همه چیز درباره رفتینگ

به گزارش وبلاگ فروش، اگر اهل سفر به همراه ماجراجویی و هیجان بالا هستید حتماً نام ورزش رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه های خروشان را شنیده اید. این ورزش پرهیجان در رودخانه های روان و پرخروش انجام می شود و حدود چند ساعت به طول می انجامد. ورزش رفتینگ بسیار مناسب افرادی است که می خواهند کمی هیجان را به زندگی روزمره عادی خود هدیه دهند. تلاطم آب های خروشان رودخانه و از طرفی بودن در کنار افراد پر هیجان، می تواند انرژی رفتینگ را صد برابر کند. امروزه تورهای رفتینگ بسیاری از طریق آژانس های مختلف برگزار می شود؛ اما پیش از انتخاب آنها بهتر است بدانید رفتینگ چیست و کدام نوع آن مناسب شماست. در مقاله امروز به رفتینگ و نکات بسیار مهم در مورد آن خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره رفتینگ

بهترین رفتینگ ایران

افرادی که به ماجراجویی در طبیعت علاقه دارند رفتینگ را یکی از هیجان انگیزترین ورزش های آبی می دانند. اگر اهل ماجراجویی و کمی بالارفتن آدرنالین در خون خود هستید تجربه رفتینگ می تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد. رفتینگ در داخل ایران و همچنین در سایر نقاط جهان انجام می شود و شما می توانید با توجه به مقصد خود این تجربه هیجان انگیز را در برنامه سفر خود قرار دهید؛ به طور مثال اگر قصد تجربه رفتینگ اصفهان را دارید انتخاب رفتینگ زاینده رود برای شما انتخاب مناسبی است. پیش از انجام این ورزش شاید لازم باشد بدانید رفتینگ چیست و چه امکاناتی برای آن موردنیاز است.

رفتینگ چیست؟

رفتینگ نوعی ورزش آبی است که از واژه انگلیسی Raft به معنی قایق می آید و واژه رفتینگ به معنی سفر با قایق است. سفرهای رودخانه ای از هزاران سال قبل برای جابه جاکردن افراد و یا انجام شکار صورت می گرفته اند. در ایران نیز پس از پیدایش کشاورزی، عشایر از جمله افرادی بودند که سفرهای رودخانه ای را انجام می دادند و از پیش گامان رفتینگ در کشورمان هستند. آن طور که شواهد نشان می دهند این ورزش برای اولین بار در سال 1842 از طریق یک افسر ارتش آمریکایی معرفی شده است. او با یک قایق دست ساز تهیه شده از پارچه برزنتی و 4 تیوب رودخانه کلرادو را با این قایق دست ساز پیمود و به نوعی اولین رفتینگ را انجام داد. بعدتر و در دهه 1960 ورزش رفتینگ به عنوان یک ورزش در آب های خروشان به عموم مردم معرفی شد و به مرور طرف داران بسکمک را به خود جذب کرد.

این سفر بر روی آب، امروزه تبدیل به یک فعالیت و تفریح خاص شده و قوانین خاصی نیز برای آن ابداع شده است. رفتینگ به شکل گروهی در قایق های بزرگ بادی که ظرفیتی در حدود 4 تا 18 نفر دارند انجام می شود. این قایق ها به گونه ای هستند که در اثر ضربات بسیار زیاد به سنگ ها و صخره ها دچار آسیب نشوند. یکی از نکات بسیار مهم در مورد این ورزش این است که فرد نیاز به مهارت خاصی همچون شنا و یا دوره یادگیری برای انجام آن ندارد و حضور راهنمایان می تواند در طول مسیر برای فرد کافی باشد. امروزه رفتینگ ترکیه، رفتینگ در کشورهای اروپایی و رفتینگ در رودخانه های خروشان بسیار پرطرفدار است.

انواع رفتینگ

رفتینگ به سه شکل زیر انجام می شود:

- رفتینگ ورزشی

- رفتینگ گردشگری

- رفتینگ جستجو و نجات

لوازم مورد نیاز رفتینگ

برای انجام رفتینگ شما به تعدادی تجهیزات نیاز دارید. به طور معمول برگزارکننده تور این تجهیزات را در اختیار شما قرار می دهد. لوازم موردنیاز رفتینگ عبارت اند از:

- کلاه کاسکت

- جلیقه نجات

- لباس مخصوص

- لباس خشک

- کیسه نجات پرتابی

- پارو

تجهیزات مورد نیاز راهنمای رفتینگ

- قایق

- دستگاه ارتباطی

- طناب

- جلیقه نجات

- سوت

- پاروی بزرگ

- چاقوی نجات

- جعبه کمک های اولیه

درجه سختی رودخانه ها برای رفتینگ

رودخانه ها بر اساس جوش وخروش خود و اینکه مناسب افراد حرفه ای یا مبتدی هستند به 6 درجه سختی تقسیم می شوند:

- درجه سختی 6: رودخانه هایی با این درجه سختی ریسک بسیار بالایی دارند و حتی برای افراد حرفه ای بسیار چالش برانگیز هستند. ممکن است عبور از آنها باعث مرگ و یا قطع عضو افراد شود. امواج در این رودخانه ها بسیار بلندند و در سر راه افراد صخره ها و موانع عظیمی وجود دارند.

- درجه سختی 4 و 5: این دو درجه مناسب افراد حرفه ای و ماجراجو هستند.

- درجه سختی 3: این درجه مناسب افرادی است که به تازگی شروع به این تفریح کرده اند. عبور از این رودخانه ها در حد میانه ریسک دارد؛ اما هیجان آن بالا است. به درجه سختی 3 رفتینگ توریستی نیز می گویند. این رودخانه ها امواج میانه تا بلند دارند و عبور از آنها با کمی تکنیک و مهارت ممکن است.

- درجه سختی 1 و 2: عبور از این رودخانه ها ریسک پایینی دارد؛ زیرا امواج آرام و موانع بسیار کوچک اند. این رفتینگ خطری برای افراد ایجاد نمی کند و حتی بچه ها خردسال می توانند از آن لذت ببرند.

رفتینگ زاینده رود چگونه انجام می شود؟

یکی از رفتینگ های پرطرف دار در ایران رفتینگ رودخانه زاینده رود است. مسیر این رفتینگ از استان چهارمحال وبختکمک و اصفهان می گذرد. این مسیر بسیار زیبا و سرسبز است و می تواند در کنار هیجان رفتیگ، با زیبایی های خود، چشمان شما را مجذوب سازد. برای انجام این رفتینگ باید به شهرستان سامان در 22 کیلومتری شهرکرد رفت که در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و دارای تمام امکانات رفاهی توریستی می باشد.

رفتینگ زاینده رود به دلیل آرام تر بودن این رودخانه نسبت به رودخانه هایی همچون ارمند به افراد تازه کار توصیه می شود. درجه سختی موج های این رودخانه بین 2 و 3 هستند و در اطراف پل زمان خان به درجه 4 نیز می رسند. این منطقه می تواند برای افراد مبتدی خطرناک باشد و عبور از آنجا توصیه نمی شود. رودخانه زاینده رود جزو رفتینگ های محبوب کشورمان است. توصیه می شود افرادی که در پی هیجان بیشتری هستند در فصل بهار که رودخانه پرآب تر است برای رفتینگ به این منطقه بروند.

مسیرهای رفتینگ زاینده رود

- کوتاه ترین مسیر از پل زمان خان تا پل چلوان است. حدود 30 دقیقه زمان می برد و 3 کیلومتر می باشد.

- مسیر دوم حدود 8 کیلومتر است و از بابا پیراحمد تا پل زمان خان ادامه دارد و پیمودن آن یک ساعت و نیم زمان می برد.

- مسیر سوم از سودجان تا پل زمان خان است و به دلیل طولانی بودن آن که نزدیک 17 کیلومتر است، 5 ساعت به زمان نیاز دارد.

مسیرهای دیگر رفتینگ در ایران

جدای از رفتینگ اصفهان، مسیرهای دیگر رفتینگ در ایران موارد زیر هستند:

- چهارمحال بختکمک، رودخانه ارمند: این رودخانه تقریباً 20 کیلومتر است و درجه سختی آن بین 2 و 4 است.

- مازندران، رودخانه هراز: این رودخانه با توجه به فصل، درجه سختی 4 به بالا دارد و عبور از آن دو ساعت زمان می برد.

- گیلان، سفیدرود: درجه سختی این رودخانه بین 2 تا 3 است.

- کردستان، رودخانه سیروان: این رودخانه در ناحیه هورامان کردستان قرار گرفته و هم مناسب افراد مبتدی و هم حرفه ای است. درجه سختی آن بین 3 و 4 است.

- لرستان و خوزستان، رودخانه دز: درجه سختی این رودخانه بین 3 تا 5 است و یکی از محبوب ترین رودخانه ها برای رفتینگ می باشد.

آیا رفتینگ ورزش ایمنی است؟

ورزش رفتینگ از نوع گردشگری آن زیر نظر افرادی انجام می شود که متخصص این کار هستند. این افراد، متخصص ورزش های آبی هستند و می دانند که کدام مکان ها نیاز به پارو زدن و یا کارهای تخصصی دیگری دارند. پیش از شروع رفتینگ به مسافران آموزش های لازم داده می شود و یک کاپیتان یا راهنمای باتجربه در طول مسیر در اختیار گردشگران است. این فرد وظیفه دارد تا امنیت را برقرار کند و نکات آموزشی از پیش گفته را در طول مسیر به مسافران یادآوری کند. این راهنما همچنین می تواند رفتارهای رودخانه را پیش بینی کند و تشخیص دهد چه مسیرهایی می توانند هیجان انگیزتر اما ایمن تر باشند. به همین دلیل اگر رفتینگ شما از طریق اشخاص متبحر انجام شود این ورزش برای شما هیچ خطری ندارد و بسیار ایمن است.

تور رفتینگ با وبلاگ فروش

اگر کمی از زندگی روزمره خود خسته شده اید و نیاز به یک هیجان در دل طبیعت دارید رفتینگ را می توانید در برنامه خود قرار دهید. رفتینگ که نوعی قایق سواری در امواج رودخانه هاست در نقاط مختلفی از کشورمان برگزار می شود. رفتینگ زاینده رود یکی از معروف ترین آنهاست و می تواند برای افراد مبتدی انتخاب مناسبی باشد.

ورزش رفتینگ نیاز به مهارت خاصی ندارد و حتی لازم نیست شما برای انجام آن شناکردن را آموخته باشید. آموزش های لازم پیش از انجام رفتینگ به شما داده می شود و با توجه به سطح شما در انجام این ورزش، رفتینگ مناسب سطح تان پیشنهاد می شود.

آژانس گردشگری وبلاگ فروش تورهای رفتینگ متفاوتی را به شما پیشنهاد می دهد که یکی از آنها تور رفتینگ اصفهان است. شما می توانید با تماس با مشاوران ما اطلاعات بیشتری را در مورد این سفر هیجان انگیز به دست آورید و همراه ما در تور رفتینگ وبلاگ فروش شوید.

منبع: دالاهو

به "همه چیز درباره رفتینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره رفتینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید