یادداشت، نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی و اشتغال پایدار

به گزارش وبلاگ فروش، خبرگزاری خبرنگاران-با توجه به توسعه روستاها و احتیاج روز افزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهمترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را به خود معطوف داشته است لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی می باشد.

یادداشت، نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی و اشتغال پایدار

توسعه کشاورزی علاوه بر اشتغال پایدار، شکوفایی روستاها را هم به همراه خواهد داشت.و این مهم با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محقق می شود.

پرداخت تسهیلات به فعالان بخش کشاورزی و روستائیان با سود کمتر حذف قوانین دست و پاگیر می توانند در بهبود اشتغال پایدار و شکوفایی روستا موثر باشد.

بی شک در دنیای امروز دستیابی به توسعه پایدار در امنیت غذایی بدون در نظر گرفتن توسعه روستاها امکانپذیر نمی باشد. بنابراین درجهت توسعه پایدار روستاها تمام مسائل و مسائل مربوط به مهاجرت به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاها بایستی مرتفع شود. بزرگترین عامل در جهت افزایش عایدی و ارتقاء سطح زندگی روستائیان توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است. لذا این صنایع از مقدار بیکاری های دائمی و فصلی در منطقه ها روستایی را به نحوه چشمگیر کاهش می دهد.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، بیشتر از یک پنجم فرآورده های غذایی در کشورهای در حال توسعه به صورت ضایعات بر اثر فساد ناشی از عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی در مراحل کاشت، داشت و برداشت و پس از برداشت تا زمان توزیع و مصرف از بین می رود. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از مردم این کشورها برای تأمین مواد غذایی مورد احتیاج خود در تنگنا می باشند.

به عقیده کارشناسان وصاحبنظران ، کشاورزی بعنوان محورتوسعه مالی ایران که معادل یک چهارم فراوری ناخالص ملی ، یک سوم نیروی اشتغال وبعلاوه تامین چهارپنجم احتیاج غذائی کشوررا به عهده دارد به علت شیوه کاشت سنتی و عدم بکارگیری مکاهماسیون کشاورزی که منجربه افزایش هزینه های فراوری وهمقیمت تمام شده محصولات فراوریی است .لذا ادامه فعالیت کشاورزی را ازنظرمالی غیرقابل توجیه نموده به همین دلیل زمینه مهاجرت روستائیان را به حاشیه شهرها فراهم می نماید.

بدون تردید ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها یکی از سودمند ترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است. این صنایع از مقدار بیکاری های دائمی و فصلی در منطقه ها روستایی می کاهد و به افزایش فراوریات روستایی، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین احتیاجهای اساسی ، پیوند با دیگر بخش های مالی و کاهش نابرابری های منطقه ای منجر خواهد شد. لذا اینگونه صنایع می تواند پیش احتیاج استراتژی صنعتی شدن و تأمین کننده امنیت غذایی در کشور باشد.

در اقتصاد کشاورزی معاصر صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی می باشد. از یک سو ارزش افزوده محصولات اولیه بخش را ارتقا می دهد و از سوی دیگر محصولاتی به بازار ارایه می نماید که با استفاده از تکنولوژی مدرن به دست آمده اند . بنابراین از نظر استمرار فراوری و مولد بودن دارای ویژگی های مناسبی هستند. علاوه بر این از منابع موجود به نحو مطلوبی استفاده و کارایی و راندمان منابع در مقایسه با حالت قبل به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

بیش از 85 درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را صنایع غذایی تشکیل می دهد . با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیم این صنایع از نظر فراوری و اشتغال که در بخش کشاورزی برجای می گذارد موجب رشد و شکوفایی درسطح کلان اقتصاد می شود.

کشورهای پیشرفته همیشه سیاست مالی خود را بر مبنای تلفیق کشاورزی و صنعت راسخ نموده اند. مقدار تحقق پذیری پیوند زراعی - صنعتی درسطح ملی در حد قابل توجهی به رشد متوازن کشاورزی و صنعت، همبستگی متقابل آنها و بعلاوه ارضای کامل و متقابل احتیاجهای یکی به به وسیله دیگری مربوط می شود.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بعنوان بخش اصلی صنایع روستائی می تواند درساماندهی شرایط مالی روستاها ، نقش سازنده ومهمی را ایفا نموده ودرعین حال ، وظیفه تبدیل وفرآوری محصولات کشاورزی را هم برعهده گیرد. توسعه این صنایع دردرجه اول ، موجب کاهش ضایعات شده ودرمرحله بعد به افزایش وبهبود فراوری تمامی فرآورده های کشاورزی یاری می نماید وقادر است کالا را با بسته بندی مناسب و کاملا بهداشتی دراختیار مصرف کننده قرار دهد.

نزدیکی صنایع تبدیلی به محل فراوری ،ازمقدار ضایعات می کاهد ، ضمن اینکه موجب حذف هزینه حمل ونقل ودرنتیجه کاهش قیمت تمام شده فراورده های فراوریی هم می شود. تغییر ساختار کشاورزی وصادرات را باید تاثیرانکارناپذیر صنایع تبدیلی دانست. این خصیصه به علت ویژگی صنایع یاد شده درایجاد ارزش افزوده است. زیرا با حفظ خواص محصولات ، موجب بالارفتن کیفیت وارزش افزوده می شوند. اما ازسوی دیگر توسعه کشاورزی موجب رونق وتوسعه صنایع تبدیلی را فراهم می آورد. بعلاوه ازآنجا که کشاورزان پس ازبرداشت محصول تا زمان آماده سازی زمین برای فصل بعدی کاشت ، بطورمعمول بیکارند، ازآن طرف هم صنایع تبدیلی با انبارکردن مواد اولیه قادرند درزمان دلخواه، فعالیت خودرا پی بگیرند ازمهاجرت بی رویه روستانشینان با ایجاد اشتغال جلوگیری می نماید که یکی ازنتایج صنایع تبدیلی به ویژه درروستاها خواهد بود.

در انتها می توان گفت: با توجه به مقدار بالای ضایعات محصولات کشاورزی و بعلاوه ناکافی بودن توسعه صنایع پس از برداشت محصول در سال های گذشته، پتانسیل رشد و توسعه این صنعت بسیار بالاست.، علاوه بر این به منظور ایجاد افزایش ارزش افزوده در بخش کشاورزی خصوصاً برای جلب سرمایه گذاران در این بخش ضروری است صنعت مذکور در کشور در آینده نزدیک توسعه جدی پیدا نماید.

تهیه و تنظیم: محمدچهاردولی- خبرنگار مالی وبلاگ فروش

منبع: خبرگزاری آریا

به "یادداشت، نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی و اشتغال پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، نقش صنایع تبدیلی در توسعه کشاورزی و اشتغال پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید