تحقق عدالت اجتماعی در گرو تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است

به گزارش وبلاگ فروش، وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی در جمع اساتید دانشگاهی و صاحب نظران حوزه رفاه اجتماعی کشور تاکید نمود: تحقق عدالت اجتماعی در گرو تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است.

تحقق عدالت اجتماعی در گرو تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، محمد شریعتمداری ادامه داد : در نشست سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب،موضوع نظام جامع رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی مورد تاکید معظم له نهاده شد.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته کوشش کردیم نگاه اجتماعی دولت را در حوزه سیاستگذاری اجتماعی توسعه و تقویت کنیم و برای فعالیت های پژوهشی در وزارت کار، شورای عالی پژوهش را پایه ریزی کردیم که جمعی از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در این شورا عضو هستند.

محمد شریعتمداری در این نشست گفت: با توجه به اقداماتی که این وزارتخانه در حوزه راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام داده و این اقدام مورد تاکید ایشان نهاده شده ، بدنه اجرایی و تقنینی کشور به دنبال این هستند تا قدم های موثری را در این زمینه بردارند.

وی در مورد هدف از این نشست هم اندیشی توضیح داد: فرصتی فراهم شده تا با دیدگاه صاحب نظران و اندیشمندان در دو حوزه نظام جامع و یکپارچه رفاه و تامین اجتماعی و آثار و پیامدهای کرونا آشنا شویم.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به آنالیز های اجرا شده از سوی موسسات مهم تحقیقات دنیای اشاره نمود و گفت: 87 درصد اقتصاد دانانی که در این تحقیق مورد تبادل نظر نهاده شده اند ، معتقدند دولت های متبوعشان سیاست های مدونی برای مقابله با آثار فقر ناشی از کرونا ندارند و این نگرانی ها را دو چندان می نماید، همچنین سیاست روشنی برای مقابله با آثار آن در دنیا و در حوزه سیاستگذاری اتفاق نمی افتد.

شریعتمداری به تاریخچه و تجربه تاریخی نظام رفاه اجتماعی در کشور پرداخت و گفت: در دهه پنجاه قدم هایی در این زمینه برداشته شد و وزارت رفاه تشکیل و قرار شد بر پایه آن مسائل رفاهی دنبال گردد. سپس از ابتدای دهه 80 اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه به جمع بندی رسیدند که ضرورت دارد ساماندهی جدیدی در حوزه مسائل رفاهی اجتماعی انجام گردد که پس از آن وزارت رفاه در سال 83 تاسیس شد. .

وزیر رفاه بیان داشت: ساختار قانون نظام جامع رفاه اجتماعی از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و وزارت رفاه دوباره شکل گرفت و شورای عالی رفاه برای عالی ترین رکن تصمیم گیری در زمینه سیاست گذاری مسائل رفاه اجتماعی در کشور به وجود آمد و قرار شد در همه حوزه های امدادی بیمه ای و حمایتی سیاستگذار اصلی کشور باشد .

وی ادامه داد : در ادامه با اقدامات انجام شده و ادغام وزارتخانه ها تعاون ، کار و رفاه اجتماعی حوزه وسیعی پیش روی کشور نهاده شد و با قوانین و برنامه هایی که در جریان بودجه به صورت یک ساله تصویب شد به تدریج این قانون مادر نیز مضمحل شد و شورای عالی رفاه از صندلی واقعی خود تنزل پیدا کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه منابع گسترده ای در حوزه رفاه کشور هزینه می گردد اما نتایج ارزشمندی در حوزه برخورد با چهره های خشن فقر ، فقر آموزشی، بهداشتی ،درمانی و تغذیه نمی بینیم اضافه کرد : سهم منابعی که به صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی در بودجه اختصاص می یافت ظرف کمتر از یک دهه به رقم قابل ملاحظه افزایش پیدا نموده و تقریبا 10 برابر شده و در بودجه امسال 120 هزار میلیارد تومان منابع فقط خرج یاری به صندوق ها شده است . افزایش این سهم ریشه در فقدان آینده نگری گذشته است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد : علاوه بر آن نظام یارانه ای که در کشور وجود دارد بسیار متنوع است و در جاهای مختلف هزینه هایی را انجام می دهد که اصلا منسجم و یکپارچه نیست . نظام جامع تصمیم گیری و سیاست گذاری در زمینه اجتماعی رفاه اجتماعی در کشور وجود ندارد و دستگاه ها و بخش ها هریک متکفل اموری در این حوزه ها هستند.

وی با بیان اینکه به رغم همه کوشش هایی که انجام شده فاقد مطالعه مبتنی بر شواهد در مورد پیامدهای اجتماعی در حوزه کرونا هستیم گفت: بنابراین در این حوزه مطالعه جامع بر اساس شواهد در حوزه پیامدهای اجتماعی کرونا را در دستور کار قرار داده ایم .

وی اضافه کرد: یقیناً پاندومی کرونا دارای آثار اقتصادی نیز هست و مسائل بسیاری را تا به امروز به وجود آورده ، همچنین با توجه به اینکه آثار کرونا متنوع است باید مطالعات مختلف نیز در این حوزه صورت گیرد و بر مبنای آن راه چاره ارائه و آنالیز گردد که آثار ناشی از کرونا را در حوزه پساکرونا چگونه می توان جبران کرد .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مجموعه اقدامات اجرا شده درباره ارتقای شرایط معیشتی مردم نیز اشاره نمود و گفت : آسیب شناسی و حل مسایل در این حوزه ها در دستور کار نهاده شد . به طور مثال اگر به افزایش دستمزد کارگران طی سال ها نگاه کنید کوشش شد طی دو سال 87 درصد حداقل دستمزد را که در طول تاریخ سابقه نداشته افزایش دهیم یا در حوزه همسان سازی حقوق بازنشستگان که 14 سال منتظر آن بودند کوشش کردیم به اصل ماجرا توجه کنیم.

وی اضافه کرد : طی دو سال منابع مربوط به حوزه معلولان ، مددجویان ،افراد دارای معلولیت شدید و پرستاران آنها در بهزیستی 5 برابر افزایش یافت، هرچند این قبیل اقدامات و ارقام کافی نیست اما کوشش کردیم با شفافیت، صرفه جویی و به کارگیری مدیریت جوان در سازمان بهزیستی این کار صورت گیرد .

شریعتمداری توضیح داد : در زمینه شناسایی گروه های هدف و طراحی سامانه ای که بتواند اطلاعات دقیق از اقشار مختلف جامعه ارائه کند هم قدم های جدی برداشته شده است.

به گفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای اولین بار به حدود 3 میلیون نفر در شرایط کرونا منابع بلاعوض بین 200 تا 600 هزار تومان پرداخت شده است که این سه میلیون نفر جزو هیچ کدام از گروه های شناسایی شده نبودند و هیچگونه بیمه ای نداشتند و و تحت پوشش هیچ نهاد امدادی نیز نبودند.

شریعتمداری گفت : اطلاعات بسیار وسیعی را از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به دست آورده ایم که این داده ها امروز مبنای تصمیم گیری ها است .

وی شرح داد : زمانی که اولین بار یاری معیشتی را توزیع کردیم دو نمودار مصرف بنزین و توزیع یارانه معیشتی که بر پایه افزایش قیمت بنزین انجام شده بود با هم یک ضربدر درست کرد . در تهران که بیشترین مصرف یارانه بنزین وجود دارد کمترین میزان یارانه معیشتی توزیع شد . ولی در استان سیستان و بلوچستان یارانه معیشتی را تقریبا همه دریافتد. یعنی آنهایی که کمترین میزان یارانه بنزین را داشتند بیشترین یاری هزینه معیشتی را دریافت کردند.

شریعتمداری در مورد کارنمودهای دیگر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نیز گفت: اطلاعات دقیق دیگری نیزدر حوزه های مختلف به وسیله این پایگاه گردآوری شده به طور مثال اطلس شناسایی بانوان سرپرست خانوار تهیه شد و اکنون شرایط آنان در همه مناطق کشور روشن است، یک میلیون و بیست هزار نفر از این جمعیت کسانی بودند که از هیچ بیمه ای در کل خانواده برخوردار نبودند و هیچگونه حقوقی را دریافت نمی نمایند.

وی توضیح داد : این اطلاعات بر پایه اطلاعات ثبتی و بر اساس کد ملی است.

شریعتمداری با بیان اینکه امروز اطلاعات دقیق و عمیقی از بخش های مختلف در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وجود دارد گفت: این پایگاه مبنای تصمیم گیری است و معتقدیم تصمیم گیری و حکمرانی داده محور برپایه اطلاعات دقیق به دست می آید.

وی توضیح داد :با شناسایی دقیق جامعه هدف 23 هزار میلیارد تومان منابع یک میلیون تومانی به صورت وام قرض الحسنه میان کسانی که متقاضی بودند توزیع شد. 40 هزار میلیارد تومان منابع وام 12 درصد به تمام واحدهایی که در دوران کرونا آسیب دیده بودند اختصاص پیدا کرد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه بیمه بیکاری نیز با راه اندازی سریع سامانه درخواست بیش از 860 هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری ثبت نام کردند و بیش از 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای چهار ماه علاوه بر بیمه بیکاری که بر اساس قانون تعلق می گرفت، پرداخت شد . همچنین با مشارکت شهرداری ها و شوراهای شهر دستفروشان را شناسایی کردیم.

وی اعلام کرد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قشر محور نیست، بلکه اطلاعات آن بر مبنای داده های دقیق اقتصادی و تقسیم بندی در دهک بندی است .

شریعتمداری اضافه کرد : از روز نخست سیاست شفافیت در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در دستور کار نهاده شد و الان شفاف ترین وزارتخانه در حوزه های مختلف هستیم و اطلاعات مختلف در حال انتشار است.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به انتشار گزارش های هفتگی درباره شفافیت برای اطلاع عموم اشاره و توضیح داد: هم اکنون داشبوردهای دقیق مدیریتی برای تصمیم گیری های بهتری در داخل وزارتخانه وجود دارد که تعدادی از این ها برای استفاده در دسترس عموم قرار داده شده و نتایج ثمربخشی به همراه داشته است.

وی به بحث بورسی شدن شستا نیز اشاره نمودو گفت : بورسی شدن شستا با دارا بودن سهام جزیی یا عمده در 600 شرکت در راستای شفاف سازی صورت گرفت و در همین شرایط درآمد این شرکت ها 2تا 12 برابر افزایش پیدا کرد .

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گفت : کارگران غیر رسمی فرایند رو به افزایشی دارند و کرونا این تعداد را بالا برده که باید این موضوع را اصلاح کنیم .

وی اضافه کرد: لوایح چهارگانه ای را تهیه نموده ایم. مثلاً در حوزه بیمه ، بیمه فراگیر نداریم . جوانی که آغاز به فعالیت می نماید و آماده ورود به بازار کاراست دارای حداقل های بیمه ای وحمایت بیمه ای نیست.

وی اضافه کرد: 7 میلیون کارگر رسمی بیمه نشده داریم . یعنی 7 میلیون کارگری را شناسایی کردیم که کارگرهستند و کار می نمایند ولی عضو تامین اجتماعی نیستند که در این لایحه پیش بینی شده است

وی در انتها سخنان خود گفت : معتقدم برای اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در صندلی خود قرار گیرد و کارها پیش برود قانون ساختار نظام رفاه اجتماعی باید به صورت تمام و کمال به اجرا درآید و شورای عالی رفاه در صندلی واقعی خود بنشیند و این موضوع تبدیل به یک مطالبه اجتماعی گردد و کشور نیز به این موضوع تن دهد.

در ادامه هریک از صاحبنظران حوزه رفاهی اجتماعی به طرح مباحث خود در این حوزه پرداختند .

حسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت:وزارت رفاه با تشکیل بانک اطلاعات رفاه ایرانیان گامی بلند در راستای شناسایی طبقات احتیاجمند برداشته است .

وی با اشاره به اینکه آثار زیان بار کرونا برای گروه های آسیب پذیر و فرودست ها بیشتر است گفت : این شرایط علاوه بر عوارض در ارتباط با سلامت، مسائل معیشتی زیادی برای گروه های فرودست ایجاد نموده است .

سراج زاده اضافه کرد: این شرایط، مسائلی چون افزایش هزینه های درمانی و محدودیت تعطیلی بخشی از مشاغل را در پی داشته است و اینکه بعضی افراد از نظر تامین حداقل های معیشتی برای گروه های پایین درآمدی با توجه به شرایط تحریم و کرونا، کسب و کار آنها دچار محدودیت شده است.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران توضیح داد: در این راستا بر اساس مأموریت وزارت رفاه ، توجه به این گروه ها و شناسایی گروه های آسیب پذیر باید در اولویت برنامه های این وزارتخانه باشد.

سراج زاده تامین منابع کافی در حوزه های درمانی و معیشتی را ضروری دانست و اضافه کرد: در شرایطی که کل اقتصاد کشور با تنگنا روبرو است با توجه به شرایط تحریم و کمبود منابع ، پوشش این موضوع به عزم ملی و قابل ملاحظه دستگاه های اجرایی در این حوزه احتیاج دارد.

وی با اشاره به نامه چندی پیش انجمن جامعه شناسی خطاب به ریاست جمهوری گفت : در این نامه به موضوعاتی چون استفاده آگاهانه از منابع موجود و اینکه منابع باید در اختیار طبقات فرودست و طبقه متوسط قرار گیرد ، تاکید شده است.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران تاکید نمود: صندوق بیمه بیکاری به عنوان نهادی پایدار باید مد نظر قرار گیرد .

سراج زاده نقاط قوت وزارت رفاه را وجود موسسات پژوهشی و بدنه قوی کارشناسی در آن مطرح نمود و گفت : ضرورت امروز جامعه ما عزم و توجه ملی در اولویت قرار دریافت رسیدگی به افرادی است که در شرایط فقر قرار دارند.

وی گفت : مدیریت این سیاست ها احتیاجمند سرمایه اجتماعی قابل توجه است و شفافیت در نظام تامین اجتماعی می تواند به افزایش سرمایه اجتماعی و همراهی عمومی به این وزارتخانه یاری کند.

سراج زاده تاکید نمود : باید در سیاست های معطوف به شفافیت و تامین درآمدهای فرو دستان و در نظام بودجه ریزی در کشور توجه ویژه گردد.

علی اصغر سعیدی رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست بر ضرورت تداوم برگزاری این جلسات تاکیدکرد واضافه کرد: باید از ظرفیت دانشگاه ها در فرآیند تصمیم گیری بیشتر استفاده گردد.

سعیدی با بیان اینکه بخشی از مسائل مربوط به شکاف بین دانشگاه و سیاستگذاری است، اضافه کرد: مشکل اساسی در کشور دوگانگی در حوزه رفاه است.

وی توضیح داد: در کشور برنامه های مختلفی از سوی گروه های موازی در حوزه رفاه اجتماعی انجام می گردد.

سعیدی با تاکید بر اینکه سازمان ها باید چشم انداز روشنی در حوزه رفاه اجتماعی داشته باشند، توضیح داد : باید چشم انداز رفاهی در کشور با یک مدیریت واحد ایجاد گردد.

رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه باید ایده ها تبدیل به سیاست گردد ،اضافه کرد :در این راستا می توان از برنامه ریزان و سیاستگذاران اجتماعی در حوزه رفاه اجتماعی استفاده کرد .

وی بر لزوم توجه به حوزه معلولان در کشور از سوی سیاست گذاران و استفاده از اندیشه سیاست گذاران اجتماعی تاکید نمود و گفت: با تعامل، شکاف بین دانشگاه و نهادهای سیاستگذاری کم می گردد.

سعیدی با تاکید بر اهمیت تشکیل شورای عالی رفاه گفت: با تشکیل این شورا ، می توان از اتلاف منابع جلوگیری کرد .

وی با بیان اینکه باید همه سازمان های موازی با هم یکدست شوند ، توضیح داد: در این راستا، کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید با هم هماهنگ تر عمل نمایند.

علی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به راه چارههای فقر ناشی از کرونا گفت: در این راستا ،ارتباط نظام مند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سایر بخش ها و حوزه های دانشگاهی در کشور ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساختارهای سیاست های رفاهی مورد تجدیدنظر قرار گیرد، اضافه کرد:تحلیل مباحث تورم ، ساختارهای بازارکار و نظام اقتصادی باید با توجه به منابع اندک سیاست های رفاهی دیده گردد.

مزینانی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نقش راهبردی خود را در حوزه نظام رفاهی و اجتماعی در کشور ایفا نماید .

وی با تاکید برای اینکه نظام متمرکز تامین اجتماعی نباید به دست اندازی به این منابع منجرگردد، گفت: در حوزه رفاه اجتماعی خلط مساعدت اجتماعی با بیمه های اجتماعی نباید صورت گیرد.

مهدی اعتمادی فر، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: مهمترین مسئله و بحرانی که با نظام رفاه و تامین اجتماعی و در شرایط کرونا با آن روبرو هستیم خطر حاشیه نشینان و تهیدستان شهری است.

وی تاکید نمود : باید با برطرف ابهام و شفاف سازی و با توجه به شرایط کرونا، به مسائل پسا کرونا نیز توجه گردد.

اعتمادی فر توضیح داد : برای برطرف تعارضات سازمانی و مداخلات غیر تخصصی احتیاجمند ارائه آموزش های لازم در این زمینه هستیم .

وی با تاکید بر اینکه باید از سیاست های لحظه ای در این حوزه پرهیز گردد اضافه کرد: با اتخاذ سیاست های اصولی می توان بر شفافیت در این حوزه اضافه کرد .

اعتمادی فر راه چارههای سیاست های رفاه اجتماعی را ایجابی و سلبی مطرح نمود و اضافه کرد: مهمترین اقدام سلبی در این حوزه ، بازخوردهای متعارض از سیستم به مردم است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ضرورت شیوه اطلاع رسانی صحیح به مردم اشاره نمود و اضافه کرد: روابط عمومی ها در این زمینه دارای نقش و صندلی ویژه ای هستند که متاسفانه در این دوره مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی با بیان اینکه باید از چهره های دانشگاهی در این حوزه بیشتر استفاده گردد گفت : دانشگاه تهران آمادگی خود را برای همکاری در زمینه قانع کردن عمومی در این حوزه اعلام می نماید .

اعتمادی فر لزوم استفاده از میانجی ها که همان اقشار دانشگاهی و انجمن های علمی در این رابطه هستند را یادآور شد و اضافه کرد: میانجی ها دارای نقش معین نماینده ای در این حوزه هستند.

وی با اشاره به اینکه برای اقدام و گفتمان سازی در این حوزه استفاده از اقشار دانشگاهی لازم و ضروری است گفت: پیشنهاد می گردد با هدف گذاری نظام مند مباحث حوزه رفاه، سیاست گذاری مدونی در این حوزه صورت گیرد.

خدیجه اسدی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه یکی از اشکالات، پایه ریزی سیاست های رفاهی عدم توجه به شرایط و تفاوت بین استان ها است ،اضافه کرد :باید به ویژگی های جغرافیایی هر استان به طور جداگانه توجه گردد .

وی با تاکید بر ضرورت توجه به سیاست های بهداشتی و جمعیتی در کنار سیاست های رفاهی، توضیح داد: سرمایه گذاری ها ، باید با توجه به ویژگی های جغرافیایی هر استان به طور جداگانه انجام گردد.

اسدی با بیان اینکه بر اساس پژوهش ها، در آینده نزدیک بسیاری از آسیب های اجتماعی به دلیل نایده دریافت ویژگی های هر استان به وجود می آید، اضافه کرد : عدم توجه به نوآوری های اجتماعی در حل مسائل رفاهی ناشی از اکتفا به روش های سنتی در این حوزه است.

اسدی با اشاره به اینکه در کشور همچنان از شیوه های سنتی در حوزه توانمند سازی زنان استفاده می گردد ، توضیح داد: باید با سیاست گذاری و آسیب شناسی دقیق با شیوه های نوین در برطرف مسائل استفاده گردد .

وی با تاکید بر اینکه ضروری است با مسائل به صورت ریشه ای برخورد گردد، توضیح داد: در این راستا می توان از پژوهش های انجام گرفته در دانشگاه ها و حوزه های سیاست گذاری در حوزه رفاه اجتماعی استفاده کرد .

اسدی لزوم برقراری ارتباط و تعامل دوسویه بین دانشگاهیان و سیاست گذاران را یاد آور شد .

منصور طبیعی ،رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دانشگاه ها دارای ظرفیت های بسیاری هستند ،گفت: سایر وزارتخانه ها نیز باید با الگوپذیری از این وزارتخانه ،این نشست ها را در حوزه های مختلف برگزار نمایند.

وی با اشاره به اینکه باید با پدیده کرونا به عنوان یک ابر بحران برخورد گردد ،اضافه کرد : در کشور ما کار های زیادی در ارتباط با شناسایی این بحران انجام نگرفته است.

طبیعی با اشاره به اینکه این بحران از یک مسئله بیولوژیکی آغاز شده و به ابعاد مختلف نیز کشیده شده است ،توضیح داد: پایه های این بحران که از منشا دیگری است بر تمامی جنبه های زندگی ما تاثیر گذاشته که درک و شناخت آن بسیار حایز اهمیت است .

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید یک پایش و آمایش دقیق در مورد این پدیده کرونا انجام دهد ،توضیح داد :با آسیب شناسی این پدیده می توان دریافت که کجاها فقر تشدید و نابرابری زیاد شده است .

طبیعی با اشاره به اینکه این پدیده باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد که در مناطق مختلف کشور چه تاثیراتی داشته است اضافه کرد: این پدیده در بعضی نقاط موجب جابجا شدن طبقات و گسترش حاشیه نشینی شده است .

رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه باید به بحث پیوستگی بحران ها نیز توجه ویژه گردد، توضیح داد :سیاستگذاران ضروری است به پیوستگی بحران ها توجه ویژه ای نمایند.

وی ضرورت توجه به دوران پسا کرونا رایادآور شد و بر ضرورت پیوست فرهنگی، اخلاقی، رفاهی و اجتماعی تاکید نمود .

طبیعی با بیان اینکه باید ارتباط واحد های تابعه در شهرستان ها و استان ها با دانشگاه ها یک اتاق اندیشه ایجاد نمایند ،

گفت : در زمینه نوآوری و تسهیل گری اجتماعی نیز ضروری است کوشش های ویژه صورت گیرد.

عبدالرضا نواح، رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه چمران اهواز تدوین سیاست های کلان در این حوزه را یادآور شد و اضافه کرد: با توجه به ویژگی مرزی بودن استان خوزستان ،اهواز دومین شهر ایران به لحاظ حاشیه نشینی است.

وی با بیان اینکه پدیده کرونا دستفروشان را در استان با مشکل روبرو نموده است ، توضیح داد : تدوین دستورالعمل اقلیت ها در استان ضروری است .

نواح با اشاره به اینکه پس از شیوع بیماری کرونا ، تشدید مراقبت های قومی در استان بیشتر شده است اضافه کرد: سیاست های غلط و وجود فضای مجازی موجب تشدید قومیت گرایی در استان شده است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا موجب شده به شدت از نظر اقتصادی مردم استان تحت فشار قرار گیرند ،توضیح داد : در این شرایط حال حاضر ، خوزستان یکی از استان هایی است که احتیاجمند توجه بیشتری است .

امیر اکبری رییس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مراجعه به خرد جمعی امری اصولی و مبارک است به خصوص در زمینه سیاست گذاری و تدوین قانون و هم در قانون های پنج ساله ، چون ریل گذاری می گردد باز اهمیت ویژه پیدا می نماید.

وی اضافه کرد : استفاده از خرد جمعی احتیاجمند سازماندهی است . در دانشگاه ها دفاتری به نام ارتباط با صنعت ایجاد شده است . به نظر می رسد این دید هم باید در وزارتخانه ها ایجاد گردد . یعنی برای هر موضوعی به متخصص آن مراجعه گردد .

اکبری پیشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی و کارشناسی را در ارتباط با هر موضوع مهمترین کارکرد مطرح نمود و گفت : استفاده از تجربیات اندیشمندان ، دانشگاهیان در حوزه های مختلف بسیار موثر است. همچنین در قالب برنامه های کوتاه میان مدت و برنامه های بلند مدت نیز پیشنهاد استفاده از تجربه سایر کشورها را داریم که تجربه کشورهای پیروز در این زمینه بسیار ضرورت دارد.

عباس کاظمی، رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی افرادی را شناسایی می نماید و به آنها خدمات می دهد که دارای بیمه هستند ،گفت: باید به فکر کسانی باشیم که فاقد بیمه هستند و جزو گروه های غیررسمی محسوب می شوند و ضروری است که این افراد نیز سازماندهی و شناسایی شوند.

وی تاکید نمود : افرادی همچون دستفروشان، پیک های خدماتی و غیره که فاقد شناسنامه های شغلی هستند نیز باید در برنامه ریزی ها مشارکت داده شوند و مورد حمایت قرار گیرند .

کاظمی، خطر انزوای اجتماعی افراد و گروه های غیر رسمی را یادآور شد و توضیح داد : طبقات متوسط اجتماعی بالاتر، پیوندهای اجتماعی بیشتری دارند ولی گروه های غیر رسمی دچار یک کناره گذاری اجتماعی شده اند .

وی با اشاره به اینکه کرونا موجب شده که طبقات متوسط ارتباطات خود را حفظ نمایند ،اضافه کرد: فردی که معاش خود را به وسیله دستفروشی به دست می آورد پیوند اجتماعی اش تضعیف و در نهایت موجب شده است که سلامت اجتماعی آنان تنزل پیدا کند .

کاظمی با بیان اینکه دسترسی این افراد به سلامت روانی کاهش پیدا نموده است توضیح داد : ضروری است که مورد توجه ویژه قرار گیرند .

وی با بیان اینکه افراد فاقد بیمه از حداقل امکانات نیز برخوردار نیستند، اضافه کرد: باید خدمات برای مشاغل غیررسمی نیز در نظر گرفته گردد و با شناسایی این افراد، به بیمه های اجتماعی آنها نیز توجه گردد.

کاظمی خاطر نشان ساخت :این مشاغل باید از بی ثباتی خارج شده و به ثبات نسبی برسند و امنیت شغلی خود را به دست آورند و این وظیفه دولت است.

وی تاکید نمود: ضروری است علاوه بر طبقات کارگری و دارای بیمه و افرادی که دارای پیوندهای اجتماعی هستند، به افرادی که در انزوای مختلف هستند نیز توجه ویژه گردد.

محمد باقرعلیزاده رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به بحث تقلیل گرایی و عدم نگاه سیستمی در دوران کرونا به حوزه رفاه اجتماعی گفت:کرونا فقط بحث فیزیولوژیکی نیست و همه حوزه ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با تاکید بر اینکه در تمامی حوزه ها باید از متخصصین امر استفاده گردد، اضافه کرد: در این میان ضروری است نسبت به رشته های علوم انسانی نیز توجه ویژه ای صورت گیرد.

علیزاده با بیان اینکه مباحث اجتماعی دارای پیامدهای بسیاری هستند ،توضیح داد : در مباحث اجتماعی ،پیامدها و آثاری وجود دارد که تبعات آن سال ها به طول می انجامد .

و با اشاره به اینکه با وجود اینکه کرونا موجب شده مسائل معیشتی مردم بیشتر گردد اعلام کرد: کرونا ،فقیر و غنی را نمی شناسد ، طبقات فقیر را بیشتر نموده که این نشان دهنده عدم وجود ذخایر معیشتی است.

وی بر لزوم نگاه سیستمی و جامع نگری در حوزه رشته های دانشگاهی تاکید نمود.

دکتر منوچهر علینژاد رئیس گروه رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کرونا یک بیماری نیست و به عنوان یک پدیده اجتماعی به شمار می رود که رنگ و بوی جامعه ایرانی را گرفته است ،گفت: مردم با شرایط خود با این قضیه کنار آمده اندو متناسب با شرایط خود ، به دنبال کسب درآمد و امرار معاش هستند .

وی با بیان اینکه مردم در ایران بر اساس واقعیت های موجود ، خود را با شرایط وفق می دهند ،اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود ، ضروری است استانداردهای لازم برای بهبود شرایط مردم در نظر گرفته گردد .

علی نژاد با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ظرفیت خود در حوزه اجتماعی کار نموده است، توضیح داد : ضروری است این اعتماد بیش از گذشته تقویت گردد و سیاست دولت در این حوزه ارتقای وضع موجود باشد.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد مشاغل غیررسمی کمتر دیده می شوند، توضیح داد : باید به اقتضای شرایط هر استان و متناسب با شرایط استان و متغیرهای آن، سیاست گذاری های منعطف متناسب با آن استان اتخاذ گردد.

در این نشست علی جنادله عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت : در ادبیات مطالعات سیاسی اصطلاحی به نام بزنگاه داریم که به برهه ها و رخدادهای ناگهانی گفته می گردد که ایجاد نماینده شرایط جدیدی است. کرونا نیز یکی از این بزنگاه ها ست که شرایط تازه ای را پیش روی ما قرار داده است.

وی توضیح داد : این را می دانیم که از بزنگاه ها هم می توان فرصت ساخت یا با بی توجهی به آن، زمینه ای برای تهدید فراهم کرد. بزنگاه ها از این جهت مثبت هستند که می توانند عاملیت کنشگران اجتماعی را بالا ببرند و خلاقیت های جامعه را در برخورد با پدیده های تازه افزایش دهند. ازسوی دیگر، درصورتی که در بزنگاه ها آغاز به اتخاذ تصمیم های چسبنده نهادی کنیم، برنامه هایی که ارائه می گردد پس از مدتی خاصیت و ویژگی ممتاز خود را از دست می دهند و درعین حال، نمی توان این تصمیم ها را به راحتی تغییر داد.

جنادله اضافه کرد: این چسبندگی نهادی با گذشت زمان بیشتر می گردد و مقاومت برای تغییردادن تصمیم ها نیز بیش از پیش افزایش پیدا می نماید. نکته ای که در بحث کرونا با آن درگیر هستیم، این است که در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا حتی یک جامعه شناس یا کنشگر اجتماعی عضویت ندارد.

وی گفت : ماهیت ویروس ، پزشکی است اما به دلیل چسبندگی نهادی که از زمان تشکیل این ستاد و کمیته های آن به وجود آمده است، سیاست های رفاهی و خدماتی در این ستاد صندلی ضعیفی دارد و همه امور بر مبنای فعالیت های پزشکی در حال انجام ست.

جنادله با بیان اینکه همه سیاست های کشور بر مبنای تصمیمات گروه های سیاسی و یا پزشکی- که البته جانانه در خط مقدم مقابله با ویروس کوشش نموده اند- منحصر گردد، خود می تواند به خطری جدی برای کشور تبدیل گردد، گفت: نباید اینطور تصور گردد که چون بحران ما از نوع بهداشت و درمان است، نباید تصمیم گیری درباره چگونگی مقابله با ویروس از دایره پزشکی خارج گردد. امروز می بینیم، عوارض ویروس در ابعاد اقتصادی و اجتماعی در حال اثرگذاری شدیدی در جامعه است و از این رو، باید در ستاد ملی مقابله با کرونا متخصصان و کارشناسان خبره در این حوزه ورود نموده و در تصمیم گیری های کلانی که ازسوی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می گردد، مشارکت نمایند.

وی توضیح داد : چنین موضوعی برای کشور دارای اهمیت زیادی است و ضرورت دارد دولت و مسئولان ذیربط با تجدیدنظر در ترکیب ستاد ملی مقابله با کرونا، از نخبگان سایر بخش های جامعه نیز در مداخلات پیش رو استفاده نمایند تا اثرگذاری تصمیم های آنان بهتر از قبل گردد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "تحقق عدالت اجتماعی در گرو تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقق عدالت اجتماعی در گرو تشکیل نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید