ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی

به گزارش وبلاگ فروش، ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی اگر به مرحله حاد برسد، در زندگی فرد مختل ایجاد می نماید و بیمار ممکن است به حمله پانیک، لرز، حالت تهوع و… دچار گردد. اگر شما بعد از تماشا کندو زنبور عسل، سر دوش و… حالتان بد می گردد، ممکن است به بیماری ترایپوفوبیا دچار باشید. به همین علت این صفحه به متخصصان دکترنکست اختصاص داده شد تا در خصوص مشکل 16% از مردم دنیا مطلع شوید.

ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی

ترایپوفوبیا چیست؟

برای این که بدانید ترایپوفوبیا چیه، در خصوص شکل کندوی زنبور عسل مثال می زنیم. لانه زنبور عسل از ده ها سوراخ کوچک روی یک سطح تشکیل شده است. این الگوی تکراری برای 16% از مردم جهان، حس بدی منتقل می نماید و بیمار از تماشا این الگوها بیزار است.

چند درصد از مردم جهان ترایپوفوبیا دارند؟

اگر جمعیت جهان را 7 میلیارد نفر تخمین بزنیم، حدود 1 میلیارد نفر در جهان با فوبیا فرورفتگی دست و پنجه نرم می نمایند و ممکن است شما هم یکی از این 1 میلیارد نفر باشید. در ادامه به شما می گوییم که فرد بیمار بعد از تماشا چه صحنه هایی حس بدی به او دست می دهد.

عوامل تاثیرگذار در بروز ترایپوفوبیا

فرد بیمار بعد از تماشا عکس های بیماری ترایپوفوبیا در فضای مجازی یا میوه های نقطه دار در خارج از مجازی مانند گل آفتابگردان، حیوانات خال دار، کندو زنبور عسل، انار، توت فرنگی و… احساس ناراحتی، انزجار، تهوع و… به او دست می دهد. در ادامه شما را با عوامل تاثیرگذار در بروز این فوبیا آشنا می کنیم.

· سوراخ های ریز در بتن

· آبکش

· سر دوش

· کندو زنبور عسل

· ال ای دی چراغ هدایت رانندگی

· حیوانات خال دار مانند مار و…

· گل آفتابگردان

· دانه نیلوفر آبی

· توت فرنگی

· مرجان دریایی

· نان های سوراخ دار

· پنیر سوئیسی

· دلمه

· ضایعات روی پوست

· فوم فلزی آلومینیوم

· انار

· اسفنج

· حباب

· طالبی

· چشم بعضی از حشرات

ترایپوفوبیا چه علائمی دارد؟

فردی که فوبیا فرورفتگی دارد، هنگام نگاه کردن به عکس بیماری ترایپوفوبیا یا یک شی با دسته های کوچک سوراخ یا شکل هایی شبیه سوراخ، احساس انزجار یا ناراحتی به او دست می دهد. برخلاف دیگر فوبیاها، مبتلایان به این فوبیا از تماشا تصاویر یا شی ها نمی ترسند و علائم دیگری به بیمار دست می دهد. بعضی از افراد به غیر از احساس انزجار یا ناراحتی، با علائم زیر هم دست و پنجه نرم می نمایند.

· اضطراب

· لرز

· احساس خزیدن جسمی بر روی پوست

· تهوع

· تعریق

· افزایش ضربان قلب

· سرگیجه یا سبک شدن سر

· وار دشدن فشار به چشم

· احساس وحشت یا حمله پانیک

· لرزش

روش درمان ترایپوفوبیا چگونه است؟

ترایپوفوبیا درمان100% قطعی ندارد؛ اما پزشکان با آنالیز مقدار اضطراب و افسردگی بیمار، شرایط کلی فرد را آنالیز می نمایند و سپس با تکنیک هایی مانند روان درمانی، تنفس زمان دار، CBT یا مواجهه درمانی و… مقدار انزجار بیماران از تصاویر را کاهش می دهند.

درمان ترایپوفوبیا با تکنیک CBT

تکنیک CBT فکر بیمار را آماده می نماید تا در یک محیط امن، با ترس خود روبه رو گردد. به علت اینکه درمان این اختلال روانی با دارو 100% جواب نمی دهد، از نظر کارشناسان مواجهه درمانی یا CBT یکی از برترین راه های درمان است. برای درمان فوبیا، تکنیک CBT یکی از برترین گزینه ها است. وقتی به یاری تکنیک سی بی تی مراجعه نماینده با ترس خود روبه رو می گردد، احساسات بد مانند انزجار، لزر، و… به او دست می دهد و درمانگران دکترنکست به بیمار یاری می نمایند تا درمان شوند.

درمان ترایپوفوبیا با دارو

هیچ دارویی وجود ندارد که مقدار انزجار فرد بیمار به سطح های فرورفته را از بین ببرد؛ اما پزشکان بعد از آنالیز شرایط زندگی و مقدار اضطراب، استرس و… بیمار، ممکن است چند دارو مانند داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و… تجویز نمایند. این داروها 100% پاسخ گو نیست و تنها صورت مسئله را پاک می نمایند. روانشناسان و متخصصان سایت های پزشکی خارجی مانند Healthline ،Cleveland Clinic و… معتقد هستند که درمان به یاری تکنیک CBT، برای کسانی که فوبیا دارند، گزینه بهتری است.

نکات مشترک بین بیماران مبتلا به ترایپوفوبیا

در سال 2016 حدود 195 نفر مورد آنالیز قرار گرفته بودند که 19% از این افراد افسردگی حاد داشتند و حدود 8.7% اعتقاد داشته اند که ممکن است افسردگی حاد داشته باشند. در ادامه این آنالیز ها، تعیین شد حدود 17.4% از شرکت نمایندگان اختلال اضطراب دارند.

بیماران شرکت نماینده در دیگر آزمون های مربوط به سلامت روان مانند اختلال هراس، اضطراب اجتماعی و… بین 6.2 تا 8.2% به اختلاس هراس و اضطراب اجتماعی مبتلا بوده اند.

چگونه در ایران ترایپوفوبیا درمان می گردد؟

یکی از راه های درمان ترس از فرورفتگی، انجام دادن ترایپوفوبیا تست است. این تست به بیمار یاری می نماید تا شرایط روان فرد بعد از تماشا شی های سوراخ دار آنالیز گردد. اگر شما هم به این فوبیا مبتلا هستید، برای انجام دادن تست ترایپوفوبیا، می توانید به یکی از 814+ متخصص روانپزشک آنلاین دکترنکست مراجعه کنید.

منبع: فوت و فن

به "ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترایپوفوبیا یا ترس از فرورفتگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید