همه آنچه در زمان خرید هواپز باید بدانید

به گزارش وبلاگ فروش، زمانی بود که مطبخ کدبانوهای ایرانی و خارجی تنها به جایی برای گرم کردن غذا آن هم با دود و دردسر فراوان محدود می شد. آن موقع ها اصلاً فکر اینکه هر روز وسیله جدیدی وارد آشپزخانه گردد که کار را راحت تر، تمیزتر و سالم تر کند وجود نداشت. گذشت و گذشت تا رسیدیم به امروز که تنوع محصولات درون آشپزخانه آن قدر فراوان شده که برای انتخاب و خرید آن ها باید کلی تحقیق کرد و حتی گاهی آنالیز کرد که فلان دستگاه به چه کار می آید و قرار است کدام بخش کار ما به عنوان آشپز را راحت سازد. یکی از این دستگاه ها هواپز است.

همه آنچه در زمان خرید هواپز باید بدانید

هواپز (air fryer) از آن دستگاه های نو است که به علت سادگی کار و اینکه غذا را کاملاً سالم می پزد، مورد توجه هر کسی قرار گرفته که دستی بر آتش مطبخ های امروزی دارد. هواپز در واقع دستگاهی است شبیه سرخ کن که بدون روغن، با یک یا چند فن و با یاری گردش هوای داغ (کانوکشن) غذا را با سرعت آماده نموده، ترد و سوخاری تحویل شما می دهد.

البته هواپز به کار تُست کردن نان، بخار پز کردن، گرم کردن غذا، پخت ماهی، ناگت مرغ، پختن شیرینی و کیک و کبابی کردن گوشت، تهیه چیپس سیب زمینی و حتی خشک کردن سبزیجات و مواد غذایی و یخ زدایی از مواد غذایی که در فریزر نگهداری شده اند هم می آید.

همراه سایت وبلاگ فروش باشید تا بتوانید ضمن آشنایی با ویژگی های این مهمان نو آشپزخانه، در خرید آن هم با خیال راحت و اطلاعات کافی جلو بروید.

مزایای استفاده هواپز

از جمله مزایای هواپزها این است که احتیاجی به مصرف روغن یا آب برای پخت و آماده سازی غذا ندارید. به این شکل نه طعم غذا و گوشت یا سیب زمینی شما با روغن تغییر می نماید و نه به خاطر استفاده از آب، کمی از مزه آن از بین می رود. به همین دلیل پختن غذا با هواپز طعم اصلی غذا و گوشت را حفظ می نماید. در ضمنً به علت عدم استفاده از روغن کالری آن را هم بالا نمی برد.

هواپزها معمولاً یک سینی و یا دو سینی دوطبقه یا جدا از هم دارند. در نوع دو سینی می توانیم دو غذای مختلف را هم زمان و با صرف زمانی کمتر از پخت جداگانه پخت و آماده کنیم که به این شکل هم در زمان صرفه جویی نموده ایم و هم در مصرف برق. یک توصیه ما به شما این است که اگر هواپزی می خرید که دو سینی دارد، سبزی ها را در سینی پایینی و گوشت و مرغ را در طبقه بالایی قرار دهید تا با چکیدن آب گوشت و مرغ، سبزی هایتان به شکل طبیعی طعم گوشت را بگیرند. البته این موضوع کاملاً سلیقه ای است.

هواپزها با توجه به عدم استفاده از روغن برای کسانی که دوست دارند، کالری کمتری در عین استفاده از غذایی خاص دریافت نمایند، بسیار مناسب است. درست است که برای پخت با هواپز احتیاج به روغن نیست. اما باز هم بهتر است اندازه خیلی کمی روی سینی را چرب کنید تا غذا به هیچ وجه روی آن نچسبد.

کار با هواپزها به طورکلی ساده است اما در میان هواپزها، هواپز فلیور توربو این فرآیند را ساده تر هم نموده است. در واقع در هواپز فلیور تنها دو دکمه را باید تنظیم کنید که یکی مربوط به زمان و یکی مربوط به دمای موردنظر غذا است. بعد کافی است دسته هواپز را پایین بیاورید و همه چیز بعد از آن به شکل اتوماتیک انجام خواهد گرفت.

کاسه فلیور یا همان فلیور ویو از جنس شیشه است و به این ترتیب می توانید همواره غذای در حال پخت را ببینید و آن را کنترل کنید. به علت اینکه در هواپز فلیور محفظه فن داخل درپوش دستگاه شماست، جریان هوای گرم از بالا به پایین حرکت نموده و دوباره به سمت فن برمی گردد، به این ترتیب هوای داخل دستگاه، مانند جریان باد دائماً در حرکت بوده و غذا سریعتر پخته و برشته می گردد.

نکات کلیدی برای خرید هواپز

  • وزن و ابعاد و ظرفیت هواپز
  • جنس هواپز
  • اندازه مصرف برق هواپز
  • پنل کاربری هواپز
  • قابلیت شست وشوی قطعات هواپز

وزن و ابعاد و ظرفیت هواپز

با توجه به فضایی که در آشپزخانه در اختیار دارید اقدام به انتخاب هواپز مناسب کنید و این را هم در نظر داشته باشید که هرچه دستگاه کوچکتر باشد، ظرفیت آن هم کمتر بوده و این برای خانواده های پرجمعیت مناسب نخواهد بود. هواپزها ظرفیت های مختلفی دارند که با لیتر نمایش داده می گردد:

  • محدوده نیم تا دو لیتر برای افراد تنها یا کسانی که در حال سفر با کاروان هستند مناسب است.
  • محدوده 2 تا 4 لیتر برای خانواده های کوچک و زوج های بدون کودک مناسبتر است.
  • محدوده 4 تا 6 لیتری مناسب خانواده های تا 5 نفر است، در ضمنً این ظرفیت مناسب حال آن ها خانواده های کم جمعیتی که دوست دارند، برای طول هفته یکباره غذاهایشان را آماده نمایند هم هست.
  • محدوده تا 12 لیتر مناسب خانواده های پر جمعیت و یا خانواده های 5 نفره ایست که می خواهند غذای زیادی را در یک نوبت آماده نمایند. البته توجه داشته باشید، با بالا رفتن ظرفیت معمولاً مصرف برق هواپز هم بیشتر خواهد شد.
  • در هنگام خرید به وزن هواپز هم توجه کنید. چون هواپزهای خیلی سبک معمولاً مواد درجه یکی ندارند و در عین حال هواپزهای خیلی سنگین هم حمل و نقل راحتی نخواهند داشت.

جنس هواپز

سعی کنید هواپزی خریداری کنید که جنس محفظه آن از نوع شیشه ضدخش و ضدضربه باشد و جنس بدنه آن هم عایق باشد تا هدر رفت گرمایی نداشته باشد. زمانی که جنس محفظه هواپز از شیشه باشد، خواهید توانست در زمان آماده سازی غذا از هر زاویه ای آن را ببینید و مطمئن شوید که خوب می پزد.

برای تماشا آگهی های هواپز در وبلاگ فروش کلیک کنید

اندازه مصرف برق هواپز

هرچه توان هواپز شما که به شکل وات کنار دستگاه نوشته می گردد، بالاتر باشد دستگاه غذا را در زمان کمتری آماده می نماید اما در عین حال مصرف برقش هم بالاتر خواهد بود. پس اگر نمی خواهید آخر ماه با قبض های برق آنچنانی روبرو شوید به این نکته هم (در خصوص خرید هر وسیله برقی) توجه داشته باشید. چون هر وسیله قویتر معمولاً مصرف سوخت بالاتری هم خواهد داشت.

پنل کاربری هواپز

اگر پنل کاربری هواپز از نوع دیجیتال باشد، کار شما ساده تر خواهد شد و خواهید توانست گرمای دستگاه و زمان پخت را به راحتی برای آن تعریف کنید. با پنل کاربری کار با هواپز بسیار ساده تر خواهد شد، هرچند بدون وجود پنل کاربری هم می توانید از هواپزتان بهره ببرید.

قابلیت شست وشوی قطعات هواپز

درست است بیشتر هواپزها این ویژگی را به شکل پیش فرض دارند اما بعضی از مدل های این دستگاه از این ویژگی برخوردار نیستند که در نتیجه تمیزکردنشان کمی مشکل خواهد بود. اما اگر در خانه ماشین ظرفشویی داشتید و قطعات هواپزتان هم امکان جدا شدن داشتند، می توانید قطعات را داخل ماشین قرار داده و به سادگی تمیز کنید.

بعضی دیگر از ویژگی های انتخابی هواپز

  • تعداد سینی های دستگاه هم می تواند یک یا دو باشد که مزایای استفاده از نوع دو سینی را بالاتر شرح دادیم.
  • در ضمنً بعضی هواپزها قابلیت پخت شیرینی و کیک را ندارند و بعضی دیگر این امکان را دارند.
  • بعضی هواپزها قابلیت توربو را دارند که معمولاً در نام مدل ذکر می گردد و باعث می گردد سرعت پخت غذا بالا برود.

امیدواریم با مقاله حاضر به شما یاری نموده باشیم، ضمن آشنایی با هواپز و مزایا و معایب احتمالی آن با دقت و درک بهتر و بیشتری به خرید هواپز مبادرت ورزید و تجربه ای شیرین و دلپذیر را در خرید این وسیله نو و زیبا داشته باشید. اگر هم تجربه استفاده از هواپز را دارید شاد خواهیم شد، نظرتان را راجع به استفاده از این وسیله با ما و خوانندگان بلاگ وبلاگ فروش در میان بگذارید.

آگهی های انواع هواپز را در وبلاگ فروش ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "همه آنچه در زمان خرید هواپز باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه در زمان خرید هواپز باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید