طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی رستوارنی با رنگ و طعم عالی

به گزارش وبلاگ فروش، مهمانی ایرانی با سفره رنگارنگ و پر از غذاهای خوشمزه گره خورده و یکی از برترین گزینه ها برای سفره های ایرانی لوبیا پلو است. در مقالات قبلی طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ یا لوبیا پلو بدون گوشت را آنالیز کردیم و اینجا می خواهیم طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی را با جزییات مرور کنیم.

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی رستوارنی با رنگ و طعم عالی

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو مجلسی

  • برنج 4 پیمانه
  • لوبیا سبز 500 گرم
  • گوشت چرخ نموده 500 گرم
  • رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران به میزان لازم
  • سیب زمینی برای ته دیگ 2 تا 3 عدد
  • پیاز 3 عدد
  • نمک، فلفل و ادویه لوبیا پلو به میزان لازم

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

1. آماده کردن مایه لوبیا پلو

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با سویا این است که مایه آن را آماده کنید برای این کار ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و بعد در ماهیتابه ای که روغن ریخته اید بریزید و بگذارید پیاز طلایی و سرخ گردد. بعد گوشت چرخ نموده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت تیره گردد و بعد نمک، فلفل و ادویه لوبیا پلو را اضافه کنید و هم بزنید تا به خورد گوشت برود. حالا نوبت آن است که لوبیا را اضافه کنیدو تفت دهید. بعد رب گوجه را اضافه کنید. و خوب هم بزنید تا قشنگ به خورد مواد برود. حالا یک فنجان آب و دو قاشق زعفران دم نموده به مواد اضافه کنید و در ماهیتابه را ببندید تا مواد خوب بپزند.

2. آبکش کردن برنج

دومین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی آن است که برنج را آبکش کنید. برا این کار در یک قابلمه مناسب دم کردن لوبیاپلو، دو سوم آب و یک قاشق نمک بریزید. بعد که آب جوش آمد، برنجی را که قبلا در آب و نمک به مدت یک تا سه ساعت خیسانده انید و آبش را خالی نموده اید را بریزید و بگذارید برنج میزانی نرم گردد. سپس برنج را آبکش کنید.

جزییات بیشتر طرز تهیه برنج آبکش را قبلا در کتاب کاله شرح داده ایم می توانید آن را مرور کنید.

3. دم کردن لوبیا پلو و سرو آن

آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلوی مجلسی آن است که آن را دم کنید. برای این کار، کف قابلمه مناسب میزانی روغن بریزید و بعد سیب زمینی که عمودی برش داده اید را کف قابلمه بگذارید تا ته دیگ گردد بعد یک لایه از برنج آبکش و یک لایه از مایه لوبیاپلو بریزید و این کار را ادامه دهید تا مایه و برنج تمام گردد. در آخرین مرحله میزانی از زعفران دم نموده را بریزید و در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و ببندید. لوبیا پلوی شما بعد از 45 دقیقه دم کشیده و می توانید آن را در دیس مناسب بریزید و میزانی از برنج لوبیا پلو را در یک کاسه مناسب بگذارید و با زعفران دم نموده مخلوط کنید تا رنگ قرمز زعفران به خوردش رود. حالا این مخلوط را روی دیس برای تزیین بریزید و با ته دیگ های خوشمزه به روش دلخواه لوبیا پلو را تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه زعفران دم نموده را می توانید با جزییات کامل در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو

برای تهیه لوبیا پلو می توانید سلیقه خود را دخیل کنید و جزییاتی را کم و زیاد کنید. در ادامه نکات و فوت وفن های تهیه لوبیا پلو را آنالیز می کنیم.

تهیه لوبیا پلو با رب گوجه و گوجه پوره شده

خوب است برای تهیه لوبیا پلو هم از رب بهره ببرید هم از گوجه ای که پوره نموده اید با این کار لوبیا پلویتان خوشمزه تر خواهد شد چون طعم گوجه به خورد مواد می رود و مزه آن را بهتر می نماید.

ادویه مناسب لوبیا پلو با رنگ و طعم عالی

برترین ادویه برای لوبیا پلو، زعفران است اما اگر دوست دارید لوبیا پلویتان خیلی خوشمزه و خاص باشد بهتر است از ادویه لوبیا پلو که ترکیبی جادویی برای لوبیا پلو دارد بهره ببرید.

پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ نموده یا گوشت تکه ای

لوبیا پلوی مجلسی خود را می توانید هم مثل شرح بالا با گوشت چرخ نموده بپزید، هم از گوشت تکه ای برای تهیه آن بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای را شرح داده بودم. می توانید با مطالعه آن جزییات تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای را بدانید.

سرو و تزیین لوبیا پلوی مجلسی

پخت لوبیا پلو یک هنر است اما تزیین و سرو آن با سبزی خوردن، سالاد و ترشی برای میز مهمانی هنر دیگری است. برترین گزینه های همراه برای سرو در کنار لوبیا پلو، سالاد شیرازی، سبزی خوردن، ماست و خیار و البته انواع ترشی است. یکی از مجذوب کننده ترین ترشی های همراه قطعا ترشی آلبالوست. طرز تهیه ترشی آلبالو را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی رستوارنی با رنگ و طعم عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی رستوارنی با رنگ و طعم عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید