اضافه شدن دو شاخص مردم محور به شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور

به گزارش وبلاگ فروش، تهران (پانا) - سرپرست امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور از ابلاغ بخشنامه ارزیابی عملکرد سال 1400 به دستگاه های اجرایی اطلاع داد.

اضافه شدن دو شاخص مردم محور به شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، ایمان منصوری با اشاره به مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات کشوری، بیان داشت: هر ساله دستگاه های اجرایی کشور در دو بعد شاخص های عمومی و اختصاصی و در دو سطح ملی و استانی به وسیله سازمان اداری و استخدامی کشور مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: به همین دلیل، بخشنامۀ شاخص های عمومی ارزیابی سال 1400 از سوی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

منصوری با اشاره به رویکرد و سیاست های دولت سیزدهم، گفت: از آنجا که دولت سیزدهم به نام دولت مردمی است، کوشش کردیم مطالبات رئیس جمهور محترم و اولویت های رئیس محترم سازمان را در عناوین محورهای شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد در نظر بگیریم. تمایز عمدۀ شاخص های سال جاری نسبت به سال گذشته، توجه خاص و ویژه به موضوع رضایتمندی مردم از خدمات دستگاه های اجرایی و اولویت بخشیدن به مسئله شفافیت است.

سرپرست امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن اشاره به تعدد سفرهای استانی رئیس جمهور محترم و حجم مطالبات مردم، گفت: دغدغه اصلی ما پیگیری مطالبات مردم است لذا دو شاخص رسیدگی به مطالبات مردمی و ارتباطات دولت و مردم با تکیه بر سفرهای استانی با وزن مطلوبی در شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی گنجانده شده است.

وی اضافه نمود: با توجه به رویکرد دولت در مسئله فسادستیزی و بعلاوه تأثیری که شفافیت در ارتقای سلامت نظام اداری دارد موضوع دسترسی عمومی به اطلاعات کلیه پرداخت ها به مقامات، رؤسا و مدیران دستگاه از جمله تکالیف قانونی برنامه ششم و اولویت های دولت است که این موضوع را با اولویت دنبال خواهیم کرد.

منصوری تأکید کرد: در تدوین این شاخص ها، موضوع را مردم قرار دادیم؛ شفافیت برای مردم، رضایتمندی مردم و پیگیری مطالبات مردم را در راستای مردم محوری آنالیز می کنیم و به طور کلی یک تغییر رویکرد در تدوین شاخص ها اجرا شده است.

وی در توضیح شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد دستگاه ها، گفت: دستگاه های اجرایی باتوجه به اسناد بالادستی و توضیح وظایفشان شاخص های اختصاصی خود را به سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد می دهند؛ این شاخص ها در کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، نمایندگان امورهای بخشی سازمان برنامه و بودجه کشور و اندیشه ورزان و خبرگان دانشگاهی، مورد آنالیز قرار می گیرند و پس از رسیدن به یک وحدت رویۀ داخلی، در نشستی با دستگاه های اجرایی، به توافق نهایی درخصوص شاخص ها می رسیم. پس از تأیید کارشناس ارزیاب امور مدیریت عملکرد سازمان به عنوان دبیر کارگروه نهایتاً این شاخص ها با امضای رئیس سازمان به بالاترین مقام دستگاه ها ابلاغ می گردد.

منصوری ادامه داد: ارزیابی ما در سازمان اداری واستخدامی کشور برای جشنواره شهید رجایی بر مبنای شاخص های ابلاغی به دستگاه های اجرایی و راستی آزمایی اجرای این شاخص ها است. کوشش می کنیم با تقویت بنیۀ علمی ارزیابان، شاهد ارزیابی دقیق و واقعی تر نسبت به سنوات گذشته باشیم.

وی توضیح داد: جشنوارۀ شهید رجایی بار روانی مثبتی برای دستگاه های اجرایی دارد و دستگاه ها کوشش و مشارکت خوبی در این زمینه دارند؛ نگاه سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در ارزیابی ها، همراهی دستگاه های اجرایی در شناسایی نقاط قوت و آسیب شناسی ضعف هایشان است.

سرپرست امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور در خاتمه سخنان خود با اشاره به سامانۀ نتایج ارزیابی عملکرد دولت، گفت: ما در راستای آگاهی بخشی، شفاف سازی، افزایش اعتماد عمومی و دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح، این سامانه را طراحی کردیم. برنامه اصلی ما توسعۀ ظرفیت های نظارت عمومی و خبرگانی در موضوع ارزیابی عملکرد است لذا از کلیۀ صاحب نظران، اندیشمندان، خبرگان، نخبگان و علاقه مندان حوزۀ شفافیت و مدیریت عملکرد دعوت می کنیم برای بهره مندی از نظرات و دیدگاه هایشان با کارشناسان سازمان اداری و استخدامی کشور به وسیله این سامانۀ تعاملی در ارتباط باشند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اضافه شدن دو شاخص مردم محور به شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضافه شدن دو شاخص مردم محور به شاخص های ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید