هفته کاری چهار روزه مفیدتر است

به گزارش وبلاگ فروش، یکی از بزرگترین تحقیقات در بریتانیا درباره اندازه ساعت های کاری مفید کارمندان نشان داد که هفته کاری چهار روزه برای بیشتر کارکنان و شرکت ها نسبت به پنج روز کار در طول هفته مفیدتر است.

هفته کاری چهار روزه مفیدتر است

بیش از 60 شرکت در بریتانیا در این آزمایش شش ماهه شرکت کردند که به حدود سه هزار کارمند اجازه می داد یک روز کمتر در هفته کار نمایند و در عین حال حقوق یکسانی داشته باشند.

این آزمایش که بین ماه های ژوئن و دسامبر گذشته، چند موسسه با همراهی دانشگاه کمبریج و کالج بوستون در ایالات متحده آن را سازماندهی کردند، بزرگترین تحقیق در دنیا درباره بازدهی هفته کاری چهار روزه توصیف شده است.

سازمان دهندگان این آزمایش در بیانیه ای اعلام کردند که مطالعه آن ها نشان می دهد از هر 10 شرکت، بیش از 9 شرکت به هفته کاری کوتاه شده ادامه می دهند و تنها چهار درصد این برنامه را تمدید نمی نمایند.

جولیت اسکور، محقق ارشد و استاد کالج بوستون درباره این مطالعه گفت: نتایج به دست آمده تا حد زیادی در مکان های کاری با ابعاد مختلف ثابت است و نشان می دهد که این نوآوری برای بسیاری از سازمان ها کار می نماید.

این آزمایش نشان داد که با وجود چهار روز کاری در طول هفته، بهره وری کارمندان کاهش نیافت و عایدی شرکت به طور میانه 1.4 درصد در طول دوره آزمایشی افزایش داشت.

در همین حال، محققان دریافتند که در طول دوره آزمایشی، غیبت کارکنان از محل کار کاهش یافت و سلامت و رفاه کلی کارکنان بهبود نشان داد.

افزایش قابل توجه سلامت جسمی و روانی کارکنان، زمان صرف شده بیشتر برای ورزش، رضایت کلی از زندگی و شغل از نتایج دیگری است که در این آزمایش مشاهده شد.

به گفته محققان آنالیز هفته کاری چهار روزه، اندازه استرس، فرسودگی شغلی، خستگی و مسائل خواب تمام کارمندان شرکت نماینده در این آزمایش روندی کاهشی نشان داد.

برندان بورچل، استاد دانشگاه کمبریج درباره این مطالعه گفت: در نظرسنجی از کارمندان دریافتیم که سلامت روانی آن ها بهبود یافته است، خواب بهتری داشتند و کمتر دچار تشویش ذهنی بودند. ما پس از این دوره آزمایشی شاهد افراد بسیار شادی بودیم که با تعطیلی سه روز در آخر هفته به جای دو روز، از زندگی و شغلشان لذت می بردند. شرکت ها نیز به ما گزارش دادند که سود به دست آمده و عملکرد آن ها صعود داشته است.

تایلر گرانج، یک شرکت مشاور محیط زیست در بریتانیا، یکی از 18 شرکتی است که هفته چهار روزه کاری را به طور دائم پذیرفتند.

ناتان جنکینسون، یکی از مدیران این شرکت درباره این تصمیم گفت: تجربه ما واقعا مثبت بوده است. می توانیم تاثیر تعطیلی بیشتر را به طور روزانه در محل کار مشاهده کنیم، کارمندان ما انرژی بیشتری دارند و احساس مثبت تری نسبت به کار از خود نشان می دهند.

تایلر گرانج گزارش داد که گردش مالی این شرکت با وجود ساعات کاری کاهش یافته، افزایش داشته است.

در سال های اخیر، مطالعه های مربوط به هفته کاری چهار روزه در سطح دنیای توسعه یافته است. افزون بر آن، بسیاری از کارفرمایان انعطاف پذیری شغلی را پس از دوران همه گیری کووید بیش از پیش آنالیز می نمایند و به امکاناتی می اندیشند که محل کار لزوما در یک شرکت یا اداره نباشد.

آزمایش هایی درباره هفته کاری چهار روزه در سراسر اروپا، ایالات متحده، کانادا و بعلاوه در استرالیا و نیوزلند صورت گرفته است و می توان گفت اغلب آن ها افزایش بهره وری کارکنان را نشان می دهند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرارو

به "هفته کاری چهار روزه مفیدتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته کاری چهار روزه مفیدتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید