آیا استفاده از روغن درخت چای برای جوش واقعا موثر است؟

به گزارش وبلاگ فروش، شاید این روزها در هنگام خرید لوازم بهداشتی و مراقبت از پوست، نام روغن درخت چای در ترکیبات محصولات، بیشتر به گوشتان خورده باشد. روغن درخت چای یک مکمل درمانی عالی برای تسکین و بهبود بخشیدن آکنه های خفیف تا میانه است. در این مطلب از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با خواص روغن درخت چای برای جوش بیشتر آشنا و نحوه مصرف آن را نیز بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیا استفاده از روغن درخت چای برای جوش واقعا موثر است؟

روغن درخت چای چگونه به بهبود جوش کمک می کند؟

آیا روغن درخت چای برای جوش خوب است؟ بله؛ اما اثربخشی أن به نوع پوست و همچنین نوع آکنه شما بستگی دارد. این روغن می تواند یک درمان موضعی موثر برای جوش های خفیف صورت باشد. با این حال روغن درخت چای برای جوش هورمونی و کیستی مناسب نبوده و برای درمان این دو مورد باید مراقبت و درمان جدی تر را دنبال کنید.

علاوه بر این، نکته مهم دیگری که باید بدانید، این است که روغن های ضروری مثل روغن درخت چای برای همه انواع پوستی مناسب نیستند؛ قبل از خرید و استفاده از آن روی پوست صورت، بهتر است حتما تست حساسیت را روی ساعد خود انجام دهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

خواص روغن درخت چای برای جوش

1. خواص ضد میکروبی

در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد که روغن درخت چای به علت داشتن ترکیباتی به نام terpinen-4-ol دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. این ماده می تواند به جلوگیری از عفونت پروپیونی باکتریوم آکنه کمک کند. همچنین در این مطالعه مشخص شد که روغن درخت چای برای جای جوش هم مناسب است و تا 5 درصد می تواند به کاهش لکه ها و زخم روی پوست کمک کند.

با این حال، روغن درخت چای می تواند باعث تحریک پوستی و التهابات نیز شود. نگهداری نامناسب از این روغن هم می تواند روی اثربخشی آن تاثیرگذار باشد؛ یعنی اگر به درستی از آن نگهداری نکنید، این روغن می تواند از طریق اکسیداسیون وارد پوست شده و باعث تحریک آن شود.

2. به کاهش چربی کمک می کند

چربی بیش از حد پوست یکی از عوامل اصلی جوش و آکنه است. یک مطالعه منتشر شده از طریق مجله تحقیقات و درمان درماتولوژی بیان می کند که روغن درخت چای می تواند به کاهش چربی کمک کند.

3. به کاهش التهاب کمک می کند

برخی مطالعات نشان می دهند که روغن درخت چای می تواند به اندازه بنزوئیل پراکسید (رایج ترین داروی درمانی جوش) موثر باشد. تحقیقاتی که در بیمارستان سلطنتی شاهزاده آلفرد استرالیا انجام شد، مشخص کرد که روغن درخت چای به کاهش التهابات و ضایعات جوش ها کمک می کند. اگرچه این فرآیند به نسبت بنزوئیل پراکسید زمان بیشتری نیاز دارد، اما به نسبت عوارض جانبی کمتری را با خود به همراه دارد.

توجه کنید که روغن اکسید شده درخت چای می تواند پوست و غشای مخاطی را تحریک کند و منجر به سوزش، خارش، بثورات پوستی، احساس سوزش و سایر واکنش های آلرژیک شود. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روغن درخت چای را داخل یک شیشه تیره، دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.

همچنین هر زمان که روغن درخت چای یا محصولات آن را می خرید، مطمئن شوید که غلظت این روغن 5 درصد یا کمتر باشد؛ زیرا غلظت های بالا از این روغن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

طرز استفاده روغن درخت چای برای جوش

مهم ترین سوالی که اکنون پیش می آید، این است که چگونه از روغن درخت چای برای جوش استفاده کنیم؟ روش های زیادی پیش روی شما وجود دارد؛ شما می توانید این روغن را به طور طبیعی و خالص استفاده کنید، آن را با مواد مغذی دیگر مخلوط کنید و به صورت یک ماسک استفاده کنید یا اینکه محصولاتی را خریداری کنید که روغن درخت چای جز ترکیبات اصلی آن ها باشد.

روغن اسطوخودوس، روغن بادام، جوش شیرین، آب لیمو، گیاه فندق افسونگر و آلوئه ورا چند مورد از موادی هستند که در کنار روغن درخت چای می توانند یک ماسک خانگی فوق العاده و درمانی را بسازند که بسته به نوع پوست و نیازتان باید آن را انتخاب کنید.

