روش های ارتودنسی خارج دهانی

به گزارش وبلاگ فروش، دستگاه مورد استفاده برای ارتودنسی خارج دهانی شامل هدگیر، چین کپ و فیس مسک است. در ارتودنسی نوین، عیب این دستگاه ها نمایان بودن آنها است. هرچند شکل ظاهری این دستگاه ها بهسازی شده و از رنگ های شاد و متنوع برای ترغیب بچه ها استفاده شده است، با وجود این، شکل ظاهری خوبی ندارند و مورد پسند عام نیستند.

روش های ارتودنسی خارج دهانی

روش های ارتودنسی خارج دهانی

نویسنده:دکتر سیامک دنیا آرا، دندان پزشک

حتما شما هم بچه های را در خیابان دیده اید که با وسایلی عجیب و غریب روی صورت شان در جمع دوستان شان ظاهر می شوند و وقتی از این وسایل می پرسید، می فهمید که این دستگاه های حجیم، وظیفه شان این است که دندان ها را مرتب نمایند. می دانید چرا باید از این وسایل استفاده کرد و چه نکاتی را هنگام استفاده از آنها باید رعایت کرد؟

دستگاه مورد استفاده برای ارتودنسی خارج دهانی شامل هدگیر، چین کپ و فیس مسک است. در ارتودنسی نوین، عیب این دستگاه ها نمایان بودن آنها است. هرچند شکل ظاهری این دستگاه ها بهسازی شده و از رنگ های شاد و متنوع برای ترغیب بچه ها استفاده شده است، با وجود این، شکل ظاهری خوبی ندارند و مورد پسند عام نیستند.

هدگیر

این دستگاه برای عقب بردن فک بالا یا دندان های عقبی فک بالا استفاده می گردد. استفاده از این دستگاه به منظور زیبایی و عملکرد سریع تر و برقراری رابطه بین دندانی است. از معایب آن امکان صدمه تماشا صورت یا چشم بیمار هنگام باز کردن یا ضربه خوردن به دستگاه است. دستگاه های جایگزین متفاوتی با حجم کمتر و امکان قرارگیری داخل دهان ساخته شده ولی در بعضی از موارد توانایی های دستگاه هدگیر را ندارند.

استفاده از این دستگاه برای عقب بردن فک بالا در سن رشد توصیه می گردد اما برای عقب بردن دندان های آسیای بالا پس از سن رشد هم می توان از این دستگاه استفاده کرد.

هدگیر دارای 3 نوع مختلف است که با توجه به قرار گرفتن کش یا تسمه خارج دهانی به انواع مختلف تقسیم می گردد. حین استفاده از این دستگاه مانند سایر دستگاه های ارتودنسی استفاده از غذاهای چرب و چسبناک ممنوع است. این دستگاه، دستگاهی متحرک است و بخشی از آن به دستگاه های داخل دهان وصل شده و بخشی از آن به قسمت کششی یا تسمه پشت سر بیمار وصل می گردد. استفاده از آن هنگام خواب الزامی و بین روز بیش از 4 ساعت است. در بخشی از هدگیر درجه بندی داریم که در 10 سطح مختلف می توان نیروها را تغییر داد. مقدار نیرو و مدت زمان استفاده از این دستگاه از طرف پزشک معالج معین می گردد.

چین کپ

این دستگاه روی چانه بیمار وصل شده و فک پایین را به سمت عقب فشار می دهد. این دستگاه در بیمارانی که فک پایین آنها به دلیل ژنتیک یا عوامل محیطی، از حد معمول عظیم تر است، کاربرد دارد. در ارتودنسی نوین به دلیل ضعیف بودن تاثیرات دستگاه چین کپ و موفقیت های ظریف آن، استفاده از این دستگاه برای بیماران با فک پایین عظیم تر توصیه نمی گردد و بیشتر جنبه روانی برای کودک دارد. بخش جلویی چین کپ روی چانه قرار گرفته و بخش عقبی آن پشت سر قرار می گیرد. از معایب این دستگاه تحریک چانه بیمار است. در بعضی موارد که موفقیت هایی در درمان با چین کپ طی دوره طولانی به دست آمده است پس از برداشتن این دستگاه نتایج درمان هم در مدت زمانی کوتاه از بین می رود. بنابراین استفاه از این دستگاه در ارتودنسی نوین توصیه نمی گردد و بیشتر جنبه روانی دارد.

فیس مسک

این دستگاه برای حرکت رو به جلوی فک بالا استفاده شده و روی صورت بیمار وصل می گردد. دارای تاثیر مناسب بوده و تا به امروز جایگزینی برای آن یافت نشده است. استفاده از این دستگاه در سنین 7 تا 5/9 سالگی توصیه می گردد و تقریبا پس از آن تاثیری ندارد. مدت زمان استفاده از این دستگاه یک دوره 6 تا 9 ماهه و بیش از 20 ساعت در روز است. فقط هنگام غذا خوردن این دستگاه برداشته می گردد. این دستگاه را بلافاصله نمی توان جایگزین کرد. قبل از آن فک بالای بیمار باید قدری باز یا عظیم تر گردد و بعد از طی این دوره دستگاه جایگذاری می گردد. از معایب این دستگاه تحریک پوست چانه و پوست پیشانی است و چون استفاده از آن هنگام خواب الزامی است، باعث اذیت شدن کودک می گردد.

معین احتیاج به استفاده از این دستگاه ها با آنالیزهای دقیقی روی مدل های گچی فک بالا و پایین، عکس های رادیوگرافی و عکس های چهره از نیم رخ و تمام رخ بیمار معین می گردد. نحوه جایگذاری و خارج کردن دستگاه به بیمار آموزش داده می گردد و این دستگاه به وسیله بیمار یا والدین وی، جایگذاری و فعال می گردد. شرط اصلی موفقیت در درمان با این دستگاه ها وجود انگیزه در بیمار و والدین و همکاری کافی آنها است.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "روش های ارتودنسی خارج دهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های ارتودنسی خارج دهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید