مقایسه شیوه کار و ساخت واکسن های کرونا

به گزارش وبلاگ فروش، واکسن های کرونا هرکدام شیوه کار متفاوتی دارند. شرکت های چینی سینوواک وسینوفارم از ویروسِ غیرفعال استفاده می نمایند که یکی از قدیمی ترین روش های واکسینه کردنِ افراد است. مدرنا فرمول متفاوتی برای نانوذرات لیپیدی که هدف از آن محافظت از اِم آر اِن اِی است، استفاده نموده است. این فرمول ها جزو اسرار این شرکت هستند.

مقایسه شیوه کار و ساخت واکسن های کرونا

اخیراً خبر های خوبی درباره واکسن های ویروس کرونا می شنویم. براساس گزارش هایی که سازندگان واکسن ها گفته اند، حداقل 3 واکسن آزمایشی اثربخشی چشمگیری را نشان داده است.

به گزارش وبلاگ فروش به نقل از سی ان ان، شرکت غول فراورینماینده واکسن، آسترازنکا، گزارش داده که واکسن فراوری شده توسط این شرکت درصورتی که دو دوز به فاصله یکماه تزریق گردد، 62 درصد ایمنی فراوری می نماید.

اما آزمایش هایی که بروی بخشی از داوطلبان انجام شد نشان داد که واکسن آسترازنکا در خصوص افرادی که ابتدا نیم دوز دریافت کردند و بعد از یکماه یک دوز کامل دریافت کردند، تا 90 درصد مؤثر بود. بنابراین، قدرت اثرگذاری این واکسن به طور میانگین 70 درصد است.

واکسن های فراوری شده توسط شرکت فایزر و شرکت بایون تکنولوژی و مُدِرنا تا 95 درصد از بیماری پیشگیری می نمایند. فایزر و مدرنا از تکنولوژی های مشابهی استفاده نموده اند؛ این درحالیست که آسترازنکا یک رویکرد متفاوت را درپیش گرفته است.

6 واکسن تا به امروز توانسته اند توجه دنیای را به خود جلب نمایند. در ادامه نگاهی می اندازیم به بعضی از کاندیدا ها که در مرحله نهایی آزمایش بالینی هستند.

فایزر و بایون تک

فایزر و شریک آن شرکتِ بایون تک که در آلمان مستقر است رویکرد جدیدی را برای فراوری واکسن به کار گرفته اند که از پیغام رسان های آر اِن اِی یا ام آر اِن اِی در فراوری واکسن استفاده می نماید. این طراحی چند سال پیش در یکی از همه گیری ها استفاده شد.

در این روش فقط به توالی ژنتیکی ویروسی که همه گیری ایجاد نموده احتیاج است. سازندگان واکسن حتی به خود ویروس هم احتیاجی ندارند، فقط به توالی ژنتیکی آن احتیاج دارند.

در این مورد، محققان در بایون تک یک بخش کوچک از کدگذاری ماده ژنتیکی شاخک پروتئینی ویروس کرونا -ساختاری که سطح ویروسِ کرونا را تزئین نموده و به آن ظاهری تیغ تیغی داده - را استفاده کردند.

پیغام رسان آر اِن اِی یک رشته کد ژنتیکی است که سلول ها می توانند آن را بخوانند و از آن برای فراوری پروتئین استفاده نمایند. در این نوع واکسن، اِم آر اِن اِی به سلول های بدن یاد می دهد تا شاخک پروتئینیِ ویروس کرونا را بسازند. سپس سیستم ایمنی آن را می بیند، به عنوان یک خارجی تشخیص می دهد و آمادگی لازم را کسب می نماید تا در صورت بروز عفونت با آن مقابله کند.

اِم آر اِن اِی بسیار شنماینده است بنابراین در نانو ذرات لیپیدی - یک روکش کَره ای که می تواند در دمای اتاق ذوب گردد - جای داده می گردد. به همین دلیل است که واکسن فایزر باید در دمای فوق سرد (در حدود 75 درجه منهای صفر) نگهداری گردد؛ بنابراین به تجهیزات خاصی برای حمل ونقل و ذخیره این واکسن احتیاج است.

مدرنا

واکسن مدرنا هم بر پایه اِم آر اِن اِی ساخته شده است. سازندگان این واکسن در سایت مدرنا گفته اند، اِم آراِن ای مانند نرم افزاری برای سلول هاست. این واکسن هم مانند واکسن فایزر/بایون تک توالی ژنتیکی شاخک ویروس را استخراج می نماید تا به سلول ها بیاموزد یک قطعه از شاخک های پروتئینی کرونا را بسازند. انتخاب این بخش از ویروس بسیار بادقت انجام شد، درواقع دانشمندان به بخشی از ویروس احتیاج داشتند که فکر می کردند با گذر زمان تغییرات چشمگیری پیدا نمی نماید یا جهش نمی یابد.

ویروس از شاخک های پروتئینی خود برای چنگ انداختن به سلول هایی که به آن ها حمله می نماید، استفاده می نماید؛ بنابراین به نظر می رسد این ساختار نسل اندر نسل در ویروس ثابت بماند.

مدرنا فرمول متفاوتی برای نانوذرات لیپیدی که هدف از آن محافظت از اِم آر اِن اِی است، استفاده نموده است. این فرمول ها جزو اسرار این شرکت هستند، اما مدرنا فکر می نماید رویکرد او در تهیه واکسن بهتر است و گفته که این واکسن می تواند در دمای منفی 20 درجه سانتی گراد جابه جا گردد و به مدت 30 روز می توان آن را بین دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد که دمای فریزر های خانگی است، نگهداری کرد.

آسترازنکا

واکسن آسترازنکا که توسط تیمی در دانشگاه آکسفورد ساخته شده است، واکسن وکتور نامیده می گردد. این واکسن از ویروس سرماخوردگی معمولی به نام آدنوویروس برای حمل پروتئین شاخک از ویروس کرونا به درون سلول ها استفاده می نماید. هدف از این واکسن آن است که بدن افراد با فراوری انبوه کپی هایی از شاخک پروتئین از اساس واکسن خود را فراوری کند.

واکسن آسترازنکا بر پایه ویروس ضعیف شده سرماخوردگی شامپانزه ها کشت داده شده و حاوی مواد ژنتیکی پروتئینی است که با آن پاتوژن سارس کووی - 2 به سلول های انسانی متصل می گردد. این ماده می تواند عامل ایجاد آنتی بادی های خاص و سلول های T باشد که برای سیستم ایمنی بدن انسان مهم هستند.

این واکسن ارزان تر از واکسن های دیگر، اما کندتر از آن هایی است که از آراِن اِی استفاده می نمایند. شرکت قول داده تا واکسن را ارزان بسازد تا در دسترس کشور ها در سراسر دنیا قرار بگیرد. این واکسن را می توان در 6 ماه در دمای فریزر های معمولی نگهداری کرد.

جانسون و جانسون

واکسن جانسون یک واکسن وکتورِ نوترکیب است. این واکسن مانند واکسن شرکت آسترازنکا از آدنوویروس استفاده می نماید، اما این یکی ویروس در انسان ها بیماری ایجاد می نماید.

این ویروس یک نسخه مهندسی ژنتیکی شده از آدنوویروسِ 26 است که می تواند سرماخوردگی معمولی ایجاد کند، اما دستکاری ژنتیکی مانع از آن می گردد. این واکسن همچنین دستورالعمل ژنتیکی ساخت شاخک های پروتئینی ویروس را به بدن منتقل می نماید.

این واکسن پیش از این تست شده است. واکسن آدنوویروس 26 پیش از این برای فراوری واکسن ابولا استفاده شد که در ماه جولای مجوز تولی انبوه را از کمیسیون اروپا دریافت کرد.

این واکسن یکبار تزریق است، اما اوایل این ماه شرکت جانسون و جانسون اعلام نمود که می خواهد در مرحله سوم آزمایش خود در بریتانیا از دو دوز واکسن استفاده کند، زیرا متوجه شده که تزریق دو مرحله ای واکسن ضریب ایمنی را بالا می برد.

داوطلبان بعد از دریافت دوز اولیه به دو دسته تقسیم می شوند؛ یک دسته بعد از 57 روز یک دوز دیگر از واکسن و یک دسته شبه دارو را دریافت می نمایند.

نواواکس

شرکت بیوتکنولوژی نوواواکس در مریلند آمریکا متخصص فراوری واکسن های زیرواحد پروتئینی است. آن ها از نانوذرات ویروسی-شکل به عنوان پایه استفاده می نمایند و آن ها را با قطعات مهندسی ژنتیکی شدۀ شاخک های پروتئینی ویروس کرونا می پوشانند.

این رویکرد نیز رویکردی است که قبلاً آزمایش شده است. واکسن هپاتیت بی که به نوزادان تزریق می گردد، واکسن اچ پی وی (پاپیولومای انسانی) و واکسن آنفولانزا (ساخت شرکت سانوفی) واکسن های زیرواحد پروتئینی هستند.

شرکت نواواکس از یک نوع ویروس حشره به نام باکولوویروس برای وارد کردنِ شاخک پروتئینی ویروس کرونا به سلول های بید استفاده می نماید. این ویروس بعداً پروتئین فراوری می نماید. این ویروس کشت داده و با یک کمک گر (تقویت نماینده ایمنی) که بر پایه ساپونین (ماده ای در پوست درختان صابون) ساخته شده است، ترکیب می گردد.

سانوفی و گلاکسو اسمیت کلاین

این هم واکسن زیرواحد پروتئین است که از تکنولوژی واکسن فلوبلاک شرکت سانوفی و کمک گرِ داروی شرکت گلاکسواسمیت کلاین استفاده می نماید. این واکسن همچنین مقداری از باکولویروس برای رشد دادنِ شاخک پروتئینی استفاده می نماید.

سینوواک و سینوفارم

شرکت های چینی سینوواک و سینوفارم از ویروسِ غیرفعال استفاده می نمایند که یکی از قدیمی ترین روش های واکسینه کردنِ افراد است. ویروسِ کرونا کشت داده می گردد، سپس کشته می گردد و بعد به شکل واکسن درمی آید. ویروس سینوفارم هم یک ویروسِ غیرفعال است.

اسپوتنیک وی

واکسن روسی اپوتنیک وی یک واکسن وکتورِ آدنوویروسی است. این واکسن دو نوع ویروس سرماخوردگی شایع به نام آدنوویروس 5 و آدنوویروس 26 را برای حمل ماده ژنتیکیِ پروتئین شاخک به بدن استفاده می نماید.

منبع: CNN

ترجمه: سایت وبلاگ فروش

منبع: فرادید

به "مقایسه شیوه کار و ساخت واکسن های کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه شیوه کار و ساخت واکسن های کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید