دستورالعمل مهم کنترل قیمت خودرو ، شرایط جدید ثبت نام خرید خودرو ، برخورد با خودروهایی که بیش از سه ماه در پارکینگ بمانند
به گزارش وبلاگ فروش، رئیس سازمان حمایت از تدوین دستورالعمل سازمان حمایت بنا بر دستور رییس جمهور برای کنترل و رصد قیمت خودرو اطلاع داد.
به گزارش وبلاگ فروش به نقل از فارس عباس تابش در رابطه با جلسه سازمان حمایت مصرف نمایندگان برای کنترل قیمت خودرو در جمع وبلاگ فروش گفت: پیرو دستور رئیس جمهور و وزیر صنعت امروز جلسه ای با حضور مدیران سازمان حمایت برگزار گردید و در این جلسه در خصوص چگونگی رصد بازار خودرو و جلوگیری از قیمت های نامتعارف بحث شد.
رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان افزود: لذا این سازمان دستورالعملی تهیه که اجرای بخش هایی از آن نیازمند مصوبه ستاد تنظیم بازار است بنابراین در هفته جاری دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو در جلسه تنظیم بازار آنالیز خواهد شد.
وی گفت: همچنین اجرای دستورالعمل نیازمند همکاری تمام دستگاه های ذیربط و مرتبط است.
تابش با بیان اینکه این دستورالعمل در چند بخش کنترل قیمت خودرو را رصد می نماید، گفت: بخش اول عرضه است و در این بخش کلیه خودروسازان و فراورینمایندگان مکلفند برنامه فراوری سال جاری را به ازای هر ماه به سازمان حمایت اعلام نمایند، لذا این سازمان به صورت هر سه ماه یکبار حتما میزان فراوریات را رصد خواهد نمود و در صورتی که خودروسازان به تعهدات خود عمل ننموده باشند با آنها برخودار می گردد.
- تکلیف خودروسازان برای جلوگیری از دلالان
وی در ادامه بیان داشت: همچنین خودروسازان مکلف شدند برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و دلالان برنامه فروش را به نحوی ارائه نمایند که حضور سودجویان به صفر برسد بنابراین مقرر شد دسترسی به سایت خودروسازان برای ثبت نام ها سهل الوصول باشد و از روش های نامناسب ثبت نام پرهیز گردد و برای دستیابی به این هدف طی هفته گذشته هماهنگی با خودروسازان اجرا شده است.
- شرایط درج آگهی فروش در رسانه ها و فضای مجازی
تابش در خصوص شبکه های مجازی و رسانه های دیداری و شنیداری آگهی دهنده عرضه و فروش خودرو گفت: این شبکه ها حتما باید چند موضوع را ملاک کار قرار دهند اول اینکه منتشر نماینده آگهی فروش خودرو اطمینان داشته باشد که خودرو موجود است و دوم اینکه قیمت های ارائه شده حتما باید متعارف باشد.
وی بیان داشت: طی نامه ای امروز به دادستان و شورای عالی فضای مجازی شرایط انتشار آگهی فروش خودرو از رسانه ها اعلام شده است.
رئیس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان درباره قیمت های متعارف بیان داشت: قیمت مصوب درب کارخانه که توسط شورای رقابت معین می گردد به علاوه درصد متعارف سود خرده فروشی قیمت متعارف نامیده می گردد.
وی همچنین بیان داشت: همچنین منتشر نماینده آگهی از درج عناوین معاوضه و قیمت توافقی در شبکه های مجازی و رسانه ها خودداری نمایند.
تابش گفت: موضوعات مربوط به دستورالعمل درج آگهی فروش خودرو در جلسه تنظیم بازار هفته جاری آنالیز و در صورت تصویب لازم الاجرا می گردد.
وی با تاکید بر اینکه همه خرید و فروش های خودرو باید در مراجع رسمی خرید و فروش خودرو اتفاق بیفتد گفت: لذا خرید و فروشهای غیررسمی و توافقی قابل رسیدگی برای سازمان حمایت نیست.
وی افزود: مبایعه نامه ای که توسط مراجع رسمی ارائه می گردد به منزله فاکتور فروش خودرو است و آن نیز سند گران فروشی خودرو در بازار خواهد بود.
رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان بیان داشت: لذا قیمت های مصوب فعلی تا زمانی که شورای رقابت قیمت های مصوب جدید را اعلام ننموده است ملاک عمل خواهد بود.
- حذف تقاضای اضافی خودرو از بازار
تابش با بیان اینکه خودروسازان برای حذف تقاضای اضافه و غیر واقعی را از بین ببرند و مانع معامله خورد به عنوان یک کالای سرمایه ای شوند که در این راستا برای عرضه خودرو محدودیت هایی معین شده است.
- شرایط جدید ثبت نام خرید خودرو
وی با بیان این که از این پس برای متقاضیان خودرو شرایط سنی معین شده است، گفت: این افراد حتماً باید 18 سال سن داشته باشند و دارای گواهینامه باشند ضمن این که ثبت نام نمایندگان برای خرید خودرو نباید قبلا از خودروهای ثبت نامی استفاده نموده باشند.
- متقاضیان خرید و ثبت نام خودرو نباید دارای پلاک جاری باشند
تابش افزود: متقاضیان خرید و ثبت نام خودرو نباید دارای پلاک جاری باشند و این موضوع از نیروهای انتظامی استعلام می گردد.
وی با تأکید بر این که سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی خواهد ماند، گفت: این امر مخصوصا در فروش های فوق العاده رعایت می گردد.
رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان با بیان این که خودروسازان باید رعایت 60-40 را بنا به پیشنهاد شورای رقابت انجام دهند، گفت: لذا 60 درصد فراوری باید به تعهدات قبلی و 40 درصد به فروش های فوق العاده تعلق گیرد.
وی افزود: همچنین اگر خودرویی سه ماه به خدمات پس از فروش و نمایندگی های مجاز برای سرویس های اولیه مراجعه نکند، حتماً گارانتی خودرو حذف می گردد به این معنا که دارنده آن خودرو مصرف نماینده نیست و احتکار و اختفا انجام داده است.
تابش همچنین گفت: با وزارت اقتصاد تعاملاتی انجام شد تا از درآمدهای بالا و اتفاقی مالیات اخذ گردد تا بدین ترتیب فضا برای سودجویان و سرمایه گذاران در امر خرید و فروش خودرو محدود گردد.
وی با تأکید بر این که همزمان بحث اختفا توسط بازرسان سازمان حمایت مدنظر خواهد بود، گفت: در این موضوع حتی یک خودرو هم برای ما ملاک خواهد بود، لذا اگر خودرویی بیشتر از سه ماه در پارکینگ های عمومی و پارکینگ های شرکت های حقیقی و حقوقی بلااستفاده مانده باشد با آن برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان با تأکید بر این که تمام عرضه نمایندگان خودرو مکلف به درج خودرو هستند، گفت: درج قیمت در نمایشگاه های عرضه نماینده خودرو و همچنین شبکه های مجازی عرضه خودرو باید انجام گردد و از امروز این مسائل مبنا است و حتماً مصرف نمایندگان باید دقت نمایند تا خرید گران قیمت انجام ندهند و اگر کسی در این باره شکایتی دارد به 124 و سازمان های صنعت و معدن شکایت خود را ارائه دهد تا پرونده های آنها در تعزیرات و سازمان های قضایی مورد آنالیز قرار گیرد.
وی گفت: از سازمان تعزیرات خواسته ایم تا شعبه رسیدگی به جرایم خودرو ایجاد کند.
تابش با بیان این که به خودروسازان پیشنهاد شده است تا روشی برای ثبت نام خودرو (فروش فوری، فوق العاده و پیش فروش) ارائه دهند تا این روش ثبت نامی هیچ گونه محدودیت ثبت نامی نداشته باشد و برای این که محدودیت ثبت نامی از بین رود پیشنهاداتی را سازمان حمایت ارائه داده و از پیشنهاد خود دفاع خواهیم کرد، ضمن این که امکان دسترسی عادلانه و فروش فوق العاده برای مردم ایجاد گردد.
رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراوری نمایندگان بیان داشت: قیمت های مصوب باید در تمام سایت ها، نمایشگاه های خودرو، اتحادیه های اتاق های اصناف و هر جایی که مرتبط با عرضه و خرید و فروش خودرو است درج گردد.
وی گفت: پیشنهاد شورای رقابت و سازمان بازرسی کل کشور برای فروش فوق العاده، بهره گیری از روش قرعه کشی است بدین ترتیب که در ثبت نام ها شرایطی فراهم گردد تا تمامی متقاضیان درخواست خود را ثبت نمایند و بعد از تکمیل ثبت نام قرعه کشی گردد و در نهایت خودرو به کسانی تعلق گیرد که در قرعه کشی برنده شده اند و وجه دریافتی اولیه به سایر ثبت نام نمایندگان باز گردانده گردد.
- فراوری خودرو به 1.2 میلیون دستگاه می رسد
وی با بیان اینکه مقرر بود تا دو خودروساز 900 هزار خودرو فراوری نمایند، گفت: به پیشنهاد خودروسازان این میزان به یک میلیون و 200 هزار خوردو افزایش یافته است.
تابش با تاکید بر اینکه قیمت متعارف خودرو در بازار باید رعایت گردد گفت : قیمت مصوب شورای رقابت بعلاوه درصد متعارف سود خرده فروشی قیمت متعارف است و فقط خورو صفر شامل سود خرده فروشی میگردد و خودرو در فروش های دوم به بعد شامل این سود نخواهد بود.
منبع: همشهری آنلاین