در ادامه این مطلب چند مورد از محصولاتی که حاوی روغن درخت چای هستند را به شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

کمی از تاریخچه و دیگر خواص روغن درخت چای

قبل از اینکه محصولات روغن درخت چای را معرفی کنیم، بیایید کمی دیگر با خواص آن آشنا شویم.

روغن درخت چای از گیاه بومی استرالیایی به نام Melaleuca alternifolia استخراج می شود. گرچه این گیاه به عنوان درخت چای شناخته می شود، اما نباید آن را با درختی که برای تهیه چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ استفاده می شود، اشتباه گرفت.

روغن درخت چای برای قرن هاست که از طریق استرالیایی ها به عنوان یک ماده درمانی استفاده می شود. آن ها در گذشته برگ های گیاه را خرد می کردند تا روغن آن را استخراج کنند و سپس برای درمان سرفه، سرماخوردگی و… آن را استنشاق می کردند یا مستقیما روی پوست می مالیدند.

1. ضد عفونی کننده دست

مطالعات نشان داده اند که روغن درخت چای می تواند چندین باکتری و ویروس معمولی که مسئول ایجاد بیماری ها هستند (مثل E. coli ،S. pneumoniae و H. influenzae) را از بین ببرد و به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل کند. همچنین مطالعات نشان می دهند که افزودن این روغن به شوینده های دست، می تواند اثربخشی آن ها را در از بین بردن باکتری E. coli افزایش دهد.

همچنین در صورتی که پوست شما دچار خراش یا بریدگی شود، برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن ناحیه نیز می توان از روغن درخت چای استفاده کرد. این روغن با از بین بردن باکتری S. aureus و… می تواند از عفونت زخم جلوگیری کند.

2. دفع کننده حشرات

روغن درخت چای یک دفع کننده عالی برای پشه است. از این روغن برای دور نگه داشتن مورچه ها در کشاورزی نیز استفاده می شود. همچنین یک تحقیقی که روی گاوها انجام شد، مشخص کرد گاوهایی که با روغن درخت چای درمان شده بودند، به نسبت بقیه مگس کمتری دورشان جمع می شد.

3. دئودرانت طبیعی

اثرات ضد باکتریایی این روغن می تواند در کنترل بوی بدن و تعریق تاثیر داشته باشد. عرق به طور نرمال بویی ندارد، اما زمانی که ترشحات غدد تعریق با باکتری های پوست ترکیب شوند، یک بوی نامطبوع ایجاد می شود. روغن درخت چای می تواند یک جایگزین طبیعی مناسب برای دئودرانت ها و ضد تعریق های کارخانه ای باشد.

4. رهایی از قارچ ناخن ها

عفونت قارچی ناخن ها یک اتفاق کاملا شایع است، اگرچه خطرناک نیست اما می تواند ناخوشایند باشد. برخی افراد هستند که دوست دارند از مواد طبیعی برای درمان این موارد استفاده کنند و روغن درخت چای یکی از آن هاست.

شما می توانید روزانه اندازهی از روغن درخت چای را به تنهایی یا مخلوط شده با روغن نارگیل روی ناحیه آسیب دیده بمالید (بعد این کار دست هایتان را بشویید تا از پخش شدن قارچ به نواحی دیگر جلوگیری کنید). این کار به مرور زمان به بهبود قارچ ناخن شما کمک خواهد کرد.

5. بهبود شوره سر

شوره سر یا همان پوست های مرده سفید کف سر خطرناک نیستند، اما ظاهر خوبی ندارند. مشخص شده است که افزودن اندازهی روغن درخت چای به شامپو، می تواند باعث کاهش شوره سر شود؛ به نظر می رسد که علت این موضوع خواص ضد قارچی روغن درخت چای باشد.

عوارض و احتیاط های لازم

تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای به طور کلی بی خطر است، اما نکاتی وجود دارد که برای استفاده باید در نظر بگیرید. قبل از استفاده حتما 1 تا 2 قطره از آن را به مدت 24 ساعت روی پوست ساعد خود بزنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه حساسیتی به آن ندارید.

  • روغن درخت چای را نباید خورد؛ زیرا در صورت خوردن ممکن است سمی باشد. آن را دور از دسترس بچه ها زیر 18 ماه نگهداری کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید، آن را به صورت خالص استفاده نکنید و اندازه مساوی یا بیشتر روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام به آن اضافه کنید.
  • روغن درخت چای برای حیوانات مضر است و می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم عصبی آن ها شود.
  • از روغن درخت چای برای کل صورت خود استفاده نکنید و به صورت موضعی به ناحیه مورد نظر بزنید.
  • جوش ها و آکنه ها را بعد از اینکه روغن درخت چای روی آن ها زدید، نپوشانید.
  • روغن درخت چای را همزمان با سایر محصولات درمان آکنه (به ویژه محصولات حاوی رتینوئید، اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید یا سایر عوامل فعال) استفاده نکنید.
  • از روغن درخت چای بیشتر از یک بار در روز استفاده نکنید.
  • روغن درخت چای را روی پوست آسیب دیده، تحریک شده یا خشک استفاده نکنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه حساسیت پوستی (خشکی بیش از حد، نامتعادل شدن ph پوست، قرمزی، سوزش و آسیب پذیر شدن) از مصرف آن خودداری کنید.
  • بعد از استفاده از روغن درخت چای در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

چند مورد از محصولاتی که حاوی روغن درخت چای هستند

اکنون که با خواص بی نظیر روغن درخت چای آشنا شدید، می خواهیم برخی از محصولاتی که حاوی این ماده هستند را به شما معرفی کنیم. البته قبل از خرید مطمئن شوید که پوستتان با این روغن سازگار است و هیچ گونه مسئله ای برایتان ایجاد نمی کند.

کرم ژل بدن دیپ سنس مدل درخت چای و بامبو

این کرم بدن از برند دیپ سنس، برای پوست های چرب مناسب بوده و علاوه بر تغذیه پوست، به آبرسانی و حفظ رطوبت آن نیز کمک می کند؛ بدون اینکه احساس چربی یا براق شدن به پوست شما بدهد. این محصول حاوی عصاره درخت چای، بامبو، روغن آملا، هیالورونیک اسید و عصاره جوجوبا است که پوست شما را نرم و لطیف می کند. از این کرم برای آرنج، زانو، دست و پاهایتان می توانید استفاده کنید.

روغن صورت و بدن مرهم یاب مدل درخت چای

این روغن برای استفاده موضعی طراحی شده و افراد با انواع پوست می توانند از آن برای از بین بردن قارچ ها، جوانسازی پوست صورت، تقویت فرآیند بهبود زخم، درمان آکنه و جوش استفاده کنند.

برای استفاده از این روغن لازم است تا پوست صورت یا هر قسمت دیگر را برای یک دقیقه با حوله گرم و مرطوب بپوشانید و سپس با چند قطره از این روغن، پوست را ماساژ دهید. قبل از مصرف حتما محصول را تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.

لوسیون بدن دکتر تافی مدل درخت چای

بادی لوشن دکتر تافی یک محصول طبیعی بوده که در ترکیبات خود حاوی عصاره برگ درخت چای، ویتامین E، روغن هسته انار، کلاژن و عصاره آلوئه ورا است و به این طریق می تواند به حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک کند.

این محصول برای افراد با پوست نرمال تا خشک طراحی شده و برای پوست صورت و بدن قابل استفاده است. لوسیون بدن دکتر تافی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و می تواند خارش، سوزش، قرمزی و التهابات پوستی را بهبود ببخشد و آن را آبرسانی و تغذیه کند.

روغن بدن فیس مدل درخت چای

ترکیب اصلی این محصول، روغن درخت چای بوده که به علت خواص ضد قارچی می تواند به از بین بردن جوش ها و لکه های پوستی کمک کند. این محصول خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد و می تواند به شما کمک کند پوست و مویی درخشان تر و سالم تر داشته باشید.

شامپو ضد ریزش مو باربارا مدل درخت چای

این شامپو برای افرادی که موهای چرب دارند طراحی شده است و هم خانم ها و هم آقایان می توانند از آن استفاده کنند. اگر با مشکل خارش و شوره سر روبرو هستید، این شامپو به علت داشتن عصاره درخت چای و آلوئه ورا می تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد. شامپوی باربارا ضد ریزش و خارش، ضد قارچ و تقویت کننده موی سر است.

لوسیون ضد جوش بادی شاپ مدل چای سبز

محصولات برند بادی شاپ در بین افراد زیادی محبوبیت دارد و بیشتر محصولات آن حاوی روغن درخت چای هستند. این لوسیون ضد جوش برای از بین بردن جای جوش و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن جوش های تازه مناسب است. این لوسیون برای پوست های چرب، حساس و آکنه ای طراحی شده و در طول شب باید استفاده شود. لوسیون ضد جوش بادی شاپ بافت سبکی دارد و چربی پوست را کنترل و از التهاب و قرمزی نیز جلوگیری می کند.

و در پایان

همان طور که در این مطلب متوجه شدید، روغن درخت چای می تواند در موارد بسیار زیادی از درمان شوره سر گرفته تا درمان جوش و آکنه، مورد استفاده قرار گیرد و مفید باشد. هرچند این روغن یک درمان جادویی نیست، اما در برخی افراد می تواند بسیار موثر باشد. قبل از استفاده حتما مطمئن شوید که به این روغن حساسیت ندارید و در صورت نیاز از روغن خالص آن یا محصولاتی که حاوی آن هستند، استفاده کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ فروش مگ را بخوانید.

منابع: Stylecraze, Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا استفاده از روغن درخت چای برای جوش واقعا موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استفاده از روغن درخت چای برای جوش واقعا موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید