نشانه های دیابت در مردان

به گزارش وبلاگ فروش، هرچند دیابت می تواند برخی از علایم خود را نشان دهد ولی بیشتر علایم اولیه آن می توانند کاملا شبیه به سایر علایم بیماری های دیگر باشند. این امر باعث می شود تا شناسایی این بیماری سخت باشد. اما تشخیص و درمان دیابت در اوایل

نشانه های دیابت در مردان

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

دیابت یا مرض قند بیماری است که در آن بدن نمی تواند سطح قند خون را مدیریت کند. این می تواند منجر به ظهور تعدادی علایم در زنان و مردان گردد. نوشته زیر اطلاعاتی را در مورد علایم دیابت در مردان و همچنین علل و درمان این بیماری ارایه می دهد.

دیابت یک شرایط پزشکی است که بر اثر افزایش غیر طبیعی سطح قند خون یا گلوکز ایجاد می گردد یا در نتیجه ناتوانی سلول های بدن در جذب و استفاده گلوکز از جریان خون ایجاد می گردد. سلول های بدن برای جذب گلوکز از جریان خون نیاز به هورمون هایی به نام انسولین دارند و انسولین هم به وسیله سلول های بتای جزایر لانگرهانس (دسته های سلولی اثنی عشر که تولید انسولین می کنند) لوز المعده تولید می گردد. کمبود انسولین و همچنین ناتوانی بدن در پاسخ دادن به انسولین در قالب قند خون بالا یا ازدیاد قند خون ظاهر گردد.

علایم دیابت در مردان

هرچند دیابت می تواند برخی از علایم خود را نشان دهد ولی بیشتر علایم اولیه آن می توانند کاملا شبیه به سایر علایم بیماری های دیگر باشند. این امر باعث می گردد تا شناسایی این بیماری سخت باشد. اما تشخیص و درمان دیابت در اوایل ظهور مهم است زیرا دیابت درمان نشده می تواند منجر به سایر مسائل سلامتی گردد. علم در مورد علایم این بیماری برای جلوگیری از عوارض فوق العاده مهم است. علایم در مردان در زیر توضیح داده می گردد.

تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار

تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار به نام برخی از علایم شایع شمرده می گردد. هم زنان و هم مردان می توانند تجربه تکرر ادرار یا تشنگی بیش از حد را تجربه کنند. سطح بالای قند خون باعث تکرر ادرار می گردد که اثرات زیان باری روی ظرفیت تصفیه کلیه ها می گذارد. کلیه ها شروع به دریافت آب بیشتری از خون می کنند که نتیجه این کار باعث می گردد فرد تکرر ادرار را تجربه کند. ادرار کردن مکرر باعث از دست رفتن مایعات بدن و کم شدن آب بدن می گردد و موجب افزایش تشنگی می گردد.

کاهش غیر عادی وزن و خستگی

کاهش بدون دلیل وزن می تواند این واقعیت را نشان دهد که سلول های بدن در جذب و استفاده گلوکز از جریان خون ناکام مانده اند. سلول های بدن برای تولید انرژی به گلوکز نیاز دارند و بنابراین عدم توانایی در جذب گلوکز می تواند باعث خستگی غیر عادی گردد.

افزایش اشتها

اگر بدن میزان زیادی انسولین، برای پایین آوردن سطح قند خون تولید کند بیماران دیابتی گرسنگی پایدار یا افزایش اشتها را تجربه خواهند کرد. وجود سطح بالای انسولین در بدن می تواند باعث افزایش گرسنگی گردد که باعث می گردد برخی از بیماران دیابتی شروع به خوردن غذای بیشتری کنند. افزایش اشتها برخی اوقات می تواند باعث اضافه وزن گردد. با این حال برخی از افراد مبتلا علارغم خوردن بیشتر، وزنشان را از دست می دهند.

آسیب های عصبی

اعصاب، به ویژه اعصاب ثانویه سیستم عصبی می تواند به دلیل سطح بالای قند خون دچار آسیب گردد. این مشکل را نوروپاتی دیابتی می نامند. آسیب به سیستم عصبی ثانویه باعث احساس خارش و بی حسی در پاها و ساق پا و دست ها و انگشت ها گردد.

عفونت مکرر و کاهش سرعت التیام زخم

سطح بالای قند خون باعث کاهش سرعت التیام زخم می گردد. این شرایط باعث عفونت مکرر در مردان می گردد. این دو مشکل به نام علایم سطح قند خون بالا شمرده می شوند.

تغییرات بینایی

یکی از شکایت های افراد دارای سطح قند خون بالا تاری دید یا تغییرات در بینایی است. هنگامی که سطح قند خون به طور مداوم بالا می رود قند در عدسی چشم جمع شده و باعث آسیب به عروق خونی شبکیه چشم می گردد. این شرایط به نام رتینوپاتی شناخته می گردد که در صورت عدم درمان می تواند باعث کوری گردد.

اختلال در نعوظ

دیابت و سطح بالایی از قند خون می تواند به تدریج به اعصاب و عروق خونی آلت تناسلی مرد آسیب برساند. این می تواند در نهایت به اختلال در نعوظ منجر گردد.

علایم دیگر

به جز علایم ذکر شده در بالا، چند علایم دیگر هم می توان در برخی افراد مشاهده کرد. این علایم شامل خشکی دهان، سردرد، تورم، لثه قرمز و حساس و توسعه لکه های تیره رنگ در گردن، زیر بغل و کشاله ران می گردد. (آکانتوز نیگریکانس)

علل

دیابت می تواند به دلیل عدم تولید کافی انسولین یا به دلیل ناکامی سلول های بدن در پاسخ دادن به انسولین ایجاد گردد. عمدتا دیابت دو نوع است؛ نوع اول و نوع دوم

دیابت نوع اول ناشی از کمبود انسولین است. این شرایط معمولا بر اثر تخریب انسولین تولید شده سلول های بتا لوزالمعده به وسیله سیستم ایمنی بدن ایجاد می گردد.

دیابت نوع دوم یا دیابت انسولین مستقل به ناتوانی سلول های بدن در استفاده موثر از انسولین مربوط است. نوع دیگر، دیابت بارداری است که در برخی زنان به هنگام بارداری ایجاد می گردد. توسعه این بیماری را می توان با تعدادی از عوامل از جمله عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند چاقی، سبک زندگی بدون تحرک، سن، سندرم تخمدان پلی کیستیک، رژیم غذایی با ارزش پایین یا عفونت مرتبط دانست.

درمان

دیابت به وسیله داروها یا تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند درمان و یا مدیریت گردد.

استفاده از انسولین روش مرسوم برای درمان دیابت نوع اول است.

برای درمان دیابت نوع دوم داروهایی مثل sulfonylureas، مهار کننده alpha-glucosidase، biguanides، thiazolidinediones و مشتقات D-phenylalanine ، به همراه انسولین می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

یک نفر باید یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهای غنی از فیبر و میوه ها و سبزیجات به همراه ورزش منظم به همراه داروهای توصیه شده به وسیله پزشک را دنبال کند. همزمان کاهش اندازه غذاهای شیرین و چربی های حیوانی در رژیم غذایی با اهمیت است.

عدم تشخیص و عدم درمان دیابت می تواند باعث بروز مسائل جدی گردد، بنابراین شناسایی علایم و مراجعه سریع به پزشک جهت درمان سودمند است.

منبع: راسخون

به "نشانه های دیابت در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های دیابت در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید