی را نشانه گذاری کرده اند و در عمل علاوه بر تلاش برای درآمدزایی، ایده های انسان محبت آمیز را نیز در نظر داشته اند.
در واقع شما در هنگام راه اندازی یک استارت آپ و در جستجو برای کشف یک مشکل، باید به تعداد اشخاصی که با این مشکل درگیر هستند، دقت کنید. این به معنی نیست که مسائلی با جامعه هدف کوچک نادیده گرفته شود. بلکه باید هدف گذاری بازگشت سرمایه، با شناخت کافی از مشکل انتخاب شده انجام شود.
برای مثال شما نمی توانید از یک استارت آپ متمرکز بر روی بهبود شرایط آب و هوایی، انتظار داشته باشید که به اندازه یک استارت آپ در زمینه حمل ونقل درآمدزایی داشته باشد. هرچند گاهی پاسخ به مشکل آن قدر خوب است که اهمیت پاسخ از پرسش اولیه بیشتر می شود.
قدم دوم: در جستجوی پاسخ
دومین قدم در راه اندازی استارت آپ را می توان سخت ترین مرحله از این جهت نه چندان هموار دانست. تا اینجای کار شما چندین مشکل کوچک و بزرگ را لیست کرده اید که حل آن ها می تواند استارت آپ شما را به درآمدزایی برساند.
درست مثل یک اختراع جدید، پاسخ به مسائل همیشگی جامعه می تواند وقت گیر و گاهی غیرممکن باشد. اینجا است که خلاقیت و صبوری به کمک شما می آید. باید دقت کنید که در این مرحله به هیچ وجه نباید عجله کنید. تنها یک راه کار دقیق و کارآمد است که ایده استارت آپی شما را به پیروزیت می رساند.
هر قدم اشتباه و تصمیم گیری نادرست در این مرحله، به معنی شکست دائمی استارت آپ شما خواهد بود. درواقع اشتباه در این مرحله به این معنی است که شما مسئله ای را در جامعه مطرح می کنید، اما خودتان نیز راهکاری مناسب برای حل آن در اختیار ندارید.
بهتر است در این مرحله به ایده های تیم خود توجه کنید و یا حتی با جستجو به راهکار های امتحان شده در سطح جهانی توجه کنید. دیجی کالا، اسنپ، اسنپ فود و دیگر استارت آپ های پیروز در ایران، مخترع ایده اولیه نبوده اند بلکه ایده ای جهانی را در سطح کشوری به درستی اعمال کرده اند. البته این به معنی کپی برداری دائمی از ایده های جهانی نیست. بسکمک از ایده های پیروز در سطح جهان، به دلیل نادیده گرفته شدن تفاوت های فرهنگی و تجاری، در ایران چندان پیروز نبوده اند.
قدم سوم: پیش بینی جهت
اگر دو مرحله قبلی راه اندازی استارت آپ را به درستی پشت سر گذاشته باشید، تا اینجا به ایده ای رسیده اید که ارزش سرمایه گذاری را دارد. بااین حال باید در این مرحله به تمامی مسائل پیش رو برای راه اندازی استارت آپ خود فکر کنید.
آیا سرمایه لازم برای راه اندازی استارت آپ مدنظر خود را در اختیار دارید؟ ریسک راه اندازی و پیروزیت چند درصد است؟ چگونه می توانید سرمایه گذار را مجاب به همکاری کنید؟ تیم شما باید چند نفر باشد؟ به چه تخصص هایی نیازمندید؟ و ده ها پرسش دیگر که پس از کشف ایده جذاب، در مقابل شما قرار می گیرد.
بهتر است یک تصویر دقیق از تمامی جهت پیش رو را روی کاغذ بیاورید. هر مسئله ای که ممکن است در این جهت در مقابل شما قرار بگیرد باید در این تصویر قرار بگیرد و راهکار مد نظر شما نیز پیش بینی شود. غیر ممکن است که بتوانید تمامی مسائل را پیش بینی کنید، اما بهتر است پاسخی برای تمامی سنگ های این جهت سخت داشته باشید.
هرچقدر بتوانید ریسک استارت آپی خود را کاهش دهید، سرمایه گذاری چه شخصی باشد و چه خارج از تیم، کم خطرتر می شود. هرچقدر سرمایه گذاری کم خطرتر باشد، شانس افزایش سرمایه و حل مسائل جدید نیز بهبود می یابد.
قدم چهارم: ارائه
یکی از مهم ترین قدم ها در جهت راه اندازی یک استارت آپ پیروز، توان ارائه ایده ها به تمامی اجزا استارت آپ از جمله سرمایه گذار، مدیران و کارمندان است. درواقع تمام فعالیت های شما تا این لحظه به نقطه ای متمرکز خواهد شد که باید مشکل مدنظر، راهکار ارائه شده و جهت مورد نیاز را به اجزای تیم خود ارائه دهید.
درصورتی که در انجام پروژه نیاز به سرمایه گذار دارید، تمامی مراحل، لوازم و کارمندان مورد نیاز باید پیش از ارائه به سرمایه گذار، بررسی و آماده شده باشند. شما به عنوان بنیان گذار یک استارت آپ، محصولی برای فروش دارید و سرمایه گذار نیز به میزان سوددهی و ریسک این محصول توجه خواهد کرد.
دقت کنید که آمادگی لازم برای تمامی پرسش های مطرح شده در جلسه ارائه، بهترین راهکار برای کسب یک سرمایه گذاری مناسب است. هرگونه مکث یا عدم اطمینان در پاسخ های ارائه شده، منجر به ایجاد نگرانی در ذهن سرمایه گذار خواهد شد.
بهتر است تمامی مراحل استارت آپ را به ساده ترین زبان ممکن و بدون پرحرفی و از دست دادن زمان، به سرمایه گذار ارائه دهید و اجازه ندهید هیچ موضوعی بدون پاسخ باقی بماند. در نظر داشته باشید که صداقت لازم در این مرحله، منجر به جذب سرمایه گذاران آینده خواهد شد. هرگونه دروغ یا آمار اشتباه خیلی زود در فرایند انجام استارت آپ نمایان می شود و تنها منجر به از دست رفتن پول، زمان و اعتبار شما خواهد شد.
قدم پنجم: مدیریت همکاری
بسکمک از استارت آپ های ناپیروز با کپی برداری از شرکت های مشهور جهان تلاش در ساخت مجموعه ای دارند که سال ها برای ساخت آن زمان صرف شده است. یک استارت آپ نوپا و پیروز باید از تمامی داشته های خود در راستای حرکت روبه جلو استفاده کند.
رده بندی های مدیریتی وقتی معنی پیدا می کند که مجموعه ای برای مدیریت وجود داشته باشد. درحالی که یک استارت آپ در جایگاه یک قدم روبه جلو واقع شده است و هنوز شکل و تشکیلات یک شرکت و مجموعه پیروز را به خود نگرفته است.
با این اوصاف شما به عنوان شخصی که در رده بالای یک استارت آپ قرارگرفته اید، باید دارای بیشترین تخصص، تلاش و زمان صرف شده برای پیروزیت استارت آپ باشید. تفکر ضعیف اینکه شما ایده می دهید، دیگری اجرا می کند و سرمایه گذار نیز هزینه ایده شما را پرداخت می کند، با تمامی تفکرات یک استارت آپ پیروز تفاوت دارد.
شما به عنوان بنیان گذار یک استارت آپ، نه در جایگاه ملکه و نه در جایگاه وزیر، بلکه به عنوان اولین سرباز ارتش استارت آپی خود قرار دارید. حتی گاهی ممکن است شما تنها سرباز این ارتش باشید. با این اوصاف بهتر است تمامی تلاش مجموعه استارت آپی با فاصله دریافت از روش های مدیریتی کهنه، در راستای مدیریت همکاری قرار داشته باشد.
قدم ششم: کار را به کاردان بسپارید
یکی از نکاتی که یک بنیان گذار استارت آپ باید به آن دقت کند، انتخاب افراد مناسب برای جایگاه های مختلف کاری است. درواقع اگر در زمینه خاصی تخصص لازم را ندارید، باید شخصی را برای این کار انتخاب کنید که هم از تخصص لازم برخوردار باشد و هم انگیزه همکاری با استارت آپ شما را داشته باشد.
جمع آوری دوستان و آشنایان و ارائه فرصت های شغلی بر مبنای رابطه، شاید محیط کاری امن تری را در اختیار شما قرار دهد، اما در بلندمدت منجر به شکست یا تأخیر در اهداف شما خواهد شد. با این اوصاف بهتر است به جای استفاده از روابط، کار را به کاردان بسپارید و در هنگام عقد هرگونه قرارداد نیز از کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.
منبع: اقتصاد ایران