ویژگی های دیابت پنهان

به گزارش وبلاگ فروش، نزدیک به 3 میلیون نفر در کشور ما مبتلا به دیابت هستند و 30 درصد از این افراد از دیابت خود بی اطلاع اند. این در حالی است که به همین مقدار، یعنی حدود 3 تا 4 میلیون نفر هم دیابت پنهان دارند و باید در آینده منتظر دیابت باشند. حتما می پرسید که دیابت پنهان چیست و در چه افرادی به وجود می آید؟ این، پرسشی است که از دکتر محسن خوش نیت، فوق تخصص بیماری های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرسیده ایم.

ویژگی های دیابت پنهان

ویژگی های دیابت پنهان

نویسنده: تبادل نظر با آقای دکتر محسن خوش نیت*

نزدیک به 3 میلیون نفر در کشور ما مبتلا به دیابت هستند و 30 درصد از این افراد از دیابت خود بی اطلاع اند. این در حالی است که به همین مقدار، یعنی حدود 3 تا 4 میلیون نفر هم دیابت پنهان دارند و باید در آینده منتظر دیابت باشند. حتما می پرسید که دیابت پنهان چیست و در چه افرادی به وجود می آید؟ این، پرسشی است که از دکتر محسن خوش نیت، فوق تخصص بیماری های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرسیده ایم.

آقای دکتر! دیابت پنهان چیست و چگونه باید بفهمیم به آن مبتلاییم یا نه؟

به طور کلی، افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند دیابت نهفته یا پنهان دارند. در واقع این افراد اختلال تحمل گلوکز دارند و نمی توان آنها را بیمار دیابتی نامید؛ بلکه این افراد در معرض ابتلا به دیابت در سال های آینده هستند. دیابت پنهان 2 ویژگی دارد؛ اول آنکه اگر قند خون ناشتای کسی بین 100 تا 125 بود، دیابت پنهان دارد و 25 درصد محتمل است طی 3 تا 5 سال آینده به دیابت آشکار مبتلا گردد. دومین مشخصه اش، این است که به وسیله تست تحمل گلوکز می توان فهمید که شرایط دیابت فرد به چه صورت است. در این تست فرد 75 گرم گلوکز می خورد و بعد از 2 ساعت قندخونش چک می گردد. اگر قندخونش بالاتر یا مساوی 200 بود، این شخص دیابت پنهان یا به نوعی اختلال تحمل گلوکز دارد و طی 3 تا 5 سال آینده 25 درصد ممکن است به دیابت مبتلا گردد.

چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت، افزایش سن است. آمارها نشان می دهد، 20 درصد افراد بالای 65 سال به دیابت مبتلا می شوند. علاوه بر آن، زمینه خانوادگی و ارثی ابتلا به دیابت، چاقی، بی تحرکی، سابقه فشارخون و چربی خون بالا می تواند زمینه را برای بروز دیابت فراهم کند. بعلاوه علاوه بر موارد ذکر شده، خانم هایی که تخمدان پلی کیستیک یا سابقه دیابت بارداری دارند، در معرض ابتلا به دیابت هستند. بنابراین باید به صورت سالانه قندخونشان چک گردد اما اگر فردی چنین علایم خطرسازی را نداشت، در سنین بالای 45 سال، هر 3 سال یک بار باید قندخونش را چک کند.

همواره از چاقی به اسم یکی از مهم ترین عوامل خطرساز ابتلا به دیابت یاد می گردد. آیا این امکان وجود دارد که کسی چاق نباشد اما دیابت پنهان داشته باشد؟

بله. افرادی که زمینه ژنتیک ابتلا به دیابت یا سایر عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارند، ممکن است دیابت پنهان داشته باشند.

افرادی که دیابت پنهان دارند چه اقداماتی را برای پیشگیری از ابتلا به دیابت آشکار باید انجام دهند؟

این افراد هم در معرض ابتلا به دیابت آشکار هستند و هم ریسک بیماری های قلبی عروقی در آنها بیشتر است. بنابراین مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشند، اصلاح شیوه زندگی است. اول آنکه وزنشان را حداقل 5 تا 10 درصد کاهش دهند، دوم آنکه در هفته 150 دقیقه ورزش نمایند. این ورزش می تواند یک پیاده روی سریع باشد. تحقیقات نشان می دهد در کسانی که این 2 کار را انجام داده اند، احتمال بروز دیابت در آنها 60 درصد کم شده است. علاوه بر آن، اگر چربی خون بالا دارند باید حتما درمان نمایند چون ریسک بیماری قلبی را زیاد می نماید. اگر فشار خون بالا دارند، باید فشارخونشان پایین بیاید و اگر سیگاری هستند باید سیگار را ترک نمایند.

رژیم غذایی این افراد باید مانند رژیم غذایی افراد دیابتی باشد؟

نه! احتیاجی نیست این افراد رژیم دیابتی داشته باشند اما نکته مهم، داشتن یک رژیم غذایی سالم است؛ به گونه ای که میوه و سبزی های تازه زیاد مصرف گردد. این افراد باید روغن های مفید با اسیدهای چرب غیراشباع مانند روغن زیتون و کانولا مصرف نمایند و از مصرف چربی های اشباع مانند روغن نباتی و کره بپرهیزند. علاوه بر این، ماهی را به علت داشتن امگا 3 در برنامه غذایی خود بگنجانند. فست فودها، مواد سرخ نموده، شکلات و نوشابه را از برنامه غذایی خود حذف و سعی نمایند غذا را بیشتر در منزل تهیه نمایند تا از مقدار روغن و سایر مواد آن آگاه باشند.

با توجه به افزایش آمار چاقی در نوجوانان کشورمان که طبیعتا احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را زیاد می نماید، والدین چه اقداماتی را می توانند برای پیشگیری از ابتلای فرزندانشان به این بیماری انجام دهند؟

اولین قدم این است که والدین شیوه زندگی سالمی داشته باشند؛ چون آنها الگوی بچه ها هستند و فرزندان شان به آنها نگاه می نمایند. دوم آنکه، والدین باید در نظر داشته باشند مصرف افراطی مواد قندی برای رشد بچه ها مناسب نیست. مواد غذای ای که به رشد کودک یاری می نمایند، میوه، لبنیات و مواد پروتئینی هستند. بنابراین این تصور غلط که پرخوری نوجوانان در سنین رشد طبیعی است باید اصلاح گردد و به جای مصرف تنقلات در سنین نوجوانی والدین باید مواد مورد احتیاج بدن را به بچه ها بدهند. بعلاوه والدین باید فرزندان شان را به تحرک بیشتر تشویق نمایند، به جای آنکه مدام جلوی کامپیوتر یا تلویزیون باشند.

پی نوشت :

*فوق تخصص بیماری های غدد

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "ویژگی های دیابت پنهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های دیابت پنهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید