علی ضیاء: از مهمان هایم خواستم به شبکه های دیگر نروند
به گزارش وبلاگ فروش، مجری و تهیه کننده برنامه نوروزی فرمول یک درباره حضور تکراری مهمان های نوروزی در شبکه های مختلف می گوید او از مهمان های برنامه اش خواست که به شبکه های دیگر نروند و تاکید می نماید البته خودشان هم این نگاه را داشتند که فقط در یک شبکه باشند.
به گزارش ایرنا، علی ضیاء مجری 35 ساله تلویزیون سال 1384 به تهران آمد و از 19 سالگی به طور اتفاقی وارد رادیو شد و کار خود را در رادیو جوان با برنامه طنز پسری از کاشانه آغاز کرد.
پس از 5 سال گویندگی در رادیو، به دعوت علی زاهدی وارد تلویزیون شد. اولین کار خود را در تلویزیون با برنامه گزینه جوان تجربه کرد. البته همزمان با این برنامه، برنامه خط و ربط را هم در رادیو اجرا می کرد.
ضیاء برنامه های متعددی از قبیل ویتامین 3، بعضیا، تحویل سال نو و… را اجرا نموده و چهره ای شناخته شده است. او از سال 1396 تا به امروز تهیه نمایندگی و اجرای برنامه فرمول یک را بر عهده داشته است.
با ضیاء درباره علت غیبت نسل جدیدی از مجریان در تلویزیون هم صحبت شدیم. او که خودش هم درباره این موضوع دغدغه داشت گفت من هم خودم این سوال را دارم که چرا نسل جدیدی از مجری ها را نمی بینیم.
در دهه هشتاد شاهد بودیم که نسل جدیدی از مجریان وارد صداوسیما شدند و درخشیدند. افرادی مثل علی ضیاء، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور، احسان علیخانی، زنده یاد آزاده نامداری و دیگرانی که بیشتر برنامه هایشان پرمخاطب شد. به نظر شما چرا این فرایند متوقف شد؟
من خودم را جزو نسل دیگری می دانم. چون از جهت سن و سال جوان تر از دیگران هستم. بقیه بزرگواران متعلق به دهه پنجاه هستند و من دهه شصتی هستم. از جهت ورود به سازمان صداوسیما هم سال ورود من فرق دارد.
من به لحاظ سال اجرا از دیگران هفت یا هشت سال عقب تر هستم. یعنی یکی از دوستان هشت سال مجری و شناخته شده بود و بعد از او من آمده ام. البته این که با نسل دیگری مقایسه بشوم برایم باعث افتخار است.
چون همه آن ها کاربلد و کاردرست و درجه یک هستند. من هم مثل شما برای اجرا دغدغه دارم. ولی فکر می کنم اجرا بستگی به کاراکتر (شخصیت) یک آدم دارد و زحمت هایی که قبل از مجری شدن کشیده است.
مساله آموزش را چقدر موثر می دانید؟
اجرا یک موضوع آکادمیک نیست که کسی درسش را بخواند. من یک سری آموزش ها در رادیو و تلویزیون دیده ام، اما یک مواقعی در مخالفت با آن آموزش ها یک چیز هایی را کشف می کردم. مثلا در شعرخوانی به ما اصولی را یاد می دادند که این طوری شعر بخوان.
من یک طور دیگر شعر می خواندم و آن شعرخوانی مورد قبول واقع می شد. به نظر من خود آن آدم که می خواهد مجری گردد باید از کودکی و نوجوانی در معرض یک سری اتفاقات قرار بگیرد. برای همین مجری جریان ساز، سخت به وجود می آید. شاید هم اطلاعات من کافی نیست. ولی تماشا آدم هایی که می توانند جریان به پا نمایند همواره برای من خوشایند است.
می گویند تلویزیون جلوی ستاره شدن مجری ها را می گیرد و اجازه رشد به آن ها نمی دهد. با این گفته موافقید؟
درباره این موضوع باید با مدیران صحبت کنید. من قائل به این نکته نیستیم. حتما به ما لطفی شده که توانسته ایم بروز عینی بیشتری داشته باشیم. من هم این سوال را دارم که چرا نسل جدیدی از مجری ها را نمی بینیم. بخشی از بچه ها و مجری های مستعد خودشان در اینستاگرام صاحب رسانه شده اند و صفحات آن چنانی دارند.
آیا آوردن سلبریتی ها به برنامه های گفتگومحور مانع دیده شدن مجری شده است؟ یعنی ممکن است مخاطب این قدر به چهره های ورزشی و هنری توجه کند که حواسش به مجری برنامه نباشد.
با خانم گلاره عباسی صحبت می کردم، نکته ای را از اولین اجرایم به من یادآوری کرد. در آن اجرا قبل از برنامه از خانم عباسی پرسیدم چرا بینی تان را عمل نمی کنید. ایشان پاسخی دادند و من همین سوال را در برنامه پرسیدم.
پشت این مدل پرسش یک فکری است. نمی خواهیم بپرسیم چرا دماغ تان را عمل نمی کنید. می خواهیم بگوییم این که این جریان جراحی پلاستیک راه بیفتد مثبت نیست و آدم ها طبیعی بودن شان درست تر است.
این مدل پرسش فوکوس (تمرکز) را به سمت مجری می برد تا سلبریتی. فکر می کنم مجری ها باید چنین کاری نمایند. من یک جا هایی توانستم و یک جا هایی نتوانستم.
پرسشگری اگر فکر شده باشد این اتفاق نمی افتد. من در اجرایی نمی روم که سوالم طراحی نشده باشد. حتی برای اجرای اینستاگرام هم طراح سوال داشتم. با بچه های تیم سردبیر و ایده حتما حرف می زنم. من به عنوان تهیه نماینده بالادست آن ها قرار می گیرم؛ اما وقتی مجری می شوم حتما باید با آن ها معاشرت کنم.
پررنگ شدن خط قرمز ها را چقدر موثر می دانید؟ آیا مجری ها قبلا دست شان برای حرف زدن و مهمان دعوت کردن بازتر بود؟
این سوال را باید از مدیران پرسید. من در ساختار برنامه اجتماعی دارم کارم را می کنم و با این قالب درگیر نیستم. بالاخره ما برنامه اجتماعی می سازیم و ممکن است لبه هایی به انتقاد گگردده گردد.
خط قرمز ها نسبت به گذشته بیشتر شده است؟
من چنین حسی را در برنامه خودم ندارم. اگر هم بیشتر شده باشد به این خاطر است که یک سری مدیر نشسته اند و اوضاع دولت و جامعه را هواشناسی می نمایند. تصمیم ها را نمی گردد در لحظه بگویی درست است یا اشتباه. حتما باید با مدیران حرف بزنیم. الان در برنامه خودم دارند یاری می نمایند که ممنوعیت هایی برداشته گردد. من بقیه حوزه ها را بلد نیستم. هیچ وقت نخواستم آدم سیاسی به برنامه ام دعوت کنم که بدانم ممنوع هستند یا نه.
در ایام عید و رمضان شاهد مهمان های تکراری در شبکه ها هستیم. شما چه برنامه ای دارید که این اتفاق نیفتد؟
درباره مهمان هایی که از این شبکه به آن شبکه می فرایند می توانم بگویم سال هاست این کار را انجام ندادیم. از مهمان هایمان خواسته ایم که به شبکه های دیگر نفرایند. خودشان هم این نگاه را داشتند که فقط در یک شبکه باشند. با برنامه های رقیب هم معاشرت کردیم و گفتیم ما این مهمان را می آوریم. شما فلانی را دعوت نکن. البته آن برنامه ها در آن موقع رقیب بودند و الان رفیق هستند. در طی یکی دو سال گذشته این کار را انجام دادیم. دیگر برنامه سازان رفقای ما هستند و همکاری می نمایند.
فرمول یک با اجرا و تهیه نمایندگی علی ضیاء با معرفی 10 چهره برتر سال 1400 از 22 اسفند تا ساعاتی پس از تحویل سال 1401 از شبکه یک سیما پخش شد.
منبع: فرارو