خانه مشروطه تبریز ، یادگاری از زمان ستارخان و باقرخان

به گزارش وبلاگ فروش، شهر زیبای تبریز در استان آذربایجان شرقی که در شمار بزرگ ترین شهرهای ایران واقع شده است، یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران محسوب می گردد. تبریز، خواستگاه دلاوران و قهرمانان در ادوار مختلف تاریخ است و به علت دارا بودن مکان های تاریخی، موزه ها و طبیعت زیبای خود جایگاه ویژه ای در گردشگری ایران دارد. در این مطلب قصد داریم که به معرفی از مکان های مهم تاریخی، به نام خانه مشروطه تبریز بپردازیم. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با این خانه تاریخی با ما در خبرنگاران همراه شوید.

خانه مشروطه تبریز ، یادگاری از زمان ستارخان و باقرخان

خانه مشروطه در کجای تبریز قرار گرفته است؟

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز یکی از خانه های قدیمی و موزه های شهر تبریز است. این خانه به لحاظ جایگاه تاریخی خود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بازدید از آن قطعاً برای شما لذت بخش خواهد بود. برای رفتن به خانه مشروطه باید به بخش غربی بازار معروف تبریز بروید و در محله ای به نام راسته کوچه و روبروی مسجد جامع، خانه ای قدیمی را خواهید دید که سبک معماری قاجاری آن توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

نگاهی به پیشینه تاریخی خانه مشروطه

خانه مشروطه تبریز

این خانه در سال 1247 به سفارش شخصی به نام حاج مهدی کوزه کنانی، یکی از تجار معروف تبریز ساخته شد و ملک شخصی وی بوده است. با افزایش زمزمه های مشروطه خواهی، حاج مهدی به گروه مشروطه خواستار پیوست. او یکی از مهم ترین حامیان اقتصادی انقلاب مشروطه بود. حاج مهدی این خانه را در اختیار مشروطه خواستار قرار می داد تا در آن به فعالیت هایی نظیر تشکیل جلسه سران مشروطه و چاپ و پخش اعلامه های ضد حکومت قاجار بپردازند.

در سال 1354، خانه مشروطه تبریز به ثبت ملی رسید و در سال 1367 به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خریداری گشت.

سبک معماری خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه به وسیله حاج ولی معمار تبریزی که ساکن روسیه بود، ساخته شد. مساحت این بنا 1300 متر مربع بوده است. این خانه دارای دو طبقه با بخش های اندرونی و بیرونی است. طبقه اول 6 اتاق دارد. طبقه دوم نیز 6 اتاق در سرسرا و یک سالن بزرگ موسوم به طنبی دارد. مصالح به کار رفته در ساختمان شامل خشت، سنگ و آجر است. سبک معماری زیبا و خاص دوران قاجار در همه جای این خانه تاریخی به چشم می خورد.

پنجره های ارسی تمام قد سبز، سفید، قرمز و آبی؛ درهای منبت کاری شده با نقوش برجسته اسلیمی و گل و برگ، غلام گردش اطراف راه پله، سرستون های گچ بری شده، سقف چوبی اتاق ها با تزئینات برجسته هشت ضلعی و نورگیر، همه و همه دست در دست هم داده تا زیبایی این خانه قدیمی را چند برابر نمایند. حیاط زیبای خانه و حوضخانه سرسرا نیز از دیگر ویژگی های جالب توجه آن است.

تبدیل شدن به موزه

در سال 1357 هجری شمسی خانه مشروطه تبریز به موزه تبدیل شد

در سال 1375 هجری شمسی تغییرات زیادی در اتاق ها و تالارهای خانه مشروطه تبریز به وجود آمد. پس از این تغییرات، این خانه تاریخی به موزه تبدیل شد؛ اسناد و مدارک تاریخی مربوط به دوران مشروطه در بخش خاصی از خانه در معرض نمایش قرار داده شد و درب آن برای بازدید به روی مردم گگردده شد.

آثار و اشیاء موجود در موزه مشروطه

هم اکنون در موزه مشروطه اشیائی همانند وسایل شخصی بزرگان مشروطه، اسلحه کمری ستارخان که یک تپانچه روسی است، به همراه غلاف چرمی، مهرهای مختلف گروه های انقلابی، عکس هایی از مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار و گروه های مخالف مشروطه، دستگاه چاپ دستی که از آن برای چاپ و تکثیر شب نامه های زمان مشروطه استفاده می شده، تندیس هایی از فعالان مشروطه و … وجود دارد که می توانید از آن ها تماشا کنید.

تندیس های ستارخان و باقرخان که اثر هنرمند تبریزی استاد احد حسینی هستند در حیاط موزه دیده می گردد و در گوشه ای از حیاط نیز یک دستگاه پرتاپ توپ قرار گرفته است.

مجسمه زنان فعال در جنبش مشروطه

در اتاق گوشواره مجسمه ها و تصاویری از زنان فعال در جنبش مشروطه در معرض نمایش قرار داده شده است. سرگذشت جالب زنانی همانند زینب پاشا و تلدی ززی که با پوشیدن لباس رزم مردانه به همراه تفنگ داران ستارخان قدم به میدان جنگ گذاشته بود و ستارخان پس از زخمی شدن او به زن بودنش پی برده بود نیز در این اتاق به نمایش در آمده است.

چنانچه قصد سفر به تبریز را دارید، پیشنهاد می کنیم که بازدید از این خانه تاریخی را از دست ندهید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "خانه مشروطه تبریز ، یادگاری از زمان ستارخان و باقرخان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مشروطه تبریز ، یادگاری از زمان ستارخان و باقرخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید